Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSpider-Man & Horizon blandt første PS5-spil med 'Tempest' 3D-lyd - FlatpanelsDK

Spider-Man & Horizon blandt første PS5-spil med 'Tempest' 3D-lyd

07 Oct 2020 | Rasmus Larsen |

Sony har sat navn på de første spil, som vil gøre brug af PS5's nye 'Tempest' 3D-lydsystem. Ved lancering vil Tempest kun fungere med hovedtelefoner, men der arbejdes på support til TV.

PS5 'Tempest' 3D-lyd

Fremfor at satse på partneres Dolby Atmos eller DTS:X systemer, har Sony udviklet sit eget objekt-baserede lydsystem til spil på PlayStation 5. Det kaldes 'Tempest 3D AudioTech' og er skabt til at levere mere omsluttende spillyd med mere præcis positionering af lyde. - "Our game worlds have been 3D for generations now, but for audio we typically have been limited to 2D surround sound. When Iron Man is destroying a turret positioned above you, or Hulk roars as he takes on the enemies below you, you want to hear the sound coming from those directions. We can just take the actual positions of the audio and ensure we get them to the PS5 3D Audiotech engine and significantly improve your sense of being in the world. And all that is just with your headphones, without needing complex surround stereo systems," forklarer Katsman, Studio Head ved Nixxes, som udvikler Marvel’s Avengers.

Marvel Avengers PS5

Hovedtelefoner først, dernæst TV

Ved lancering vil Tempest kun virke med hovedtelefoner. Sony siger, at deres eget Pulse 3D-headset er "skabt til at udnytte PS5's 3D Audio-muligheder fuldt ud", men du vil også kunne bruge andre hovedtelefoner. - "On the PS5, you’ll be able to experience 3D Audio with the headphones that many of you already own, either through USB connection to the console, or by plugging your headphones into the DualSense wireless controller’s 3.5mm headset jack," bekræftede Sony. Sony tilføjer, at der arbejdes på en løsning til at simulere effekten på højttalere indbygget i TV. Denne løsning vil dog ikke blive klar til lanceringen af PS5 i november. Der er stadig ingen konkret udmelding mht. receivere og soundbarer. Se også: PS5-sektionen Ved en seance tidligere på året forklarede Mark Cerny, der står i spidsen for teknologien i PS5, at Tempest vil anvende såkaldt HRTF (head-related transfer function) til at optimere lyden til øret, der lytter. Det skyldes, at vi alle har forskellige ører. En måde, hvorpå HRTF kan vælges eller optimeres, er ved at uploade et billede af dit øre i en mobil-app. Der arbejdes også på andre tilgange, sagde Cerny. Nogle af de første PS5-spil, som vil udnytte mulighederne i Tempest er Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Marvel’s Spider-Man Remastered, Astro’s Playroom, Gran Turismo 7, Returnal, Destruction AllStars, Demon’s Souls, Ratchet & Clank: Rift Apart, Sackboy: A Big Adventure, Horizon Forbidden West og Resident Evil Village.

Gran Turismo 7 PS5




Flere nyheder

Seks søjler under UHD

De seks søjler under Ultra HD

23 Oct 2020 | Yoeri Geutskens |
Apple TV

Apple TV+ & iTunes-filmkataloget kommer til PS5, PS4

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Power kalibrering

Power udvider på TV-kalibrering

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney GroupWatch

Opdateret: Disney+ udruller GroupWatch til at streame sammen, hver for sig

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Quibi

Quibi, streaming-tjenesten til mobil, lukker efter kun et halvt år

22 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oiii

TV 2 Play lancerer 'Oiii' børneunivers & tv-kanal til december

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Disney LG Display

Disney vil udstyre flere af sine filmstudier med LG OLED-skærme

21 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
Oppo TV

Oppo's første 4K TV har 8K-support, 1 sekunds opstartstid

20 Oct 2020 | Rasmus Larsen |