Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonJames Camerons 4K-genudgivelser har vist sig kontroversielle - FlatpanelsDK

James Camerons 4K-genudgivelser har vist sig kontroversielle

11 Apr 2024 | Yoeri Geutskens |

Der er delte meninger om genudgivelser af ældre film fra bagkataloget, idet kemiske filmruller, efter scanning, restaurering, farvegradering og mastering, involverer flere valg. Det kan gøres på forskellige måder og det er umuligt at behage alle pga. forskellig smag. Niveauet af debat og polarisering, vi er vidne til med James Camerons seneste 4K-genudgivelser, er dog uhørt.


Afventet med spænding
I den seneste måned er der opstået stor debat om et par genudgivelser af film til hjemmebrug. James Camerons film Aliens (1986), The Abyss (Dybet) (1989) og True Lies (Livsfarlig løgn) (1994) er for ganske nylig blevet frigivet på 4K Ultra HD Blu-ray – og streaming. De har været ventet i årevis, især de to sidstnævnte, idet ingen af disse film, af ukendte årsager, har været udgivet på selv Blu-ray. Sidst de er blevet udgivet var i LaserDisc og DVD æraen! I hvert fald hvis man ser bort fra udgivelsen i HD-opløsning på det obskure 'D-Theater'-format – navnet på D-VHS bånd. Kun Aliens er blevet udgivet på Blu-ray Disc (et par gange, i 2011 og 2016).

Opkonvertering?

En del af diskussionen handler om opløsning, HDR og WCG (bredt farverum). Mens The Abyss og True Lies efter sigende er baseret på nye 4K-scanninger af de originale filmnegativer, lader Aliens til at være baseret på en opskalering af en 2K SDR Digital Intermediate, der blev lavet til den tidligere Blu-ray-udgivelse i 2010. Denne konklusion synes at stemme overens med denne tekniske analyse af Le Labo de Jay. Visse anmeldere betragter det som en doven tilgang. Det ser ud til, at opløsningen er blevet opkonverteret til 4K og lysstyrkeniveauet hævet fra 100 til 203 nits. Den maksimale lysstyrke overstiger aldrig dette. Ifølge denne analyse publiceret på Reddit er videoen i en Dolby Vision HDR-container, men metadataene, der normalt skal være dynamiske scene-for-scene med Dolby Vision, ændrer sig ikke igennem filmen. Der er åbenbart heller ikke anvendt nogen frave-grading. Selvom den er i en Rec.2020-farvecontainer, er der ingen farver uden for Rec.709-farverummet, hvilket den originale film givetvis har. Jeg har tidligere skrevet om 'creative intent' og afvist påstande om "falsk HDR" til film, der underudnytter potentialet i HDR, men denne Aliens-udgivelse har intet at gøre med instruktørens hensigter. Det ligner en forhastet produktion. Hvorfor det har taget så mange år at udgive disse film (tilsyneladende fordi Cameron ikke kunne finde tiden til at godkende remasteringen) er et mysterium.

Filmkorn

Det, der skaber mest debat, er imidlertid manglen på filmkorn i billedet af alle tre film. Selvfølgelig kan man argumentere for, at filmkorn blot er en artefakt af gammel filmkamerateknologi, som nogle filmskabere har forsøgt at reducere i årevis, indtil digital video kom til, men det er en del af en omtrent 100-årig filmhistorie. Ligesom billedhastighed på 24 billeder i sekundet, stammer det fra tekniske begrænsninger, men selv hvis du betragter begge disse som artefakter, er det fænomener, som vores opfattelse og hjerne er blevet forvænt med, og som på en eller anden måde hjælper med at sløre virkelighedsfornemmelsen. Ifølge kritikernes opfattelse har filmholdet brugt en eller anden AI-styret algoritme, der drastisk reducerer filmkorn i billedet, men dog ikke eliminerer det fuldstændig, for at øge skarpheden. Resultatet er, at de genudgivede film slet ikke ser ud som om, at de er blevet filmet i 80'erne og 90'erne, men nærmest som om, at de var optaget i går. Det er skuffende for mange af de filmelskere, der udgør fællesskabet omkring Ultra HD Blu-ray. Måske er de purister. Langt de fleste af dem ville foretrække 'ærlige' genudgivelser af den originale film uden en masse billedbehandling, hvad enten det er DNR (Digital Noise Reduction) eller en eller anden AI-styret algoritme, der reducerer filmkorn og laver kantforbedring i billedet. Som du nok ved, foretrækker nogle filmskabere at holde sig til kemisk film; især Christopher Nolan og Quentin Tarantino. Dennis Villeneuve optog Dune Part 1 digitalt, printede den derefter på 35mm film og scannede den til redigering og efterproduktion. Hvorfor? For at få fordelene ved digital optagelse og samtidig få kemisk films ufuldkommenheder – ikke kun filmkorn, men også effekter som vævning, blødhed og 'halation'.

