Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: LG CX OLED - FlatpanelsDK

Test: LG CX OLED

|


LG CX erstatter sidste års C9, som LGs mest prisvenlige OLED-model med 'hele pakken'. I 2020 indebærer det Filmmaker Mode, HGiG, Dolby Vision IQ, en opgraderet videoprocessor, FreeSync samt 2020 OLED-panelet. Dette bygger oven på eksisterende funktioner som HDMI 2.1 og webOS-platformen. En nyhed i år er desuden, at OLED for første gang bliver tilgængelig i et mindre 48-tommer format, foruden 55, 65 og 77-tommer.

Repræsenterer LG CX næste skridt for OLED? Lad os undersøge sagen nærmere.


Pris og forhandler:

48"
55"
65"
77"

Første indtryk

Der er ingen overraskelser her. LG CX ser ud som de C-serier, der kom forinden. Igen i år har den øverste halvdel af skærmen en ekstremt slank profil, mens den nederste halvdel skæmmes af en stor, klodset elektronikboks. Elektronikboksen indeholder komponenter som styreelektronik, stikforbindelser, tunere osv. LG CX har samme fod som sidste års C9, og den sikrer et solidt fundamentet under det relativt lette TV. Der er heller ikke meget at tilføje her fordi ulig selskabets nye 'wallpaper' WX eller 'gallery' GX, så kunne man nemt, fra et designperspektiv, forveksle 2020 CX-serien med en af de foregående generationer. Den største overraskelse er vel nok, at CX stadig har bagvendte HDMI-porte. Selskabet har ellers løst udfordringen på sin nye, dyrere GX-serie. På bagsiden af CX stikker en HDMI-port, to USB-porte, en Ethernet-port, en optisk port og antennestik ud mod bagvæggen. De resterende porte, herunder tre HDMI-porte, peger ud mod siden, hvilket sikrer, at man kan tilgå dem, når skærmen er væghængt. Disse udfordringer gælder ikke, hvis man i stedet placerer skærmen på et møbel. Her kan kabler i øvrigt føres ned igennem bagsiden af foden, hvilket kan ses på billedet herunder. LG Displays OLED-panel er fortsat en af de skærme, som har det laveste niveau af reflektioner, kun overgået af Samsungs LCD-topmodeller. Det skyldes primært OLED-panelet integrerede struktur. Den blanke overfladebehandling vil give nogle reflektioner i et oplyst stuemiljø, men omvendt hjælpe det også med at opretholde intensitet i kontrast og farver i oplyste omgivelser.

Brugeroplevelse & features

Selvom der ikke længere skiltes med versionsnummeret, så er LGs egenudviklede webOS-platform nået til version 5.0 - et halvt skridt op fra version 4.5 i sidste års TV. Den seneste version af webOS vil endnu engang være forbeholdt dette års TV-modeller. Som sædvanlig vil ingen tidligere LG TV få en opdatering til webOS 5.0, hvilket er kritisabelt.

Styresystem og smart-TV

webOS 5.0
Så hvilke nyheder byder webOS 5.0 på? Først og fremmest vil webOS føles familiært, hvis du tidligere har siddet foran et LG TV. Der er ingen markante ændringer i form eller funktion, og al navigation går fortsat gennem bundmenuen, hvori man kan placere de apps, man oftest anvender. Visse apps, herunder Netflix og YouTube, understøtter 'AI Preview', hvilket betyder, at tjenesten kan fremhæve indhold over ikonet i bundmenuen (se billedet til højre). Understøttelsen er begrænset til en håndfuld partnere, som har taget LGs udviklingsværktøj i brug. Den beskedne opbakning er en konsekvens af, at 'AI Preview' er begrænset til webOS version 4.5 og nyere. Mindre streamingaktører har ikke nok incitament til at afsætte udviklingstimer til at implementere en API, som kun fungerer på relativt få TV. Hvis LG havde gjort 'AI Preview' tilgængeligt på tværs af alle webOS-baserede TV (ved at opdatere webOS i eksisterende TV), så ville omstændighederne være anderledes. Et andet eksempel er, at apps til nye tjenester såsom Apple TV+ og Disney+ er begrænset til nyere versioner af webOS, selvom begge tjenester kører en fint på relativt billige Apple TV-bokse eller Roku-enheder, som er adskillige år gamle (og som har modtaget opdateringer i perioden). Vi frygter, at situationen vil eskalere, når nye streamingtjenester introduceres; HBO Max, Peacock, Quibi, Google Stadia, Microsoft xCloud osv. Så selvom LG CX i skrivende stund har en god pulje af de mest relevante apps, så er det ikke sikkert, at det er tilfældet om få år. Det er værd at tage med i sine betragtninger ved købet. Ovenforomtalte 'preview' af indhold har muliggjort en ny sektion med anbefalet indhold (se Aladdin-billedet til højre) i webOS 5.0, som kan fremkaldes ved at trykke på søg-ikonet i bundmenuen af webOS. Her vises indhold fra tv-kanaler, YouTube, Netflix, Rakuten og Amazon, men ikke langt størstedelen af andre internationale og lokale streamingtjenester, hvilket naturligvis begrænser brugbarheden gevaldigt. Igen; streamingtjenester ville have langt større incitament til afsætte udviklingstimer på at implementere API'en, hvis LG havde gjort denne funktion tilgængelig på tværs af de millioner af webOS-baserede TV (ved at opdatere dem), som står ude i stuerne. Virksomheders beslutning om ikke at opdatere software svinger som regel tilbage som en boomerang henover tid. LG og Apple er begyndt at udrulle AirPlay 2, HomeKit og Apple TV app'en til LG TV, men igen kun til nyere webOS-versioner. Under testen var Apple TV app'en endnu ikke blevet godkendt til LG 2020-modeller, men AirPlay 2 og HomeKit var implementeret. AirPlay 2 gør det muligt at sende medieindhold såsom video, musik og foto fra en iOS- eller macOS-enhed trådløst op på skærmen. HomeKit er Apples platform til det forbundne hjem. Vær opmærksom på, at AirPlay 2 i TV mangler nogle af de funktioner, som AirPlay 2 i Apple TV-boksen tilbyder, herunder mulighed for at udsende TV-lyd trådløst til AirPlay-kompatible højttalere eller forstærkere.

