Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonGuide: Opsæt PlayStation 5 til 4K, 120Hz, HDMI 2.1 & HDR - FlatpanelsDK

Guide: Opsæt PlayStation 5 til 4K, 120Hz, HDMI 2.1 & HDR

08 Dec 2020 | Rasmus Larsen |

PlayStation 5 vil som udgangspunkt automatisk detektere dit TV's evner, men der kan være faldgruber og overvejelser for optimal billedkvalitet og kompatibilitet. Her er vores anbefalede indstillinger til PS5.

TV + PlayStation 5

Flatpanels har netop publiceret vores dybdegående test af PlayStation 5 og baseret på vores erfaringer med konsollen giver vi her anbefalinger til opsætning samt tekniske overvejelser, der kan bidrage til bedre billede. PlayStation 5 understøtter 4K120 (4K ved 120 billeder per sekund) over HDMI 2.1 samt 4K (op til 60Hz) og HDR10 over både HDMI 2.0 (TMDS) og HDMI 2.1 (FRL). Den vil automatisk detektere dit TV's evner idet de kommunikeres til konsollen (over E-EDID i HDMI-forbindelsen). Du mødes af dette skærmbillede:

PlayStation 5 videoindstillinger

PS5 vil indledningsvis sætte sit output til 4K60 over både HDMI 2.0 og HDMI 2.1. Den skifter først til 4K120 over HDMI 2.1, når et spil har en 120fps 'performance mode'.

Hvis du af en eller anden grund ikke ser support for en funktion, som dit TV bør understøtte, så prøv følgende:
  • Tjek indledningsvis HDMI-kablet. Der skal bruges 'Ultra High Speed' kabler ligesom det kabel, der ligger i kassen til PlayStation 5.
  • Hvis HDMI-signalet passerer igennem receiver/soundbar først, så skal den mellemliggende enhed understøtte HDMI 2.1 pass-through (hvis du vil have 4K120). Ellers skal du forbinde PS5's HDMI-kabel direkte til TV'et, og sende lyden tilbage til receiver/soundbar via HDMI eARC.
  • Du skal sikre dig, at du har aktiveret 'Enhanced' for den relevante HDMI-port i TV'et.
  • Opdatér dit TV til seneste firmware. F.eks. Sony XH90 kræver seneste firmware for at åbne for 4K120 input.

    Opsætning: PlayStation 5

    På PlayStation 5 har du denne skærm, hvorfra du kan justere videoindstillinger. De fleste indstillinger vil automatisk blive sat baseret på kommunikationen imellem PS5 og TV, men særligt for HDR-indstillingen har vi nogle kommentarer.

    PlayStation 5 videoindstillinger

    PlayStation 5: Anbefalede indstillinger

    GruppeIndstillingVærdi
    Video outputResolutionAutomatic
    4K Video Transer RateAutomatic (se bemærkninger nedenfor)
    HDRAutomatic for OLED TV
    Off for de fleste LCD TV
    Adjust HDRSæt TV's tone-mapping til 'Off' (til tider kaldet HGiG)
    Følg instruktionerne på skærmen
    Deep Colour OutputAutomatic
    RGB RangeAutomatic eller,
    Limited (se bemærkninger nedenfor)
    HDMIEnable HDMI Device LinkJa
    Flatpanels
    Ud over vores generelle anbefalinger ovenfor, så kan der være faldgruber og overvejelser i forhold til det specifikke TV, som PlayStation 5 er tilsluttet. I tabellen nedenfor har vi opridset nogle tanker og tekniske forhold, som kan være relevante for din opsætning. Du kan læse mere om, hvordan disse spiller ind i praksis i vores test af PlayStation 5.

    PlayStation 5: Noter om billedindstillinger

    HDR (auto conversion): Med HDR sat til 'Automatic' vil PS5 udsende alt indhold (SDR eller HDR) i en HDR-container. Der skiftes altså ikke mellem SDR og HDR afhængigt af indholdet/kilden. Det samme gælder på spil-delen, hvorfor PS5 vil outputte alle spil i en HDR-container uanset om spillet er skabt sådan eller ej. Det giver ikke store problemer på OLED TV (og andre selv-emitterende skærme såsom microLED), men det kan give store udfordringer på LCD TV, særligt dem med kantbelyst LED. På disse skærme er det ikke utænkeligt, at du får en bedre grafisk spiloplevelse ved helt at slå HDR fra på PS5 – det vil afhænge af skærmen. Adjust HDR: Dette sikrer korrekt HDR tone-mapping i spil. Indledningsvis skal du sætte dit TVs tone-mapping til 'Off' (findes typisk under tone mapping i billedindstillingerne), til tider kaldet HGiG. At kalibrere HDR for spil via denne generelle opsætningsmenu på PlayStation 5 sikrer de bedste og mest præcise resultater for HDR i spil, så du slipper for at udføre HDR-kalibrering individuelt hver gang du starter et nyt spil op. 4K Video Transfer Rate: Denne indstilling styrer chroma subsampling, altså graden er farvekomprimering. Det bedste valg er at lade den forblive på automatisk, men hvis du oplever signalproblemer såsom udfald eller sort skærm, så kan du forsøge at reducere den til -1 (4:2:2 chroma subsampling) eller -2 (4:2:0 chroma subsampling) idet det vil sænke båndredden på HDMI-forbindelsen. RGB Range: PS5 vil som udgangspunkt sætte RGB Range til 'Automatic'. Hvis dit TV har tilsvarende auto-detektion for RGB-spændet, så er dette vores anbefalede indstilling. Det er dog langt fra alle TV, særligt ikke ældre modeller, som automatisk detekterer det. I disse tilfælde bør PS5 sættes til 'Limited' (også kendt som video range, eller 16-235) og TV'ets RGB-spænd sættes til 'Low' (kaldes typisk 'Black Level' eller 'Range' i TV'ets billedindstillinger). Hvis der er mismatch imellem disse indstillinger på PS5 og TV, så vil mørke eller lyse detaljer i billedet forsvinde, afhængigt af typen af mismatch. Med en PC-monitor skal PS5 sættes til Auto/Full. 120Hz: Modsat Xbox Series X, der på HDMI 2.1 TV sætter brugerfladen og alt andet op i 4K120 som udgangspunkt, så sætter PS5 som udgangspunkt sit output til 4K60 selvom din skærm kan håndtere 4K120. Først når et spil har en 'performance mode' med 120fps vil PS5 skifte over til 4K120 output. Du kan fra den generelle menu på PS5 indstille om du foretrækker grafik eller performance mode. Tanken er, at spil automatisk skal sætte sig i den pågældende tilstand, men vores erfaring er, at det ikke sker med alle spil. I f.eks. Borderlands 3 måtte vi manuelt ind i spillets indstillinger og også vælge performance mode her, selvom vi havde sat det som præference overordnet på PS5. Sony siger, at kun PS5-spil vil kunne afvikles i 120fps. Selvom PS5 skulle være kraftig nok til at afvikle et givent PS4-spil i 120fps, så sker det altså ikke (spillet skal opgraderes og udgives som PS5-spil først).

    PlayStation 5 test

    På PS5 kan man sætte sin præference for spil-tilstand. Idéen er at spillene automatisk skal følge dette valg, men det sker bare ikke i praksis

    Hvorfor Sony har valgt denne opsætning, kan det være flere årsager til, nok særligt kompatibilitet. Brugerfladen kører ikke helt lige så flydende i 60fps som 120fps, men sidstnævnte kan give udfordringer i spil, som afvikles i 60fps (og så fordobles til 120Hz output). Som nævnt er denne situation dog ikke pt. aktuel på PS5, ligesom det er tilfældet på Xbox Series X. PlayStation 5 bruger en 32Gbps HDMI 2.1-tilstand til output af 4K 120Hz (og 4K 60Hz). Nogen har forsøgt at konkludere hvad angår billedfrekvens, chroma subsampling og bit-dybde baseret på dette, men pas på med dette: (Mis)understanding HDMI 2.1 (engelsk).

    PS5 pg 120Hz

    PS5 skifter første til 4K 120Hz når et spil tilbyder en 120Hz tilstand - og tilbage til 60Hz igen, når spillet lukkes

    VRR: PlayStation 5 vil få support for VRR med en senere systemopdatering. Sony har gjort det klart, at de vil følge HDMI 2.1's VRR-standard. Der har intet været nævnt om AMD FreeSync eller Nvidia G-Sync. VRR står for Variable Refresh Rate (variabel frekvens) og sikrer, at konsol og skærm altid og i realtid kører samme frekvens, når spillets billedfrekvens svinger i f.eks. actionsekvenser. Det giver mere en flydende spiloplevelse med bl.a. lavere forsinkelse på signalet. Vi ved endnu ikke, hvordan VRR vil blive integreret i PS5, men Sony siger, at "PS5 owners will be able to use the VRR feature of compatible TVs when playing games that support VRR". Det lægger op til, at VRR aktiveres, når spillet supporterer det, i stedet for på systemniveau som på Xbox Series X. Vi må vente med at se, hvordan det er implementeret i praksis. Generelt for VRR og TV-økosystemet så kan følges siges: I VRR-tilstand slår LCD TV så godt som zone-styringen fra idet zone-styring tilføjer forsinkelse på signalet (billedet skal analyseres før zonerne kan reguleres), og med konsolspil prioriteres laveste forsinkelse. Det giver noget dårligere kontrast, højere sortniveau og lavere højlys. På OLED TV burde VRR ikke skabe problemer, men pt. har OLED-panelet fra LG Display, som sidder i alle OLED TV på markedet, problemer med let hævet sortniveau i VRR-tilstand pga. den måde OLED-panelet drives på. Det er ikke udpræget, men kan dog ses med et trænet øje.

    VRR Xbox Series X

    VRR kan hæve sortniveauet på både LCD og OLED TV. I Gears 5 vil du kunne se det i f.eks. denne scene, hvis du aktiverer/deaktiverer VRR. Billedet er fra Xbox, men gælder generelt for VRR på TV.

    HDMI Device Link: Sonys navn for HDMI CEC, altså HDMI-styring. Ved at aktivere funktionen kan din PS5 og dit TV tænde/slukke sammen via HDMI-forbindelsen. PS5 understøtter ikke HDMI ALLM (Auto Low Latency Mode), som automatisk sætter kompatible skærme i Game-tilstand.

    Flatpanels
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere fokusartikler

    Status på UHD Blu-ray i 2024

    26 Apr 2024 |

    Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

    29 Feb 2024 |

    Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

    05 Feb 2024 |

    Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

    02 Feb 2024 |

    Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

    31 Jan 2024 |

    Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

    04 Jan 2024 |