Sony & Microsoft danner interessegruppe for at forbedre HDR-gaming

20 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Sony og Microsoft har i fllesskab dannet HDR Gaming Interest Group (HGIG) og inviterer tv-producenter, spiludviklere m.fl. til at deltage i arbejdet med at forbedre HDR-spiloplevelsen. Med initiativet nsker de desuden at ndre p, hvordan spilkonsol og TV taler sammen.

En bedre HDR-spiloplevelse

High Dynamic Range (HDR) er allerede et af de strste fremskridt for spiloplevelsen i nyere tid, men Sony og Microsoft rivaler p konsolomrdet med hhv. PlayStation og Xbox mener, at de kan f HDR til at se endnu bedre ud.

De to selskaber vil samarbejde om at sikre en bedre HDR-spiloplevelse ved at danne en interessegruppe (HDR Gaming Interest Group). De inviterer tv-producenter, spiludviklere og andre selskaber i spilbranchen til frivilligt at deltage i arbejdet og implementere de foreslede ndringer.

- HDR Gaming Interest Group, med deltagelse af frende virksomheder fra underholdnings-, spil- og tv-branchen, har analyseret problemerne bag de negative reaktioner p HDR-spil fra forbrugerne, og anbefaler retningslinjer for HDR-spilproduktion, skriver Microsoft og Sony. Opsummeret vil kerneelementet i anbefalingen vre at producere HDR-spil, der parametrerer tone-mapping, nr spillet modtager information om HDR-skrmens tone-mapper. Dette vil kunne kompensere for variantioner i, hvordan skrme hndterer HDR.

HGIG har frigivet anbefalinger for bedste praksis i HDR-spil baseret p fire retningslinjer (se tabellen for yderligere detaljer). HGIG siger, at selskaber skal anerkende forskelle i HDR-hardware, sikre konsekvent og retfrdig spiloplevelse, sikre at spil er fremadkompatible i takt med at hardware forbedres, samt at forbrugere (og udviklere) har adgang til nemme og praktiske vrktjer.


 HDR Gaming Interest Group


ndrer p link mellem spilkonsol & TV

Det 24-siders lange dokument med anbefalinger for bedste praksis gr ned i detaljer om, hvordan Sony og Microsoft forestiller sig, at ndringer skal implementeres p tvrs af branchen. Det str klart, at der ikke blot er tale om sm justeringer og at initiativet ikke at sat i sen for at undg at tabe ansigt.

Forslaget indeholder sledes bemrksesvrdige ndringer, hvad angr interoperabilitet imellem spilkonsol og tv-skrm alts hvordan de to enheder taler sammen. Det er umuligt at gengive det hele her, men essensen er, at HGIG vil have en given tv-skrm til at kommunikere sine evner/billedparametre (sortniveau, maks lysstyrke, dynamik mm.) til spilkonsollen over HDMI. Direktr for HDMI Licensing, Rob Tobias, siger, at HDMI 2.1 er "klar til disse HDR forbedringer".

Spilkonsollen vil have en database, der indeholder tv-skrmes parametre samt information om tone-mapping (hvordan lysdynamik tilpasses), og spilkonsollen vil automatisk optimere sit video-output s det respekterer tvets parametre og begrnsninger. Der vil naturligvis vre indbygget mulighed for at falde tilbage p et mere simpelt video-signal, sfremt konsollen ikke kan aflse skrmens parametre.


 HDR Gaming Interest Group


Med andre ord: I stedet for at have en dum kabelforbindelse imellem spilkonsol og TV, foreslr man et nyt og mere intelligent system baseret p tovejskommunikation. Spilkonsollen vil vide om du spiller p et LCD-tv, OLED-tv eller en fremtidig skrmteknologi. Den vil ogs vide, hvad din skrm kan og ikke kan, hvad angr HDR. Der vil stadig vre adgang til en form for brugerkalibrering, hvis man ikke er helt tilfreds med resultatet.

- Denne samling af retningslinjer for bedste praksis, som foresls, vil vre nem at implementere og vil desuden give forbedret funktionsevne, said HGIG. HGIG nsker bred deltagelse fra spil- og tv-branchen, og har til hensigt at foretage yderligere undersgelser, hvad angr bedste praksis for forbedrede tekniske standarder relateret til HDR-spil. Det er planen, at retningslinjerne skal forbedres yderligere med ml om at tilbyde mere fordybende spiloplevelser, gjort muligt af HDR.

Hvorfor er dette vigtigt? Det er det fordi HDR-billedkvaliteten svinger fra ekstremt drlig til rigtig god p tvrs af tv-skrme, og fordi der stadig er masser af hovedrum hjere lysstyrke, strre farverum indbygget i HDR-standarderne, hvilket fremtidens skrme givetvis vil kunne udnytte. Anbefalingerne sikrer sledes ogs, at dine favoritspil, potentielt, vil se endnu bedre ud p dine fremtidige skrme.

