Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: PlayStation 5 - FlatpanelsDK

Test: PlayStation 5

|


PlayStation 5 er landet og skyder officielt, sammen med de nye Xbox-konsoller, en ny konsolgeneration i gang. PS5 findes i to udgaver; med og uden disc. Hardwaren er derudover identisk, omend de fysiske dimensioner er lidt forskellige. Vi har disc-udgaven og vil i vores anmeldelse vil vi komme omkring hele spildelen med 4K i op til 120fps, ray-tracing, DualSense-controller og andre nye tiltag. Vi dykker også ned i mediedelen, herunder for første gang UHD Blu-ray i PlayStation.

Vi har testet PlayStation 5 primært tilsluttet LG GX OLED (med HDMI 2.1), men også med andre TV. Følg os med ind i Astro, Miles Morales, Sackboy og alle de andre karakterers spiluniverser.


Pris og forhandler:

PS5 Digital Edition
PS5 Disc Edition

PlayStation 5 - specifikationer

4K-opløsning, op til 120fps
8K-opløsning (via opdatering)
HDR10
UHD Blu-ray-drev
(HxBxD)PS5 Disc Edition: 39.0 x 10.4 x 26.0 cm
PS5 Digital Edition: 39.0 x 9.2 x 26.0 cm
PS5 Disc Edition: 4.5 kg
PS5 Digital Edition: 3.9 kg
1x HDMI 2.1 (m. VRR efter opdatering)
3x USB (type-A)
1x USB (type-C)
Ethernet (Gigabit)
1x SSD-slot
AMD Zen 2 8-kernet CPU (3.5GHz)
AMD RDNA 2 GPU, 10.3 TFlops
16GB RAM (GDDR6)
825GB NVMe SSD
7nm Enhanced SoC
Tempest 3D AudioTech
Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus
DTS-HD HRA, DTS-HD MA
DTS:X (passthrough for Blu-ray) & Dolby Atmos (passthrough for Blu-ray)
7.1 L-PCM
WiFi 6 (802.11ax standard)
Bluetooth 5.1
MPEG2
MPEG4
HEVC
VP9-1
PS OS
DualSense controller
Bagudkompatibel med DualShock 4 controller (til PS4-spil)
DualSense controller
Strømkabel
Ultra High Speed HDMI-kabel
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online

Første indtryk

PlayStation 5 er stor. Ikke bare for sin generation, men faktisk den største spilkonsol i moderne tid. Den kan stå eller ligge ned, på fod eller uden fod. Der er allerede blevet gjort tykt grin med PS5 i fora og på sociale medier, men det følger nok med den store årvågenhed, der er på disse lanceringer. I forhold til Xbox Series X – som også er en stor konsol – er PS5 højere og smallere, hvilket betyder, at den i liggende form bedre vil kunne klemmes ind i TV-møbler, som er bredere end de er højere. Omvendt vil den ikke kunne stå oprejst i særlig mange møbler. På forsiden findes 2x USB-porte af hhv. den velkendte type-A stiktype og den nyere type-C stiktype. De kan f.eks. bruges til at oplade controlleren samt til ekstraudstyr. På bagsiden findes 2x USB-porte (type-A), 1x Ethernet, 1x HDMI 2.1 port og naturligvis strømstik. Man vil senere kunne udvide lagerkapaciteten i PS5, hvilket kræver, at man afmonterer side-panelerne for at få adgang til en modulport, hvori fremtidige kompatible NVMe SSD'er (med M.2 eller PCIe 4.0 interface) kan sidde. Og så er der naturligvis på fronten en åbning til skiver, såfremt du køber disc-udgaven af PS5. Hele vejen rundt er der 'grille' åbninger, så varme kan undslippe konsollen. Indledningsvis synes vi det er relevant at zoome ud og opridse historikken. Sony har på dette område ikke en historik, som de kan være stolte af, og særligt "jet motoren" PS4 Pro har gjort livet surt for de brugere, som ønsker en konsol gemt af vejen. I vores tilfælde (to medlemmer af redaktionen) har det været meget vanskeligt at have PS4 Pro placeret i et TV-møbel, der er lukket bagtil – med sporadiske meldinger om overophedning, som lukker konsollen. Har Sony fået bugt med overophedning samt blæserstøjen, der ofte kunne overdøve TV-lyden? Det vender vi tilbage til.

PS5 vs. PS4 Pro

PS5 er markant større end PS4 Pro

- "Det er lidt spøjs udvikling; konsollers rolle er at muliggøre spil i stuen, altså et socialt rum. De vil typisk skulle gemmes af vejen i et TV-møbel, som typisk er bredere end det er højt. Alligevel er konsollerne blevet større og mere strømslugende. Naturligvis også kraftigere, men disse ting hænger til en hvis grad sammen. Konsollerne er nu baseret på x86-hardwarearkitektur; den samme som i PC'er, så det er ikke overraskende, at de minder mere om PC'er end hidtil, men det giver stof til eftertanke." Sådan skrev vi i vores test af Xbox Series X og vi mener, at det ligeledes hører til her. Det er muligt, at der senere kommer 'slim' udgaver, men foreløbig status er, at konsollerne er blevet større, selvom truslen fra konkurrerende teknologier tillader, at konsolspil rykker ud af konsollen – spilstreaming samt energieffektive ARM-baserede systemer. Det kan undre at PS5 skal være stor, når man husker, at to ret fysisk store komponenter er blevet fjernet: Den mekaniske harddisk og disc-drevet (i PS5 Digital Edition). Nuvel, vi fik plads til PS5 (uden fod) i vores normale TV-møbel. Der ligger i kassen strømstik, den nye DualSense controller og et 'Ultra High Speed' HDMI-kabel, som kan håndtere båndbredden i HDMI 2.1.
Opsætningen er ikke vanskelig, da man delvist kan bruge en smartphone med PlayStation app'en til at logge ind mv. Størstedelen foregår dog på konsollen, hvor man undervejs når at justere HDR-billedet, indstille overscan, vælge standby-tilstand (Low Power, Optimeret eller Tilpasset), acceptere dataindsamling samt ikke mindst hente en systemopdatering (800MB+) og en opdatering til controlleren. Vi undrer os til stadighed over, at download af systemopdateringer i nye enheder ikke er et af de første skridt, så opdateringen kan hentes i baggrunden, i stedet for et af de sidste skridt. Nuvel, opsætningen tager lidt tid, men det skal kun gøres én gang og så er man ude i menuerne, hvor man kan begynde at downloade/installere spil og apps. Der er i konsollen indbygget WiFi 6 (802.11 ax standarden), hvilket kan give højere WiFi-hastigheder (teoretisk op til 9,6 Gbps, men langt lavere i praksis) samt Bluetooth 5.1. Der er således tale om opgraderinger på både WiFi og Bluetooth-delen ift. tidligere PlayStation-konsoller. Hvad angår opsætning af videoindstillinger på PlayStation 5 så henviser vi til denne artikel. Vi kommer også nærmere ind på nogle af aspekterne undervejs i testen.

Målinger

Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.
PlayStation 5 strømforbrugGennemsnit
 Spil155-215W
Streaming70-80W
UHD Blu-ray76W
Menuer51-67W
Standby1.8-3W (hurtig start) / 30W+ ved spildownload

Opstart fra stand-bySekunder
Hurtig start14 sekunder
PlayStation 5 test

Brugerflade, apps, Blu-ray

PlayStation 5 har en helt ny brugerflade, hvilket indebærer, at den ikke tilbyder samme apps til streamingtjenester som PS4 / PS4 Pro. Brugerfladen er klassisk PlayStation med en række ikoner, der repræsenterer installerede spil og apps. De to kategorier (hhv. spil og media) er nu opdelt overordnet i brugerfladen, hvilket giver fin logisk mening. Brugerfladen er meget grafisk og har form for 'zen' stemning, hvor baggrundlyde kommer glidende i samspil med grafiske elementer, når man bevæger sig gennem sektionerne. Men skal nok sidde foran PS5 for at forstå beskrivelsen. Vi er lidt usikre på, om brugerfladen overordnet er meget bedre (eller dårligere) end før, men overordnet kan vi godt lide brugeroplevelsen. Den er i hvert hurtigere og giver et frisk pust, samtidig med, at det hele stadig føles velkendt, hvis man tidligere har ejet PlayStation. Brugerfladen er legende og indbydende. Ligesom på Xbox er der et element af reklamer over de ikoner med "anbefalinger", som indskydes, når man ruller nedad. Vi tror, at det efterhånden er noget, man skal vænne sig til på TV-platforme, efter mere og mere indhold sælges digitalt via indbyggede app-butikker fremfor fysisk på skiver.
Noget af det første, man møder efter opsætning af PS5, er spillet Astro's Playroom, som er præinstalleret på PS5 – vi dykker ned i spildelen senere. Der er ca. 666GB fri lagerkapacitet fra start idet styresystemet og Astro optager en god portion af det indbyggede 825GB SSD-lager. Astro kan slettes for at frigøre noget plads. At PS5 har en helt ny brugerflade er med til at underbygge Sonys idé om "generationer af konsoller". Det skal føles nyt. Det gør det også, men ulempen er, at der mangler adskillige apps på PS5, som findes på PS4. På den danske front mangler vi konkret Blockbuster, HBO Nordic, Dansk Filmskat og Min Bio. Til gengæld finder man stadig DRTV og Viaplay, foruden internationale tjenester som Apple TV app, Disney+, Netflix, Amazon og YouTube. Der er også en håndfuld andre såsom My Videos (PS5-videoafspiller), Spotify, Twitch og Plex.
Det bliver aldrig rigtig fedt at styre mediedelen i en konsol med en spil-controller. Sony tilbyder en PS5 Media Remote som ekstraudstyr. Vi fik fingre i den, men må konkludere, at den ser bedre ud på billeder end den er i virkeligheden. Det er lidt af et plastikmareridt med gabende samlinger, som flere steder på undersiden er skarpe og ubehagelige at holde på. Den bruger standard batterier, som er nærmest det eneste, der tilfører den lidt vægt. Hertil kommer, at der er fire sponsor-knapper på fjernbetjeningen i stedet for fire knapper, som brugeren kan tilpasse. Funktionaliteten fejler imidlertid ikke noget. Den kan nemt (men ikke automatisk) opsættes til at kunne tænde/slukke TV-skærmen samt regulere lydstyrken via infrarøde kommandoer.
Sony har ikke markedsført PS5 som en medieboks, tværtimod har de lagt fuld fokus på spildelen. Det er som det skal være, men ikke desto mindre er markedet omkring konsollerne ved at ændre sig. Ligesom spilkonsoller har medie-apps, så har mediebokse i stigende grad spil. En boks som Nvidia Shield kan have både installerede spil (fra Android) eller streamede spil (lokalt fra en PC eller over internettet via f.eks. GeForce Now). En boks som Apple TV 4K har Arcade-spiltjenesten og lokal streaming af spil fra en PC med Steam (via Steamlink app'en). Disse enheder er ikke slået igennem som spilkonsoller, da hardwaren kræver yderligere opgradering, men det er en udvikling, som hhv. Sony og Microsoft internt må have noteret sig. Et svagt udvalg af apps er ikke et godt udgangspunkt for PS5 som medieboks. Adgang til de tjenester, som brugerne ønsker at anvende dagligt eller sporadisk, er naturligvis alfa-omega. Yderligere apps kan naturligvis komme med tiden, men der er flere videotekniske grunde til, at PS5 ikke er en oplagt medie-afspiller. Først og fremmest forcerer PS5 alt indhold i HDR. Konverteringen er ret subtil på et OLED TV og vi tror ikke, at folk med et OLED TV nødvendigvis vil bemærke det. På OLED TV styres lyset på pixel-niveau så om signalet er i HDR (High Dynamic Range) eller SDR (Standard Dynamic Range) betyder som udgangspunkt ikke meget for den overordnede måde, som billedet styres og fremvises på. På LCD TV med særligt kantbelyst LED, men til dels også zone-styret LED, har HDR-signalet derimod stor betydning for, hvordan TV'et opererer. Når et HDR-signal detekteres vil mange LCD TV sætte LED-bagbelysningen til maksimal styrke eller tæt derved. Det øger strømforbruget markant og udvasker billedet (de mørke toner) for at sikre, at TV'et kan nå op i højere lysstyrke-niveauer.

PlayStation 5 test

PS5 pakker alt ind som HDR og forcerer din TV-skærm i HDR-tilstand. Her eksempel fra Apple TV app'en

En dag bliver det normen, at diverse afspillere og TV udsender alt i HDR-format; alle parametre for SDR-indhold, altså indhold som ikke er i HDR, kan passes ind i en HDR-container. Ligesom sort-hvid-film i dag i praksis distribueres i en farve-container. Udfordringen er, at TV-økosystemet slet ikke er klar til en sådan situation endnu fordi der stadig findes så mange LCD TV derude. Hvis du vil lære lidt mere om situationen med at køre alt op i HDR, så gik vi i dybden med sagen (og den tekniske løsning, som Apple senere implementerede) i vores test af Apple TV 4K fra 2017, hvor vi foretog målinger og tests på tværs af forskellige typer TV-skærme. Det kan undre, at Sony ikke har været opmærksom på denne situation, da selskabet selv stadig sælger rigtig mange LCD TV. Den eneste måde, hvorpå man kan undgå, at PS5 lægger alt i en HDR-container, er ved at slå HDR helt fra i konsollens videoindstillinger. Så mister man dog også HDR når f.eks. en tv-serier på Netflix rent faktisk tilbyder i HDR-format – det samme for spil. Det virker ikke særlig gennemtænkt.

PlayStation 5 test

Også DRTV bliver forceret som HDR-output

PS5 har, ligesom Sonys tidligere konsoller, HDMI CEC-styring, så den kan tænde/slukke TV. Den understøtter ikke Dolby Vision-formatet i nogen form. Den understøtter Dolby Atmos (bitstreaming) på Blu-ray-delen, men understøtter ikke Atmos-dekodning i nogen form, hvorfor streaming via apps ikke har Atmos på PS5 (i praksis kunne det også godt ske med bitstreaming, som overlader dekodning til soundbar/receiver, men det sker bare generelt ikke ved streaming). Ift. app-delen så kan den heller ikke matche billedfrekvens på indholdet. Som udgangspunkt konverterer den film, serier og andet tv-indhold til 60Hz (fra alle tjenester), hvilket giver en acceptabel afspilning af film og serier i 24 billeder per sekund, men en hakkende effekt på dansk og europæisk indhold i 25 og 50 billeder per sekund. Det er præcis samme udfordring, som har eksisteret i årtier, men modsat bokse som Apple TV 4K og til dels Nvidia Shield, så er det altså ikke løst på PS5. Vi har opsummeret de tekniske forhold for apps herunder:

Apps på PlayStation 5

AmazonApple TV appNetflixYouTube
4K-support
HDR-support
HDR10

HDR10

HDR10
Match billedfrekvens
forceret 60Hz

forceret 60Hz

forceret 60Hz

forceret 60Hz
Match SDR/HDR
forceret HDR10

forceret HDR10

forceret HDR10

forceret HDR10
Dolby Atmos
Flatpanels
I dag bruges HEVC (H.265) eller VP9 som video-codecs til streaming af 4K/HDR. Flere store aktører, herunder Amazon, Apple, Netflix, Microsoft og Google, er gået sammen om at udvikle AV1-videoformatet, som er licensfrit. Sony har endnu ikke meldt ud, hvilket video-codec du fremover vil lægge vægt bag. På nuværende tidspunkt kan vi ikke få PlayStation 5 til at dekode videofiler – hverken 1080p, 4K eller 8K – i AV1-format. De videoer, som YouTube tilbyder i AV1-format, dekodes heller ikke i AV1. Det er muligt, at AV1-dekodning tilføjes senere, men Sony har pt. ingen officiel udmelding om planerne. Apropos YouTube, så understøtter PlayStation 5 streaming i op til 4K60, men ikke HDR pt.

