Test: Sony AF9 OLED

| (@flatpanelsdk)


Lidt uvant har Sony i r splittet deres lancering af nye modeller i to og introduceret deres Master Series relativt sent. Serien tller to modeller: ZF9, som er en LCD-model og AF9, som er en OLED-model. Begge promoveres som vrende tro mod indholdsskaberens intention mht. billedgengivelse og byder for frste gang hos Sony p autokalibrering med Calmans software. Vi har lnt AF9-modellen, som aflser sidste rs A1-model og den byder p en opgraderet Acoustic Surface, staffeli-fod, en ny processor til billedbehandlingen (X1 Ultimate) og ikke mindst Android Oreo - ogs drevet af en ny processor.

Sony AF9 findes i 55"- og 65"-versioner, hvor vi har lnt 65"-modellen.

Se ogs: Sony 2018 TV oversigt

Pris og forhandler:

55"
65"

Sony AF9 - specifikationer

65"
OLED-panel
4K Ultra HD (3840x2160)
HDR (HDR10, Dolby Vision, HLG)
DCI-P3 farverum
Fod (fast)
Vg (VESA - 400x200mm)
(HxBxD) 144.9x83.5x8.6 cm (uden fod)
32 cm dyb med foden udslet
27/36 kg (med/uden bund af fod)
4x HDMI (fuld bndbredde, HDCP 2.3)
3x USB
1x Ethernet
1x CI+
Hjttaler-terminaler for centerkanal
Optisk
HDMI eARC (1x)
3x26 W + 2x10 W (3.2ch)
DVB T/T2/C/S2
Dual tuner
WiFi (ac)
MPEG4
HEVC
VP9 Profile2
Android TV (ver. 8 Oreo)
Fjernbetjening
App

Manual
Standard IR-fjernbetjening
(Stand)

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online




Frste indtryk

Jeg er ndt til at vre rlig. AF9 var ikke frstevalget da det kom til tilfjelsen af endnu en Sony-anmeldelse. Vi ville gerne have haft en ZF9 p bnken i stedet, da panelet i dn var nytnkt ift. tidligere, men da modellen ikke var klar til test, s blev det til AF9 i stedet.

Designmssigt lner AF9 sig op af den nu udgede A1 og er baseret p samme tankegang omkring integration af foden i designet af skrmen. Foden bestr sledes af en udfoldelig staffeli-stand, som huser elektronikken og subwooferen. Den udfoldelige del af foden kan dermed ikke afmonteres og det tilfjer en smule mere dybde p skrmen end de elektronik-pukler vi normalvis ser p OLED-modellerne, hvis man i stedet vlger at vgmontere den. For at placere TVet p et mbel skal der monteres en tungere metal-del i bunden af foden, hvilket srger for, at skrmen str helt stabilt. Vr OBS p, at skrmens front hviler p underlaget, s der skal gerne vre plads p TV-mblet. Det betyder ogs, at det ikke er egnet til at placere en soundbar under skrmen, hvis den ikke vgmonteres.

AF9 har fet en opgraderet Acoustic Surface, som ud over at best af nye aktuatorer ogs har fet tilfjet et ekstra st enheder i midten af skrmen, s den nu har tre kanaler i stedet for de to vi har set p AF8 og A1. Subwooferen er endvidere blevet delt i to, s den nu peger ud til begge sider af skrmen from for at pege ind i vggen. Nederst p foden finder vi majoriteten af tilslutningerne, som alle peger i den rigtige retning (nedad) og som noget nyt for Sony, s er alle HDMI-portene nu opgraderet til at understtte fuld bndbredde og ARC-porten har lnt lidt fra HDMI 2.1-standarden og er opgraderet til eARC. Bliver vi i innovationshjrnet, s er der ogs tilfjet et st hjttaler-terminaler til at lade AF9 agere centerhjttaler i et surround-setup, sledes, at man ikke behver at finde plads til denne hjttaler i setupet. P siderne finder man hhv. 1 HDMI-port og 1 USB-port.




Bagsiden kan gres helt clean ved at montere de medflgende stof-covers, som giver AF9 et ret flot udseende. Ift. A1, s er staffeli-foden blevet trekantet og syner af mindre nr den str op, selvom den faktisk er en lille smule strre. Med den minimalistiske front, den sorte metalkant og sorte bagside, s er AF9 en meget behagelig skrm at se p nr den er slukket. Reflektionerne er identiske med alle vrige OLED-modeller og hrer til i den gode ende for fladskrme. P billedet herunder har jeg placeret skrmen p gulvet foran mit eget aldrende X85C og forskellen i reflektion er tydelig. P dette billede er det svage lilla farvestik, som reflektioner antager ogs klart at se.


