YouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvr 2017

10 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Det er ikke lykkedes Danmarks strste tv-udbyder at f sat prop i kundeflugten. I frste halvr 2017 forlod 45.000 tv-kunder YouSee, viser regnskabet, og over 1/3-del har nu nedgraderet til grundpakken. Den nye tv-boks er et af de f lyspunkter.

YouSee er stadig strst

Mens streamingtjenester melder om fortsat fremgang, kmper YouSee med markante fald i kundebasen for tv-kunder. I frste halvr 2017 har kundeflugten taget fart med 22.000 mistede tv-kunder i 1. kvartal 2017 og yderligere 23.000 i 2. kvartal.

Det er det strste fald i antallet af tv-kunder for YouSee nogensinde.

Der skal dog vsentlig mere til fr titlen som Danmarks strste falder. YouSee har i dag 1,33 mio. husstande som tv-kunder, hvilket er samme niveau som i slutningen af 2011. SE-koncernen, der ejer Stofa, vil efter opkbet af Boxer have estimeret 650.000 tv-kunder.

Seneste mlinger viser, at Netflix nrmer sig, eller allerede har rundet, udbredelse i 1 mio. danske husstande. Fortstter tendenserne, er det ikke utnkeligt, at Netflix kan vippe YouSee af pinden som Danmarks strste tv-udbyder indenfor overskuelig fremtid. YouSee tjener til gengld langt mere per tv-kunde end Netflix gr.

- "Vi er fuldt opmrksomme p tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at vre stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det s er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi ogs sat mere tryk p udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu", siger Pernille Erenbjerg, koncernchef.

Faldet i tv-kundebasen forstrkes af, at en stigende andel danskere nedgraderer tv-pakken hos YouSee. Over en 1/3-del af kunderne (33,8%) har nu grundpakken. YouSee har tidligere sagt, at folk med grundpakke ofte supplerer med streamingtjenester, hvilket kan indikere, at de disse kunde kan have den ene fod ude af dren. Tallet l i 2011 p under 20%.


YouSee


Fremgang for ny tv-boks

Der er dog visse lyspunkter i regnskabet fra YouSee. Selskabet siger, at salget af den nye YouSee-boks steg 30% i 2. kvartal 2017 i forhold til kvartalet fr.

- Continued high uptake of YouSee set-top box (24k vs. Q1) driven by a more simple purchase process related to the launch of a new one-click purchase flow, lyder det.

De kunder, som fr tv-boksen indenfor husets vgge, er ogs mere tilbjelige til at opgradere tv-pakken for at kunne udnytte mulighederne i boksen, der bl.a. tilbyder film- og serie-kataloger fra C More og HBO.

Knap 1/3-del (31,4%) har nu en tv-boks, men ikke ndvendigvis den nye udgave. Selskabet har sat som ml at ge andelen til 45% inden udgangen af 2018.

YouSee fortalte i juni 2017 eksklusivt i et interview med FlatpanelsDK, at der arbejdes p apps til Android TV og Apple TV samt at man har mere at sige senere p ret om indhold i 4K-oplsning. Til den opgave krves endnu en ny tv-boks.



Flere nyheder

BeoVision 11

B&O-designikon udgr med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trdlse TV-hjttalere baseret p dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver vrktj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mrket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgr HBO i Emmy-nomineringer efter 17 rs dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Beoplay V1

Beoplay udgr nu knap halvdelen af B&O omstning - TV faldet til 1/4

12 Jul 2018 | Rasmus Larsen |