LG CX test

AirPlay 2 er blevet implementeret på samme måde som i Samsung TV og brugeren kan man justere et par ting. HomeKit er derimod en relativ ny funktion i TV og det muliggør, at man kan styre visse aspekter af TV'et via 'Remote' app'en til iPhone/iPad eller vi stemmekommandoer til en Siri-kompatibel enhed. Som del af webOS 5.0 har LG også opfrisket sin Home-oversigt, hvorfor man kan styre forbundne enheder (baseret på OCF eller ThinQ protokollerne), men dog ikke Apple HomeKit-kompatible enheder, som kun kan opsættes fra 'Home' app'en på Apples egne enheder. LGs redesignede Home-oversigt giver også hurtig adgang til inputkilder, medieservere og lydindstillinger. Man kan ydermere opsætte rutiner såsom "Good morning", der aktiverer flere forbundne enheder. Stemmesystemerne taler ikke dansk på nuværende tidspunkt.

LG CX test

AirPlay 2 og Apple TV app'en til LG TV understøtter streaming i op til 4K Dolby Vision-billedkvalitet. Dolby Atmos-lyd vil blive aktiveret via en softwareopdatering senere på året. En anden ny funktion er 'Sports Alert', hvorfra man kan vælge udvalgte hold og få notifikationer, når f.eks. kampen starter eller der scores. Desværre kan man ikke vælge danske hold fra Superligaen på nuværende tidspunkt. Hvis en kamp fra et hold, man har markeret som favorit, transmitteres på en tv-kanal, så vil skærmen foreslå, at man skifter til denne kanal (opdatering: det er ikke på nuværende tidspunkt integreret med nordiske set-top-bokse, oplyser LG).

LG CX test

LG informerer os desuden om, at 'LG TV Plus' app'en til mobil vil blive udfaset til fordel for 'ThinQ' app'en til iOS og Android. Det sker senere på året. Denne app kan bruges til at styre visse aspekter af TV'et. Et par andre justeringer i webOS 5.0 består i 'Edit' i den venstrestillede indstillingsmenu, så man kan oprette genveje til særlige indstillingsmuligheder. En anden indstillingsmulighed gør, at man kan sætte bundmenuen i webOS til automatisk at glide frem efter opstart. Endelig bliver det store reklame-banner i venstre side af skærmen afløst af et mindre reklame-banner i venstre side af bundmenuen (som nu kan deaktiveres manuelt).

LG CX test

Afslutningsvis spottede vi en manuel 'Optimisation Settings' menu, som man kan starte for at få et forslag til optimale indstillinger baseret på, hvad man ser på indeværende tidspunkt. Det virker som om, at dette danner basis for TV'ets "AI" anbefalinger, som løbende dukker op på skærmen for at gøre opmærksom på nye funktioner eller foreslå ændringer af indstillinger.

LG CX test

På trods af nye webOS-funktioner og på trods af nogle rigtig fine idéer, herunder den nye søgeskærm med anbefalinger og søgning på tværs af tjenester, så er vi stadig af den overbevisning - som konkluderet sidste år - at LGs tilgang til at udvikle en TV-platform er usund for alle involverede parter; brugere, udviklere og LG selv. Ved ikke at opdatere webOS på eksisterende TV, så vil nye brugbare funktioner sive ud og ikke leve op til deres potentiale. En afgørende faktor for enhver type platforms langsigtede succes, er at have en kritisk masse af brugere. Således mener vi, at konklusionen fra sidste års anmeldelse af LG C9 bør gentages her: - "Hvis du har en fod i den gamle verden bestående af tv-kanaler og den anden fod i den nye streaming-realitet, så er webOS et rimeligt kompromis og en mellemstation. Hvis du med begge fødder er på vej ind i streaming-realitet, så mener vi, at en løsning såsom Apple TV, med sit omfattende app/spil-udvalg og løbende opdateringer, er et markant bedre valg."