Sony AF9 test


Sony har (desvrre) ogs lagt en fjernbetjening i kassen. Den basher jeg lidt senere.


Brugeroplevelse & features


Som det frste TV p markedet, s leveres Sony AF9 med Android Oreo (8.0), hvilket bringer en anderledes hjemmemenu med sig. Samtidigt med dette, s er processoren til hndtering af Android rykket en generation frem, s den nu krer p MediaTek 5893-chippen frem for 5891, som Sony har brugt i flere r nu.

Styresystem og smart-TV

S fik vi endelig Oreo
Oreo byder p en ny hjemmeskrm, hvor hver rkke nu kan indeholde udvalgt indhold fra eksempelvis en app. Der er stadig en dedikeret rkke, hvor du kan parkere dine yndlings-apps, s de altid er ved hnden, men der er nu ogs mulighed for at tilfje enkelt-apps p en hel rkke (hvis appen understtter det) og lade indholdet herfra fylde rkken ud.

Pt. er det et begrnset antal apps, som kan hndtere at sprede sit indhold ud i sdan en rkke, s det er derfor ogs begrnset hvilke apps man kan vlge fra konfigurationsmenuen for hjemmeskrmen. Netflix og Googles apps er naturligvis nogle af de tjenester, som virker fra starten, men Amazon Prime kan eksempelvis ikke smides heri. Vi oplevede lidt problemer hvis man tilfjede TV-kanalerne til listen, hvor de seneste besgte kanaler s vises. Ved at holde markren p en kanal vises et mini-preview, men p DRs kanaler crashede TVet fuldstndigt og krvede en afkobling fra elnettet fr der kom liv i den igen. Vi har overleveret fejlen til Sony, som fejlsger videre. De forskellige rkker kan arrangeres som man nsker og i genvejs-rkken kan man flytte rundt p rkkeflgen af apps, s de passer til temperamentet.

Hjemmeskrmen overtager fuldstndigt skrmbilledet nr den kaldes frem, hvilket kan virke lidt invasivt sammenlignet med eksempelvis LGs WebOS eller Samsungs Tizen. Hos Sony har man stadig - ligesom hos Panasonic - mulighed for at tilfje genveje til apps i deres egen bundmenu, men disse er ikke interaktive ligesom Tizen er det, s der kan ikke vises indhold fra de forskellige tjenester i denne menu. Med hjemmeskrmen spredt ud over hele synsfeltet, s mindes man om, at Android TV mest af alt er et overlay ovenp Sonys eget underliggende system og ikke en 100% integreret del af TVet.

Ud over designet af hjemmeskrmen, s er der ikke meget nyt i Oreo, s det er de samme apps Sony har bundlet med, hvilket inkluderer deres egen version af DR (genvej til hbbTV), deres egne billed- og filmfremvisere og en ny tilfjelse i form af en app til opkobling til SpectraCal CalMAN-softwaren til brug ved autokalibrering. Dertil kan man naturligvis hente de apps, som der hidtil har vret tilgngelige i Google Play-butikken. Det virker dog som om, at visse apps lige skal en tur gennem opdaterings-mllen, da det eksempelvis ikke lykkedes at f Kodi til at starte op, og jeg fandt ikke TV2 Play (som plejer at vre en sideloadet app hos Sony).

Mangler man en app, s kan man benytte sig af den indbyggede Chromecast, som giver mulighed for cast fra de fleste respektable streaming-apps, men som hidtil s er man lst til skrmens opdateringsfrekvens p 60 Hz, hvilket er en hmsko for danske streaming-apps, som typisk krer ved 50 Hz. Google virker ikke ikke specielt lydhre overfor den kritik de har fet for implementeringen af den software-baserede Chromecast, s vi har ikke de vilde forventninger til, at det fikses forelbigt.

Ser man p hastigheden af Android p AF9, s kan det i dn grad mrkes, at der er en ny motor under hjelmen. Mlt i forhold til AF8, som jeg for nyligt havde tilbage p bnken, s er forskellen virkelig markant. Vk er den laggende opfrsel ved navigering i menuerne (selv under HDR-afvikling) og start af apps foregr i anstndigt tempo. Brugere af Nvidia Shield har lnge mrket hvordan den var langt bedre gearet til Android TV end de MediaTek-baserede TV, men nu er Sony rykket med op i klassementet. Det er sdan her Android burde have krt fra starten. Opstart af TV, reaktion p tastetryk og ventetider ved bning af menuer mv. er en helt anden oplevelse p Master Series.

