Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Samsung S95D QD-OLED - FlatpanelsDK

Test: Samsung S95D QD-OLED

|


Samsung har lanceret tredje generation QD-OLED, men i år er man kun sikker på at få QD-OLED skærmteknologien i S95D (der er panel-lotteri i S90D). QD-OLED er i år blevet endnu mere lysstærk, men den store ændring på S95D er, at Samsung har lagt en mat belægning på skærmens overflade for at modvirke refleksioner. Herudover får man et ultraslankt design pga. ekstern One Connect-boks, HDMI 2.1, seneste udgave af Tizen-platformen og HDR10+ support – men stadig ingen Dolby Vision. Og så er der en overraskelse i vente, kan Flatpanels afsløre.

Samsung S95D findes i 55, 65 og 77-tommer. Flatpanels tester 65-tommeren.

 Læs også: Oversigt: Samsung 2024 TV


Priser og forhandlere:

55"
65"
77"

Første indtryk

Samsung S95D er et meget elegant TV på grund af det strømlinede, slanke kabinet med en metalramme omkring. "Hemmeligheden" er, at elektronikken og strømforsyningen er rykket ud i en ekstern boks, den såkaldte One Connect. Det betyder i praksis, at selve skærmen kun har én stik, der modtager både video, lyd og strøm. På bagsiden finder man også højttalere og monteringshullerne til vægbeslag og den medfølgende fod, som er meget tung på grund af sin metalkonstruktion. Foden er et solidt fundament under TV'et selvom den er midterjustering, men vores erfaring er, at den kræver minimum 2 personer at montere.
Hvad angår One Connect-boksen, så er det stadig en rimelig heftig sag, om end den er blevet lidt mindre de seneste par år. I boksen finder man blandt andet fire HDMI 2.1 porte og hele tre USB-porte. Der et også en Ethernet-port, som dog stadig er begrænset til 100 Mbps. I kassen findes to længder kabler til at forbinde One Connect-boksen med TV'et. Den korte udgave kan bruges, hvis man placerer One Connect på bagsiden af skærmens fod. Det lange kabel er beregnet til situationer, hvor man vil have One Connect boksen gemt af vejen i et møbel under skærmen. Vær dog opmærksom på, at boksen udvikler varme pga. den interne strømforsyning, hvorfor du ikke bør lukke den inde i et lille rum. Det er en smagssag, om man kan lide løsningen med One Connect. Personligt synes jeg, at det er en god løsning, om end jeg synes boksen er alt for stor. Det må der kunne gøres noget ved, f.eks. ved at fjerne halvdelen af portene.

Brugeroplevelse & features

Samsung har pt. den bedste og mest strømlinede opsætning i et Smart TV, hvor skærmen blandt andet undervejs tjekker for ny firmware, som kan hentes i baggrunden, i stedet for at man skal vente til efter opsætning. Man kan også bruge en app til sin smartphone. Ikke desto mindre er opsætningen lang, hvilket er tilfældet for alle moderne Smart TV i dag, der skal have tilladelse til at indsamle personlig data og meget andet. Efter opsætning mødes man af Samsungs TV-platform Tizen, som i 2022 overgik til fuld skærm i stedet for den diskrete bundmenu. Tizen "anbefaler" udvalgt indhold på hovedskærmen, men giver også direkte adgang til de velkendte apps, både danske som DRTV, TV 2 Play og Viaplay og internationale som Apple TV, Disney+, Netflix og YouTube. Det går forholdsvis hurtigt at åbne og navigere imellem apps, men det kunne sagtens blive endnu hurtigere, og Tizen har tendens til sporadisk at blive meget langsomt eller hakke af ingen tilsyneladende brugerforårsaget grund. Tizen føles mere finpudset grafisk end det gør teknisk, hvilket har kendetegnet styresystemet siden overgangen til fuldskærmsbrugerflade.