Betjening

LG CX leveres med den normale 'Magic Remote', som er uændret i forhold til sidste års version - blanksort plastik. Den bevægelsesaktiverede fjernbetjening gør brugeren i stand til at vifte fjernbetjeningen for at styre en markør på skærmen. Det er muligt at bruge højre/venstre/op/ned knapperne, men markøren vil overtage, hvis fjernbetjeningen ikke holdes stille. Vi er ikke begejstrede for markøren og der er på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at deaktivere den.

LG CX test

I foregående anmeldelser af LG TV har vi afsat en del spalteplads til fjernbetjeningen samt paradigmeskiftet fra tv-kanaler til streaming - og hvordan det påvirker betjening af et TV. Vi vil ikke gentage den diskussion her, men blot gentage vores synspunkt. LG's fjernbetjening ser ud til at være fanget et sted imellem "en knap til hver funktion" paradigmet for tv-kanaler og så det nyere paradigme for streaming-TV, der kræver langt færre knapper. Vi mener ydermere, at det er en glidebane, at Netflix, Amazon og Google Play har fået dedikerede knapper på fjernbetjeningen. LG er ikke alene om at give partnere knapper. Det gør Samsung og Philips også, tilsyneladende på baggrund af kommercielle aftaler. Selvom genvejsknapper som disse bestemt kan være nyttige, så er der ingen argumenter til fordel for, at de gøres eksklusive til udvalgte partnere. Vi opfordrer TV-producenter til at træffe beslutninger på forbrugernes vegne; gør knapperne fuldt konfigurerbare eller fjern dem fuldstændig. LG CX er udstyret med tunere og alt hvad det indebærer, herunder en TV-guide, optagefunktionalitet, picture-in-picture mv. Disse funktioner er i store træk uændrede, så vi henviser til vores tidligere anmeldelser for en gennemgang.

TV-lyd

Højttalerhardwaren i CX er identisk med sidste års C9, men 'AI Sound' systemet er blevet udvidet til 'AI Sound Pro', hvilket indebærer, at en algoritme til at identificere stemmer i lydsporet er blevet forbedret, foruden muligheden for at udvide lydbilledet. Effekten? Positiv baseret på vores tid med TV'et. 'AI Sound Pro' udbreder lydbilledet vha. virtualisering og det ændrer derfor også på lydbilledet. Omvendt bidrager det til at kompensere for nogle af de begrænsninger, som findes i hardwaren. Det breder på ganske overbevisende manér lyden ud i lokalet, hvilket mange seere givetvis vil synes om, når de ser film. Det hele lyde lidt mindre indelukket. Den ændrede algoritme til stemmer bidrager også til at forøge klarheden i stemmer og det er positivt, når selve hardwarens begrænsninger til tider kan få stemmer til drukne lidt i lydsammensætningen. Denne form for processering og korrigering af lydfrekvenser er dog ikke velegnet til alle typer indhold og det løser ikke den større udfordring. Hvis man vil have super lyd, så skal man fortsat have eksternt udstyr, som kan forbindes til TV'et via HDMI ARC / eARC, optisk eller trådløst via WiSA-systemer. Dolby Atmos kan udsendes via HDMI eARC (eller ARC). LG har også lovet at rette det eARC-problem (PCM begrænset til 2.0 kanaler), som fandtes på 2019-modellerne. 2020-modellerne vil blive lanceret med den rettede firmware, mens 2019-modellerne får en firmwareopdatering senere på året. Endelig har LG med i 2020-modellerne implementeret mulighed for at forbinde bluetooth-baghøjttalere. Det sker som følge af en opgradering til Bluetooth version 5.0. Desværre er den nuværende implementering begrænset til opmikset surround-lyd, hvilket betyder, at det ikke er muligt at trække 5.1 surround-lyd ned fra f.eks. Netflix og sende det til Bluetooth-baghøjttalere. I stedet vil TV'et trække 2.0-kanals stereo ned og opmiske det til de to bagkanaler. Af samme grund anbefaler vi, at man bruger en anden signalvej, f.eks. WiSA eller et eksternt lydsystem, hvis man vil have surround-lyd.

