YouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvår 2017

10 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Det er ikke lykkedes Danmarks største tv-udbyder at få sat prop i kundeflugten. I første halvår 2017 forlod 45.000 tv-kunder YouSee, viser regnskabet, og over 1/3-del har nu nedgraderet til grundpakken. Den nye tv-boks er et af de få lyspunkter.

YouSee er stadig størst

Mens streamingtjenester melder om fortsat fremgang, kæmper YouSee med markante fald i kundebasen for tv-kunder. I første halvår 2017 har kundeflugten taget fart med 22.000 mistede tv-kunder i 1. kvartal 2017 og yderligere 23.000 i 2. kvartal.

Det er det største fald i antallet af tv-kunder for YouSee nogensinde.

Der skal dog væsentlig mere til før titlen som Danmarks største falder. YouSee har i dag 1,33 mio. husstande som tv-kunder, hvilket er samme niveau som i slutningen af 2011. SE-koncernen, der ejer Stofa, vil efter opkøbet af Boxer have estimeret 650.000 tv-kunder.

Seneste målinger viser, at Netflix nærmer sig, eller allerede har rundet, udbredelse i 1 mio. danske husstande. Fortsætter tendenserne, er det ikke utænkeligt, at Netflix kan vippe YouSee af pinden som Danmarks største tv-udbyder indenfor overskuelig fremtid. YouSee tjener til gengæld langt mere per tv-kunde end Netflix gør.

- "Vi er fuldt opmærksomme på tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at være stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det så er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi også sat mere tryk på udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu", siger Pernille Erenbjerg, koncernchef.

Faldet i tv-kundebasen forstærkes af, at en stigende andel danskere nedgraderer tv-pakken hos YouSee. Over en 1/3-del af kunderne (33,8%) har nu grundpakken. YouSee har tidligere sagt, at folk med grundpakke ofte supplerer med streamingtjenester, hvilket kan indikere, at de disse kunde kan have den ene fod ude af døren. Tallet lå i 2011 på under 20%.


YouSee


Fremgang for ny tv-boks

Der er dog visse lyspunkter i regnskabet fra YouSee. Selskabet siger, at salget af den nye YouSee-boks steg 30% i 2. kvartal 2017 i forhold til kvartalet før.

- ”Continued high uptake of YouSee set-top box (24k vs. Q1) driven by a more simple purchase process related to the launch of a new one-click purchase flow,” lyder det.

De kunder, som får tv-boksen indenfor husets vægge, er også mere tilbøjelige til at opgradere tv-pakken for at kunne udnytte mulighederne i boksen, der bl.a. tilbyder film- og serie-kataloger fra C More og HBO.

Knap 1/3-del (31,4%) har nu en tv-boks, men ikke nødvendigvis den nye udgave. Selskabet har sat som mål at øge andelen til 45% inden udgangen af 2018.

YouSee fortalte i juni 2017 eksklusivt i et interview med FlatpanelsDK, at der arbejdes på apps til Android TV og Apple TV samt at man ”har mere at sige senere på året” om indhold i 4K-opløsning. Til den opgave kræves endnu en ny tv-boks.



Flere nyheder

Superliga

Superliga fortsætter på Viasat/Viaplay & Discovery - ugentlig kamp i 4K

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
LG NanoCell 2019

LG lancerer nye "NanoCell" LCD TV med HDMI 2.1

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
tvOS 13

Apple TV får picture-in-picture funktion

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Tizen Smart TV

Samsung: Vigtigt ofte at køre antivirus på dit Samsung TV

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple ønsker angiveligt at lave film med Oscar-potentiale

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Billigste tv-pakke

Guide: Den billigste tv-pakke (2019) - opdateret

14 Jun 2019 | Flatpanels |

Nyt DRTV får tv-kanaler på Smart TV, kan udvides til set-top-bokse

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
UEFA.tv

UEFA.tv lanceret som gratis streamingtjeneste

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |