Amazon FireTV og Roku har begge passeret 50 mio. aktive brugerkonti, ifølge selskabernes egne tal. Det er de to førende TV-platforme på trods af, at de ikke er udbredt i Europa.
Fremtiden? Eller Blackberry?
Blackberry førte engang an på smartphone-markedet i USA, men blev udkonkurreret af Google Android og Apple iOS. Ligesom Blackberry, har ikke mange danskere stiftet bekendtskab med FireTV og Roku.
FireTV og Roku er, ifølge alle opgørelser, de to førende TV-platforme baseret primært på den høje udbredelse af streamingtjenester i USA. De er så småt på vej ind i Europa, hvor TV-platforme som Android TV, Apple TV (tvOS), Samsung Tizen og LG webOS er aktuelle.
Roku
Begge aktører hævder nu at have rundet 50 mio. aktive brugerkonti. Opgørelserne er ikke blevet revideret, så de skal tages med et gran salt. Ikke desto mindre ligner det et tæt løb. Amazon (FireTV) og Roku hævder at have tiltrukket hhv. 10 og 14 mio. nye brugerkonti i 2020. Mere end en bruger/seer kan anvende en brugerkonto.
Måler man i stedet på seertid, så er Roku klart i front, ifølge analyseselskabet Conviva. Blandt forbundne TV-bokse (konsoller ikke omfattet) sidder Roku angiveligt på 48% af seertiden globalt mod 28% for FireTV. De to platforme har i senere år også fundet vej ind i Smart TV fra flere producenter.
Amazon FireTV
TV-platforme har stadig langt igen før de kan måle sig med den udbredelse, som Android og iOS har på mobilenheder, men det går stærkt i disse år i takt med, at flere streamingaktører vil ud globalt.
Kan FireTV og Roku holde momentum ind i næste fase, hvor TV-platforme øjensynligt i højere grad vil omfavne spil, fitness og andre typer oplevelser? Eller bliver det fortællinger i stil med Blackberry?
- Kilde: Roku, Amazon