LG CX test

Kalibrering

I 2018 gik LG sammen med CalMAN om at implementere hardwarebaseret auto-kalibrering og i 2019 blev systemet udvidet til at omfatte en indbygge mønster-generator, hvilket betyder, at TV'et selv kan skabe de mønstre, som brugs til måling og kalibrering. "Alt" hvad man derefter har brug for er en måleenhed og CalMAN-softwaren. Vi gik i dybden med disse systemer i vores test af LG C9 fra 2019 samt vores test af LG C8 fra 2018, så vi henviser til disse for yderligere information om auto-kalibrering. I denne sektion vil vi i stedet fokusere på de indbyggede billedprofiler i LG 2020 OLED og særligt den nye 'Filmmaker Mode'. Som du måske ved, så er Filmmaker Mode et projekt startet af Hollywood-instruktører og UHD Alliancen i et forsøg på at modarbejde 'motion smoothing' og andre billedkredsløb, som ændrer på billedet ift. hvad instruktørerne havde tiltænkt. Der er dog ingen absolutte krav til nøjagtigheden af farver på skærmen, så Filmmaker Mode ser i stedet ud til at være baseret på TV'ets mest farvekorrekte billedprofil. Hvad angår LG så er det 'Cinema' profilen. Som du kan se nedenfor, så er Filmmaker Mode identisk med Cinema i HDR og tæt på identisk med Cinema i SDR (ud over en lavere lysstyrke på ca. 100 nits, hvilket er sat på baggrund af fremvisning i mørke omgivelser). I 2020 LG TV erstatter Filmmaker Mode den tidligere Technicolor Mode. På nuværende tidspunkt skal Filmmaker Mode aktiveres manuelt via billedmenuen på skærmen. Det er planen, at der senere skal introduceres en funktion, som automatisk aktiverer Filmmaker Mode, når kilden er en film. Denne automatiske funktion kræver, at diverse afspillere og streamingtjenester først lægger metadata i deres signal. Således er fremtidsperspektiverne i Filmmaker Mode mere interessante end den nuværende implementering, og lige nu og her bærer budskabet mere vægt end funktionen i sig selv. Nedenfor og til højre kan du se målingerne af andre SDR- og HDR-billedprofiler i LG CX. Som du kan se, så er Cinema, Filmmaker Mode og ISF de mest præcise billedprofiler ift. referencen. Du bør styre udenom Vivid, Sports, Standard og HDR Effect. Hvis du bruger Game-profilen, så bør du opsætte den efter indstillingerne i tabellen nedenfor for at sikre bedst mulig billedkvalitet. I takt med, at TV fra adskillige producenter, herunder LG, henover særligt de seneste år er blevet præ-kalibreret til stadigt højere standarder, så er vores anbefaling af kalibreringsindstillinger til TV efterhånden mest af alt en øvelse i at finjustere de indbyggede billedprofiler. Af samme grund er vi begyndte at gennemmåle alle de indbyggede billedprofiler i forbindelse med test af TV-modeller. Flytter vi fokus til HDR, så målte vi den maksimale lysstyrke på højlys til 740 nits, men det vil afhænge af, hvor stor en andel af skærmen, der er belyst (se grafen i tabellen nedenfor). OLED-panelet dækker 96% af DCI-P3 farverummet og 71% af Rec.2020 farverummet. Det er på niveau med tidligere OLED TV og 2020-udgaven af OLED-panelet er da også så godt som uændret (se afsnittet Billedkvalitet for yderligere information). Et par af HDR-billedprofilerne i LG CX byder på fornem præcision af farver og lysstyrke i HDR.
En anden udvikling er HGiG, hvilket faktisk blev tilføjet på 2019 LG OLED TV via en firmwareopdatering efter lancering. HGiG (HDR Gaming Interest Group) kan findes som en indstilling under 'Dynamic Tone Mapping', hvilket konkret indebærer, at tone-mapping - justering af lyskurven i HDR - ikke foretages dobbelt (først på konsol og dernæst på TV). Dette er dog ikke sådan HGiG fungerer. HGiG er en måde hvor man kan sikre, at spil i HDR fra bl.a. PlayStation og Xbox vises på den måde, som spiludviklerne havde tiltænkt det. Mere information kan findes her.

Målinger


Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler på TV’ene samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen. Bemærk: Vi har under testen ikke benyttet os af lyssensoren, men ønsker du, at TV'et selv kompenserer for lyset i stuen, så kan dette aktiveres i menuen.
LG CX test