PlayStation 5 test

YouTube afspilles højest i 4K60. HDR fra YouTube understøttes ikke, men PS5 ompakker det til HDR-output, så skærmen tror det er tilfældet

Det er imidlertid situationen med strømforbrug, som er den afgørende faktor for, at vi ikke kan anbefale PS5 som medieafspiller. PS5 trækker ikke mindre end 70-80W ved 4K-streaming og 76W ved UHD Blu-ray afspilning. På app-delen trækker Apple TV 4K til sammenligning 4-6W og Nvidia Shield 6-9W. Det er ved samme eller højere streamingkvalitet. Omsat til kroner og ører koster det ca. 250 kroner årligt ved 4 timers daglig streaming og kWh-pris på 2,29 kr. (gennemsnit i Danmark). Det er knap en forbedring ift. PS4 (90-95W) og PS4 Pro (87W), som begge bruger hardware produceret på procesfabrikation (hhv. 28nm og 16nm) fra primo/medio 2010'erne. Til sammenligning ligger Apple TV 4K på ca. 20-30 kr/år. under samme forudsætninger. Til gengæld har Sony løst udfordringen med det høje standby-forbrug fra PS4-generationen (7-8W). PS5 har et stanndy-forbrug på 1,8W i standby-tilstanden, hvor der kan hentes opdateringer mv. Det stiger til omtrent 3W sporadisk, men det er ikke helt klart hvorfor. Når PS5 henter opdateringer eller udfører andre opgaver i standby stiger standby-tilstanden til 30W+. Mere hovedrystende bliver det, når musik-apps som Spotify ikke bare tilbydes på en konsol, men promoveres heftigt. Fra hurtigmenuen nederst i PS5-brugerfladen har man et punkt kaldet 'musik', hvor der bl.a. fremhæves musik fra de spil, man har spillet. Det er reklamelinks til Spotify. På samme måde er Spotify integreret på PS5 Media Remote og fremhæves fuldstændig vilkårligt, når man søger efter noget i søgefunktionen på PS5. Ud over at mange købere af en forholdsvis dyr konsol nok gerne vil frabede sig sådanne reklamer, så er idéen om at høre musik på en konsol, der under afspilning forbruger 50-80W ganske enkelt absurd, særligt hvis dit TV kører samtidig for at få lyden ud.
Det enorme ressourcespild er kritisabelt og det kan undre sig over, at konsolskaberne – Xbox Series X kæmper med samme udfordring, om end en tak lavere strømforbrug – ikke føler et større ansvar. Det lyder hårdt, men problemet består jo på konsollerne selvom mange organisationer gennem mange år har forsøgt at råbe det op. Konsoller står trods alt i et 3-cifret millionantal hjem verden over. Den nye generation af konsoller ændrer reelt ikke på situationen; om noget forværrer de den.

PlayStation 5 test

Den dyrere udgave af PlayStation 5 har også et disc-drev til spil og filmskiver. Konkret understøtter den film på UHD Blu-ray, Blu-ray og DVD. For første gang kan man altså afspille UHD Blu-ray på en PlayStation. PS4 Pro understøttede 4K og HDR, men af uransagelige årsager ikke UHD Blu-ray.
PS5 skal naturligvis følge UHD Blu-ray-specifikationen for at lege med, så det betyder konkret, at den klarer op til 4K HDR10 på billeddelen og op til Dolby Atmos / DTS:X (bitstreaming) på lyddelen. Flatpanels' tests viser, at den derimod ikke håndterer Dolby Vision HDR-format eller dekodning af Dolby Atmos (så receiver/soundbar ikke skal dekode). For at få Atmos ud af skiverne skal man faktisk manuelt ind, imens man afspiller en skive, og vælge Audio Format -> Bitstream fra Settings-menuen for Blu-ray. Det er næsten som om, at Sony ikke vil have brugeren til at opleve Atmos. Det kunne være interessant at vide, hvad der er foregået bag facaden. På spil-delen har Sony udviklet sit eget alternativ (Tempest 3D Audio) til Atmos – det kommer vi tilbage til – men på app-delen har Sony ikke et alternativ. Måske ændrer det sig, men sådan er status pt.

PlayStation 5 test

Modsat apps, så afspiller PS5 Blu-ray-skiver i korrekt 24fps format. Fra standby-tilstand tager det omtrent 40-45 sekunder fra en UHD Blu-ray indsættes til den afspiller. Indledningsvis larmer drevet ret meget, med en sav-agtig og brummende lyd, som erstattes af en mere diskret susende lyd af en roterende skive, når filmen er i gang. Drevet er bestemt ikke tavst, men ej heller generende efter vores mening. PS5 kan ikke afspille 3D Blu-ray, baseret på vores test. PS5 er en fin nok Blu-ray-afspiller, som kan sniges ind i hjem verden over sammen med en konsol, men har man allerede en afspiller, så vil denne sandsynligvis klare opgaven bedre. Det bliver aldrig rigtig bliver fedt at styre medieafspilning med en spil-controller, som for Sonys vedkommende ofte løber tør for batteri. Man kan tilkøbe PS5 Media Remote. Vores TV-fjernbetjeninger kunne ikke umiddelbart styre PS5 via HDMI CEC-forbindelsen under app/Blu-ray-afspilning. I Sonys forsvar skal det siges, at mediedelen ikke er blevet spillet op i denne konsolgeneration. PS5 er først og fremmest en spilkonsol. Ikke desto mindre er PS5, i endnu større grad end Xbox Series X, imidlertid en ordinær men problematisk medieafspiller, som pga. det høje strømforbrug ikke bør benyttes til formålet, efter vores mening. Henover konsollen levetid kan du reelt "gratis" købe en eller flere mediebokse, der har større udvalg og klarer opgaven bedre, pga. omkostningen på strømregningen.
PlayStation 5 test

Controlleren

Før vi dykker ned i spillene, vil vi gerne tale om den nye controller, som har fået navnet DualSense. Det er passende, at Sony har ændret navnet fra DualShock til DualSense for der er i sandhed tale om en helt ny controller-generation og spiloplevelse. Sonys argument med, at PS5 skal repræsentere en ny generation i stedet for en glidende overgang, går rent ind her. Teknisk betegnet er 'rumble' blevet erstattet af mere finmotoriske aktuatorer (i stedet for motorer) til haptisk feedback, kombineret med, at skulderknapperne øverst har modstand, som kan reguleres ift. spillets scene. Det er vellykket og fungerer meget overbevisende. DualSense er hvid, men ligner som udgangspunkt nogenlunde samme controller som hidtil. Det er når man tænder den, at den føles anderledes, og så snart man starter det præinstallerede Astro's Playroom spil får man en perfekt introduktion til ikke bare mulighederne i DualSense controlleren, men også PS5 som helhed. Det er et herligt spil for hele familien, som på forbilledlig vis illustrerer, hvordan haptisk feedback, skulderknapper med adaptiv modstand og lyd fra controlleren kan bidrage til at løfte spiloplevelsen.

PlayStation 5 test

PlayStation 5 test

Selvfølgelig bliver der gået all-in af hensyn til demo-formålet (man skal ikke forvente helt samme brug i andre typer spil), men man få intuitivt en forståelse for mulighederne og bliver draget endnu mere ind i spillet. I et spil som Spider-Man: Miles Morales er DualSense ikke lige så overbevisende, men i bilspillet WRC 9 bruges de adaptive skulderknapper til at tilføre modstand på bremse og speeder "pedalerne", hvilket gør, at de føles langt mere realistiske. Vi er spændte på at se, hvordan DualSense vil blive taget i brug i Gran Turismo 7. Man mærker så at sige spillet komme til live. Hvilket underlag man bevæger sig hen over, blæst fra omgivelserne osv. Dette kombineret med god grafik og lyd giver et øget niveau af indlevelse. Controlleren kan sågar registrere, at man puster på den. Det er ikke en joke. Der sidder stadig en lille højttaler i controlleren, som i f.eks. Astro bruges til metallyde eller glaslyde, når man løber henover underlaget, eller til regndryp. Lige her ville vi ønske, at controllerens højttaler kunne følge TV'ets lydniveau, da controlleren som udgangspunkt har ret høje lyd, men PS5 ved som udgangspunkt ikke, hvad TV'ets lydniveau er. Man kan naturligvis ændre lydstyrken på controllerens højttaler manuelt. Her ville en tættere integration komme til gavn – det er noget man kan forestille sig med fremtidens TV-platforme, som også omfavner spil, indbygget direkte i TV.

PlayStation 5 test

DualSense har indbygget batteri og oplades ligesom hidtil via et USB-kabel til fronten eller bagsiden af PS5. Det er svært at sætte et præcist estimat på batteritiden, også fordi haptisk feedback nok dræner ekstra i særligt Astro's Playroom, som vi har bugt en del tid på, mens nyere Bluetooth 5.1 omvendt bidrager til at sænke strømforbruget. Overordnet er batteritiden dog ikke imponerende. Den er måske lidt længere end på DualShock 4 fra PS4-generationen, men her er vores oplevelse præget af, at controllere taber batterikapacitet med tiden. Man kommer til at oplade DualSense ofte og man får næppe lov til at spille PS5 en hel søndag på en enkelt opladning. Det tager 2-3 timer at oplade controlleren helt. DualSense kan oplade fra PS5 i standby, såfremt man ikke har fravalgt dette i indstillingerne. Det kan godt være, at vores begejstring for DualSense falder en smule med tiden, men vores førstehåndsindtryk efter at have prøvet en god pulje spil er, at Sony har hevet den klassiske controller, hvorpå udviklingen stod lidt i tomgang, op på et højere niveau. Du bliver nødt til at prøve DualSense. Vi er solgt og vi tror, at de fleste andre også vil være det.
PlayStation 5 test

Spil på PlayStation 5

Indledningsvis ønsker vi at afdække de nye videotekniske muligheder i PS5, herunder hvad de konkret muliggør. Det bliver teknisk, så du kan springe tabellen herunder over, men vi anbefaler, at du i hvert fald lige skimmer underoverskrifterne for at få en introduktion til tingene. Vi kommer til at binde det op på selve spiloplevelserne længere nede.

Teknikken i PlayStation 5

PlayStation 5 har en 825GB indbygget NVMe SSD. Kapaciteten vil senere kunne udvides (ved at fjerne siderne på konsollen) med et kompatibelt SSD-modul (med M.2 eller PCIe 4.0 interface). Vi kender endnu ikke prisen, men tør godt sige, at det bliver kostbar lagerplads. Der er ca. 666GB fri kapacitet pga. styresystem og med Astro's Playroom præ-installeret. Ligesom i vores Xbox Series X test starter vi med SSD'en fordi det er den mest afgørende opgradering ift. hvordan spil opleves på PS5 ift. PS4-generationen. NVMe står for Non-Volatile Memory Express og sikrer, at SSD'en (Solid State Drive) kan udnyttes til sit potentiale. I praksis sikrer det langt hurtigere indlæsning af spil og data. Det betyder mindre ventetid ved opstart og skift af baner, men potentielt også helt nye muligheder for dynamisk indlæsning af baner og elementer i spil, mens man spiller. Har du en moderne håndholdt enhed såsom iPhone så har du haft NVMe SSD i årevis, hvorfor spil og apps indlæses meget hurtigt, men at gøre det for så store datapakker, som konsolspil kræver, er naturligvis en tungere opgave. Med denne generation er konsollerne kommet ind i den moderne æra. Du får, igen, syn for sagen ved at spille Astro's Playroom, der har baner som SSD Speedway, Memory Meadow, GPU Jungle osv. De enkelte baner introducerer, som navnene antyder, de nye komponenter i PS5. PS5 har en mærkbar hurtigere CPU (8-kernet AMD Ryzen 'Zen 2' bygget på x86-arkitektur) end PS4-generationen, som reelt havde en CPU fra laptop-klassen. Det vil sige, at der kan beregnes langt mere komplekse spilverdener, karakterer osv. CPU'en (og SSD'en) er således en vigtig del af spilverdenerne. På grafikdelen er GPU'en (AMD Radeon RDNA 2) mere potent; konkret 10,3 TFlops ift. 4,2 TFlops i PS4 Pro og 1,84 TFlops i PS4. Disse tal og specifikationer giver os kun en indikation af tingene og man skal kigge på dem som en helhed for at vurdere springet. Det nytter ikke noget kun at sammenligne teraflops (eller et andet tal), idet det ikke fortæller hele historien. Dertil kommer, at mange spil i dag præsenteres i HDR-format og for første gang kan PlayStation håndtere ray-tracing for bl.a. mere realistiske refleksioner og spejlinger, særligt når det kombineres med HDR. Og for første gang understøttes spil i op til 120 billeder per sekund ved 4K-opløsning via HDMI 2.1. PlayStation 5 får senere en opdatering med VRR (variabel frekvens) og 8K-output. Det kan vi endnu ikke teste, men vi male de brede penselstrøg. PS5 opsætter mere eller mindre sig selv og registrerer om TV'et understøtter HDMI 2.1, 4K120, HDR mv. Uden HDMI 2.1 i dit TV, så får du maksimalt 4K60 fra PS5. Se også denne guide til opsætning af PlayStation 5 til HDMI 2.1, 4K120 & HDR. Auto-konvertering til HDR: Vi var i afsnittet om medie–afspilning inde på problematikken omkring HDR-output på PS5, altså at konsollen lægger alt indhold (SDR eller HDR) i en HDR-container. Der skiftes altså ikke mellem SDR og HDR afhængigt af indholdet/kilden. Det samme gælder på spil-delen, så PS5 vil outputte alle spil i en HDR-container, uanset om spillet er skabt sådan eller ej. Det giver ikke store problemer på OLED TV (og andre selv-emitterende skærme såsom microLED), men det kan give store udfordringer på LCD TV, særligt dem med kantbelyst LED. På disse skærme er det ikke utænkeligt, at du får en bedre grafisk spiloplevelse ved helt at slå HDR fra på PS5 – det vil afhænge af skærmen. 120Hz: Modsat Xbox Series X, der på HDMI 2.1 TV sætter brugerfladen og alt andet op i 4K120 som udgangspunkt, så sætter PS5 som udgangspunkt sit output til 4K60 selvom din skærm kan håndtere 4K120. Først når et spil har en 'performance mode' med 120fps vil PS5 skifte over til 4K120 output. Du kan fra den generelle menu på PS5 indstille om du foretrækker grafik eller performance mode. Tanken er, at spil automatisk skal sætte sig i den pågældende tilstand, men vores erfaring er, at det ikke sker med alle spil. I f.eks. Borderlands 3 måtte vi manuelt ind i spillets indstillinger og også vælge performance mode her, selvom vi havde sat det som præference overordnet på PS5. Sony siger, at kun PS5-spil vil kunne afvikles i 120fps. Selvom PS5 skulle være kraftig nok til at afvikle et givent PS4-spil i 120fps, så sker det altså ikke (spillet skal opgraderes og udgives som PS5-spil først).

PlayStation 5 test

På PS5 kan man sætte sin præference for spil-tilstand. Idéen er at spillene automatisk skal følge dette valg, men det sker bare ikke i praksis

Hvorfor Sony har valgt denne opsætning, kan det være flere årsager til, nok særligt kompatibilitet. Brugerfladen kører ikke helt lige så flydende i 60fps som 120fps, men sidstnævnte kan give udfordringer i spil, som afvikles i 60fps (og så fordobles til 120Hz output). På skærme der gør brug af BFI (black frame insertion), scanning backlight eller på anden måde pulserer/blinker skabe en dobbelt billed-effekt i spillet, som ikke er behagelig at se på. Det vil sige de fleste LCD TV, særligt med scanning backlight aktiveret, samt OLED TV med BFI-system aktiveret. Bruger du OLED TV uden BFI (hvilket altid er standard-opsætning, så det gør du, hvis du ikke aktivt har ændret det), så er der ingen ulempe ved 120Hz selvom spillet kører i 60fps, men som nævnt er denne situation ikke pt. aktuel på PS5, ligesom det er tilfældet på Xbox Series X. PlayStation 5 bruger en 32Gbps HDMI 2.1-tilstand til output af 4K 120Hz (og 4K 60Hz). Nogen har forsøgt at konkludere hvad angår billedfrekvens, chroma subsampling og bit-dybde baseret på dette, men pas på med dette: (Mis)understanding HDMI 2.1 (engelsk).