Revisionistisk tilgang

James Cameron er ikke en af disse filmskabere. Han er kendt for at udfordre status quo og rykke grænsen for produktionsmetoder, og han er en af de få instruktører, der ikke skyer væk fra at eksperimentere med højere billedfrekvens, hvilket er ret kontroversielt blandt filmelskere. Læs også: Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film Var det Camerons beslutning at give de nye 4K-genudgivelser nyt udseende? Eller er det folk på ledelsesgangen hos Walt Disney Studios Home Entertainment, der træffer sådanne beslutninger? Denne video af Paul Gilmore, en blogger på TwinFlicks-kanalen på YouTube, citerer en branchekilde, der ønsker at forblive anonym, som arbejdede på restaureringen af ​​True Lies samt The Abyss. Angiveligt var Cameron involveret fra start til slut og valgte det 'forarbejdede' udseende for at udbedre mangler i det materiale, de arbejdede med, herunder mange optagelser med et blødt billede, men også for at rette skader i filmnegativerne som krympning af filmens perforation som følge af årtiers forsømmelse og en artefakt fra filmscanningsprocessen kendt som 'gate weave' eller 'telecine wobble'. Dette krævede korrektion i form af billedstabilisering. Ikke alle køber denne forklaring. Nogle spekulerer i, om de originale filmnegativer måske er gået tabt, og der ikke er nogen god (positiv) trykkopi. Men for andre retfærdiggør det stadig ikke den valgte tilgang her. Der er en følelse af, at genudgivelserne accepteres af seere på streaming, men for de kræsne samlere af fysiske medier i bedste kvalitet, er denne revisionistiske tilgang ikke tilfredsstillende. Mange håber på, at en lille udgiver en dag får licens til disse film og genudgiver dem på en langt mere konservativ måde, uanset hvor usandsynligt det scenarie end lyder, og uanset hvor lang tid det måtte tage, hvis det da nogensinde sker. I mellemtiden vælger de at holde fast i deres Blu-ray af Aliens, en spansk bootleg Blu-ray af True Lies eller endda deres LaserDisc i tilfældet med The Abyss.

Cameron 4K releases

Coverne på UHD BD (top) kontra hvad filmsamlere formentlig ville have ønsket (bund). Illustration: Flatpanels

Såfremt det sker, kan det måske også ændre den revisionistiske tilgang til coverne. Dette har næppe noget med med instruktørens ønsker at gøre, men i stedet med marketingafdelingerne hos studierne, der angiveligt føler, at mange forbrugere ville modsætte sig tanken om at betale anden eller tredje gang for en film, de allerede ejer, hvis coveret forbliver uændret. Derfor bestiller de et redesign, til stor ærgrelse for samlere. Hvorfor finder så mange filmsamlerede det så vigtigt, at filmen bevarer sit originale udseende? De føler, at hvis en film er lavet i 1980'erne eller 1990'erne, skal den se ud på den måde og ikke forsøge at se ud som en film fra nutiden eller en genindspilning. De føler, at deres minder ændres. Mange sammenligner det med de ændringer, George Lucas valgte at foretage på Star Wars-filmene i den originale trilogi, om end deres primære klage stadig handler om plottets ændringer snarere end filmens udseende.

Hvad kunne være gjort anderledes

At lave forskellige udgaver til henholdvis streaming og Ultra HD Blu-ray virker umiddelbart usandsynligt, men det behøver ikke at involvere dobbelt arbejdsbyrde. Hvis 4K HDR skiverne er baseret på en ny filmscanning i 4K HDR, der er renset, men før det tidspunkt, hvor den tunge ekstra billedbearbejdning pålægges, kan det måske lade sig gøre. I stedet har alle tre film nærmest fuldkommen fået fjernet filmkorn. Det er ikke lige så slemt som på den tidligere Ultra HD Blu-ray udgivelse af Camerons Terminator 2. Der må ligge en fantastisk 4K-version af den film et eller andet sted, men det er bare ikke den, der er blevet frigivet. - "Studio Canal brugte ved en fejl venstre eller højre øjes 3-D master (som var blevet renset med DNR for at gøre 3D-konverteringen lettere) til deres Ultra HD Blu-ray udgivelse. Det er en total katastrofe, der seriøst bør fikses," skriver Bill Hunt fra The Digital Bits. Med True Lies er der andre problemer. Den nye udgave er ret ujævn og nogle scener fremstår meget bløde i udtrykket. Forklaringen kan ligge i det optageformate, filmrulle og linser, der blev anvendt. Filmen blev optaget på 35mm anamorfisk på Super 35 Scope – et filmnegativformat, der kun er lidt større end Super 16mm, ifølge Jon Thompson.

Forspildt chance

Jeg er fuldt ud klar over, at Ultra HD Blu-ray er en niche inden for en niche (dem der stadig køber fysiske medier), og jeg er med på, at ikke alle er utilfredse med disse genudgivelser, men de virker som en forspildt chance på flere niveauer. Det er ærgerligt, idet Ultra HD Blu-ray med al sandsynlighed er det sidste fysiske medieformat (hvilket sandsynligvis er grunden til, at Disney mærker alle deres UHD BD udgivelser som "Ultimate Collector's Edition"). Måske får vi en makeover af Terminator 2, og selv med den AI-baserede tilgang til at fjerne filmkorn, kan det vise sig at være en betydelig forbedring i forhold til den oprindelige 4K-udgivelse, men det virker usandsynligt, at de andre Cameron-film udgives på ny i 4K med en anden tilgang. Nu retter alle øjne sig mod The Terminator – den sidste af Camerons blockbuster-film, der endnu ikke er genudgivet i 4K HDR. 40-års jubilæumsudgaven står til at blive udgivet i august 2024. Jeg er desværre ikke så optimistisk. For tekniske specifikationer på 4K-udgivelserne henvises du til 4K-filmdatabasen:
  • Aliens
  • The Abyss
  • True Lies
    Yoeri Geutskens dimitterede i Industrial Engineering & Management Science med en afhandling om videospilsindustrien. Han var Philips’ interne observatør for spilindustrien i over et årti samt arbejdet hos Philips Optical Storage og Philips Consumer Electronics med produktudvikling af DVD-optagere og Super Audio Cd-afspillere. I den rolle samarbejdede han med Sony i forbindelse med standardiseringen af Blu-ray Disc formatet. Hos NXP Semiconductors var han Business Creation Manager for videospilsindustrien. Yoeri er også manden bag twitter-brugerne 4K/UHD og Ultra HD Blu-ray.
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    LGs nye OLED-monitorer er landet i Danmark

    24 May 2024 |

    Samsung fremviser første QD-LED (NanoLED) skærm

    24 May 2024 |

    Android 14 til TV får bedre ydeevne, Energi-tilstande, hjemme-hubs mm.

    23 May 2024 |

    DRs nye nyhedskanal kommer på kabel-tv

    23 May 2024 |

    Sharp trækker sig fra produktion af skærmpaneler

    23 May 2024 |

    'Dune 2' kan nu streames på Max i 4K – se hvad der ellers er på vej

    22 May 2024 |