Billedkvalitet

Som nævnt i introduktionen, så vil LG OLED for første gang blive tilgængelig i 48-tommer, foruden 55, 65 og 77-tommer. Vi har testet 65-tommer udgaven af LG CX, men selskabet bekræfter, at 48-tommer CX vil være et eksakt match, ud over det mindre format (og højere pixeltæthed) naturligvis. Den har samme panel, samme processor, samme design og samme funktionalitet. Således kan man for første gang i mange år se frem til ukompromitteret, high-end billedkvalitet i 40-49-tommer segmentet. Hvis vi lægger ud med SDR-video (HD og 4K-signaler) samt lavkvalitets SD-opløsning, så er der ikke meget at tilføje. LG CX er en god skærm på området og OLED-panelets iboende kvaliteter sikrer et kontrastrigt billede med præcise farver, hvilket bidrager til at løfte SDR-billedkvaliteten. Det er meget begrænset, hvad man kan gøre med detaljegraden i billedet, idet kilder i den lavere kvalitet sætter naturlige begrænsninger. LG siger, at deres tredje-generations 'Alpha 9' videoprocessor har bedre opskalering, men ud over et enkelt testmønster, som er beregnet til at demonstrere effekten heraf, så bemærkede vi ingen synlige forbedringer med rigtigt videoindhold. Den nye Alpha 9 videoprocessor yder på linje med de to foregående generationer, på trods af nogle mindre justeringer her og der. Det vil sige blandt markedets bedre videoprocessorer. Skifter vi fokus til HDR (High Dynamic Range) video, så målte vi skærmens farverum (Rec.2020) til 71% og den maksimale lysstyrke til 740 nits, når den oplyste del af billedet (såkaldt APL) er mindre end 20-25%. Høj lysstyrke i HDR-indhold vil typisk være forbeholdt små segmenter af billedet (f.eks. stjerner eller lysreflektioner i lakken på en bil), så selvom lysstyrken falder, når f.eks. 50% af en OLED-skærmen er oplyst, så er det ikke et problem, der præger oplevelsen af HDR-indhold i nogen særlig grad. High-end LCD TV lider af den modsatte effekt; små oplyste elementer i billeder såsom stjerner og lamper har kraftigt reduceret lysstyrke fordi LED-lyszonerne bag LCD-paneler er fysisk større end det objekt, som forsøges oplyst. Dette er en langt større begrænsning, som i høj grad vil påvirke HDR-billedoplevelsen. Vi kom nærmere ind på emnet i vores test af LG C9 sidste år, så vi vil ikke gennemgå det igen her. I stedet vender vi blikket mod et andet aspekt af HDR-billedkvalitet.
Tredje generation af Alpha 9 processoren har et forbedret system til dynamisk tone-mapping. Hvis du ikke er bekendt med konceptet tone-mapping så tænkt på det som et system, der justerer lysstyrken / kontrasten dynamisk i HDR i forhold til typen af indhold / filmscene. Det sker ved at tilpasse lyskurven, der kendes som PQ (Perceptual Quantizer). Det lyder måske teknisk, så lad os i stedet kigge på nogle billedeksempler. Ved at trække slideren nedenfor fra venstre foto (originalt billede) til højre foto (billedet, der har fået påført tone-mapping af LG CX), så kan du se samme HDR-scene hhv. med og uden LGs dynamiske tone-mapping påført. Som du nok kan se, så løftes billedets lysstyrke særligt i områder med højlys, f.eks. skyerne. Andre dele af billedet boostes så det ser ud som om, at der er flere detaljer. Set som helhed så kommer billedet til at fremstå lidt koldere, idet farvetemperaturen, visuelt, fremstår en tand koldere. Omvendt nedtones nogle af detaljerne i skyerne (det mere uskarpe billede til venstre skyldes kameraet).
Vi undersøgte tingene nærmere ved at bruge HDR-klippet nedenfor. Den kraftigt oplyste lampe til højre for damen blev målt til hhv. 300 nits på et Panasonic GZ2000 og LG CX (uden dynamisk tone-mapping slået til). Med tone-mapping systemet aktiveret på LG CX blev lampen boostet til over 500 nits. Det giver en indikation af, hvordan systemet justerer lysstyrke for at give seeren en oplevelse af, at billedet har højere kontrast.

