Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonLG C8 OLED test - FlatpanelsDK

Test: LG C8 OLED

| (@flatpanelsdk)


C8 afløser sidste års C7 og bliver LGs mest prisvenlige 2018 OLED-model med den nyudviklede ’Alpha 9’ videoprocessor. Den bliver også for første gang tilgængelig i et format på 77-tommer til en pris, som er markant lavere end noget andet 77-tommer OLED-tv hidtil. En anden nyhed i modelprogrammet for 2018 er muligheden for auto-kalibrering af billedet på et underliggende hardwareniveau. Det undersøger vi nærmere i testen. C8 har naturligvis også 4K-opløsning, Dolby Vision, Dolby Atmos og meget mere.

Uden betydelige opgraderinger på OLED-panelet i år, bliver spørgsmålet om LG alligevel kan avancere billedoplevelsen? Og hvordan klarer C8 i direkte konkurrence med Sony AF8? Lad os undersøge sagen.

Læs også: Oversigt: LG 2018 TV


Pris og forhandler:

55"
65"
77"



Første indtryk


LG C8 er udstyret med en fod, som er rimelig dominerende i landskabet. Lige under tv-panelet er der en udskæring, hvis funktion er at retningsvende lyden mod seeren. Højttalerne sidder på skærmens bagside, hvorfor de i stedet vil spille nedad ved eventuelt vægmontering. Vi noterer os, at den nye fod gør det vanskeligt at placere en soundbar lige foran tv’et, men det er naturligvis muligt at afmontere hele foden ved vægmontering.

LG C8 er – ligesom andre OLED-tv – ekstremt tynd på øvre halvdel, men markant tykkere på nedre halvdel, hvor elektronikboksen med strømforsyning, stikforbindelse, tunere mm. er fastmonteret. Som du måske ved, sælger LG også en ”wallpaper” W-serie, hvor al styreelektronik er placeret i en ekstern soundbar, hvorfor tv’et er næsten papirtyndt. W-serien ligger dog i en helt anden prisklasse. LG B8, C8 og E8 har alle ”bulen”.

Udvalgte stikforbindelser peger ud mod bagvæggen, hvilket er uheldigt, hvis man påtænker at bruge disse stik ved en eventuel vægmontering. Producenterne ignorerer til stadighed denne grelle designfejl og vi kan efterhånden ikke gøre andet end at konkludere, at de er ligeglade.




Hvis du stadig har til gode, at se et OLED-tv i virkeligheden, så vil skærmens ultraslanke profil utvivlsomt imponere, men fra et designsynspunkt er der ikke meget nyt at tilføje til emnet. Indtil producenterne begynder at smide analoge kredsløb, tv-tunere og andre forældede stik på porten, vil elektronikboksen på bagsiden fylde betragteligt i landskabet – eller også skal vi over i modulære løsninger.

LG Display’s OLED-paneler (som sidder i OLED-tv fra alle producenter) har en meget effektiv refleksbehandling på skærmen. Den blanke overflade sikrer, at farver og kontrast holder intensitet selv i meget oplyste stuemiljøer. I forhold til sidste års modeller er der dog ikke ændret på det faktum, at man stadig kan se reflektioner i skærmen.


LG C8 test



Brugeroplevelse & features

LG fortsætter satsningen på webOS-platformen, som de i sin tid opkøbte og sidenhen har modificeret til at passe tv-skærmen. webOS har nået version 4.0. LG vil i år også alliere sig med Google og Amazon ved at implementere Google Assistant og Alexa-funktioner i skærmene.

Styresystem & smart-TV

webOS står stille
LGs webOS har et acceptabelt katalog af de mest populære apps, inklusiv Amazon Video, Blockbuster, Netflix, TV2 Play, Viaplay og YouTube, men kommer ikke i nærheden af det fyldestgørende app-katalog, som findes på platforme såsom Apple TV. Der mangler også store danske tjenester såsom DR TV (kan delvist tilgås via HbbTV) og HBO Nordic. App-butikken på webOS må siges at være en rimelig kedelig omgang, hvis man ser bort fra de præinstallerede apps, og efter 4-5 år står det klart, at LG ikke har formået at tiltrække udviklere.

webOS 4.0 ser velkendt ud og der er da heller ikke nogle store ændringer eller markante nye funktioner i år – med mindre man betragter stemmeassistenter fra Google og Amazon som del af webOS.

Vi skal samtidig understrege, at den seneste version af webOS kun findes på 2018-modellerne. Der er ingen softwareopdatering planlagt til de tidligere generationer af LGs webOS-baserede skærme, hvilket i praksis betyder, at din tv-skærms software er forældet mindre end et år efter, at du køber skærmen – og få måneder efter, hvis du køber sidst på året. Det er en utrolig dårlig praksis, som desværre ikke er isoleret til LG, hvorfor vil vil begynde at sætte ekstra spot på det i vores anmeldelser af tv-skærme fra og med i år.

Apps på webOS er baseret på åbne web-standarder – deraf navnet – hvorfor de fleste af dem også opleves som glorificerede hjemmesider, der er blevet modificeret til en tv-skærm. Det giver ikke en særlig overbevisende brugeroplevelse, men det virker og det gør det nemmere at få selskaberne bag streamingtjenester til at udvikle en app. At dømme ud fra Roku-platformens succes (den mest anvendte tv-platform på verdensplan – findes endnu ikke i Norden), så kan man være fristet til at konkludere, at tv-seere simpelthen accepterer disse dårlige brugeroplevelser på tv-skærmen, men en ny generation af ægte tv-styresystemer såsom Apple tvOS og Android TV er undervejs og særligt førstnævnte hæver i disse år barren for, hvad seerne kan forvente sig af tv-skærmen.

Brugerfladen på webOS fejler som sådan ikke noget. Den er hurtig og flydende, men vi er ikke begejstrede for betjeningen, hvor man skal styre en pil på skærmen ved at vifte en fjernbetjening rundt i luften. Det kan tage adskillge sekunder at starte apps for selvom LGs skærme understøtter multi-tasking, således at åbne apps forbliver i hukommelsen, så ryddes denne så snart skærmen slukkes, hvorfor apps i praksis skal loade fra bunden næsten hver gang du bruger dem. Dette står i stærk kontrast til enheder, som altid forbliver tændt såsom Apple TV og FireTV.

LG tilføjer i år understøttelse af Google Assistant og Amazon Alexa. Det betyder konkret, at du kan afgive stemmekommandoer, men indtil videre virker det kun på engelsk, fransk og tysk, hvorfor denne funktionalitet heller ikke er aktiveret i Danmark endnu. Vi kan derfor heller ikke kommentere ud over at vise denne videopræsentation, som vi fik på CES-messen i januar.




LG har implementeret en ny ‘Galleri’ funktion, som roterer billeder og videoer af landskaber, når skærmen ikke er i brug. Der er nogle gudesmukke billeder iblandt samt videoer, der fungerer som et vindue ud mod verden. De minder en smule om de baggrundsskærme, der kører på Apple TV, når den ikke er i brug. Du kan også uploade egne fotografier og LG vil tilføje flere løbende. Det er en fin lille funktion, men vær opmærksom på, at den forbruger stort set samme strømeffekt, som hvis du så et tv-program.




Hvad angår webOS, så er der ikke meget nyt at tilføje. Hvis du har været glad for webOS på din nuværende skærm, så vil du stadig kunne lide webOS. Hvis du med begrænset begejstring har viftet fjernbetjeningen rundt i luften for at styre pilen på tv’et, så vil du stadig være begrænset begejstret. Platformen virker, hvilket bestemt ikke altid er en selvfølge i denne branche, men webOS begynder at følges en smule stillestående. Det er andet år i træk uden væsentlige nye funktioner, ud over stemmeassistenter, som kun virker på ganske få markeder.

Det lyder måske en smule hysterisk, men tiden er inde til at spørge om webOS har en fremtid på tv-skærme. Havde man spurgt mig for nogle år siden, ville jeg have være mere optimistisk, men jeg begynder at tvivle gevaldigt på, at LG har de rette kompetencer til at udvikle et tv-styresystem, særligt når man overvejer, hvor langt Apples tvOS er kommet på lidt over to år. Det må ultimativt være op til seerne at vurdere, men vi observerer, at flere og flere tilslutter Apple TV 4K til tv-skærme i alle prisklasser, på trods af, at skærmene har indbyggede apps. I virkeligheden siger det vel nok meget om ”Smart TV”.

Betjening

LG satser fortsat på sin ’Magic Remote’, som vha. indbyggede sensorer kan styre en pil henne på tv-skærmen. Det fungerer lidt som at styre en mus fra afstand – eller en Nintendo Wii. Det er muligt at styre brugerfladen med højre, venstre, op og ned piletasterne, men så snart du bevæger fjernbetjeningen bare en smule, så kommer pilen på skærmen frem. Der er på nuværende tidspunkt ingen måde, hvorpå man kan deaktivere pilen.

Sjovt nok, så har Bang & Olufsen og LG Electronics partnerskab på tv-fronten kastet en version af webOS uden bevægelsesstyring af sig. I min ydmyge mening, så giver det en bedre webOS-oplevelse. Hele brugerfladen er opbygget omkring højre/venstre/op/ned styring, så hvorfor forsøge at presse en anden type betjening ned over?

LGs Magic Remote manglede i kassen på vores testeksemplar, hvorfor vi brugte en standard infrarød-fjernbetjening. Du kan også vælge at opsætte en universal-fjernbetjening eller HDMI CEC-styring via eksterne afspillerbokse såsom Apple TV og Fire TV. Disse eksterne bokse kan styre lydstyrken og sågar slukke og tænde dit TV.