2024 Samsung Tizen

2024 Tizen (Smart Hub) i Samsung S95D. Foto: Flatpanels

Danskere har ikke adgang til Samsungs særlige 'Gaming Hub', hvor alle spiltjenester samles, men du kan stadig hente apps som GeForce Now og Xbox i app-butikken separat (vi kiggede sidste år i vores test af Samsung S95C på oplevelsen med Xbox appen). Vi har dog et par andre hubs, bl.a. Ambient Hub, hvorfra der kan vises noget kunst, når TV'et ikke er i brug – dog ikke ligesom på The Frame og i praksis var Ambient Hub ikke noget vi fandt nyttigt eller tillokkende. I brugerfladen finder man mange film- og serietitler trukket ud på hovedskærmen, ligesom på f.eks. Google TV. I 2023 og 2024 har gratiskanaler med reklamer også findet vej til hovedskærmen, bl.a. 'Sony One'-kanalerne fra Sony Pictures, der sjovt nok ikke er tilgængelige på Sonys egne TV, foruden Samsungs egen meget profilerede TV Plus-tjeneste med gratis, reklamefinansieret indhold. Begynder man at kradse lidt i overfladen af alle disse ting, der præsenteres på hovedskærmen i Tizen, begynder man nok at undre sig over, hvorfor man får "anbefalet" de ting, man gør. Først når man begynder at forstå, at det handler om kommercielle aftaler i stedet for, hvad TV-producenten rent faktisk mener, du kunne være interesseret i, begynder brikkerne at falde på plads, og Tizen skal også forstås ud fra netop dette perspektiv. Det er begyndt at ligne et sort reklameskilt for partneres indhold i stedet for en brugervenlig oplevelse, efter vores mening, hvilket ikke er særligt fedt. Dog kan man ændre placeringen af de mange indholdsrækker længere nede, idet de følger arrangeringen af apps i toplinjen. Det er dog ikke alle apps, der kan præsentere indhold på hovedskærmen. 'Seneste' og 'Anbefalet til dig' sidder fast. I en dansk kontekst bør det fremhæves, at DRTV til Tizen er den såkaldte HbbTV-version. Det betyder, at en del indhold ikke kan ses pga. rettigheder. Læs mere her. I 2024 er der kommet endnu en Hub til (firkløver-ikonet), der hedder Samsung Daily+, hvorfra man blandt andet kan styre sit opkoblede SmartThings-hjem, altså enheder der forbundet til Samsungs SmartThings-system. Dem havde ikke nogen af på kontoret, så vi kan ikke kommentere på funktionaliteten. Tizens integration med telefoner er nyttig. Fra SmartThings appen kan man f.eks. åbne apps direkte på TV'et og navigere dem, som set nedenfor. Har man en iPhone kan man desuden tilføje en 'Live Aktivitet' direkte på lås-skærmen, hvorfra man kan tænde/slukke Samsung TV'et og åbne en fjernbetjeningsapp. Det er noget, der normalt kræver Apple HomeKit-integration, men Samsung gør det via eget SmartThings-system.
Apropos så understøtter Samsung TV stadig ikke Apple HomeKit, men de understøtter dog AirPlay 2, så man kan sende video, billeder, musik og andre mediefiler trådløst over på skærmen fra en iPhone/iPad. Det fungerede som tiltænkt. Der er ikke support af Chromecast i Samsung TV til at gøre det samme fra Android-enheder (LG har i år fået Chromecast i sine Smart TV selvom de ikke kører Android). Skal man opsummere TV-platformen Tizen, så er styringen relativ brugervenlig, dog med visse graverende irritationsmomenter (se næste afsnit). Systemet er normalt relativt hurtigt, men har en tendens til at tabe pusten. Præsentationen af indhold er pæn og overskuelig, men reklamer og skøre "anbefalinger" (EU arbejder på at gøre dette tydeligt for forbrugeren.) overtager mere og mere år for år. Vores præference er stadig at tilslutte en ekstern boks til alt det smarte og så afkoble TV'et helt fra netværket. Den store nyhed i år er, at Samsung vil begynde at opgradere Tizen efter købstidspunktet. Hidtil har Samsung forbeholdt næste udgave af Tizen til næste års modeller, hvilket har betydet, at ældre modeller med tiden får forældet software, så blandt andet apps ikke kan køre ordentligt eller til tider helt ophører med at virke. Samsung lover nu 7 års opgradering af Tizen på 2024-modeller og udvalgte 2023-modeller. Vi kender endnu ikke detaljerne, men efter Flatpanels i årevis gar presset (og givet strafpoint i anmeldelser) blandt andet Samsung til at begynde at opgradere sin TV-platform efter køb, så er det en glædelig nyhed.
Annonce:

Betjening

Desværre matcher den medfølgende fjernbetjening ikke skærmens nydelige design. Den er strømlinet og antallet af knapper er markant reduceret, men den er lavet i sort plastik, hvilket ikke er værdigt for en topmodel til så høj en pris. Fjernbetjeningen findes i en metal-udgave, så det er en skam, at Samsung har valgt at S95D skal leveres med plastikudgaven, der føles billig og for let i hånden. Vi har i mange år opfordret TV-producenterne til at skære kraftigt ned på antallet af knapper på deres fjernbetjening og strømline brugerfladen, så hele brugeroplevelsen kan simplificeres. Den vej har Samsung forfulgt, men desværre har de taget to ærgerlige valg i processen:
  • De fire sponsorknapper
  • Fjernelse af input-knappen

    Samsung 2024 fjernbetjening

    Samsungs simple fjernbetjening findes i metal, men er desværre plastik til S95D. Foto: Flatpanels

    Sponsorknapper ses vi også hos konkurrenterne og Samsungs er trods alt farveløse, så de ikke stikker ud, men ingen kan argumentere for, at det er smart at placere knapper, der er øremærket udvalgte streamingtjenester, som brugeren måske slet ikke abonnerer på. Havde man taget brugerens perspektiv, så ville det være fire brugerkonfigurerbare knapper i stedet. At Samsung har valgt at fjerne input-knappen, betyder, at det er mere vanskeligt at skifte mellem HDMI-indgange, end det burde være. Måske lidt kynisk, men vi tolker det som Samsungs forsøg på at tage kontrol over TV-oplevelsen; at kommunikere "du behøver reelt ikke andet end vores TV for at se tv, film, spille konsolspil osv". Det ville måske også fungere, hvis Samsungs TV-platform, Tizen, ikke var en halvbagt kartoffel. Den nemmeste måde at frembringe sine HDMI- og andre kilder er efter vores erfaring at holde 123-knappen oppe i venstre hjørne nede i et par sekunder, hvilket frembringer en menu, der virker ret malplaceret, men trods alt virker til formålet. Et andet irritationsmoment ved Samsungs fjernbetjening er, at Info-knappen er fjernet. Faktisk er det ikke bare Info-knappen, der er fjernet på 2024-modellerne, men hele info-funktionen, så man ikke længere kan få information om det signal, skærmen modtager (er det 4K, HDR10, HDR10+, 50Hz? Osv.). Selv hvis man hiver en gammel Samsung-fjernbetjening frem med dedikeret Info-knap, så virker den ikke på 2024-modellerne. Så ja, Samsung leverer en væsentligt simplificeret fjernbetjening og brugeroplevelse, men der er taget nogle tvivlsomme valg, som er svære ikke at tolke i lyset af Samsungs interesser fremfor brugerens interesser. Fjernbetjeningen har solceller på bagsiden og kan derudover oplades med USB, hvilket er en fin udvikling.

    TV-højttalere

    For en TV-skærm, har S95D et relativt veludbygget 70W 4.2.2-kanals lydsystem, med flere basenheder på bagsiden. Højttalerne spiller bedre end gennemsnittet for TV-skærme, men der er stadig ikke dyb bas og vi hørte ikke meget Dolby Atmos-effekt fra de forskellige vinklede højttalere. Til hverdagslyd tror vi, at det indbyggede lydsystem vil tilfredsstille mange brugere, men til film og spil bør du overveje eksterne højttalere. Det mere interessante aspekt ift. det lydmæssige er faktisk alt det, Samsung tilbyder udenom de indbyggede højttalere. Man kan naturligvis tilslutte en soundbar eller receiver til HDMI eARC/ARC (vær opmærksom på, at eARC-delen skal aktiveres manuelt i S95D), eller optisk hvis man kun har gammelt udstyr, men Samsung har også indbygget trådløs tilslutning til egne soundbarer og senest Music Frame-højttalere. En anden mulighed er, at man kan bruge TV'ets indbyggede højttalere samtidig med en soundbar (fra Samsung). Vi kigger i senere anmeldelser på både soundbar-topmodellen HW-Q990D (Q955D) og Music Frame ift. samspillet med et Samsung TV.

    Samsung 2024 TV lyd

    Der er bl.a. mulighed for at tilslutte ekstra højttalere trådløst til S95D. Foto: Flatpanels

    Samsung understøtter Dolbys lydformater, inkl. Dolby Atmos siden 2022. Ingen af DTS-lydformaterne er supporteret, hvilket vi bekræftede med testfiler. Samsung og Google har udviklet et alternativ til Dolby Atmos, hvilket de forventer at udrulle senere i 2024. Vi så ikke tegn på det i Samsung S95D. Fraværet af DTS kan være relevant for særligt de brugere, der har rippede Blu-ray film liggende på en harddisk eller server, men også delvist for brugere af Disney+, som nu har fået DTS:X lyd på visse film. Læs også: Liste: TV-skærme med Dolby Atmos, DTS:X & IMAX Enhanced

    Kalibrering

    Samsung har færre prækonfigurerede billedprofiler end visse konkurrenter, men stadig alt for mange, inkl. Standard, Dynamic, Movie, Eco, Game og Filmmaker mode. Det er eksempelvis svært at forstå, hvorfor der skal eksistere både Movie og Filmmaker Mode, når de er praktisk talt identiske i SDR (se vores målinger til højre), ligesom det er svært at se formålet med at have en farvepumpet Dynamic, endnu mere pumpet Eco og ekstraordinært pumpet Standard-billedprofil. Det bliver igen et udskillelsesspil, hvor vi anbefaler en konkret billedprofil, man bør skifte til. Hos Samsung bør du vælge Filmmaker Mode for det mest farvekorrekte billede, om end den ikke er helt så præcis, som vi havde håbet. Den er også lidt for lysstærk ift. referencen, men det er heldigvis nemt at korrigere (se vores kalibreringsforslag). Efter vores simple 2-punkts kalibrering er resultatet meget tæt på referencen. Husk i øvrigt at slå Brightness Optimization under Power –> Energy Saving fra, hvis du ikke vil have TV'et til at justere lysstyrken automatisk ift. dine omgivelser. Hvad angår HDR, så anbefaler vi igen Filmmaker Mode, som i HDR er mere præcis, men dog har lyset hævet en smule i den mørke ende – noget vi ser flere TV-producenter gøre for at fremhæve detaljer i mørke områder af HDR-billedet. Game-billedprofilen er derimod den rene elendighed – det vender vi tilbage til.
    Annonce:
    Den maksimale lysstyrke (peak brightness) overstiger 1600 nits. Det er ikke i nærheden af de 3000 nits som panelproducenten, Samsung Display, hævder at panelet kan klare, men det er et pænt spring ift. de 1250 nits, som vi målte sidste år i vores test af Samsung S95C. Man kan presse S95D op mod 1900 nits i Dynamic-billedprofil, men det er med en væsentlig højere – mere blålig – farvetemperatur, altså mere blålig hvid. Mere om lysstyrke og farvemætning i næste afsnit. Vi tjekkede i øvrigt, om Samsung stadig forsøger at snyde i benchmark på billednøjagtighed, hvilket Flatpanels afslørede i 2022. Vi er glade for at kunne sige, at det ikke længere sker, og det er der da absolut heller ingen grund til med det fantastiske QD-OLED panel. QD-OLED er den anden TV-paneltype indenfor OLED, den første værende LG Displays WOLED. QD-OLED er kendetegnet ved, at det er en ægte RGB (rød, grøn, blå) konstruktion, uden tilsat hvid sub-pixel, hvorfor kraftigt oplyste farver opretholder farvemætningen – farver bliver ikke udvandet med hvid. Samtidig kan QD-OLED gengive en større del af det farvespektum, som HDR-videostandarden er bygget på, altså Rec.2020. Vi målte 85% Rec.2020 dækning og 100% DCI-P3, hvilket er væsentlig højere end de ca. 70% af Rec.2020, som WOLED-modellerne dækker. Det er altså en større farvepalette, hvor kraftigt oplyste farver er mere præcise.

    Målinger

    Vores "målinger"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler på TV'ene samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen. Bemærk: I 2021 implementerede vi en ny metode for måling af gennemsnitligt strømforbrug i SDR og HDR, hvilket gør at tidligere års målinger ikke er 1:1 sammenlignelige. I SDR måles der i 'Kalibreret' strømforbrug ved en lysstyrke ca. 100-120 nits for at normalisere målingerne på tværs af skærme (vores anbefaling for kalibrerede billedindstillinger kan variere). Denne metode vil blive anvendt fremadrettet. Bemærk: Vi har under testen ikke benyttet os af lyssensoren, men ønsker du, at TV'et selv kompenserer for lyset i stuen, så kan dette aktiveres i menuen.