LG CX test

Dynamisk tone-mapping er ikke et nyt koncept, men i LG CX er det slået til som udgangspunkt, selv i Filmmaker Mode. Som nævnt sidste år, så kan systemet bidrage til at forbedre detaljergraden i de lyseste dele af HDR-scener fordi lyset "rulles" mere gradvist af i toppen. Det kan være en fordel fordi der i HDR-indhold kan gemme sig detaljer i lyset fra f.eks. 1000 til 4000 nits (hvis indholdet er skabt i filmstudiet til 4000 nits), som et OLED TV med 1000 nits maksimal lysstyrke ikke kan gengive. Et andet aspekt er, at moderne TV i stigende grad justerer lysstyrken på skærmen i forhold til lyset i dine omgivelser, baseret på input fra den indbyggede lyssensor i skærmens ramme. Dette koncept har været i brug i årevis med normalt SDR-video, men anvendes nu i stigende grad til HDR-indhold sammen med dynamisk tone-mapping. Og med Dolby Vision IQ tages systemet nu også i brug på Dolby Vision-indhold (Dolby Vision IQ er i øvrigt også supporteret i LG 2019 OLED TV - nu har det bare et officielt navn). Er det en god ting? Tjo, det ændrer billedet, så hvis du vil have den mest præcise billedgengivelse, så bør du slå det fra. Vær dog opmærksom på, at der er lysbegrænsninger i OLED-panelet og at HDR-indhold skabes til at blive set i mørke omgivelser - ligesom i en biograf. Hvordan vores øjne opfatter primært lys/kontrast - men også farver - på en skærm, afhænger af lyset i vores omgivelser. Vi er ikke overbeviste om, at nuværende implementeringer i TV er optimale, men vi tror dog, at personer, der ser HDR-film, serier og spil i både dagslys og aftenlys vil foretrække i hvert fald nogle af aspekterne af disse systemer. Samlet set så er OLED fortsat vores foretrukne skærmteknologi til HDR. Det skyldes, at HDR-billedkvaliteten er konsistent på tværs af film, spil og andre typer indhold - med og uden undertekster. Denne præference har dog ikke meget med ovenfornævnte systemer at gøre. Det er i stedet et resultat af OLEDs selv-emitterende natur, hvor hver pixel udsender og regulerer sit eget lys, hvilket er ideelt til det større kontrastforhold i HDR-indhold. Således vil det næste fremskridt på HDR-billedkvalitet også kræve, at OLED-panelet bliver mere lysstærkt, hvorfor vi fortsat har Panasonic GZ2000 (med det modificerede OLED-panel, der har højere lysstyrke) som vores reference TV. Desværre er 2020 OLED-panelet (i LG CX) stort set uændret efter udviklingen i OLED-panelet ramte en stopklods for 3-4 år siden. Omvendt er det bemærkelsesværdigt, at OLED på trods af dette fortsat leverer den bedste HDR-billedkvalitet. For lige at runde HDR af, så oplyser LG, at man ikke længere understøtter Technicolors 'Advanced HDR' format (Technicolor-billedprofilen er også erstattet af Filmmaker Mode). Dermed kan LG 2020 TV håndtere følgende HDR-formater: HDR10, HLG og Dolby Vision. LG har besluttet ikke at støtte op om Samsungs HDR10+ format.
Et stort tema i 2020 står til at blive bedre gengivelse af hurtige bevægelser i billedet, ikke mindst på baggrund af, at nye spilkonsoller med 4K120 og VRR-support lanceres i slutningen af året. Ligesom sidste års LG OLED-modeller så vil 2020 LG OLED være udstyret med HDMI 2.1 porte med båndbredde til 4K120, altså 4K ved 120 billeder per sekund. Desværre er der, ligesom sidste år, ingen afspillerenheder med HDMI 2.1 udgang. 4K120 via HDMI 2.1 (eller såkaldt FRL for at være mere specifik) er potentielt et stort fremskridt for konsolspil, men på nuværende tidspunkt er der ingen måde, hvorpå vi kan teste eller verificere LGs implementering. I vores test af LG C9 sidste år kommenterede vi på VRR med TV'et forbundet til Xbox One X. Hvis du ikke kender VRR (variabel billedfrekvens), så er det kort fortalt et koncept, der lader TV'et synkronisere sin skærmfrekvens til PC/konsollens billedfrekvens (der varierer i mange spil) i realtid. Det sikrer mere flydende gameplay i spillet, samtidig med, at spillet føles mere flydende. Det reducerer også forsinkelse på signalet og eliminerer 'tearing' (hvor billedet kortvarigt opdeles i segmenter). Siden lanceringen af 2019-modellerne har LG tilføjet understøttelse af Nvidias 'G-Sync Compatible' på visse 2019-modeller. 'G-Sync Compatible' understøttes også i 2020 LG OLED TV og senere på året vil AMD FreeSync blive tilføjet via en firmwareopdatering - altså i alt tre supportede VRR-systemer (HDMI VRR, G-Sync og FreeSync). Med HDMI 2.1 er LG 2020 OLED TV specificeret til at fungere i et frekvensspænd på 40Hz til 120Hz 4K. Igen kan vi dog ikke verificere dette pga. fraværet af HDMI 2.1 kilder. Der er dog nogle detaljer, som man bør være opmærksom på. LG TV er 'G-Sync Compatible', hvilket er et andet ord for laveste supportniveau. Med et Nvidia grafikkort kan man få HDR VRR via HDMI VRR systemet (på HDMI 2.0). HDMI 2.1 VRR understøtter også HDR, men det er ikke bekræftet, om implementering i LG TV gør det eller om der er begrænsninger sammen med eksempelvis Xbox Series X. AMD FreeSync tilføjes via en firmware senere og LG oplyser, at man fortsat er i dialog med AMD omkring hvilket niveau af FreeSync, der skal indbygges. LG har været fremme i skoene på dette område og hvis selskabets HDMI 2.1 implementering virker som tiltænkt, så har de et stort forspring til konkurrenterne. Omvendt er der stadig en del ubekendte - vi krydser fingre for at alt fungerer efter hensigten. Selv uden HDMI 2.1, så yder LG CX - og de andre 2020 LG OLED TV - fornemt på området. Vi målte input-forsinkelsen til 13 ms i Game-profil - på 1080p SDR, 4K SDR og 4K HDR. 13 ms er det laveste niveau af input lag, som vi har målt på et 4K TV, men dog på samme niveau som i 2019 LG TV. Vi kan endnu ikke måle input-forsinkelse i VRR og 4K120, men den skulle være nede på 6 ms, ifølge selskabet.
En nyhed i 2020 er 'OLED Motion Pro', hvilket er en mere effektiv version af BFI (Black Frame Insertion) systemet fra tidligere OLED TV. BFI indsætter meget kortvarige sorte billeder i billedstrømmen for at "nulstille" seerens øje, hvilket gør, at vi opfatter bevægende objekter på en skærm mindre slørede end de er. Man kan opnå samme resultat (og mere) ved at hæve billedfrekvensen i indhold (til 4K120 og højere), men det er fint at have et BFI-system som en mulighed til indhold i lavere billedfrekvens. Det forbedrede 120Hz BFI-system var faktisk tiltænkt LG Display 2019 OLED-panel, men blev droppet umiddelbart før lancering. Nu er det genopstået i 2020 OLED-panelet, hvilket betyder, at det også vil være at finde i OLED TV fra andre mærker. Flatpanels så 2019-implementeringen i aktion (før den blev droppet) og selvom vi ikke fik mulighed for at undersøge den nærmere, så lader det til, at 2020-implementeringen ofrer mere af skærmens lysstyrke. I LG CX er der fem indstillinger i OLED Motion Pro (Off, Low, Medium, High og Auto). Med et særligt testmønster målte vi 'Off' til 318 nits lysstyrke, 'Low' til 273 nits, 'Medium' til 187 nits og 'High' til 77 nits. De præcise tal er ikke så vigtige, så fokusér i stedet på de relative forskelle: 'Low' reducerer lysstyrken med 15%, 'Medium' med 40% og 'High' med 75%. 'High' medfører også synlig flimmer i billedet, hvorfor vi ikke anbefaler den til nogen typer indhold (den bør nok fjernes). 'Medium' klarer bedre at løfte detaljegraden i bevægende billeder end 'Low', men samtidig må man acceptere et større fald i lysstyrke. Afslutningsvis er der 'Auto', som veksler imellem 'Low' og 'Medium'. Konklusionen? Tjo, Low og Medium gør afgjort BFI-systemet brugbart nu - modsat implementeringen i tidligere års OLED TV. Omvendt kommer forbedret bevægelsesopløsning (motion resolution) på bekostning af mere lysstyrke, end vi havde håbet på. Det er også værd at notere sig, at 'OLED Motion Pro' øger input-forsinkelsen en smule til 22 ms. Yderligere forbedringer er velkomne.