Tv-kanaler, optagelse & lyd

Tv-guiden og alle kanal-relaterede funktioner er mere eller mindre identiske med sidste års webOS 3.5, så vi vil ikke gentage det hele. Det skal i den forbindelse dog bemærkes, at 55 og 65-tommer versionerne af C8 ikke har dobbelt-tuner. Det forlyder, at 77-tommer udgaven har.

Vi har inkluderet billeder fra sidste års test herunder.




De indbyggede højttalere overrasker positivt. Den nye fod sørger for at lyden projiceres direkte ud i rummet mod seeren. Effekten er, at lyden bliver mere direkte, hvilket er særligt gavnligt, når der er tale på skærmen.

C8 har også bedre greb om bassen end LGs tidligere C og B-serier. Vi vil ikke beskrive det, som en kraftfuld bas, men den giver noget dybde i lyden. De indbyggede højttalere er ikke imponerende på nogen måde og vi anbefaler, at du tilslutter eksterne højttalere for den store filmoplevelse, men det er helt bestemt en forbedring i forhold til tidligere og en ganske rimelig løsning til blandet tv-brug.


Kalbrering


LG og SpectraCal/CalMAN har i samarbejde udviklet den første hardware-baserede auto-kalibrering. Den er implementeret i LGs 2018-modeller, herunder C8. Det er første gang, at auto-kalibrering af billedet sker på et underliggende hardware-niveau, hvilket i praksis betyder, at systemet ikke trækker i håndtagene i billedmenuen, men har direkte adgang til den underliggende billedmotor, hvori den kan både læse og skrive. Det sikrer hurtigere og potentielt mere præcis kalibrering fordi systemet kan tage foretage hundredvis af målinger og justeringer på meget kort tid – hvilket simpelthen ikke er muligt at gøre manuelt. For at kunne bruge autokalibrering skal man dog have forholdsvis kostbart udstyr, der løber op i over 10.000 kroner. Det indebærer konkret en mønster-generator (såsom VideoForge Pro), en måleenhed (X-rite, Konica Minolta etc.) og seneste version af CalMAN-softwaren. Vi har alt dette udstyr, da vi tester tv-skærme, hvorfor vi kan undersøge, hvordan det fungerer.

At se tv-skærmen og CalMAN automatisk kommunikere og justere billedet – noget som kan tage timer at gøre manuelt, afhængigt af hvor meget man vil gøre – er en nydelse (det meste af tiden). Det er klart, at få forbrugere har denne type udstyr liggende, hvorfor det er nødvendigt at hyre en professionel kalibreringsmand med det rette udstyr. Han vil kunne kalibrere dit LG 2018 OLED-tv endnu mere præcist i SDR, HDR10 og Dolby Vision. SpectraCal tilføjer, at fordi kalibreringen sker på hardware-niveau kan man også opretholde den fulde mætning i farver og den fulde lysstyrke I HDR, simpelthen fordi håndtag i billedmenuen trækker fra maksniveauet, når man begynder at hive i dem.


LG C8 test


Auto-kalibrering på LG TV er dog ikke fejlfri endnu. Til at starte med ville CalMAN ikke forbinde til tv’et over netværket. Det lykkedes anden gang uden ændringer. Under kalibrering af SDR (normalt indhold) oplevede vi, at den farvetabel (LUT – look-up table), som skal indlæses i tv’et, ikke blev indlæst korrekt, hvorfor skærmen blev ved med at gengive farver i et bredt farverum – altså meget upræcise farver. CalMANs auto-kalibrering fungerer på den måde, at den sætter farverummet til skærmpanelets fulde kapacitet (’Wide’), hvorefter den justerer indad til at passe til Rec.709 farverummet, som bruges til SD, HD og 4K (men ikke HDR). Det blev løst ved at tage strømmen fra tv’et og genstarte, hvorefter farvetabellen blev korrekt indlæst ved alle fremtidige auto-kalibreringer. Vi oplevede også flere gange fejl under HDR-kalibrering, som betød at visse mønste blev vist forkert, hvorfor der blev målt forkert og altså justeret forkert. Vi er overbeviste om, at SpectraCal nok skal få ryddet ud i mange af disse fejl og på trods af dette, er auto-kalibrering på LG 2018 OLED meget overbevisende.

Autokalibrering virker med følgende billedprofiler: Cinema, ISF Expert (Dark & Bright), Game, Technicolor, HDR Cinema, HDR Game, HDR Technicolor, Dolby Vision Cinema Home, Dolby Vision Cinema og Dolby Vision Game. At kunne kalibrere spil-profilen er et stort plus. Vi foretog autokalibrering for adskillige billedprofiler på ganske kort tid. Det ville have taget flere timer at gøre manuelt. I graferne nedenfor kan du se, hvor stor en forbedring det førte til i HDR Game-profilen, som er meget dårlig fra start. Vi foretog en relativt hurtig kalibrering, hvor vi satte systemet til at sigte mod dE-afvigelser på ”under 3”. Der kan sagtens sigtes lavere, hvis man ønsker højere præcision og har mere tid.

Det er sådan her kalibrering bør fungere. I stedet for at sidde og trække manuelt i håndtag bør processerne samarbejde. Selvom det på nuværende tidspunkt er forbeholdt de få fordi det kræver kostbart udstyr eller en professionel kalibreringsmand, så er det et fundament, som vi håber SpectraCal vil bygge videre på og udvide til flere tv-producenter i takt med, at vi bevæger os ind i HDR-æraen, som kræver, at farver er præcise ved langt flere luminansniveauer. At sikre korrekt HDR-gengivelse er svært at opnå selv med dyrt udstyr, men autocal gør det muligt.

Når det er sagt, skal vi dog samtidig rose LG for at tilbyde flere meget præcise billedprofiler i C8, herunder ISF og Technicolor (se grafen for ISF nedenfor – Technicolor vises ikke, men er rimelig identisk). Med så præcise billedprofiler fra start, er det ærlig talt svært at retfærdiggøre at investere i en fuld kalibrering for at trække de sidste procent ud af skærmen. LGs HDR-billedprofiler kræver dog stadig kalibrering. Nu mangler LG bare at tage det næste skridt og eliminere de elendige ’Standard’ og ’Dynamisk’ profiler...





Målinger


Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler på TV'ene samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.


Bemærk: Vi kalibrerer kun mod SDR, ikke HDR. Vi har under testen ikke benyttet os af lyssensoren, men ønsker du, at TV'et selv kompenserer for lyset i stuen, så kan dette aktiveres i menuen.


LG C8 test


Billedkvalitet


Der er ingen markante opgraderinger på OLED-panelet fra LG Display i år og hvis du kigger i vores målingstabel ovenfor, vil du også bemærke, at C8 på de fleste områder måler ligesom sidste års B7.

Før vi begynder at grave, vil vi gerne sætte tonen. Over de seneste år er OLED-tv løbende blevet forbedret og har gang på gang opnået vores Reference-status. De kan fremvise framragende SD, HD og 4K-billedkvalitet og ydelsen er ekstremt konsistent både på den enkelte skærm og på tværs af OLED som kategori.

Det store gennembrud kom med HDR (High Dynamic Range). Det kaldes i branchen også ”bedre pixels” fordi man udvider andelen af synlige farver, som kan fremvises, samtidig med, at man udvider lysspændet. Vi mener, at den bedste HDR-billedkvalitet – og billedoplevelse – opnås på OLED-tv fordi teknologien kan styre lys og farver på pixel-niveau, hvilket er en fundamental egenskab ved HDR-fremvisning modsat maksimal lysstyrke og farvevolumen, som også er vigtige faktorer, men kun hvis fundamentet er på plads. Alt dette gælder også for LG C8 – billedet er virkelig flot. Vi undersøger HDR mere i dybden senere i dette afsnit.




LGs C8, E8, G8 (lanceres ikke i Norden) og W8 modeller får en ny billedmotor kaldet ’Alpha 9’, som er 40% hurtigere end sidste års chip. B8 har en neddroslet version kaldet ’Alpha 7’. De ekstra kræfter bruges blandt andet til billedforbedringssystemer, altså processer såsom ”intelligent” forbedring af skarphed og kontrast samt støjreduktion. Det er processer, som vi ynder at slå fra simpelthen fordi det er efterladenskaber fra den analoge tid og inferiøre skærme.

Hvis du primært ser tv-kanaler i dårlig SD-opløsning eller meget komprimeret video, så kan disse systemer muligvis gavne. Vi kunne også konstatere, at ’Alpha 9’ på effektiv vis kan reducere støj i billedet. Den kan reducere farvebånd (også kaldet banding), hvis det findes i videomaterialet. Den bestod vores test af de-interlacing og opskalering. Den kan også forbedre hurtige bevægelser i video (det vender vi tilbage til om lidt) og den kan sågar opskalere standard video til HDR (hvilket ikke er kønt).

Lad os prøve med den klassiske bilmetafor. Du ville næppe sætte dig i en Ferrari, køre henover en knoldet mark og efterfølgende kontakte fabrikanten for at få udstyret bilen med offroad-hjul. Du ville i stedet bede om at få anlagt en vej. Det er ikke anderledes med TV. Man fodre ikke sin high-end skærm med videomateriale i dårlig kvalitet for efterfølgende at ringe til fabrikanten og bede om at få bedre støjreduktion og opskalering. Man fodrer i stedet sin skærm med bedre videokvalitet. Hvis du vil have skarpere og mere flydende bevægelse, så bør du heppe på HFR (High Frame Rate). Nærmest samtlige film optages i 24 billeder per sekund, hvilket hverken er skarpt eller flydende. Hvis man vil have mere slagkraft i lyset og mere mættede og virkelighedstro farver, så bør man heppe på HDR (High Dynamic Range). Hvis man vil have flere detaljeelementer og færre artefakter i billedet, så bør man heppe på højere opløsning og bitrate.

Alpha 9 gør det bestemt fint på mange områder, men vi havde blot håbet på, at når man redesignede sin billedmotor, ville det føre til mere fundamentale forbedringer såsom understøttelse af variabel billedfrekvens (FreeSync og HDMI VRR), reduceret forsinkelse (input lag), QMS (quick media switching – altså ingen sorte skærme ved frekvensskift) osv. Måske LG blot er ved at lægge fundamentet. Alpha 9 understøtter allerede 4K + HFR (video i 100 eller 120 billeder per sekund) – bare ikke via HDMI-indgangene. Dette betyder, at den formentlig også kan håndtere 8K video i 60 billeder per sekund, og vi mistænker da også LG for at planlægge lancering af første 8K OLED-tv senere på året eller i 2019. Du vil dog ikke kunne nyde 4K HFR (via HDMI) eller variabel billedfrekvens med C8. På nuværende tidspunkt virker Alpha 9 som en fin tilføjelse, men altså ikke et gennembrud. Vi forventer, at gennembruddet i stedet finder sted næste år, når HDMI 2.1 med stor sandsynlighed implementeres.




Lad os vende blikket mod video i bevægelse – sport, spil, action osv. LGs 2018 OLED er de første skærme, som understøtter video i op til 100 og 120 billeder per sekund. Det skal ikke forveksles med producenternes påstande om 100 eller 200Hz paneler. Video i 100/120 billeder per sekund kaldes også High Frame Rate (HFR) og formatet vil endelig gøre det muligt at fremvise silkeblød og ultraskarp bevægelse på skærme. C8 understøtter HFR via USB og apps/streaming og vores test viser, at video i så høj billedfrekvens giver en overraskende og meget synlig forbedring. Desværre understøttes det ikke via HDMI, hvilket lægger en rimelig stor dæmper på tingene.




Når det er sagt, så er vi dog også glade for at kunne konkludere, at LG ligeledes har forbedret gengivelsen af bevægelse udenfor HFR. Altså i video mellem 24 og 60 billeder per sekund. C8 har bedre bevægelsesopløsning end sidste års modeller og hvis du ønsker kan det opjusteres lidt yderligere via TruMotion-systemets ”De-blur” indstilling. Denne kan godt sættes på 3-5 stykker uden, at bevægelse kommer til at se kunstigt ud. Personligt foretrækker jeg dog stadig at slå TruMotion helt fra.

Entusiater har over de seneste år presset LG og LG Display til at implementere såkaldte Black Frame Insertion (BFI) i OLED-paneler, men nu hvor teknologien er implementeret i 2018-modellerne (inklusiv C8), står det klart, hvorfor LG har været tøvende. Ved at indsætte meget korte sorte billeder i videostrømmen kan BFI-teknologi forbedre skarpheden i bevægelse. Desværre betyder aktivering af BFI også, at OLED-panelet flimrer i sådan en grad, at det er tæt på umuligt at nyde den gode billedkvalitet. Vi anbefaler kraftigt, at du lader ’Motion Pro’ være deaktiveret, hvilket da også er standard. Pas på dine øjne – og lad vær med at købe et 2018 OLED baseret på denne funktion.

Vi havde i perioden mulighed for at sammenligne LG C8 side-om-side med Sonys 2018 AF8 OLED og gengivelse af hurtige bevægelser var nærmest identisk. A8F var måske en tand bedre, men det var ekstremt tæt, hvilket nok kan tilskrives ’Alpha 9’. Vi sammenlignede også HDR-video og igen lå ydelsen på de to skærme ekstremt tæt. En begrænsende faktor i sammenligningen var, at vi havde en 55” LG C8 og en 65” Sony AF8, men vi efterlades alligevel med det indtryk, at billedoplevelsen var så identisk, at man skal have de to skærme side-om-side for at spotte forskellene. LG havde en tand højere lysstyrke i visse scener, men Sony’en formåede at opretholde intensitet i lyse farver lidt bedre i andre scener. Kampen står uafgjort.

Vi har inkluderet nogle fotes nedenfor, men da det ikke er praktisk muligt at fange HDR-video med et SDR-kamera, så lad vær med at lægge alt for meget i billederne. Billedet med bevægelsesmønstret lægger op til at farvetemperaturen på de to kalibrerede skærme er meget forskelligt, men den var langt mindre udtalt i praksis.




LG C8 understøtter Dolby Vision, hvorimod optageringen til Sony AF8 stadig lader vente på sig (Dolby Vision er altid ”lige om hjørnet” på Sonys produkter...). Dolby Vision har været et heftigt debatteret emne for nylig. De fleste vil sikkert være enige om, at dette premium HDR-format giver visse fordele ift. grundformatet HDR10, men den grimme fejl med ”raised black” – altså forhøjet sortniveau – lægger en dæmper på begejstringen. Dolby har lovet at fikse fejlen ved at frigive ny firmware til tv-producenterne, men ejere af 2017 og 2017 LG TV venter stadig.

