Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTre millioner streaming-abonnementer deles i Norden - FlatpanelsDK

Tre millioner streaming-abonnementer deles i Norden

08 May 2024 | Rasmus Larsen |

Der kan forventes yderligere modtræk fra streamingtjenester, idet tre millioner abonnementer deles i Norden, ifølge analyseinstituttet Mediavision. Det svarer til et beløb i milliardklassen.

I Norden har forbrugerne i alt tegnet ca. 28 millioner abonnementer på streamingtjenester.

Hvis Mediavisions tal på tre millioner delte konti står til troende, svarer det til, at lidt over 10% af streamingabonnementer i Norden deles imellem husstande, hvilket typisk er i strid med tjenestens brugervilkår.

Mediavision erkender, at det er en teoretisk betragtning, men såfremt alle tre millioner delte konti kunne konverteres til betalte abonnementer, svarer det i Norden til en meromsætning på 200–300 mio. Euro, altså mellem 1,49 og 2,24 mia. danske kroner.


Tiltag hjælper en smule

Analyseinstituttet Wilke sagde for nylig, at tiltag mod kontodeling fra streamingtjenesternes side så småt er begyndt at virke. I 2023 delte cirka hver tredje husstand passwords, men i dag er det "kun" hver fjerde husstand i Danmark. Samme tendens ses på nordisk plan, ifølge Mediavision, hvor det estimeres, at antallet af delte abonnementer er faldet med 250.000 siden foråret 2023. Det svarer til en reduktion på knap 10% på et år. I Danmark er det indtil videre Netflix og TV 2 Play, der er begyndt at slå ned på kontodeling. Disney+ og Viaplay har bebudet, at de snart begynder. - "Vi kan forvente yderligere indsats fra branchen for at bekæmpe adgangskodedeling," siger Fredrik Liljeqvist, senioranalytiker hos Mediavision. Det er dog ikke kun direkte tiltag mod kontodeling, der kan vise sig at få en effekt. Det forventes, at også billigere pakker med reklamer kan bidrage til at få flere seere til at betale for at streame indhold. - "Strengere reguleringer vil sandsynligvis hjælpe med at drive væksten af ​​betalt streaming, selvom stigningen sandsynligvis ikke vil nå 3 millioner nye fulde abonnenter. Udfaldet er usikkert, da også billigere pakker med reklame vil spille ind. Vi kan se, at disse blandede pakker, både betalte og reklamebaserede, begynder at finde et bredere publikum her i Norden. For mange husstande kan dette være en måde at skifte fra at låne til at blive betalende abonnent, men det kan også betyde, at de nuværende fulde abonnenter vil vælge en billigere pakke," siger Fredrik Liljeqvist.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Hvordan Netflix kan udfordre PlayStation og Xbox

26 Jul 2024 |

Hvad er Google TV og hvilke TV-skærme har det?

25 Jul 2024 |

Hollywood øger indsats mod pirateri: Vil kunne blokere tjenester

24 Jul 2024 |

Hvad er Dolby Vision IQ og hvilke TV har det?

23 Jul 2024 |

Max: Alle abonnenter kan se OL med nye funktioner

23 Jul 2024 |