LG CX test

Afslutningsvis har LG en ny 'Cinema Clear' indstilling i TruMotion (LGs system til at beregne og indsætte kunstige billeder i billedstrømmen), som justerer TruMotion afhængigt af indholdet. Vi satte systemet på en hård prøve ved at streame sværd-duellen fra Netflix's The Witcher. 'Cinema Clear' resulterer stadig i synlig, om end begrænset, fnidder om personer eller objekter i bevægelse, men billedet fremstår mere tro mod kilden end f.eks. TruMotions 'Smooth' indstilling, som får billedet til at fremstå meget kunstigt. I andre scener påføres lidt mere aggressiv og synlig udglatning af bevægelse. Seere, som foretrækker udglatning af bevægelse vil muligvis foretrække dette lidt mere balancerede kompromis med 'Cinema Clear', men vores præference er dog stadig at deaktivere TruMotion - og 'motion interpolation' i almindelighed - eller sætte det til et meget lavt niveau for at modvirke "stroboskop-effekten" i lyse filmscener forårsaget af OLED-skærmes meget hurtige responstid. For at opsummere, hvad er så vores foretrukne opsætning her? Til film og tv-serier, henviser vi til afsnittet ovenfor. Til spil så bør man holde sig fra TruMotion (idet spil har højere billedfrekvens og fordi TruMotion tilføjer meget input-forsinkelse), mens OLED Motion Pro (BFI) sat til Low eller Medium kan være en fordel, som vil appellere til nogle gamere (selvom billedet måske bliver en tand for mørkt i oplyste stuemiljøer). I sidste ende så mener vi, at den større udfordring ligger i filmbranchens insisteren på at holde fast i lav billedfrekvens (24fps), hvilket er et format til biografer, ikke TV. Til konsolspil er vi langt mere begejstrede over udsigterne til billedfrekvens på over 60fps (mellem 4K60 og 4K120), hvilket vil kræve HDMI 2.1, end nogen form for teknologi til kompensation. Billedkvaliteten - og din oplevelse foran skærmen - bliver ikke bedre end kædens svageste led. Det er indholds- og distributionsbranchen, der i stigende grad er det svageste led.
I 2018 begyndte nogle ejere af 2018 OLED TV at opleve sporadiske 'lysblink' på OLED-panelet, når det gik ud af en mørk filmscene. LG implementerede i 2019 OLED-panelet en løsning, som vi i vores test af sidste års LG C9 ikke var begejstrede for, da det trak opløsningen i de mørkeste gråtoner ned. Med årets panel har LG justeret løsningen (bemærk bl.a. hvordan den hvide subpixel er slukket for flere RGB-klynger i vores foto på en helt grå baggrund). Resultatet er, at det nu er langt mindre synligt - ej heller synligt fra afstand - og det er positivt. Vi oplevede ikke problemer med "blink" fra skærmen vores test. Betragtningsvinklerne på OLED TV er - som sædvanlig - super. Vi noterede os ikke midlertid retention eller permanent burn-in på TV'et i testperioden, men vi udfører heller ikke langtidstest for at fremprovokere burn-in. Panelet ensartethed i lys og farver kan vi ikke sætte en finger på. Vi observerede heller ikke vertikale bånd eller lignende, hvilket har plaget særligt tidlige generationer af OLED.