Vi havde helt bestemt forventet, at fejlen ville være rettet på 2018 LG OLED, men desværre er det ikke tilfældet. Vi observerer fejlen med forhøjet sortniveau i de sorte bjælker i blandt andet Netflix’s Bright. Det skal understreges, at fejlen kun lader til at påvirke HDMI-kilder (vi brugte Apple TV 4K). Når vi afspiller samme indhold via den indbyggede Netflix-app på LGs TV, ser vi ikke problemet. Det er naturligvis skuffende at kunne konstatere.

En af LGs koreanske ingeniør, som er ansvarlig for udvikling af tv-skærme, svarer at LG er opmærksomme på fejlen, der opstår i samspil med Apple TV 4K. Han henviser til, at det løses med kommende tvOS-opdatering (version 11.4) til Apple TV 4K.

- ”We’d got the issue of Apple TV’s Dolby Vision in the last December first in 2017 models. The issue was caused by both LG TV and Apple TV, and Dolby engineers worked for it with us,” fremgår det af et svar til Flatpanels.

Dette harmonerer dog ikke med, hvad Flatpanels observerer. Vi kører allerede tvOS version 11.4 (beta) på Apple TV 4K. I perioden havde vi også Loewe bild 5 på testbænken. Loewe var – sammen med LG – en af de første producenter, som implementerede Dolby Vision, men det interessante i denne forbindelse er, at Loewes skærm ikke har fejlen med ”raised blacks”. De sorte bjælker var kulsorte og ved at sammenligne de to skærme, kunne vi konstatere, at det hævede sortniveau faktisk rækker helt op i de mørkeste dele af billedet i visse scener. Vi har forsøgt at fange det på kamera i Godless (Venstre: LG C8 (2s eksponering) – Højre: Loewe bild 5 (2s eksponering)) på Netflix (via HDMI). Vær opmærksom på, at vi med vilje har overeksponeret billederne for at kunne fange fejlen på kamera, da scenerne af natur er meget dunkle. Venligst ignorer farver (farverne var ikke udvasket i praksis), detaljer og andre faktorer end det hævede sortniveau.




Her er et andet eksempel på hævet sortniveau i Netflix’s Bright i Dolby Vision på LG C8. Problemet blev ikke observeret på bild 5. Fejlen kan også genskabes på LG C8 med 4K Dolby Vision-indhold fra iTunes.

Opdateret 11.12.2018: Vi har haft lejlighed til at undersøge en LG C8 på ny og kan konstatere, at fejlen med hævet sortniveau synes løst.


LG C8 test


Når det er sagt, ser HDR dog stadig helt eminent ud på LG C8. OLED leverer den bedste HDR-billedkvalitet med ægte sort (bortset fra visse scener i Dolby Vision), funklende farver og vigtigst af alt styring af lys og farver på pixel-niveau. Visse high-end LCD-tv kan ramme højere lysniveauer, men det lader til, at en del personer er forvirrede over, hvordan det udspiller sig i praksis. De bedste LCD-tv har kun nogle få hundrede lyszoner, som skal dække over 8 millioner pixels, hvilket betyder, at et lyst objekt på skærmen skal være relativt stort før LCD-skærmen kan oplyse det præcise og med fuld lydkapacitet. Og selv når det sker, så vil man ofte se glorier eller andre lysartefakter omkring det lysende objekt. LCD-tv kan også kun opretholde den maksimale lysstyrke i en begrænset periode – og det tager lidt tid at nå op på maksimal lysstyrke – fordi en elektrisk spænding boostes ind i LED-belysningen, når det kræves.

Ingen af disse problemer findes på OLED-tv fordi hver enkelt pixel er en selvstændig lysdiode. Vi har set adskillige demonstrationer af skærme side-om-side, hvor højlys faktisk fremstår lysere og mere intenst på OLED-tv end et high-end LCD-tv, selvom LCD’en på papiret har højere maksimal lysstyrke. Det er scener såsom stjerner på en natttehimmel, forlygter på en bil, en lommelygter, vinduer osv. LCD-tv kan derimod ramme højere lysniveauer, når der vises scener badet i sol, f.eks. scener udendørs. I disse scener reducerer OLED lysstyrken pga. henvis til strømeffekt (såkaldt ABL – automatic brightness limiter). Du kan i grafen nedenfor se, hvordan den maksimale lysstyrke på LG C8’ OLED-panel falder i takt med, at en hvid farve fylder mere og mere af skærmen. ”Window 2%” betyder, at 98% af skærmen er sort, mens 2% er hvid. ”Full 100%” betyder, at hele skærmen er hvid. Som du kan se målings-tabellen, begynder OLED-paneler at reducere den maksimale lysstyrke ved omkring 10-25% udfyldning af hvid.

Som nævnt, er der ingen store ændringer i OLED-panelet i år. Den maksimale lysstyrke måles til 838 nits (5% ved D65), hvilket er ca. 100 nits højere end sidste års B7. Det er en fin bonus, men ikke noget der for alvor spiller ind. Dækning af DCI-P3 farverummet, som biografer også bruger, er et enkelt procentpoint højere, men det skyldes formentlig bare panelvariation. LG forklarer, at ’Alpha 9’ bedre kan opretholde detaljer i de allerlyseste elementer i filmscener (himlen, skyer osv.) og sammenlignet med et 2016 OLED, så ser vi da også synlige forbedringer. Det er svært at sige om der er nogen konkret ændring i forhold til sidste års modeller, da vi ikke har en stående til direkte sammenligning. Det er dog en smule skuffende, at LG ikke byder på markante opgraderinger på panelfronten i år. HDR-standarderne efterlader masser af rum til at vokse, da de definerer op til 100% Rec.2020 farver og op til 10.000 nits maksimal lysstyrke.

Vi har over de seneste år testet en god portion HDR-skærme og den korte version er, at OLED-tv langt fra er perfekte – og udviklingen lader til at have ramt en stopklods – men de udmærker sig stadig indenfor disciplinen, selv når de sammenlignes med de bedste LCD-tv på markedet. HDR er et meget stort skridt fremad for tv-branchen og vel nok den faktor, som man bør lægge mest vægt på, når man køber et nyt TV med forventning om at kunne nyde det flere år frem. Der er stadig meget potentiale i HDR-standarderne og vi må sandsynligvis vente på nye skærmteknologier for at uløse dette potentiale, men her og nu leverer OLED-tv den bedste HDR-billedkvalitet på tværs af film, tv-serier, spil og andre typer indhold.

Læs også: Guide: Bedste TV til spilkonsol

Hvad angår gaming, så er konsolspil nok dét område, hvor HDR har mest at tilbyde pt. De smukke spilverdenen, som udviklerne formår at skabe, ser intet mindre end ekstraordinære ud, når de præsenteret i udvidet farve- og lys-spænd. LG C8 præsenterer smuk billedkvalitet på dette område- Billedforsinkelsen måles til 21,4 ms (i Spil-profilen), hvilket er noget af det bedste pt. men ikke en forbedring ift. sidste år. Som diskuteret tidligere, så kommer næste store skridt med HDMI 2.1’s VRR (Variable Refresh Rate) – og FreeSync – men ud over udvalgte 2018-modeller fra Samsung, understøtter ingen andre tv-skærme dette i år.




LG Display forklarer, at de har lavet en mindre modifikation til subpixel-strukturen på 2018 OLED-panelet. De har konkret gjort den røde subpixel større for at yderligere reducere risikoen for burn-in. Efter 4-5 timers kalibrering (for at udforske nuancerne af auto-kalibrering), som involverede at have et 10% hvid vindue placeret midt på skærm, kunne vi spotte et svagt omrids af den hvide boks på LG C8. Det forblev synligt i nogle timer, men var væk igen næste morgen efter tv’et havde kørt sin rutinemæssige ”pixel refresher” henover natten. Vi tjekkede igen lige før vi pakkede skærmen sammen og der var intet at se. Retention – altså midlertidt – kan forekomme på OLED-paneler, men permanent burn-in lader ikke til at være et udbredt problem, når OLED bruges som tv-skærme, taget i betragtning af, at der allerede står millioner af OLED-tv ude i forbrugernes stuer og der er relativt få rapporterede meldinger om problemer. Vi fortsætter med at følge udviklingen på dette punkt.

Som en yderligere foranstaltning har LG i år implementeret en logo-funktioner, som har til formål at detektere kanallogoer på skærmen og sænke lysstyrken på disse. Det er ’høj’ og ’lav’ indstillinger, men selv ’høj’ har en relativt begrænset effekt. Man kan tydeligt se, at logoet dæmpes, men det er ikke sådan, at det bliver usynligt eller tæt på. At dæmpe logoet har ingen effekt på resten af billedet. Nu hvor LG har implementeret en algoritme, som kan detektere kanallogoer på skærmen, hvorfor så ikke give brugeren mulighed for at gøre dem nærmest usynlige?

OLED-paneler har også traditionelt kæmpet med inhomogenitet i de allermørkeste gråtoner og til tider en smule farvestik i lysere farvetoner. Hvis vores eksemplarer af Sony AF8 og LG C8 repræsenterer det, som forbrugerne også oplever, så har LG Display formået at reduce problemet yderligere. LG C8 var en tand lysere i højre og venstre side på de allermørkeste gråtoner, men det var ikke noget vi observerede i praksis. Vores eksemplar led heller ikke under farvestik (se 60 IRE billedet). C8 var ikke perfekt, men det er hvad vi vil kalde et fremragende resultat, som selv de mest krævende seere vil finde tilfredsstillende.