Det er naturligvis ikke frste gang, at branchen forsger at forbedre HDR. UHD Alliancen har forsgt at skabe en certificering til tv-skrme, Hollywood-indhold, distributrer og andre dele af videokden. Desvrre har dette initiativ ikke gjort meget for at afhjlpe situationen p tv-fronten, da alliancen har uddelt certificeringsstempler til selv kantbelyste LCD-tv, som ikke er i stand til at gengive ordentlig HDR. Initiativerne, som foresls af HGIG, ser mere lovende ud, men der vil krve en dedikeret indsats for at f det implementeret p tvrs af branchen.

Ud over Sony og Microsoft, har LG og Vizio officielt sluttet sig til HGIG. Herudover har en rkke andre selskaber vist interesse i at deltage, inklusiv Samsung, Panasonic, Philips, Ubisoft, EA, Activision m.fl.

High Dynamic Range er et stort fremskridt for spil og hvis du ikke allerede spiller i HDR, s gr du glip af den bedste visuelle oplevelse. HGIG vil gre oplevelsen endnu bedre og vi hber, at det lykkes.

Background

Game platforms support High Dynamic Range (HDR)
PlayStation 4
PlayStation 4 Pro
Xbox One S
Xbox One X
Windows 10

Major game publishers have already released HDR games.
More than 100 HDR games were released so far on the above game platforms.

HGIG - Guiding Principles

The following are the guiding principles in identifying the best practice recommendations.

1. Acknowledge difference There is wide variance in how HDR content is processed in HDR displays, and the assumption that displays perform exactly the same cannot be taken. Each displays HDR capability should be utilized to the full extent.
2. Consistent and fair game play Game design creative intent (e.g. a zombie appearing from the dark, an enemy shooter silhouetted in blinding light) needs to appear the same for consistent game playability, regardless of display performance difference.
3. Forward compatible The existing HDR game experience should not be deteriorated, but stable or even enhanced with the improvement of future HDR display performance.
4. Easy to use and practical for developers and consumers Practical and easy-to-use means must be prepared for game developers and consumers. For example, any processing should not consume resources that may affect real-time processing, and complicated manual setup operations (e.g. in-game calibration) should be avoided..

HGIG - Best practice recommendations

These best practice recommendations consist of the following elements. The best practice recommendations as a whole aim to achieve HDR rendering of game content as game creators intend and assure consistent user experiences with regards to objects critical to game play.

1. HDR games implement parameterized tone mappers that can render critical primary objects within a certain range of luminance to ensure consistent game play (Primary HDR range).
2. HDR displays preserve gradation within the Primary HDR range while in Game mode. Display manufacturers provide to game console manufacturers information relating to tone mapping to accommodate Games to leverage the full HDR capabilities of their HDR displays within the Primary HDR range. For PC monitors, recommendations based on standardization activities in the PC environment should still be incorporated.
3. Game consoles provide APIs to games in order to retrieve information relating to tone mapping to preserve gradation within the Primary HDR range. Game consoles also provide to consumers a system calibration which can override tone mapping information provided by display manufacturers, so that consumers can customize game play experience or optimize for different lighting environments.

Companies that have expressed interest in participating

Activision Publishing, Inc.
ASUSTek Computer Inc.
CAPCOM Co., Ltd.
EIZO Corporation
Electronic Arts
Epic Games
HP Inc.
Koninklijke Philips N.V.
LG Electronics, Inc.
Microsoft Corporation
Panasonic Corporation
SAMSUNG ELECTRONICS Co., Ltd.
Sony Interactive Entertainment
Sony Visual Products
SQUARE ENIX CO., LTD.
Toshiba Visual Solutions Corporation
Ubisoft
Unity Technologies
Vicarious Visions
VIZIO, Inc.
WB Games
- Kilde: HGIG



Flere nyheder

Panasonic GZ950

Nye Panasonic OLED TV med Dolby Vision i handlen

25 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple tvOS 13

Apple frigiver offentlig beta af tvOS 13 med 'Wireless Audio Sync'

25 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Waoo

Waoo udvider satsning p streamingpakker

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Raspberry Pi 4 Model B

Ny Raspberry Pi 4 har 4K60 videodekodning, to HDMI-udgange

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Sony X800M2

Sony lancerer X800M2 UHD Blu-ray med Dolby Vision

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Philips 2019 TV

Oversigt: Philips 2019 TV

21 Jun 2019 | Flatpanels |
Waoo

Waoo introducerer 'Mit Waoo TV' & ny arkiv-funktion

21 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
HDT Tracker 2019

Det fulde HDR-kosystem (medio 2019)

20 Jun 2019 | Yoeri Geutskens |