Konklusion

Hvert år går TV-producenterne på scenen for at fortælle om seneste nyheder, men der går typisk længere tid imellem de store fremskridt. I seneste tid har OLED været et eksempel på et sådan fremskridt og kombineret med 4K og HDR har det løftet billedoplevelsen til nye højder. HDMI 2.1 er et andet fremskridt, men dog ikke lige så afgørende og det er svært konkret at vurdere fordelene indtil HDMI 2.1-enheder såsom konsoller og afspillere lander. Dette års LG CX er således tættere på sidste års LG C9 end den er på at repræsentere endnu et stort fremskridt. LG C9 leverede allerede noget af det bedste billedkvalitet, HDR eller ej, som man kan finde i et TV. Nye funktioner som Filmmaker Mode, Dolby Vision IQ og FreeSync er fine tilføjelser, men repræsenterer ikke vigtige fremskridt (og nogle af dem var sågar at finde i sidste års modeller). Det nye 48-tommer format er vel nok den største nyhed.
Annonce:
Set fra et andet perspektiv så kan man sige, at LG CX og C9 er en smule forud for deres tid. Få konkurrenter tilbyder de HDMI 2.1 funktioner, som findes i LG CX (og C9) og vi forventer, at markedsprisen igen bliver lavere end OLED TV fra konkurrerende mærker. Skærmens styrker vil blive endnu mere udtalte, når næste generation af spilkonsoller og afspillere lander - og hvorfor ville man ikke vælge en TV-model med HDMI 2.1 og en attraktiv pris, hvis man er en gamer på udkig efter et nyt OLED TV? Husstande skifter i gennemsnit stue-TV ud hvert 6-8. år, så sandsynlighed for, at HDMI 2.1 senere bliver relevant i andre sammenhænge end konsolspil er høj. På den anden side så afviser LG fortsat at tilbyde versionsopdateringer til webOS-platformen i eksisterende TV. Ejere er allerede begyndt at mærke konsekvenserne, herunder at nye apps såsom Apple TV og Disney+ teknisk findes til webOS, men kun på nyere generationer (og derfor kun på nyere webOS-baserede LG TV). Vi frygter, at det eskalerer, når nye tjenester som HBO Max, Peacock, Google Stadia og Microsoft xCloud lanceres. Forestil dig, at du havde købt en iPhone eller Android-smartphone, som var fanget på den version af iOS eller Android, som den blev leveret med. Tommelfingeren peger også ned for de bagvendte stik i LG CX samt det faktum, at OLED stadig ikke for alvor er konkurrencedygtig i segmentet for store TV idet 77-tommer udgaven er uforholdsmæssig dyr. Panasonic GZ2000 beholder vores Reference Award (der ikke tager prisen i betragtning) pga. det modificerede OLED-panel med højere lysstyrke, men LG CX gør sig fuldt fortjent til vores Top-anbefaling Award, og det er samtidig den TV-model, som vi kommer til at anbefale vidt og bredt til langt flere købere baseret på den fremragende billedkvalitet, en god pris samt bred HDMI 2.1 support. Godt klaret!
!
Ændret testparameter: I 2018 ændrede vi en testparameter, der relaterer sig til karakteren for features, som resultat af flere års dårlig praksis i branchen. Såfremt producenten af et givent ”Smart TV” ikke kan forsikre Flatpanels om, at tv-platformen i opdateres til næste fulde software-version, fratrækkes 10 point på feature-scoren. Det skal betragtes som et opråb, der forhåbentlig kan skabe debat og ændre på praksis.

LG kan ikke give os denne garanti, hvad angår webOS-platformen.

Pris og forhandler:

48"
55"
65"
77"

Fremragende HDR
Fremragende HD, 4K
HDMI 2.1 porte & funktioner
Spil-funktioner som 4K HFR, VRR
Nyt 48" format


Bagvendte stik
webOS får ikke opdateringer
77" stadig meget dyr




Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |