Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonYouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvår 2017 - FlatpanelsDK

YouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvår 2017

10 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Det er ikke lykkedes Danmarks største tv-udbyder at få sat prop i kundeflugten. I første halvår 2017 forlod 45.000 tv-kunder YouSee, viser regnskabet, og over 1/3-del har nu nedgraderet til grundpakken. Den nye tv-boks er et af de få lyspunkter.

YouSee er stadig størst

Mens streamingtjenester melder om fortsat fremgang, kæmper YouSee med markante fald i kundebasen for tv-kunder. I første halvår 2017 har kundeflugten taget fart med 22.000 mistede tv-kunder i 1. kvartal 2017 og yderligere 23.000 i 2. kvartal.

Det er det største fald i antallet af tv-kunder for YouSee nogensinde.

Der skal dog væsentlig mere til før titlen som Danmarks største falder. YouSee har i dag 1,33 mio. husstande som tv-kunder, hvilket er samme niveau som i slutningen af 2011. SE-koncernen, der ejer Stofa, vil efter opkøbet af Boxer have estimeret 650.000 tv-kunder.

Seneste målinger viser, at Netflix nærmer sig, eller allerede har rundet, udbredelse i 1 mio. danske husstande. Fortsætter tendenserne, er det ikke utænkeligt, at Netflix kan vippe YouSee af pinden som Danmarks største tv-udbyder indenfor overskuelig fremtid. YouSee tjener til gengæld langt mere per tv-kunde end Netflix gør.

- "Vi er fuldt opmærksomme på tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at være stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det så er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi også sat mere tryk på udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu", siger Pernille Erenbjerg, koncernchef.

Faldet i tv-kundebasen forstærkes af, at en stigende andel danskere nedgraderer tv-pakken hos YouSee. Over en 1/3-del af kunderne (33,8%) har nu grundpakken. YouSee har tidligere sagt, at folk med grundpakke ofte supplerer med streamingtjenester, hvilket kan indikere, at de disse kunde kan have den ene fod ude af døren. Tallet lå i 2011 på under 20%.


YouSee


Fremgang for ny tv-boks

Der er dog visse lyspunkter i regnskabet fra YouSee. Selskabet siger, at salget af den nye YouSee-boks steg 30% i 2. kvartal 2017 i forhold til kvartalet før.

- ”Continued high uptake of YouSee set-top box (24k vs. Q1) driven by a more simple purchase process related to the launch of a new one-click purchase flow,” lyder det.

De kunder, som får tv-boksen indenfor husets vægge, er også mere tilbøjelige til at opgradere tv-pakken for at kunne udnytte mulighederne i boksen, der bl.a. tilbyder film- og serie-kataloger fra C More og HBO.

Knap 1/3-del (31,4%) har nu en tv-boks, men ikke nødvendigvis den nye udgave. Selskabet har sat som mål at øge andelen til 45% inden udgangen af 2018.

YouSee fortalte i juni 2017 eksklusivt i et interview med FlatpanelsDK, at der arbejdes på apps til Android TV og Apple TV samt at man ”har mere at sige senere på året” om indhold i 4K-opløsning. Til den opgave kræves endnu en ny tv-boks.



Flere nyheder

B&O Beosound Stage soundbar

Første indtryk: Beosound Stage soundbar & BeoVision Harmony TV

13 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Hisense IFA 2019

Hisense fremviser 8K, 21:9-skærm, 'Arc' TV & dobbelt-lags LCD TV

13 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Filmstriben Apple TV

Bibliotekernes Filmstriben klar på Apple TV

12 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
See Apple TV+

Apple: Sådan streames 4K Dolby Vision & Atmos fra Apple TV+

12 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Sharp Android TV

Sharp satser på Android TV i europæisk comeback

12 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
Philips 8K OLED

Philips fremviser 8K OLED TV

11 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
FireTV soundbar

Soundbarer med indbygget TV-platform er en trend

11 Sep 2019 | Rasmus Larsen |
LG 8K OLED

Første 8K OLED TV koster 30.000... Euro

11 Sep 2019 | Rasmus Larsen |