    Billedkvalitet

    Som nævnt før, er film- og spilbranchen nået langt i omstillingen fra SDR til HDR. Langt de fleste store titler udgives nu i HDR. Derfor holder TV-producenterne også fokus på at forbedre netop dette område, særligt lysstyrken. De to store ændringer i Samsung S95D ift. sidste års S95C QD-OLED er da også den højere lysstyrke og den matte skærmbelægning. Lad os derfor starte med HDR-delen. Som vist i vores målingstabel, når Samsung S95D med et kalibreret billede op på ca. 1600 nits højlys, altså ca. 30% mere end sidste års S95C. Kan det ses i praksis? Det er svært at vurdere, da vi ikke havde skærmene side-om-side, men i forhold til en normal "WOLED" (uden mikrolinser, MLA), såsom LG C4 eller Philips OLED809 med ca. 1000-1100 nits højlys, så er det en synlig forskel, hvis indholdet er skabt til at overstige 1000 nits højlys. I vores testscener så man et HDR-billede med større slagskraft og livlighed. Ikke forstået på den måde, at S95D overstyrer billedet (med mindre du vælger de dårlige billedprofiler), men forstået på den måde, at når HDR-signalet beder om power, så kommer der power. På samme måde kan man i de HDR-scener, hvor kraftigt oplyste farver er meget mættede, bemærke at særligt rød og grøn fremstår mere mættede og tro mod signalet i forhold til WOLED-skærme. Når vi bevæger os fra testscener til rigtigt indhold, såsom film og spil, så ses det til tider, f.eks. i Mad Max: Fury Road, men der er også mange filmscener, hvor der ingen forskel er. Masteringsstudierne bruger stadig HDR-referenceskærme, der holder sig til DCI-P3 farverummet, så indholdet er slet ikke rigtig skabt til det endnu bredere farverum, QD-OLED muliggør. Det i sig selv er en lidt vild tanke; vi har nu på nogle punkter bedre skærme hjemme i stuerne end mange Hollywood-studier har, præcis ligesom overgangen til HDR betød, at high-end skærme rykkede forbi biograferne på billedkvalitet. Den bedre farvemætning er en fordel på QD-OLED, men vil først for alvor kommer til udtryk, når indholdsbranchen begynder at omfavne mulighederne. Ikke desto mindre kan man kort fortalt sige, at HDR-billedkvaliteten på Samsung S95D er eminent.
    Samsung S95D lysstyrke
    Lysstyrken i højlys over tid. Graf: Flatpanels
    En stor forskel ift. "QLED" og miniLED LCD TV er, at man rent faktisk får den høje lysstyrke på 1600 nits i film, serier og spil – det er ikke kun en kvalitet på papiret eller i målinger. Det skyldes naturligvis, at OLED styrer farver og lys på pixelniveau, så én pixel kan lyse mens en anden er helt sort, hvor LCD TV næsten altid må neddrosle markant for at undgå lysglorier. S95D kan dog ikke opretholde lysstyrken i højlys i uendelighed. Vores måling henover 80 sekunder viser (se grafen til højre), at den efter ca. 25-30 sekunder begynder at "dimme" lyset. I praksis kan det betyde, at mange lyse filmscener lige efter hinanden kan tabe pusten lidt på højlyset, altså kraftigt lys i mindre dele af billedet. Får QD-OLED panelet en kort pause på få sekunder – f.eks. en mørk scene – så er den igen klar til at skyde 1600 nits afsted. Læs også: Sony vender blikket mod 4000 nits som næste skridt for HDR Vores målinger viste også, at S95D for første gang overstiger 300 nits lysstyrke i fuld skærm, altså en indikator for hvor lyst hele skærmen kan blive fremfor blot højlyset (et lille område af skærmen). Vi målte S95D i fuld skærm (100% vindue) til 314 nits, hvilket repræsenterer en stigning på 30% i forhold til sidste års S95C. Det er altså et fedt skærmpanel! Den højere lysstyrke sikrer, at S95D også gør sig bedre i meget oplyste stuemiljøer, hvilket bringer os naturligt til næste punkt på dagordenen: Den matte skærmbelægning på S95D er ikke en del af QD-OLED panel fra Samsung Display. Det er i stedet noget Samsung Electronics – elektronikmærket – har påført. Vi så det første gang på CES-messen i januar og jeg synes egentlig, at vores video fra dengang bedst illustrerer forskellen:
    Højre: Samsung S95D med mat skærmbelægning. Venstre: Samsung S95C uden
    Kigger du godt efter på videoen, vil du notere dig, at højre side af S95D (der står til højre), hvor vinduet normalt ville spejle sig, ikke længere reflekterer vinduet, men i stedet blot et udefinerbart lyst område. Efter at have kørt film, serier og spil over S95D i testperioden, og have rykket S95D rundt, så der er vinduer både bag seerpositionen og til siden for, så er jeg faktisk stadig ikke kommet frem til en konklusion. Er det bedre? Ja, nogle gange, men det er samtidig et væsentligt kompromis.
    Annonce:
    I en oplyst lokale, så er det helt tydeligt, at S95D nærmest eliminerer refleksioner fra vinduer og lamper, hvilket er rart, men det har samtidig den effekt, at den sorte farve bliver meget synlig grålig i de områder af skærmbilledet, lyset rammer. Når det er værst, får det i områder af skærmen nærmest karakter af en kontrastsvag LCD-skærm. Omvendt tillader det, at man placerer et OLED TV i selv de mest oplyste stuer (hvilket den høje lysstyrke også bidrager til). Netop den helt dybe sort har altid været en kæmpe force for OLED. I et mørk lokale bemærker man færre forskelle, men har man en lyskilde et sted, så kan den stadig forværre sortniveauet, og det er som om, at billedet til tider mister noget glans og dybde. På billedet nedenfor kan du se, hvordan et vindue til højre i skærmbilledet og en lampe øverst til venstre ikke reflekterer, men i stedet skaber matgrå områder:

    Samsung 2024 fjernbetjening

    Den matte skærmbelægning på Samsung S95D fjerner refleksioner fra vinduer og lamper, men det er et kompromis. Foto: Flatpanels

    Man skal nok leve længere med skærmen for definitivt at sige, om det giver mening, og det vil afhænge af dine stue- og lydforhold, men personligt hælder jeg nok til, at jeg kun ser det som en fordel midt på dagen, hvor solen står værst ift. at kigge på skærmen. På andre tidspunkter og i andre scenarier foretrækker jeg den mere blanke belægning på OLED TV – jeg synes at LG har opnået et bedre kompromis på MLA OLED-panelet. Samsung bør give køberne et valg. For lige at runde QD-OLED panelet after, så fastholder vi vores to primære kritikpunkter: Den trekantede pixelstuktur giver stadig synlige farvekanter om bl.a. tekst, men også grafiske elementer i billedet, som set på billedet herunder. Farven på farvekanten afhænger af farven på objektet/teksten og baggrunden. Det ses særligt på undertekster og tekst i brugerfladen. Vores andet kritikpunkt af QD-OLED panelet drukner lidt i snakken om den matte belægning, men kraftigt oplyste elementer på skærmen har en tendens til at "bløde" lidt ud i de mørke områder, nærmest som var det et zone-styret LCD TV, dog slet ikke i samme grad. Det bør Samsung Display forbedre.