PS5 pg 120Hz

PS5 skifter første til 4K 120Hz når et spil tilbyder en 120Hz tilstand - og tilbage til 60Hz igen, når spillet lukkes

VRR: PlayStation 5 vil få support for VRR med en senere systemopdatering. Sony har gjort det klart, at de vil følge HDMI 2.1's VRR-standard. Der har intet været nævnt om AMD FreeSync eller Nvidia G-Sync. VRR står for Variable Refresh Rate (variabel frekvens) og sikrer, at konsol og skærm altid og i realtid kører samme frekvens, når spillets billedfrekvens svinger i f.eks. actionsekvenser. Det giver mere en flydende spiloplevelse med bl.a. lavere forsinkelse på signalet. Vi ved endnu ikke, hvordan VRR vil blive integreret i PS5, men Sony siger, at "PS5 owners will be able to use the VRR feature of compatible TVs when playing games that support VRR". Det lægger op til, at VRR aktiveres, når spillet supporterer det, i stedet for på systemniveau som på Xbox Series X. Vi må vente med at se, hvordan det er implementeret i praksis. Generelt for VRR og TV-økosystemet så kan følges siges: I VRR-tilstand slår LCD TV så godt som zone-styringen fra idet zone-styring tilføjer forsinkelse på signalet (billedet skal analyseres før zonerne kan reguleres), og med konsolspil prioriteres laveste forsinkelse. Det giver noget dårligere kontrast, højere sortniveau og lavere højlys. På OLED TV burde VRR ikke skabe problemer, men pt. har OLED-panelet fra LG Display, som sidder i alle OLED TV på markedet, problemer med let hævet sortniveau i VRR-tilstand pga. den måde OLED-panelet drives på. Det er ikke udpræget, men kan dog ses med et trænet øje.

VRR Xbox Series X

VRR kan hæve sortniveauet på både LCD og OLED TV. I Gears 5 vil du kunne se det i f.eks. denne scene, hvis du aktiverer/deaktiverer VRR. Billedet er fra Xbox, men gælder generelt for VRR på TV.

PS5 understøtter ikke HDMI ALLM (Auto Low Latency Mode), som automatisk sætter kompatible skærme i Game-tilstand.
Flatpanels
Det helt naturlige sted at starte ift. spil på PlayStation 5 er Astro's Playroom. Som nævnt, så er spillet præ-installeret. Foruden en perfekt introduktion til den nye DualSense-controller, så giver spillet en historisk og overordnet introduktion til hardwaren og mulighederne i PS5, herunder grafik, SSD osv.. Astro's Playroom er skabt lidt som en Pixar-film. Børnene vil være vilde med spillet, men forstår måske endnu ikke den underliggende historie eller symbolik til at starte med. Det vil det voksne publikum gøre. Hele spillet er lavet som en historisk opsummering af udviklingen inden for PlayStation og undervejs samler man 'artefacts' såsom PS1, PS2, DualShock, memory stick osv. Banerne er ligeledes opbygget med masser af historiske referencer, men lige så meget referencer til de nye muligheder i PS5. De 4 overordnede baner i spillet er: SSD Speedway, Memory Meadow, GPU Jungle og Cooling Springs. Som navnene antyder, så får man i hver bane, ud over en sjov spiloplevelse, en introduktion til forbedringerne på hhv. SSD, hukommelse, grafik og køling. Det er et spil, som vi vil anbefale alle købere af PS5 i hvert lige at prøve, fordi det på flere niveauer giver en rigtig god og underholdende introduktion til PS5. Det sætter også forventningsniveauet. Ud over Astro så er det første man oplever, eller for så vidt ikke oplever, load-skærme og ventetid. PS5 suser igennem menuer og baner. Der er en verden til forskel ift. PS4. Man vænner sig lynhurtigt til, at det hele foregår i højt tempo.

PS5-spil (opstart til gameplay)

Astro17-30 sekunder
Demon's Souls41 sekunder
Spider-Man: Miles Morales45 sekunder
Sackboy40 sekunder
Der er selvfølgelig stadig load-tider, bl.a. når man starter spil op (se tabellen), men de er drastisk nedbragt og det er en af de forbedringer, som virkelig tæller op. Selv i PS4-spil er load-tiderne nedbragt markant og i takt med at flere spil med årene udvikles specifikt til PS5 (i stedet for cross-platform og efter nogle lavere fællesnævnere) så må vi forvente, at mulighederne i den nye SSD i endnu højere grad udnyttes til at indlæse spil og baner, og ikke mindst læse elementer i spil dynamisk ind uden ventetid – noget som Sony selv har påpeget er muligt nu og som man også får indblik i mens man spiller bl.a. Astro. Det er ikke bare en rar og tidsbesparende faktor. Det gør også, at man har mere lyst til at starte PS5 op for lige at spille 20 minutter. Det bliver en mere indbydende og tilgængelig spiloplevelse; noget som har været en udfordring på de tidligere konsoller med langsomme mekaniske harddiske. Det bringer spilkonsollerne op på siden af moderne håndholdte enheder, hvor NVMe SSD har været aktuelt i årevis. Når det er sagt, så har Sony dog på et punkt noget at indhente ift. Xbox Series X, navnlig Microsofts 'Quick Resume'-funktion, der kan holde afskillige spil i hukommelsen på samme tid, hvilket betyder, at man efter dages fravær og fra standby-tilstand kan hoppe direkte ind i spil og fortsætte derfra, hvor man slap – til tider på bare 10 sekunder. PS5 kan også holde et spil i hukommelsen, ligesom PS4 kunne, men når du begynder at åbne flere spil, så smides andre spil ud af hukommelsen. De skal således koldstartes på ny. Baseret på vores test, så kan PS5 holde 1 spil i hukommelsen, hvis man går ud til hovedmenuen eller til tider, hvis man åbner en streaming-app. Åbner man et nyt spil, så smides det tidligere ud af hukommelsen. Microsoft har vist, at teknologien kan. PS5 og Xbox Series X er langt hen af vejen ret ens på hardwaren, så vi håber, at PS5 får noget tilsvarende senere. Omvendt har man en slags genvejsmenu kaldet 'Activities', som fremkaldes på PS5 i bundmenuen. Herfra kan man springe direkte ind i en bane eller en udfordring i et spil, og derved springe hele opstartsmenuen over. Det bidrager til at nedbringe load-tider, men man skal dog lige vænne sig til at bruge menuen først. Vi har foreløbigt glemt det hver eneste gang, da menuen er gemt lidt af vejen. Omvendt har vi inde i spil brugt den et par gange, da den præsenterer brugeren for udfordringer mv.

PlayStation 5 test

Fra Activities-menuen kan du hurtigt springe ind i baner eller udfordringer i spil

Det bringer os naturligt videre til bagudkompatibilitet. Sony har været lidt tilbageholdne med at slå bagudkompatibilitet med PS4-spil stort op, men som udgangspunkt er PS4-spil supporteret. PS5 er bagudkompatibel af natur, for ligesom PS4 og PS4 Pro, så den nye konsol reelt en PC. Det vil sige, at den er baseret på x86-hardwarearkitektur. Hvis den ikke havde været bagudkompatibel med PS4-spil, så ville der have været tale om en kunstig begrænsning fra Sony, hvorimod PS4's manglende bagudkompatibilitet med PS3-spil har grobund i nogle helt reelle tekniske forhold (forskellige hardwarearkitekturer). Sony siger, at PS5 vil kunne afvikle over 99% af alle PS4-spil, men de giver dog ingen garanti for, at der ikke kan opstå knaster. De bagvedliggende forhold har vi opridset i denne artikel. Det vigtige perspektiv for købere er, at det nu er muligt at spille sidste generations PS4-spil på PS5, hvorimod PS1-, PS2- og PS3- spil ikke er kompatible via hverken skiver eller download (men vil kunne streames såfremt de findes på PlayStation Now-tjenesten). Nogle PS4-spil vil også køre i bedre opløsning og højere frekvens (dog maksimalt 60fps for PS4-spil), såfremt de ikke er udviklet med låst frekvens og opløsning.

PlayStation 5 test

PS4-spil kan uden videre installeres på PS5

Vi nævnte ovenfor PlayStation Now, som er Sonys abonnementstjeneste for spil og en konkurrent til Microsofts Xbox Game Pass, der efterhånden er blevet en virkelig solid spiltjeneste (en slags 'Netflix for spil'). Vi vil ikke dedikere meget plads til PlayStation Now her, for Sony har ærlig talt ikke gjort meget for at positionere PS Now som en relevant tjeneste til PS5. Det var først med Sonys FAQ, der kom umiddelbart før lanceringen, at det reelt blev bekræftet, at PS Now vil virke på PS5. PS Now giver mulighed for at downloade visse spil og streame andre. Det er en tjeneste, som på streaming-delen var forud for sin tid, og som for mange år siden tillod alt det som nogen i dag forbinder med Google Stadia. PS Now har ikke fået det fokus og de investeringer, som tjenesten fortjener, og det afspejler sig da også i abonnementstallene som er langt bagefter Microsofts Xbox Game Pass. Det er et sjovt eksempel på, at man kan være for hurtigt ude med ny teknologi. Det er ikke altid en fordel at være først. Det er som regel en fordel at være bedst. Og således er det ærgerligt, at Sony ikke på samme måde vil give en garanti for, at alle deres egenudviklede spil kan spilles på PS Now fra lanceringsdagen. Indtil det sker, så tror vi, at PS Now vil forsætte med at leve et lidt stille liv i baggrunden. Måske Sony bare hellere vil sælge os (endnu) dyrere PS5-spil gennem egen spil-butik. Sammen med PS5 har Sony i stedet lanceret 'PlayStation Plus Collection' som er et katalog af klassiske PS4-spil, som inkluderes i det normale PlayStation Plus-abonnement, der giver rabat på spil købt digitalt samt nogle andre fordele, herunder online multiplayer og månedligt indhold. Hvad Astro's Playroom præsterer at demonstrere synes jeg egentlig betyder, at man ikke behøver at dykke ned i særlig mange andre spiltitler, for at forstå fordelene ved SSD, den kraftigere grafikdel osv. Spillet kører tilsyneladende i 4K og rimelig stabil 60fps billedfrekvens. Det gør i flere sekvenser brug af ray-tracing til at skabe mere realistisk lys og refleksioner i omgivelserne. Der foregår så mange varierende ting og sager i verdenen omkring dig, at CPU'ens nye muligheder ligeledes illustreres. Astro-spillet vil kunne introducere brugeren for disse ting bedre end vi kunne beskrive her i en test. På Xbox Series X måtte vi lede længere og bredere for at komme omkring disse emner.

PlayStation 5 test

Hvad Astro's Playroom derimod ikke formår er at demonstrere fordelene ved 120fps og naturligvis heller ikke VRR endnu (da PS5 først får det senere). Ud over DualSense controlleren og "spilfølelsen", så demonstrerede Astro heller noget, som vi vil betegne som "next-gen spilgrafik", om end det da afgjort er flot animationsgrafik. Vi fandt bedre eksempler på ray-tracing i Spider-Man: Miles Morales, så lad os prøve at dykke lidt dybere ned i tingene her.
Spider-Man: Miles Morales
Vælg mellem bedste grafik (4K + 30fps + ray-tracing) eller ydelse (4K + 60fps uden ray-tracing)?
Netop Spider-Man: Miles Morales præsenterer brugeren for et af de valg, som bliver mere udbredt i denne konsolgeneration. Både PS5 og Xbox Series X opererer i større grad med grafik-tilstande, som typisk kaldes hhv. performance mode (eller high frame rate) og graphics mode. Her vælger man imellem ydelse, hvor billedfrekvensen prioriteres, eller grafikken, hvor opløsning og detaljegrad prioriteres. Konkret for Spider-Man: Miles Morales vælger man imellem 4K + 30fps + ray-tracing eller 4K + 60fps uden ray-tracing. Det er et interessant dilemma fordi ray-tracing virkelig løfter den grafiske præsentation i kombination med HDR, mens de 60fps virkelig gør noget for, hvor flydende spillet opleves, når Spider-Man svinger sig gennem betonjunglen. Personligt hælder jeg nok mod at spille Spider-Man: Miles Morales i grafik-tilstanden, hvor man får ray-tracing. Det giver meget realistiske lysrefleksioner i veje, bygninger og omgivelserne generelt, og det får spillet til grafisk at fremstå noget flottere. Der er ikke flere pixels, men der er "bedre pixels" for at bruge en analogi fra HDR vs. 8K snakken. Ray-tracing vinder særligt, når det kombineres med HDR som Spider-Man: Miles Morales også præsenteres i. Særligt på OLED TV fordi de bittesmå lysrefleksioner, som er overalt i billedet, funkler, når skærmen kan styre lyset på pixelniveau. Udbyttet er markant mindre på LCD TV, hvor det er store LED-zoner bag LCD-panelet, som overordnet styrer lysintensiteten, hvilket gør at store flader kan blive meget lyse, men at små elementer i billedet ikke kan blive lysere (uden at billedet som helhed også gøres lysere - altså ikke øget dynamik/kontrast).

PlayStation 5 test

60fps giver en mere flydende oplevelse, når Spider-man svinger sig gennem bybilledet

Omvendt kan jeg sagtens forstå, hvorfor andre ville vælge tilstanden med 60fps, særligt hvis det er Spider-Mans svingende sekvenser gennem byen, som man er mest imponeret af. Skridtet fra 30 til 60 billeder per sekund gør meget for, hvor flydende et spil føles. Netop dette forhold er et dilemma. Allerede ved sidste generations midtvejsopgradering (PS4 Pro og Xbox One X) blev der talt om, at nu kunne vi få spillene op i 4K60 (primært Microsofts argument). Nu står vi så med næste konsolgeneration og taler stadig om 30fps. Faktum er, at det er en kombination af teknologier og faktorer, som sikrer god spilgrafik. Inde under 4K og 60fps kan der stadig indskydes andre teknologier, som måske gør mere for at løfte grafikdelen, end opløsning eller billedfrekvens i sig selv gør. Det er et større puslespil og i denne konsolgeneration vil man i højere grad få syn for sagen med tilstande, som man manuelt kan vælge imellem. Og ligesom brugerne vil vælge forskelligt, så vil spiludviklerne også prioritere forskelligt afhængigt af egne præferencer og typen af spil. Hvilket bringer os videre til 120fps. Der er ved lancering en håndfuld titler, som tilbyder 120fps på PS5, men ingen som har 120fps i 4K-opløsning (output fra PS5 vil være 4K, men spillet renderes internt i lavere opløsning og opskaleres før output). Igen et dilemma imellem forskellige videoteknikker. I et spil som Borderlands 3 synes jeg ikke, at 120fps bidrager med noget særligt, som gør det værd at køre i performance mode. Det skyldes nok også den lidt særprægede grafik og typen af gameplay. Omvendt oplevede vi forbedringer ved 120fps i DiRT 5, da vi testede det på Xbox Series X, hvilket du kan læse mere om i den anmeldelser. DiRT 5 er et bilspil, så det foregår i højt tempo, hvor 120fps mere kommer til sin ret. Også på PS5 skulle spillet tilbyde mulighed for 120fps, efter sigende med mindre kompromis på detaljerne i omgivelser, men vi kunne ikke få stillet DiRT 5 til rådighed igen på PS5 under testen. Vi er spændte på at se om den kommende Gran Turismo 7 tilbyder 120fps og i så fald ved hvilken opløsning. Vi købte også bilspillet WRC 9 for at teste 120fps, men det kræver en opdatering først og udviklerne har endnu ikke gjort denne tilgængelig selvom spillet har været promoveret som en 120fps titel op til lanceringen. Det er et eksempel på, at det kan være svært at vide, hvad man får på PS5. Vi opfordrer Sony til at følge Microsofts eksempel () og inkludere en liste over supporterede videofunktioner for de enkelte spil i spil-butikken.

