Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#358632
Jeg tror at det bliver primært Boutigue Labels som Arrow, Criterion, Shout factory, Eureka o.s.v der bliver den overvejende og bærende årsag til at folk bliver ved med at købe fysiske film på skive i fremtiden og måske får lokket endnu flere personer til at købe UHD skiver.


Ca halvdelen af de film jeg ser kan hverken streames eller købes digitalt på tjenester som f.eks Itunes.
#358971
Så kom min længe ventede blu ray afspiller med posten efter knap 2 måneders ventetid model Panasonic UB824.

Jeg tabte kæben da jeg satte Arrow Video ganske almindelige blu ray på film som The Mutilator, Texas Chainsaw massacre 2 og andre titler, den billedkvalitet er da for sindssyg! Og for første gang har jeg oplevet Arrow videos 4K UHD skiver, et ord WOW! Arrow er nok mester i at lave de bedste transfers derude synes jeg. opskalering af almindelige blu rays ser også bedre ud end på min forrige Sony UHD afspiller synes jeg, selvom jeg er gået 10 tommer op i tv størrelse siden sidst (ejer et Panasonic 65HZ1000 nu) og som nu også har filmmaker mode i SDR som der ikke var på mit forrige tv. Super lækkert!

Endelig har jeg en old school fjernbetjening igen, så meget federe og funktionel end den man bruger til apple tv og det vækker også gode minder frem og man bliver lidt nostalgisk.

Lyden holy crap hvor er der står forskel på fysiske skiver og streaming, testede selvfølgelig The Dark Knight ud. Det hade jeg helt glemt, men får ikke så meget brug for høj lyd det da jeg desværre lider af en høreskade grundet brug af høretelefoner, men selv ved lav volume er det betydeligt bedre lyd end Itunes og streaming på stort set alle film især eksplosioner som hospital scenen i The Dark Knight. Og nu vi er ved den film, Imax scenerne er til at savle over fuldstændigt uundværligt IMO.

Jeg er helt overbevidst nu om at fysiske medier vil overleve i noget tid endnu og måske i flere årtier frem endnu, den gode fornemmelse af at eje sine film, nul censur, mange andre ting som er korrekte, bedre lyd og ikke mindst bedre billedkvalitet. Får det nærmest helt dårligt af at have rost Itunes herinde, når først fysiske medier forsvinder helt så er der ingen kontrol mere. De kan gøre jo ændrer alt ved film på streamings tjenester som de lyster til den tid fysiske skiver forsvinder helt, bare alene den tanke gør at man bør støtte op omkring fysiske medier. Det er skræmmende at tænke på.

Men det kræver selvfølgelig at man kan nøjes med engelske undertekster. Ellers er filmudvalget markant mindre desværre.

Men hvor har jeg da godt nok savnet fysiske medier, billedkvaliteten står bare knivskarp både på almindelig blu ray og UHD skiver.
#358984
Sjovt nok er det nok streaming-tjenesternes ageren i sig selv der er det bedste argument for fysiske udgivelser; ikke nødvendigvis, at de fysiske udgivelser er bedre end det man kan streame.
#358985
Hvis du synes at den ellers forhadte standardfjernbetjening der følger med til UB820 og 824 er god, så prøv i øvrigt en af de rigtige Panasonic-betjeninger...

https://www.ebay.com/itm/165485131490
#358997
Har godt haft kigget lidt på den, er det ikke en kopi? Den mangler også nogle af funktionerne fra den originale UB9000 fjernbetjening ik? Har den 10 sek spole tilbage ved et tryk på en enkelt knap?

Ja jeg elsker at sidde med en ordentlig fjernbetjening, hader dog den åndssvage Netflix knap som er placeret meget dårligt har intet at bruge den til. Men med lidt forsigtighed går det, men det er super smart at den du linker til kan oplyse tasterne når man ser film i mørke.
#359005
Det der er en original UB900 (ikke 9000) fjernbetjening. De to spoleknapper er ikke meget værd; til det er afspilleren simpelthen for langsom. Den vigtige knap er "Subtitle".
#359010
Super mange tak, den tænker jeg at jeg vil bestille så. En knap til undertekster meget brugbart ja, og knapperne ser ikke ud til at være så meget mast sammen som på den originale fjernbetjening.

