Avatar: The Way of Water har premiere i biografen i næste uge og der bruges et "simpelt hack" til at muliggøre 48fps HFR med eksisterende biografudstyr, forklarer instruktør James Cameron.
Hold tungen lige i munden: 48fps HFR, 3D, 4K, Dolby Vision, Dolby Atmos. For at få det altsammen med skal man besøge Dolby Cinema, som James Cameron har udset som den ultimative måde at opleve Avatar: The Way of Water på.
24fps, 48fps | Video i hhv. 24 og 48 billeder per sekund |
HFR | High Frame Rate, altså højere billedrate end 24 billeder per sekund |
Dolby Vision | Et HDR-format fra Dolby. High Dynamic Range giver større lys- og farvedynamik i billedet. |
Dolby Atmos | Dolbys objekt-baserede lydformat, hvor lyde mere præcist kan gengives |
3D | Kræver i biografen 3D-briller. IMAX-fremvisning er kun i 3D for filmen |
Desværre findes der ikke Dolby Cinema-sale i Danmark og dermed ryger muligheden for Dolby Vision – indtil filmen udgives på hjemmemarkedet. Dolby Cinema er Dolby Vision-certificeret, men i disse sale er det teknisk set ikke HDR, ligesom man kender det på f.eks. OLED TV. Branchemedlemmer ynder at kalde det EDR (Enhanced Dynamic Range).
Ét skridt ned er IMAX. De mest avancerede IMAX-biografer med laserprojektion kan fremvise Avatar: The Way of Water i 48fps HFR, 3D og 4K, men uden EDR. Omvendt kan IMAX-lærreder være enorme. Andre IMAX-sale viser filmen i 3D 2K ved 48fps HFR eller 3D 2K ved 24fps.
Der findes to IMAX-sale i Danmark i hhv. København og Aarhus. Opdateret: Det oplyses, at IMAX i både København og Aarhus viser filmen i '3D HFR' (opløsningen angives ikke). Alternativt kan man i andre danske sale opleve filmen i 3D HFR eller standard 3D eller 2D uden HFR, altså 24fps. Vil man se filmen i 3D bør man prioritere HFR-versionen (se næste afsnit).
Til planlægning af biografbesøget angiver kino.dk på deres bestillingsside, hvor man kan se Avatar: The Way of Water i hhv. 'IMAX 3D', '3D HFR', '3D' (24fps) og '2D' (24fps).
Disney annoncerer senere, hvilke formater Avatar: The Way of Water bliver gjort tilgængelige i på hjemmemarkedet.
48fps HFR, men variabel
I modsætning til Ang-Lees Gemini Man og Billy Lynn's Long Halftime Walk, som blev optaget og præsenteret i op til 120fps HFR (ikke i Danmark), har James Cameron ikke bedt biografer om at opgradere deres udstyr.
Cameron indgik tidligere et samarbejde med Pixelworks om at bruge såkaldt TrueCut Motion-teknologi til HFR. Det indebærer, at nogle scener fremvises i 48fps, mens andre scener – for eksempel dialogscener – fremvises i 24fps for at undgå effekten af, at tingene ser for realistiske ud. En fordel ved metoden er, at det virker med det eksisterende DCP-biografformat (Digital Cinema Package), som de fleste 3D-biografer følger.
- "Kan biografer understøtte variabel billedhastighed, der skifter frem og tilbage i filmen mellem 24fps og 48fps? Svaret er nej, de kører det bare med 48fps. I hvilken som helst del af scenen, som vi ønsker med 24fps, kan vi bare fordoble billederne. Og de viser så faktisk det samme billede to gange, men seeren ser det ikke på den måde. Så vi bruger essentielt et simpelt hack til at udnytte den platform med høj billedhastighed, der allerede eksisterer," forklarede James Cameron tidligere på året på Busan International Film Festival i Sydkorea.
Læs også: HFR – UHD-teknologien som man sjældent hører om
- "Vi bruger HFR til at forbedre 3D, hvor vi ønsker en øget oplevelse af tilstedeværelse, såsom under vandet eller i nogle af de flyvende scener. For optagelser af mennesker, der står og snakker, modarbejder HFR os, idet det skaber en slags hyperrealisme i scener, som er mere hverdagsagtige og normale. Og nogle gange har vi brug for den filmiske følelse af 24fps."
Ny filmmagi eller et kompromis? Det må tiden vise. Hvordan planlægger du at se Avatar 2?
YouTubes videoafspiller kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen.
- Kilde: Egne kilder, Pixelworks, Disney, Variety