Herunder har jeg skudt en lille video, hvor jeg cykler lidt rundt i menuerne, s man kan f en fornemmelse for hvor hurtigt tingene reagerer.




Da Sony er p Android-holdet, s modtager deres TV ogs opdateringer til smart-platformen fremadrettet, hvorfor TVet er en smule bedre rustet mod fremtiden end eksempelvis TV baseret p Tizen eller WebOS.

Vi har tidligere diskuteret problematikken med, at Sonys TV vgner kortvarigt fra Standby for derefter at g i dvale igen og dette problem er ikke lst med AF9. Der verserer lngere trde rundt om p nettet, som diskuterer problematikken, men Sony har ikke kommenteret p forholdet eller beskrevet hvad det er der reelt foregr nr TVet burde sove. Vi fik desvrre ikke husket at teste systematikken p Philips OLED803 (beklager), s hvor meget der skyldes Google alene m pt. vre usagt. Det er dog Google services, som str for opvgningerne, s Sony burde f sat sig ned og komme til bunds i sagen, da effektforbruget stiger ret markant i disse cyklusser (>20 W) og eventuelle eksterne USB-enheder tndes ogs. Som bruger kan man minimere problemet ved at deaktivere fjern start", men ellers er man ndt til at hive TVet helt af nettet for at begrnse fnomenet. Problemet kan ogs strkke sig til, at tilsluttet HDMI-udstyr tndes, hvilket blev observeret et par gange under testen.

Betjening

I kassen finder man ogs Sonys vante billige fjernbetjening. Den fortjener ikke sit eget billede, s jeg har genbrugt AF8-billedet herunder.

Det er stadig et utrolig billigt stykke hardware, som absolut ikke hrer hjemme i kassen til et premiumprodukt som dette. Knapperne er drlige, der er for mange af dem, bagsiden flexer nr man holder om den, den er for retningsflsom og tyngden er lav. Kom nu ind i kampen, Sony! I laver den drligste fjernbetjening blandt de strre producenter.


Sony AF9 test


Jeg siger ikke, at man skal kopiere Philips lidt forfejlede forsg p en smartere betjening med swipe-plade, men Samsungs model er nu alts stadig et forbillede man kunne skele lidt til. Vi har med et TV til over 30.000 kr. at gre - hvis penge er en den begrnsende faktor, s smid da 1.000 kr. mere p prisen og giv os en remote, som man rent faktisk gider bruge.

Tv-kanaler, optagelse & lyd

TV-interfacet har ikke ndret sig siden AF8, s jeg vil ikke bruge spalteplads p at beskrive det igen, men den generelle hastighed ved brugen er dog forbedret, s man ogs her nyder godt af det boost den nye processor giver.

I stedet s hopper jeg videre til lyden, som Sony har arbejdet lidt videre med. Der er kommet nye aktuatorer, som skulle give bedre hndtering af vibrationen i OLED-panelet til generering af diskanten og s er der tilfjet endnu et st enheder midt p skrmen, som skal give bedre flelse af at personer taler direkte ud af skrmen. Derudover er subwooferen ndret, s den nu skyder ud mod siderne i stedet for ind mod bagvggen, hvilket skulle forbedre responset ved vgmontering. Sony kalder den nye konfiguration for Acoustic Surface+.


Sony AF9 test


Endnu en nytnkning er, at AF9 har fet tilfjet almindelige hjttalerterminaler, s skrmen kan bruges som centerhjttaler i et surroundsetup. Man har ikke frie tjler til at drive skrmen med den effekt man lyster, s i stedet for at give direkte adgang til at drive Acoustic Surface med forstrkeren i ens egen surround-receiver, s bruges indgangssignalet i stedet som regulering for TVets egen forstrker, s man ikke overbelaster hjttaleren. Du er da ndt til at justere niveauet for din centerkanal, s den matcher resten af systemet bedst muligt via justeringen for centerniveau p din receiver. Det betyder naturligvis ogs, at der er en vre grnse for hvor meget lyd der kan komme ud af TVet, og den er ikke anderledes end hvis du bruger TVet som normalt. Har du hang til level 7 fremvisninger derhjemme, s er AF9 derfor heller ikke specielt anvendelig som centerhjttaler, da den ganske enkelt ikke kan flge med op over et givent niveau.




Jeg havde ikke TVet koblet til et surroundanlg under testen, men jeg har deltaget i adskillige A/B-tests, hvor effekten af centerkanalen blev demonstreret og som med Acoustic Surface i almindelighed, s har det helt klart en effekt, at lyden kommer fra billedet frem for at komme fra en hjttaler under.