Er virkelig imponeret over hvor støjsvag min nye Panasonic UB824 UHD afspiller er, især når der afspilles UHD film. Og det at man endelig kan se film offline igen og at alting bare kører og virker som det skal :)
Senest rettet af brea-ker 31. maj 2024, 17:46, rettet i alt 1 gang.
#359011
Det er forresten voldsomt smart at man kan sænke underteksterne på min nye afspiller, især på film med sorte bjælker og når man bruger engelske undertekster som nogle gange står tredobbelt. Så er det meget bedre at placere dem nede i bunden synes jeg.
#359037
Har også set flere youtubere på det sidste som tror på at fysiske medier får et comeback igen bl.a ham her, han har virkelig fat i mange gode pointer:



Ellers er dette også en fin artikel fra BBC:

https://www.bbc.com/culture/article/202 ... ng-anxiety


Edit:

Amazon prime som ejer MGM er et godt eksempel, Bl.a Rocky filmene, Robocop filmene o.s.v kommer og går og lægger ikke engang fast på deres egen streamingstjeneste selvom de ejer rettighederne og har opkøbt MGM. Sådan gør de vidst nok med alle deres film, skandaløst.
#359143
Salgstallene støtter ikke op om idéen om, at fysiske medier er på vej til et comeback. I hvert fald ikke endnu.

Jeg noterer mig, at stiller fysiske medier op overfor abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix, Max og Disney+, men det giver jo ikke mening. Det svarer til at opstille fysiske medier overfor tv-kanaler, der også er abonnementsbaseret. På abonnementsbaserede tjenester kommer og går titler. Sådan har det altid været.

Det direkte online-alternativ til fysiske medier er filmbutikker som Apple TV og Blockbuster. Hvis forbrugernes købte film forsvinder på disse tjenester, så skal der være ramaskrig.
#359153
Jeg tror du misforstår mig Rasmus. Jeg har kun sagt at det bliver en niche i fremtiden fysiske film på skive, og det bliver formentlig til højere priser og ført an af boutigue labels da folk gerne vil have noget for deres penge i fremtiden som også adskiller sig fra streaming.

Arrow Video slår alle de store filmselskaber på de fleste titler i direkte sammenligning af samme film, selv Criterion slår de siger folk. Der vil altid være cinephiles som vil stræbe efter det absolut allerbedste billed som er tro mod originalen. Det samme gælder lyden altså 2.0 originalt lydspor. Det kan du ikke finde på hverken Itunes eller de andre streamings tjenester.


De fleste almindelige blu rays ser ikke specielt godt ud iforhold til en Arrow video blu ray udgivelse af den samme film. Jeg så Tremors i 4K UHD udgave forleden fra Arrow Video, det er den bedste billedbehandling jeg nogensinde har set indtil videre. Det meste streaming er mcdonalds iforhold til når vi snakker billedkvalitet, også lyden er bedre på fysiske skiver. Bitrate er kun en enkelt del af hvad der udgøre et godt billed, der skal mere til end det.

Når en kæmpe stor youtube kanal som Digital Trends går ud og advarer om at Churn risikere at blive dyrere, og hvor man måske ikke i fremtiden kan streame en enkelt måned og så springe fra igen fra en streamingstjeneste, men hvor man skal binde sig til flere måneder ad gangen eller betale en endnu højere pris næste gang man kommer forbi. Så forudser jeg at endnu flere vil vende tilbage til fysiske skiver i fremtiden.

Det her bunder ikke i at jeg har noget imod streaming, men det er altså meget langt fra at give samme oplevelse som fysiske skiver. Der mangler film i spandevis når vi snakker bagkatalog, og det der med at film kommer og går er da money crab for vildt? Giver da overhovedet ingen mening.

Itunes er også streaming og har altid set på det med samme øjne som Netflix og de andre store tjenester, alene af den grund at du ikke ejer filmene men har ret til at se dem så mange gange du gider indtil rettighederne udløber. Og film bliver slettet derinde fra engang imellem.

Jeg synes videoen ovenover beskriver mange af problemerne med streaming, men han har selvfølgelig ikke ret i at det uddør. Langt de fleste folk ser kun en film en enkelt gang, og de er fuldstændige ligeglade med det meste bare de kan se lidt af hvert. Det er ikke dem det handler om.

Du glemmer at mange folk ligesom mig som er gået væk fra fysiske medier men som er gået død i høje abonnements priser, elendig billedkvalitet, ringe til ikke eksisterende bagkatalog af film, dårlig lyd, dårlig transfers/billedbehandling o.s.v måske overvejer at vende tilbage til fysiske medier igen, og der rammer han 100% plet i meget af det han siger i videoen synes jeg.

Det at eje noget fysisk og studere coveret og læse bagpå inden man smider filmen i, det er noget helt specielt. Især med boutigue labels udgivelser da de gør så stor en indsats.
#359203
Men ja man kan jo bare have love at håbe, men desværre så vinder bekvemmeligheden nok i sidste ende. Håber bare at folk indser hvad det betyder, at de kan fjerne en serie/afsnit eller en film med et split sekund for evigt og at mange film nok vil gå helt tabt til den tid.

Tror stadig på at der vil være et lille comeback af en art for fysiske film, men det er meget muligt at det bliver så niche og snævert et marked at de helt dropper at lave både blu ray afspillere og UHD afspillere i en ikke alt for fjern fremtid. Det er da sørgeligt.
#359215
Jeg har ikke set den konkrete video, men jeg har set eller hørt mange af disse argumenter for, at streaming ikke kan stå distancen og at fysiske medier får en renæssance. For det meste er det noget meningssuppe på YouTube, hvor fakta er nærmest helt fraværende.

Jeg vil være glad for, hvis UHD Blu-ray (men ikke DVD og Blu-ray) opnår større udbredelse, men jeg konstaterer bare, at fakta (markedstallene) ikke pt. støtter op om en genrejsning for fysiske medier. Så indtil videre forbliver det en drøm, nogen klamrer sig til. Deres meninger synes jeg ikke har nogen vægt, før fakta støtter op om det.

Jeg mener ikke, man kan sammenligne VOD (køb/leje) med abonnementstjenester. Jeg har stadig til gode at se et konkret eksempel på, at en film fjernes fra brugerens bibliotek på iTunes (Apple TV). Der har været flere "ulven kommer"-historier, men de er blevet tilbagevist. Jeg har selv flere film i mit iTunes-katalog, som er blevet fjernet fra salgshylden på iTunes, men derfor mister jeg dem jo ikke fra mit katalog. Jeg kan stadig både streame og downloade dem. Som sagt, så skal der være ramaskrig, hvis det sker, og det skal jeg nok bidrage til.

Jeg er selv vokset op med skiver og har haft en stor CD og DVD samling. Der er bestemt noget nostalgi forbundet med det – det er herligt :) – men med tre børn og kone vil jeg sige, at der er noget endnu federe ved, at vi kan dele alle vores købte eller lejede film, spil osv. på tværs af alle enheder, ude som hjemme, uden videre. Det er for mig en stor kvalitet. En anden stor kvalitet er, at jeg ikke skal købe samme film igen bare fordi billed og lydformatet opfriskes til noget tidssvarende.

Men prøv også lige et øjeblik at kig 10 år frem. Der er ingen af os, der kan spå om fremtiden, men allerede nu ser vi optakten 'immersive' video og spil, hvor man nærmest er til stede. Vi ser en genrejsning af film i 3D, for første gang i 4K-opløsning. Vi ser film i HFR. Det sker alt sammen på streaming. UHD Blu-ray kan slet ikke levere noget af det, idet det ikke indgå i specifikationen, og det er lidt svært for mig at se, at vi fremover skulle sætte en skive eller et stick ind i fremtidens underholdningsapparater, der er designet på en helt anden måde. Fysiske medier er herlige, men samtidig også en hæmsko for videre udvikling.
#359217
HFR kan man selvfølgelig godt få på UHD Blu-ray.