PlayStation 5 test

WRC 9 får først med en senere opdatering mulighed for 120fps

I et interview med det russiske nyhedsbureau TASS henviser direktøren for Sony Interactive Entertainment til, at vi nok skal hen i 2022 før vi for alvor ser potentialet i den nye konsolhardware udnyttet. Udviklerne skal lære hardwaren at kende og foretage nogle valg ift. at udgive spil på tværs af konsolgenerationer. PS5-spil, der også udgives til PS4, vil på nogle områder skulle optimeres efter laveste fællesnævner. Eftersom PS5 endnu ikke har VRR-support, så har vi ikke kunne tjekke hvilken frekvens, som spillede rent faktisk afvikles i, når spilscenerne bliver mere komplekse. Vores føling med spillene er dog, at de generelt ikke svinger så meget som de gjorde i sidste konsolegneration. De spil, vi foreløbigt har prøvet, som er sat til en tilstand med 60fps eller 120fps, holder generelt et fint niveau, så man ikke oplever udfald, hvor det hele lige pludseligt falder i tempo og begynder at hakke. Vores PS5 har været relativt stille i brug, når den har stået frit, men efter længere spilseancer begynder den er give lidt lyd fra sig. Den er stadig kølig og presses ikke over evne, men blæseren arbejder lidt mere. Ikke nok til at det er generende, men man kan høre det fra sofaen, hvis man spidser ører. Vi fik også mast PS5 ind i samme TV-møbel, som har huset PS4 Pro og i perioder alle andre spilkonsoller fra sidste generation – men som Xbox Series X ikke passer ind i. Sony har ikke ligefrem en stolt historik på dette område og vores PS4 Pro larmer fuldstændig vanvittigt (overdøver langt TV-lyden), med mindre den tages ud af møblet (hvorefter den stadig larmer, dog i mindre grad). Til tider melder PS4 Pro sågar om overophedning med et kortfattet skærmbillede før den lukker ned. Også tidligere PlayStation-konsoller har efter vores erfaringer kæmpet med nedkølingen og larm til følge, om end ikke på samme niveau som PS4 Pro.

PlayStation 5 test

I samme TV-møbel virker kølesystemet i PS5 mere effektivt end på PS4 Pro, som vi næsten ikke kan vente med at pensionere. Med siden, hvor disc-drevet sidder, vendt ud mod seeren, bliver PS5 i dette møbel ret varm ved spilbrug (ikke ved videostreaming) efter 30-60 minutter, men det påvirker ikke spilafviklingen på skærmen og der kommer stadig forholdsvis kølig luft ud af luftkanalerne. Blæseren går op i niveau og kan nu høres fra sofaen. Stadig ikke nok til, at det ødelægger spiloplevelsen, men nok til at det er lidt generende. PS5 er helt ny nu, og med tiden kan støvophobning ændre på køleevnen. Efter vores foreløbige tid med PS5 er vi nok stadig lidt skeptiske omkring, hvad der sker på den lange bane – særligt med Sonys historik in mente. Som nævnt, så kan Xbox Series X ikke komme ind i samme TV-møbel, men vi har forsøgt at simulere nogle af de samme situationer i andre møbler, og vores foreløbige erfaring er, at Xbox Series er mere stille og køligere i brug. At en så massiv boks som PS5, med et så stort køleanlæg, ikke kan holdes i skak, vidner om de større udfordringer med den x86-processorarkitektur, som konsollen er bygget på. En af de nye funktioner i PS5, som Sony har brugt en del krudt på at promovere op til lanceringen, er 'Tempest 3D AudioTech', hvilket er selskabets objekt-baserede lydformat samt årsagen til at du ikke får Dolby Atmos i PS5-spil. Objekt-baseret lyd er, i modsætning til kanalbaseret lyd, en tilgang, hvor hver lyd ligger som eget objekt. En stemme, en baggrundslyd, et fly ovenover dig, en pistolkugle eller hvad som helst kan positioneres og spores præcist gennem 3-dimensionelle rum omkring seeren/lytteren. Det er op til højttalerne/hovedtelefonerne at oversætte disse lydobjekter til en god lytteoplevelse. Vi har givet baggrund på Tempest 3D Audio her og publiceret en liste over titler der ved lancering har Tempest 3D Audio.
Vi købte Sonys officielle Pulse 3D-headset, som skulle være "designet til Tempest 3D Audio", men du kan også anvende andre over-the-ear hovedtelefoner idet PS5 står for processering og output via et en såkaldt HRTF (Head Related Transfer Function), som kompenserer for forskellene i folks ører. Du bør kalibrere HRTF fra lydmenuen på PS5 før du dykker ned i sagerne. Den forudvalgte indstilling passede f.eks. ikke til mine ører. Et andet friktionspunkt er, at Sonys Pulse-headset skal forbindes til PS5 via en USB-dongle. Det er forbavsende, hvordan Sony kan designe en monster-konsol og så ikke have sørget for, at teknologien til at supportere eget headset, er indbygget. For os betød det konkret, at USB-donglen på fronten af PS5 forhindrede lukning af TV-møblets låger.

PlayStation 5 test

Så hvordan er oplevelsen? Vi søgte naturligvis igen mod Astro, da spillet skulle være designet til specifikt at demonstrere Tempest 3D. Effekten er der da, men... Tjo, der er retningsbestemmelse, så når man drejer Astro fra højre til venstre, så ændres lydperspektivet. Du kan klart høre om lyde kommer fra højre eller venstre. Lydbilledet er også lidt mere "rummeligt". Men her slutter legen. Det er svært at høre, om lydobjekter er bagved eller foran dig, om de er ovenover eller under. Lydobjekter placeres fint til højre og venstre, men det er vanskeligt at bedømme afstanden; om de er tæt på eller langt fra. Headsettet har ikke bevægelsessensorer, så når du vender dit hoved, følger lyden ikke med. Kigger du f.eks. til højre, så lyder det som om, at Astro stadig er lige foran dig. Det er acceptabelt idet man det meste af tiden vil kigge på TV-skærmen, når man spiller, men vi vil dog pointere, at det virker med AirPods Pro og iPhone, hvor man i sandhed får en oplevelse af, at lydperspektivet følger ens hoved. Man har ikke nogle af disse effekter med Tempest 3D og det gør, at lyden virker mindre realistisk end den kunne. Pulse-headsettet har heller ikke den bedste lydkvalitet og i eksempelvis Astro kan nogle diskantlydene forekomme lidt ubehagelige i Pulse-headsettet. Jeg troede indledningsvis, at der var noget galt, så jeg gennemrodede indstillingerne. Alt var afkrydset og som tiltænkt. Så vi begyndte at gå mere metodisk til værks ved at undersøge Tempest 3D fra flere vinkler og på tværs af de indkøbte spil, som supporterer det; Spider-Man, Sackboy mv. Og måske den bedste test: Jeg gav konen headsettet og bad hende om at spille i et stykke tid, for derefter at skifte til Xbox Series X og prøve Dolby Atmos i hovedtelefoner. Hun var uimponeret hvad angår Tempest 3D og sagde, at det ikke på nogen måde var en lydoplevelse, der ville få hende til at tage et headset på ved konsolspil. I Sackboy er der sekvenser, hvor man oplever lidt bedre brug af Tempest og fornemmer et yderligere potentiale, som dog aldrig bliver forløst. I Spider-Man: Miles Morales havde jeg håbet på at kunne høre byen flyve forbi i takt til, at Spider-man svinger sig, men det var der ikke noget af. Vi er ikke helt sikre på, hvorfor Sony slog Tempest 3D så stort op i sin tid – de har da også nedtonet kommunikationen sidenhen. Det lyder da afgjort bedre end stereo-lyd og formår at skabe en surround-effekt, men det er ikke "next-gen" lyd. Måske venter der os nogle overraskelser på den længere bane, men vi er skuffede særligt fordi vi i dag ved, at objekt-baseret lyd kan og bør fungere bedre; i Dolby Atmos på Xbox Series X, i AirPods Pro med iPhone, sågar Sonys egen demonstration fra CES, som er en af de mest overbevisende objekt-baserede surround-oplevelser, som vi har haft med hovedtelefoner. Sony siger, at Tempest 3D ved lancering kun virker med hovedtelefoner og at de undersøger mulighed for at få det aktiveret for TV-højttalere – vi holder ikke vejret.