Lydmssigt, s hver lyden i AF9 sig over mngden, hvor man har mere bas at gre med, men diskanten, som kommer fra Acoustic Surface+, er en smule skinger og skrmen mangler stadig lidt i mellemtonerne. Det vil nok ogs g ud over entusiasten, med et potent surroundanlg, da man ikke skal smide voldsomt mange penge efter en dedikeret centerhjttaler fr den vil overg AF9 i lydbillede. Jeg synes iden med en centerkanal i TVet er god - og det er en jeg ved mange af vore brugere i forum har spurgt ind til tidligere - men den er bedst egnet til de mid-end surround-systemerne og ikke de versioner, hvor hver enkelt hjttaler er hndplukket til at spille ideelt sammen med en given forstrker.

Som et ekstra plus p lydsiden, s er AF9 som det frste TV p markedet forsynet med eARC, der muliggr hndtering af tabsfri lyd, dvs. det vil nu vre muligt at f eksempelvis Dolby Atmos eller DTS:X sendt fra TV til soundbar - ogs hvis lyden kommer fra en HDMI-kilde tilsluttet TVet. En anden feature, som eARC bringer med sig, er en forbedret hndtering af lipsync, som ofte har plaget de, som vovede at koble deres TV til en soundbar hidtil. eARC baner s og sige vejen for, at vi kan slippe for sljfe alting gennem lydudstyret frst for at sikre, at lyd og billede er synkroniseret med hinanden. Sony har for nyligt opdateret en rkke af deres soundbars med eARC, s der er lagt i ilden til, at f bedre styr p hndtering af lyd fremadrettet.

eARC er en del af HDMI 2.1-standarden, men Sony har ikke adopteret andre features, s vi m stadig se langt efter variabel framerate, auto low latency eller quick media switching.

Ls mere om HDMI 2.1 standarden


Kalibrering

Sony har med Master Series lavet lidt om i kalibreringsmenuen og i de profiler der er tilgngelige. Frst og fremmest, s har man nu fet adgang til CMS, dvs. bde primr- og sekundr-farver kan nu justeres. Dernst s har Sony tilfjet muligheden for autokalibrering via CalMAN-softwaren (endnu ikke frigivet), men dog ikke p hardware-niveau, som hos LG, men blot DCC-vejen, hvor CalMAN hiver i de samme hndtag, som man ellers har adgang til selv ogs. Sony har til gengld lettet samspillet med CalMAN en smule ved at tilfje en app, som hjlper i parringen mellem CalMAN og TV, hvor man ogs kan styre hvilket HDMI-input man nsker at kalibrere. Man slipper dog ikke for at skulle forbinde en signalgenerator til den pgldende HDMI-port, hvilket mske gr det mindre smart end man ellers kunne have hbet. Hvorfor ikke lige lade appen generere de testmnstre der skal til, s brugeren blot" skulle investere i CalMAN og en sensor til mlingen? Eller endnu smartere: Lade TVet selv styre mlingen via appen, som s eksempelvis kunne vre en betalings-app fra CalMAN. Af hensyn til aftermarket-salg, s sker dette dog nppe forelbigt. Vi kan dog afslre, at Sony tilsyneladende arbejder p, at f implementeret autocal p de vrige modeller (iflge SpectraCal).

vrige billedprofiler

Tryk p profilen for at se mlekurve

Standard
Vivid
Game
Movie
Nuvel - vi fik desvrre ikke fat p den beta-version af CalMAN, som skulle til for at bne for autocal, men havde man dn, s ville der blive lst op for to ekstra profiler, som bruges til autocal og som ikke er tilgngelige ellers. Uden autocal, s m man njes med at justere eksempelvis Personlig-profilen, som vi har gjort herunder. Udgangspunktet for denne profil er ikke lige i jet, men det krver kun f justeringer at n frem til et glimrende resultat. Lidt ironisk er Spil-profilen faktisk lige s njagtig som Personlig-profilen fra starten af, hvilket naturligvis er godt nyt for spil-folket.

Sony sigter efter en gamma p godt 2.4, hvor vi gerne vil have den ned p 2.2 for et lidt lysere billede, men med de basale justeringer p 2-trins hvidbalancen, s rammer vi under en dE p 1-2-stykker, som kan klemmes yderligere ned vha. 10-trinsjusteringerne. Man kunne justere lidt p den rde og magenta farve via CMS efterflgende, men vi holder os til at vise det resultat, man med nd selv vil kunne opn derhjemme. Faren ved at justere p CMS er ogs, at man hurtigt kommer til at overstyre og skabe posterization-artefakter, s man br vre ppasselig med at justere p dette nr det ikke gres p hardware-niveau, som hos LG. Groft fortalt s kommer TVene med t st standard-vrdier i dens farveopslags-tabel og alt du justerer p vil tilfje/fratrkke fra dette nulpunkt, og man kan derfor tvinge opslags-vrdierne ud p et sted, hvor kurverne ikke lngere opfrer sig pnt.

P HDR-siden ses der ogs et pnt resultat, idet Sony - som eksempelvis ogs Philips - overfrer kalibreringskurven fra SDR til HDR via en konvertering, s justering af hvidbalance p n farvetemperatur-indstilling genbruges alle steder du ellers mtte bruge den. Vil man kalibrere forskelligt p to inputs, s m man bruge forskellige indstillinger af farvetemperaturer dertil, hvilket p AF9 og ZF9 nrmest krver, at man fr det autokalibreret for at f lst op for de to ekstra billedprofiler. Der er et fornuftigt afrul i de lyse nuancer og grtonerne flger normen pnt. Som det ses, s nr vi under kalibreringen ikke s hjt i lysstyrke, hvilket der kommenteres p senere.

Med Master Series har Sony i samarbejde med Netflix tilfjet en Neflix Calibrated" option (ikke en farveprofil), som kun kan aktiveres p Netflix og kun via den indbyggede app. Vi kan af gode grunde ikke mle p denne indstilling, da den kun er aktiv nr Netflix krer, men s vidt vi kan se, s svarer det essentielt til at Film-profilen aktiveres. Ligesom med dedikerede knapper til apps p fjernbetjeningen, s er det lidt et sidespor producenterne begiver sig ud p, nr enkelt-apps fr srstatus p denne mde - uanset hvor stor en spiller der mtte vre tale om. Netflix-profilen bringer ikke andet smart med sig, end at brugeren kunne blive opmrksom p, at noget kan sls til, som mske giver mere korrekte farver.




Mlinger

Vores "mling"-afsnit omhandler alle de ting vi gr og mler p TVene samlet t sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. mlemetoder her for en gennemgang af hvordan vi mler under testen.

Mlinger Out-of-boxKalibreret
Sortniveau 0 cd/m2 0 cd/m2
Sortniveau (HDR) 0 cd/m2 (ved max. lysstyrke) 0 cd/m2 (ANSI)
Lysstyrke 260 cd/m2 (10% vindue) 233 cd/m2 (10% vindue)
Max. lysstyrke (HDR)

719 cd/m2 (2% vindue)
679 cd/m2 (5% vindue)
629 cd/m2 (10% vindue)
466 cd/m2 (25% vindue)

Kontrast Uendeligt Uendeligt
Kontrast (HDR) Uendeligt Uendeligt
Input lag (1080p SDR) 86 ms (Film-profil) 27,5 ms (Game-profil)
Input lag (4K SDR) 86 ms (Film-profil) 27,4 ms (Game-profil)
Input lag (4K HDR) - 27,7 ms (Game-profil)
DCI-P3 95% -
Rec.2020 69% -
Sammenlign med andre HDR TV

StrmforbrugOut-of-box Kalibreret
SDR 166 W 166 W
HDR 230 W (blandet indhold) 219 W (blandet indhold)
Standby 0,3 W (lejlighedsvis 28 W) 0,3 W (lejlighedsvis 28 W)
Sammenlign med andre TV

Gruppe Indstilling Vrdi
Profil Personlig
Lys Lys Max
Kontrast 90
Gamma 0
Sortniveau 50
Avanc. kontrastforbedring Fra
Hjeste belysning Mellem
Farvemtning Farvemtning 50
Farvebalance 0
Farvetemperatur Ekspert 1
Avanc. temperatur R-Hj -7
G-Hj Max
B-Hj -6
R-Lav 0
G-Lav 0
B-Lav 0
Klarhed Skarphed 50
Reality creation Fra
Oplsning 10
Reduktion af tilfldig stj Fra
Reduktion af digital stj Fra
Jvn gradering Lav (SDR/HDR10) / Fra (Dolby Vision)
Bevgelse MotionFlow Personlig
Jvnhed 1-2
Klarhed Lav
Filmtilstand Fra
Tidsmlinger Tid
Opstart (indtil responsiv) 4 s
Opstart (indtil billedet vises) 4 s
Netflix app opstart 3 s
Amazon app opstart 5 s
Yousee app opstart 3 s
Youtube app opstart 5 s
Google Play app opstart 2 s
Videofil / kildeSpecs Status
Amazon 4K HDR 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors - Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling HEVC Virker
Netflix 4K HDR 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors - Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling HEVC Virker
YouTube 4K HDR 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors - Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling VP9 Profile2 Virker (HDR fejler)
Dubai 4K 4K (3840x2160 pixels) 23.976fps 10 bit colors - BT.709 color space 4:2:0 subsampling 51.4 Mbps bitrate HEVC - .ts file Virker
Costa Rica 4K 4K (3840x2160 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling 12.71 Mbps bitrate VP9 - .mkv file Virker
Terrifying Pyroclast 4K 4K (3840x2160 pixels) BT.709 color space 4:2:0 subsampling variable bitrate VP9 - .mkv file Virker
Big Buck Bunny HD (.ts version) HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 2.5 Mbps bitrate 60fps - HEVC - .ts file Virker
Big Buck Bunny HD HD (1920x1080 pixels) 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 60fps - 2.2 Mbps bitrate HEVC - .mkv file Virker
LG Arctique 4K 4K (3840x2160 pixels) 8 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 50.0 Mbps bitrate 29.970fps - AVC - .mp4 file Virker
Eutelsat 4K demo 4K (3840x2160 pixels) 10 bit colors YUV color space 4:2:0 subsampling 23.1 Mbps bitrate 50fps - HEVC - .ts file Virker
TravelXP HLG 4K (3840x2160 pixels) 50fps frame rate 10 bit colors BT.2020 color space 4:2:0 subsampling 20.7 Mbps bitrate HEVC HLG .ts file Virker
Ghost Towns 8K 8K (7680x4320 pixels) variable frame rate 8 bit colors - YUV color space 4:2:0 subsampling 20.7 Mbps bitrate AVC - .mp4 file Fejler
HFR (100fps) test file 4K (3840x2160 pixels) 100fps 10 bit colors Rec.2020 color space 4:2:0 subsampling 23.7 Mbps bitrate HEVC - .ts file Fejler
Bemrk: Vi kalibrerer kun mod SDR, og ikke HDR. Vi har under testen ikke benyttet os af lyssensoren, men nsker du, at TV'et selv kompenserer for lyset i stuen, s kan dette aktiveres i menuen.



Sony AF9 test


Billedkvalitet

Lad os starte med at adressere elefanten i rummet: peak lys og ikke mindst dmpning af lys. Hvis vi frst ser p peak lysudsendelse fra AF9, s ses det, at vi rammer en smule lavere end da vi mlte p AF8, hvor AF9 nu ligger omkring 720 nits, s var AF8 oppe p godt 750 nits. Og sammenlignet med LG og Philips, s er der et pnt stykke op til de 800-900 nits disse TV kan prstere. ABL (Automatic Brightness Limiter) er heller ikke s lssluppen som p Panasonic FZ800, s lysstyrken daler hurtigt som funktion af APL (Average Picture Level = %-del dkning af skrmen). Forskellen p 700 og 900 nits vil vre klar for de fleste, s hvis fokus benhrdt er p mere lys", s prsterer LG, Philips og til dels Panasonic bedre - eller ogs skal man ud og se p TV som Samsung QF-serien eller Sonys egne ZF/XF-LCD-modeller. Det er lidt skuffende, at Sony ikke har flyttet sig p dette punkt, nr man nu vi promovere serien som Master".

Der har i lbet af sommeren vret en del diskussion af den opdatering Sony udsendte til A1-modellen, som forkrblede TVet i visse situationer, hvor der blev detekteret statiske elementer p skrmen. Sidenhen har brugere af AF8-modellen meldt om lignende scenarier, hvor vi selv har fulgt op p situationen ved at mle efter p et udlnseksemplar. Mekanismen er indfrt for at mindske risikoen for burn-in, men har den uheldige bivirkning, at spil med statiske elementer eller eksempelvis fodboldkampe med scoreboards ogs pvirkes, selvom en god portion af skrmen ikke er statisk. Vi har ikke kunne mle hvor stor en andel af skrmen, der skal vre statisk for at dmpningen startes, men det kan konstateres, at AF9 bestemt ogs har denne foranstaltning indbygget. P grafen herunder ses det hvordan vi med vores HDR-testmnster til kalibrering fr fremprovokeret en snkning af lysstyrken, som tager godt halvandet minuts tid for at n et lavere niveau. Nr man skifter mnster (her fra 2% til 5% dkning) peaker lyset kortvarigt, men starter derefter hurtigt med at dmpes.