Betragtningsvinkler på OLED-tv er ekstremt brede og man kan nyde selv HDR-video fra nærmest enhver tænkelig vinkel, hvilket er umuligt på LCD-tv. Sortniveau forbliver kulsort fra yderlige vinkler og farverne holder stort set fuld intensitet og nuance – til en grad, hvor det ikke rigtig betyder noget. Det anti-reflektive filter på skærmen giver en lille farvetone fra vinkler på 40 grader eller derover, men vi oplever det ikke som et problem i praksis.


Konklusion


Der er bred enighed om, at LGs OLED-tv er nogle af de bedste tv-skærme på markedet, så det er kun naturligt, at man har høje forventninger. Disse høje forventninger indfries imidlertid ikke, når vi taler om LGs webOS, som er ved at falde bagud og kun tilbyder en fraktion af de apps og tjenester, som findes tilgængelige på deciderede tv-styresystemer såsom Apple tvOS. webOS er simpelthen begyndt at føles en smule stillestående, på trods af dette års Galleri-funktion og Google Assistant / Alexa integration (som ikke virker i Danmark endnu). Faktum er, at der ingen større opdateringer eller nye apps har været i snart to år og LG nægter til stadighed at opdatere webOS-platformen fra år til år, hvilket vi begynder at straffe fra og med dette års anmeldelser (se info-boksen).

Annonce:
Billedkvalitet er en helt anden historie. Der er ingen betydelige opgraderinger på OLED-panelet i år, men C8 leverer alligevel noget af det bedste billedkvalitet du kan få fingrene i. Den nye ’Alpha 9’ videoprocessor matcher nu – eller overgår – Sonys videoprocessor og efter at have sammenlignet LG C8 og Sony AF8 side-om-side har vi seriøst overvejet, hvorvidt C8 skulle overtage vores Reference-status. Skærmen byder på fremragende HDR og 4K og den bedste HDR-billedkvalitet, som vi hidtil har set, primært pga. styring af lys og farver på pixel-niveau. Det klarer sig flot på tværs af tv-kanaler, streaming, film og spil. Bevægelse´sgengivelse er forbedret og auto-kalibrering er fedt, selvom C8 dog leveres med flere endog meget præcise billedprofiler fra start. Det er desuden lovende, at C8 eksisterer i en 77” verison, som faktisk er indenfor rækkevidde. Højttalersystemet er også forbedret.

Den kedelige fejl i form af Dolby Visions ”hævede sortniveau” består dog, og eftersom LGs skærme altid foretrækker Dolby Vision, når der afspilles fra en kilde, der tilbyder flere HDR-formater, så er det svært at undgå. Vi skal understrege, at det kun sker lejlighedvis og kun via HDMI-input, men det er en af de ting, som er svær at abstrahere fra, når man først har spottet det. Det overrasker os, at LGs OLED-tv stadig kæmper med denne fejl, særligt fordi Loewe bild 5, som vi havde stående i samme periode, ikke har problemet. Derfor kan vi ikke på nuværende tidspunkt betragte LG C8 som vores reference.

LG C8, E8 og W8 har identisk billedkvalitet, hvorimod B8 har en neddroslet videoprocessor. Vi betragter ikke C8 som et kæmpe skridt frem og 2018-generation starter prismæssigt højt, men hvis tidligere år skal bruges som indikator, så falder priserne hastigt henover året. C8 er et af de bedste TV, som penge kan købe, og det fortjener vores Top-anbefalings Award.

!
Ændret testparameter: Fra i år ændrer vi en testparameter, der relaterer sig til karakteren for features, som resultat af flere års dårlig praksis i branchen. Såfremt producenten af et givent ”Smart TV” ikke kan forsikre Flatpanels om, at tv-platformen i opdateres til næste fulde software-version, fratrækkes 10 point på feature-scoren. Det skal betragtes som et opråb, der forhåbentlig kan skabe debat og ændre på praksis.

LG kan ikke give os denne garanti, hvad angår webOS-platformen.


Pris og forhandler:

55"
65"
77"

Fremragende HD og 4K
Fremragende HDR
Reference billedkvalitet
Forbedret bevægelsesgengivelse
God til spil


Dolby Vision ”hævet sortniveau”
Bagudvendte stik
webOS er stillestående
webOS får ikke softwareopdateringer







Flere anmeldelser

Sennheiser Ambeo soundbar

Test: Sennheiser Ambeo soundbar

10 Oct 2019 | Torben Rasmussen |
Panasonic GZ2000

Test: Panasonic GZ2000

20 Sep 2019 | Torben Rasmussen |
LG SM90 test

Test: LG SM90

12 Jul 2019 | Torben Rasmussen |
Samsung Q70R test

Test: Samsung Q70R

12 Jun 2019 | Rasmus Larsen |