    2024 QD-OLED pixelstruktur

    2024 QD-OLEDs trekantede pixelstruktur giver stadig farvekanter. Foto: Flatpanels

    Samsung bakker stadig ikke op om Dolby Vision HDR-formatet, men S95D understøtter Samsungs alternativ HDR10+ i tillæg til HDR10 og HLG. Med Amazon og Apples udrulning af HDR10+ er der begyndt at være en pulje indhold i HDR10+, men der er stadig langt mere indhold i Dolby Vision. Til gengæld har Samsung i al stilhed indbygget en anden ny funktion, hvilket Flatpanels i dag kan afsløre: HDMI 2.1 QMS (Quick Media Switching), der sammen med en kompatibel medieafspiller (pt. kun Apple TV 4K 2022) kan eliminere de sorte skærmbilleder, der normalt fremkommer, hver gang HDMI-signalet skifter frekvens, f.eks. fra 50Hz til 24Hz. QMS eliminerer ikke skift mellem SDR/HDR. Læs mere om QMS i Samsung TV i denne artikel. QMS i Samsung S95D virkede som tiltænkt sammen med Apple TV 4K 2022, som demonstreret i videoen herunder. Modsat LG har Samsung ikke et irriterende QMS-notifikationsbanner. Vær opmærksom på, at QMS ikke virker på S95D hvis 'Game Mode'-indstillingen sættes til 'Auto' (kan sættes individuelt for hver HDMI-indgang).
    Samsung har desuden fået auto-skift til Filmmaker Mode, hvilket vil sige, at S95D automatisk skifter til Filmmaker Mode og ud igen; tilbage til den billedprofil, TV'et stod i før. Det kræver dog stadig, at HDMI-signalet har sat et 'flag' (det har vi ikke set i praksis endnu) eller at appen sætter et flag i streamet. Fra tidligere at have været isoleret til Amazon Prime Video appen indbygget i Samsung TV, virker det nu også med Apple TV appen, som demonstreret i videoen herunder:
    Vender man blikket mod normalt SDR-indhold – alt det der ikke er i HDR – så klarer S95D sig igen hæderligt, hvilket først og fremmest kan tilskrives QD-OLED panelet. Der er en række AI eller ikke-AI billedalgoritmer, der kan ændrer billedet på forskellige måder, men som bekendt slår vi dem fra i målet mod det mest korrekte billede – vil indholdsskaberne have deres indhold til at se anderledes ud, må de genudgive dem i nyt format. Samsungs massive marketing om AI-processorer har ikke rigtig nogen effekt, når billedet er kalibreret, og vi vil gerne stille os skeptiske overfor, hvor kraftig processoren rent faktisk er taget Tizens ydeevne i betragtning. Samsungs motion-system, Motion Plus, til udglatning af bevægelse kan bidrage til at modvirke den 'stroboskopiske effekt', der ses ved panoreringer i særligt lyse filmscener pga. den lave billedfrekvens, film stadig optages i. Dog har vi ikke fundet et indstillingsniveau, der reducerer 'soap opera'-effekten tilstrækkeligt til, at vi synes, at det er et godt kompromis. På motion-systemer er LG og Sony stadig foran.
    Der er ikke så meget andet at tilføje her. S95D klarer sig godt på tværs af tv-kanaler, film, serier og andet tv-indhold. Sport såsom fodbold og vinter-OL vil også kunne gengives bedre end hidtil i oplyste lokaler pga. den højere lysstyrke i QD-OLED panelet. Så lad os vende blikket mod spil. Ligesom LG, tilbyder Samsung fire HDMI 2.1 porte, der alle understøtter valgfrie funktioner som VRR (variabel billedfrekvens) og ALLM (auto-skift til Game-billedprofil) med PS5, Xbox og PC. Det er i op til 4K 120Hz med spilkonsoller og op til 144Hz med PC'en. S95D har også FreeSync og G-Sync Compatible, så det eneste der reelt mangler her er Dolby Vision. S95D har også Samsungs seneste udgave af Gamebar-menuen, hvorfra man får hurtig adgang til spilrelaterede funktioner og information om input-signalet.
    Vi målte input-forsinkelsen til under 10ms i Game-profil med 4K60 signal, så den vil være endnu lavere ved 120Hz og lavere igen ved VRR – det kan vi endnu ikke måle. Man kan sågar aktivere Samsungs motion-system, Motion Plus, der beregner ekstra kunstige billeder til billedstrømmen. Det tilføjer kun cirka +10ms i input-forsinkelse, hvis man sætter det til 'Game Motion Plus'. Udenfor Game-profil er input-forsinkelsen ca. 50ms, hvilket også er noget af det laveste, vi har målt på et TV. VRR giver dog stadig anledning til billedproblemer ved visse lavere frekvenser, såsom flimmer. Når vi alligevel ikke er så begejstrede for gaming-delen i S95D, som vi burde være med dette eminente QD-OLED panel, skyldes det, at Samsungs Game-billedprofil er gennemført elendig. Vi har før påpeget, at den simpelthen ødelægger den visuelle del af spillet, og vi forstår ikke, hvor Samsung har idéen fra, at farver og lys i spil skal pumpes i en sådan grad, at f.eks. et uhyggeligt spil som Limbo kommer til at ligne højlys dag med en kraftig blåtone, eller at den dunkle skov i Ori and the Will of the Wisps kommer til at ligne et psykedelisk trip. Det er manglende respekt for spilskabere, der ligesom filmskabere går meget op i at sætte stemningen gennem billed og lyd. Her er eksempler fra de to førnævnte spil. Til venstre ses Samsungs Game-billedprofil og til højre ses, hvordan spillet rent faktisk er skabt og bør opleves.
    Årsagen kan forklares nemt med vores målinger af Samsungs Game-billedprofil (venstre) mod vores målinger i kalibreret tilstand (højre). Her først i SDR:
    Og her i HDR med Samsungs Game-billedprofil (venstre) og Filmmaker Mode (højre).
    Man skal altså have fat i grovfilen til billedindstillingerne, og først gøre det, når man spiller et spil i SDR, dernæst når man spiller et spil i HDR – noget der kan være lidt svært at afgøre fordi Samsung har fjernet sin Info-funktion, der specificerer inputsignalet. Desværre ved vi, at mange brugere aldrig når så langt, hvorfor de ender med at spille konsolspil, der ser helt forkerte ud. Det sætter fremadrettet deres forventning til, hvordan spil skal se ud på andre skærme og platforme. Vi observerede ingen inhomogenitet i lys eller farver på QD-OLED panelet, der stadig overordnet synes at have en mere ensartet lysfordeling end WOLED – og LCD. Der er som bekendt ikke problemer med betragtningsvinklerne på OLED TV.

    Konklusion

    Samsung S95D er tredje generation QD-OLED, der igen er mere lysstærk, så skærmen rammer 1600 nits højlys og over 300 nits i fuld skærm. Det er en fordel både til HDR-indhold og i meget oplyste stuer. Den største ændring er imidlertid den matte skærmbelægning, der nærmest eliminerer refleksioner fra vinduer og lamper, men samtidig kan få skærmen til at miste glød og fremstå grålig. Vi er ikke sikre på, at vi er glade for dette kompromis – køberen burde have et valg.
    Annonce:
    Når det er sagt, så leverer S95D dog vidunderlig billedkvalitet, der på visse punkter overgår LGs MLA OLED-teknologi. Det er Samsungs absolut bedste billedkvalitet uanset prisklasse og model. Styrken er særligt HDR-delen, men det meste andet indhold præsenteres også rigtigt flot. Vi er her helt fremme i feltet, men vi savner dog lidt ekstra farvepræcision i Filmmaker Mode. Samsung Game-profil er derimod den rene elendighed og ændrer det visuelle udtryk fuldstændig i mange spil, på trods af de ellers eminente gaming-funktioner. Selvom Samsung har fundet sammen med Dolby om Atmos, så afviser de stadig Dolby Vision HDR-formatet. Til gengæld har Samsung fået HDMI 2.1 QMS til at skifte billedfrekvens uden sort skærm sammen med kompatible medieafspillere. Der er også en god pulje andre funktioner såsom SmartThings, Apple AirPlay 2 og ekstern One Connect-boks, der sikrer et meget slankt og elegant design af selve TV'et. Tizen har fået småjusteringer, men reklamerne presser sig for meget på i brugerfladen, samtidig med, at Tizen funktionelt ikke kan matche Google TV. En god nyhed er, at Samsung endelig begynder at opgradere Tizen-versionen efter køb, hvorfor S95D ikke længere får strafpoint i features-karakteren. De direkte konkurrenter er Sonys QD-OLED A95L (test her) og MLA OLED TV såsom LG G4 (test følger), Panasonic Z95A (test følger) og Philips OLED909. I dette konkurrencefelt er Samsung S95D et rigtigt stærkt bud, med QD-OLED's mange forcer, men den vipper dog ikke Sony A95L af pinden som vores reference-TV.

    Priser og forhandlere:

    55"
    65"
    77"

    Fantastisk SDR & HDR m. +1600 nits
    Bedre farver end WOLED i HDR
    4x HDMI 2.1 inkl. QMS og gaming
    Flot design m/ One Connect
    Mat belægning fjerner refleksioner


    Mat belægning påvirker sort & dybde
    Filmmaker Mode ikke helt spot-on
    Intet over 77"
    Ingen Dolby Vision
    QD-OLED giver farvekanter om tekst
    Hævet sort / flimmer i VRR




  • Flere anmeldelser

    Test: YouSee Audio med B&O-lyd

    11 Oct 2024 |

    Test: Sony Bravia 9 (XR90)

    09 Oct 2024 |

    Test: LG G4 (MLA OLED)

    25 Sep 2024 |

    Test: Samsung S95D QD-OLED

    12 Sep 2024 |