Sony AF9 test
Nr frst TVet er begyndt p denne cyklus, s er der ikke rigtig noget stationrt startniveau, hvor lysstyrken opretholdes p hjeste niveau og frst nr man har renset" skrmen med andet mere varieret materiale, s kan man igen opn en lngere periode p godt 30 sekunder med peak lysstyrke. Ved mling af peak lysstyrke var det sledes ndvendigt at narre skrmen med nogle andet indhold inden man tog peak-mlingerne.

Hvordan opleves det s i praksis? Herunder har jeg skudt to billeder fra spillet Spiderman, hvor den venstre side er udgangspunktet med maksimal blus p lyset og hjresiden er den dmpede version, hvor skrmbilledet har stet stille i nogle minutter.




I praksis er dmpningen ikke synlig imens den pgr og slutresultatet er ikke specielt synligt med mindre man ved, at man skal kigge efter det i eksempelvis hjlyset. Det blev ikke oplevet som et problem i daglig brug og det blev kun observeret p HDR-materiale med stillestende elementer og ikke p SDR-indhold. Vi kan kun opfordre Sony til, at gre denne algoritme en smule mindre fintflende, men m ogs konkludere, at vi ikke helt bakker op om den nsten hysteriske stemning, der er pisket op p nettet omkring denne feature.

Lad os skifte fokus fra lys til farver/grtoner og se p hvordan disse hndteres. Sony promoverer Master Series p, at de er s tro mod indholdsskabernes intentioner, som man i dag kommer, og ser vi p mlingerne, s rammer de ogs ganske godt - nr TVet er indstillet. Jeg er ikke voldsomt imponeret over performance p standardprofilerne, hvor Panasonic lader til at komme bedre fra start. Med lidt kalibrering, s gr det langt bedre og takket vre Sonys Jvn gradering" s har man ogs mulighed for, at f hndteret flydende overgange srdeles godt. Med AF9 er det frste gang vi selv fr testet Dolby Vision p et Sony-TV og det kan konstateres, at indstillingen for Jvn gradering" ikke er helt s anvendelig nr DV er aktivt, da det har tendens til at gre billedet for bldt og fjerne detaljer. Som konsekvens, s anbefales det, at man kun aktiverer Jvn gradering" p HDR10- og SDR-indhold, hvilket heldigvis er en indstilling, som huskes srskilt for hver modus.




AF9 er fint i stand til at vise alle trinnene p gr-skalaen og der er ingen crush af hverken hjlys eller skyggedetaljer. Understttelsen af Dolby Vision bner endvidere for dynamiske metadata, hvor man isr med et Apple TV 4K eller via Netflix kan nyde godt af film med denne standard. HDR10-materiale findes der ogs en del af derude, men en af de store kilder til HDR, Youtube, understtter i skrivende stund ikke HDR p AF9, s selvom appen som sdan godt kan bne streamet, s formr det ikke at fortlle TVet, at der er tale om HDR-indhold, s skrmen skifter aldrig til den rette profil. Det er en lidt rgerlig mangel, da der er ret mange fede demoer derude, som man sagtens kunne bruge til lige at teste TVet af.

Billedbehandlingen af indhold, som skal opskaleres svel som 4K-materiale hndteres til UG, og bde TV-signaler og film fra din UHD-afspiller vil st flot p skrmen. Sony ligger helt fremme i feltet mht. billedbehandling og performer godt over en bred kam.




OLED-panelerne lider lidt nr det kommer til hndtering af bevgelse i lav framerate, da responstiden er vanvittig lav. Resultatet er, at bevgelse p film skudt i lav framerate fr en slags stroboskop-effekt, som opfattes som et hakkende billede. Man kan afhjlpe dette p den fede mde, ved at skyde materialet i hjere framerate - det kommer nppe til at ske forelbigt - eller man kan indstte kunstige billeder undervejs, s billedet glattes lidt ud. Sidstnvnte teknik giver ofte anledning til nogle lidt uheldige artefakter og den skaldte soap opera effect" (SOE), men her har Sony vret med fremme i bussen og deres MotionFlow-system er effektivt til at gre billedet mere flydende uden at delgge det med fnidder omkring ting i bevgelse og tilfje SOE. AF9 klarer dette med samme effektivitet som AF8, men forbedrer ikke rigtig p resultatet. Der er et fornuftigt detaljeniveau ved bevgelse (hvis MotionFlow aktiveres p Personlig"-indstillingen), men der er stadig et godt stykke vej op til Sonys egen XF90-model, som pt. er vores reference for hndtering af bevgelse.




Homogeniteten af skrmen er ikke perfekt og isr under 5 IRE ses der lidt banding p skrmen, samt et lidt spjst lysere omrde langs kanten verst til venstre. Homogenitet er i hj grad individuelt fra panel til panel, men vores eksemplar af AF9 stter ikke barren for hvor ensartet det kan gres. Der var til gengld ikke farvestik at spotte p lysere farver.




Et af de steder, hvor man ogs kan se opgraderingen p processor-siden er ved input-lag, hvor Sony har reduceret lag i isr 1080p-oplsningen, hvilket vil komme folk med ldre" spilkonsoller til gode. I spilprofilen er vi nu under 28 ms hvad enten input er 1080p eller 4K og hvad enten HDR er aktiv eller ej. I de vrige profiler roder AF9 rundt over 80 ms, men da spilprofilen sagtens kan indstilles til at fremst med korrekte farver, s br man bare benytte dn til konsol-inputtet.

Se hvordan andre TV klarer sig i oversigten over bedste TV til spilkonsol

Da AF9 har fet understttelse af fuld bndbredde p alle HDMI-porte, s kan man nu ogs have mere end 2 enheder med et output p 4K HDR i 60 Hz tilsluttet samtidigt.

Ls ogs: OLED vs. LCD

Betragtningsvinklerne p skrmen er, som man er forvnt med OLED, nsten s brede som man kan nske sig, og det er ikke et problem at sidde i skve vinkler.


Konklusion

Som nvnt, s var AF9 ikke den Master Series, som vi helst ville have anmeldt, da anmeldelser af OLED godt kan blive lidt ensformige, nr nu alle byger p samme panel fra LG. AF9 byder dog p en rkke features, som alligevel kan vre spndende at f set p. Skrmen har fet en opdateret Acoustic Surface (med et +" p), som dkker over nye aktuatorer og subwoofer, samt mulighed for at bruge TVet som centerhjttaler i et surround-setup. Ydermere er der kommet understttelse af eARC, som muliggr hndtering af tabsfri lyd, ssom Dolby Atmos eller DTS:X.

Annonce:
AF9 har fet opdateret sin billedprocessor til X1 Ultimate, som hndterer billedet i vanlig hj Sony-kvalitet og p Android-siden har den fet en ny chip, som sikrer en langt mere flydende oplevelse af interfacet. Samme interface er samtidigt opdateret til Android Oreo, som byder p en ny hjemmeskrm med bedre adgang til indhold p tvrs af dine yndlingsapps (hvis disse er Netflix eller en Google app for nu). Designet vil helt sikkert dele vandene, da det ikke er det slankeste design, men kvalitetsmssigt er AF9 af hj klasse lige med undtagelse af fjernbetjeningen.

Vi havde nsket os et hjere lysoutput, s AF9 kunne hve sig ift. AF8 og komme op p siden af rivalerne, og dimming-algoritmen til hndtering af anti-burn-in kan der ogs stadig arbejdes med. Til spilbrug vil man til gengld kunne gldes over, at input-lag nu er under 30 ms i alle oplsninger og at alle HDMI-inputs p skrmen nu understtter fuld bndbredde.

Listeprisen p AF9 ligger godt 25% over AF8-modellen, men der forbedres p stort set alle parametre, hvor det nok isr er styresystem og features man vil mrke det p i dagligdagen. Muligheden for bedre at kunne kalibrere TVet giver AF9 en fordel over AF8, hvis du agter at f det kalibreret professionelt, men forskellene rent billedmssigt mellem de to er vitterligt s sm, at vi ikke rykker p vores reference-award i denne omgang vi vil ikke ud og mle i halve point. Kb AF9 for de opgraderede processorer og mere fremtidssikrede features, men rent billedmssigt kan du for frre penge f omtrent samme performance i en AF8.

Pris og forhandler:

55"
65"


Fremragende HD og 4K
Reference billedkvalitet
God bevgelsesgengivelse
Lyd bedre end gennemsnittet
Forbedret input-lag
Forbedret Android performance


Drlig fjernbetjening
Peak lysstyrke ikke p hjde med konkurrenterne
Lidt aggressiv anti-burn-in funktion


Nrmeste konkurrenter







Flere anmeldelser

Sony AF9 OLED

Test: Sony AF9 OLED

05 Nov 2018 | Torben Rasmussen |
Apple HomePod test

Test: Apple HomePod (stereo-par)

11 Oct 2018 | Rasmus Larsen |
Philips OLED803

Test: Philips OLED803

09 Oct 2018 | Torben Rasmussen |
Samsung HW-N960 test

Test: Samsung HW-N960 (Atmos & DTS:X)

28 Sep 2018 | Tommy Lindegaard |