PlayStation 5 test

PlayStation 5 får med en senere systemopdatering mulighed for 8K-output, men ovenstående erfaringer giver os ikke tro på, at konsolspil kan afvikles ordentligt i 8K. Det vil kræve nedgraderinger på andre områder. Det siger på sin vis en del om alle disse tal. Man kan tale 4K vs. 8K, 30 vs. 60 vs. 120fps osv. Ingen af tingene er dog en garanti. Selvfølgelig kan man forvente ret høj ydelse, men ofte vil andre teknikker såsom ray-tracing eller HDR løfte den visuelle oplevelse i højere grad. Således vil vi opsummere vores foreløbige spiloplevelser på PS5 meget i stil med opsummeringen fra vores test af Xbox Series X. Af alle de videotekniske muligheder i PS5, hvilket giver så visuelt det største løft? Efter vores opfattelse så er det stadig god HDR, som kan løfte et spil allermest visuelt, og med PS5 har vi set bedre ibrugtagning af HDR + ray-tracing, hvilket virkelig er en fornøjelse. Dog skal det ses i kontekst med, at det bør opleves på en skærm med lysstyring på pixelniveau, altså OLED eller fremtidens microLED, QNED, QD-LED osv. Spiller man på et LCD TV eller en projektor, så er situationen en anden og her vil vi ikke slå på tromme for HDR i samme grad. Det afhænger ligeledes af spillets type. I et racerspil kan ray-tracing bestemt bidrage på mange punkter, men det primære formål i et sådan spil er jo at vinde løb, så her oplever vi 120fps som mere relevant. Det er en situation, hvor vi brugere mere aktivt skal forholde os til fravalg og tilvalg. Heller ikke PS5 kan levere det hele på samme tid – men måske i større grad gøre det, når vi kommer længere ind i konsolgenerationen. Det er samtidig en sjov situation med HDMI 2.1 og muligheden for 4K120. Ingen af de større lanceringstitler kører i 4K-opløsning, når man vælger 120fps tilstand. Jovist, konsollerne udsender signalet i 4K120, men internt renderes spillet i lavere opløsning og opskaleres før output. HDMI 2.0 kan teknisk bære 120fps op til 1440p med HDR, om end det i praksis ikke fungerer på PS5 (den har slet ikke 1440p output). Således ville vi heller ikke fare ud for at købe et TV med HDMI 2.1, med mindre man alligevel står i en situation, hvor man skal købe nyt.

Konklusion

PlayStation 5 repræsenterer sammen med Xbox Series X næste konsolgeneration. Det indebærer kraftigere hardware, HDMI 2.1 med op til 4K i 120 billeder per sekund og ray-tracing. Andre funktioner (VRR og 8K-output) følger med senere opdateringer. Der er ikke mange store lanceringstitler og udviklerne skal lære de nye muligheder at kende, så det er for tidligt at konkludere for meget mht. spildelen, men dog giver det præ-installerede Astro's Playroom en super introduktion til mulighederne i PS5 samt den nye DualSense-controller, der løfter spiloplevelsen pga. haptisk feedback (næste generations 'rumble') og adaptive skulderknapper. DualSense skal holdes i hænderne før man forstår det. På PS5 har vi indledningsvis haft færre oplevelser med 120fps, som kan gøre spil mere flydende og responsive, men omvendt flere oplevelser med ray-tracing ift. vores indledende periode med Xbox Series X. Til dels Astro's Playroom men særligt Spider-Man: Miles Morales illustrerer, at ray-tracing kan give et solidt løft på spilgrafik fordi lys, refleksioner, skygger mv. fremstår mere realistiske. Det kommer dog på bekostning af andre grafiske elementer, og på PS5 vil brugeren mere aktivt skulle vælge mellem bedste grafik (opløsning, detaljer, ray-tracing mv.) eller bedste ydelse (60 eller 120fps, ved lavere opløsning og typisk uden ray-tracing). Ray-tracing + HDR anser vi foreløbigt som den mest synlige og markante grafikforbedring i konsolspil, men det bør kombineres med et OLED TV fordi det er styring af lys på pixelniveau, som for alvor løfter grafikoplevelsen fra ray-tracing.
Annonce:
Ud over DualSense, er den mest mærkbare forbedring den nye SSD, som drastisk reducerer load-tider ved opstart og skift af bane. Omvendt smider PS5 spillene fra hukommelsen, så man kan ikke skifte imellem dem uden at loade forfra. Bagudkompatibilitet strækker sig til PS4-spil og Sonys PlayStation Now-spiltjeneste udfordrer ikke for alvor Microsofts Xbox Game Pass – i hvert fald ikke før Sony tør lade egne titler udkomme på PS Now på lanceringsdagen. Læs også: Test: Xbox Series X I endnu højere grad end Xbox Series X, er PS5 en vaklende medieafspiller. Den er alsidig med apps og UHD Blu-ray, men udvalget af apps, særligt danske, er svagt. PS5 udsender alt indhold (både spil og video) til HDR samt video (via apps) til 60Hz, hvilket på alle skærme giver hakkende dansk/europæisk videoafspilning. At udsende alt som HDR vil på de fleste LCD TV give et dårligere, udvasket billede i både spil og video. Strømforbruget overstiger 70W ved medieafspilning (og ofte 200W ved spilbrug). Det høje strømforbrug alene gør, at man henover levetiden "gratis" kan købe en god medieboks i stedet for at bruge PS5. Det vil være vores klare anbefaling. PS5 er den fysisk største spilkonsol i moderne tid og vi vil tro, at mange familier vil opleve udfordringer med at få den placeret i stuen. Der er samtidig nogle spøjse designvalg såsom kravet om USB-dongle til Sonys Pulse-headset, der er "designet til Tempest 3D Audio", hvilket fra vores perspektiv er en skuffelse. Det er bedre end stereo, men matcher ikke de bedste objekt-baserede lydoplevelser, vi har haft med bl.a. Dolby Atmos, som i øvrigt ikke er understøttet i spil eller apps på PS5 – ej heller Dolby Vision HDR-format. PS5 forbliver kølig og støjsvag i frit stående tilstand, men inde i et TV-møbel begynder konsollen at blive lun og blæseren bliver hørbar. Ikke nok til at det er generende, men vi bekymrer os lidt for langtidseffekten, når støv mv. ophober sig – særligt Sonys historik taget i betragtning. Og man kan da heller ikke andet end undre sig over, at moderne konsoller skal være så store og så strømslugende, samtidig med, at konkurrencefeltet skærpes igennem spilstreaming og mediebokse, som i stigende grad kan afvikle spil. Vi har foreløbigt haft gode spiloplevelser på PS5, der føles mere som en ny konsolgeneration end Xbox Series X pga. brugeroplevelsen og DualSense, men vi har stadig en spiloplevelse til gode, hvor vi tænker "det her er next-gen". Og med mindre du bare må spille Spider-Man, Sackboy eller de få andre lanceringstitler, mener vi da også, at du med fordel kan afvente et stærkere spiludvalg – eller en slankere konsoludgave.

Pris og forhandler:


Flot grafik
DualSense løfter spiloplevelsen
HDMI 2.1 åbner for bl.a. 4K120
Bagudkompatibilitet med PS4-spil
SSD gør alting langt hurtigere
Endelig med UHD Blu-ray


Stor kasse & meget højt strømforbrug
HDR-opkonvertering som udgangspunkt
Mangler store lanceringsspil
Ikke "next-gen" spilgrafik pt.
Medie/app funktionalitet



Flere anmeldelser

Test: 115" TCL X955 Max

26 Jun 2024 |

Test: LG C4 OLED

17 Jun 2024 |

Test: Canvas

31 May 2024 |

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |