YouSee har mistet 45.000 tv-kunder i 1. halvår 2017

10 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Det er ikke lykkedes Danmarks største tv-udbyder at få sat prop i kundeflugten. I første halvår 2017 forlod 45.000 tv-kunder YouSee, viser regnskabet, og over 1/3-del har nu nedgraderet til grundpakken. Den nye tv-boks er et af de få lyspunkter.

YouSee er stadig størst

Mens streamingtjenester melder om fortsat fremgang, kæmper YouSee med markante fald i kundebasen for tv-kunder. I første halvår 2017 har kundeflugten taget fart med 22.000 mistede tv-kunder i 1. kvartal 2017 og yderligere 23.000 i 2. kvartal.

Det er det største fald i antallet af tv-kunder for YouSee nogensinde.

Der skal dog væsentlig mere til før titlen som Danmarks største falder. YouSee har i dag 1,33 mio. husstande som tv-kunder, hvilket er samme niveau som i slutningen af 2011. SE-koncernen, der ejer Stofa, vil efter opkøbet af Boxer have estimeret 650.000 tv-kunder.

Seneste målinger viser, at Netflix nærmer sig, eller allerede har rundet, udbredelse i 1 mio. danske husstande. Fortsætter tendenserne, er det ikke utænkeligt, at Netflix kan vippe YouSee af pinden som Danmarks største tv-udbyder indenfor overskuelig fremtid. YouSee tjener til gengæld langt mere per tv-kunde end Netflix gør.

- "Vi er fuldt opmærksomme på tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at være stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det så er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi også sat mere tryk på udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu", siger Pernille Erenbjerg, koncernchef.

Faldet i tv-kundebasen forstærkes af, at en stigende andel danskere nedgraderer tv-pakken hos YouSee. Over en 1/3-del af kunderne (33,8%) har nu grundpakken. YouSee har tidligere sagt, at folk med grundpakke ofte supplerer med streamingtjenester, hvilket kan indikere, at de disse kunde kan have den ene fod ude af døren. Tallet lå i 2011 på under 20%.


YouSee


Fremgang for ny tv-boks

Der er dog visse lyspunkter i regnskabet fra YouSee. Selskabet siger, at salget af den nye YouSee-boks steg 30% i 2. kvartal 2017 i forhold til kvartalet før.

- ”Continued high uptake of YouSee set-top box (24k vs. Q1) driven by a more simple purchase process related to the launch of a new one-click purchase flow,” lyder det.

De kunder, som får tv-boksen indenfor husets vægge, er også mere tilbøjelige til at opgradere tv-pakken for at kunne udnytte mulighederne i boksen, der bl.a. tilbyder film- og serie-kataloger fra C More og HBO.

Knap 1/3-del (31,4%) har nu en tv-boks, men ikke nødvendigvis den nye udgave. Selskabet har sat som mål at øge andelen til 45% inden udgangen af 2018.

YouSee fortalte i juni 2017 eksklusivt i et interview med FlatpanelsDK, at der arbejdes på apps til Android TV og Apple TV samt at man ”har mere at sige senere på året” om indhold i 4K-opløsning. Til den opgave kræves endnu en ny tv-boks.



Flere nyheder

Philips DUET OLED

Philips 'DUET' er et OLED-tv med unik lydløsning

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Philips OLED903

Philips OLED903 afsløret af iF Design Award før tid

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
microLED

LG ansøger om varemærker på 'True µLED', 'QµLED' og 'MμLED'

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
HDR10+ Plus

Alle tv-producenter kan nu ansøge om HDR10+ certificering

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Google Assistant

Sony har startet udrulning af Google Assistant på Android TV i Europa

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og sætter spot på udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung Q8DN

Samsung vil introducere bagbelyste Q8-modeller i Europa

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
LG SK10Y Atmos soundbar

LG lancerer nye soundbarer - 3 med Dolby Atmos

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |