Test: Sony HT-ZF9 (Atmos-soundbar)

27 Jun 2018 | Tommy Lindegaard (@flatpanelsdk)


Sony lancerede sidste r sin frste Dolby Atmos-soundbar, HT-ST5000. Nu kommer lillebroderen i form af HT-ZF9, som byder p mange af de samme funktioner samt mulighed for baghjttalere, hvilket storebroderen mangler og til halvdelen af prisen. Soundbaren ligger med sin prislap p 5-6000 kr., i et segment, hvor der er skarp konkurrence og hvor man typisk fr meget vellyd for pengene. DTS:X og Dolby Atmos tilfjer nye lydmuligheder og egenskaber, blandt andet lyd ovenfra, samtidig med, at lydobjekter i hjere grad kan placeres i rummet.

Der loves mere realistisk lyd og bedre lydmssig 3D-effekt. Disse lydobjekter stiller imidlertid store krav til soundbarens kvaliteter. Lover Sony mere end de kan holde? Og giver det overhovedet mening, at en soundbar i denne prisklasse understtter Dolby Atmos og DTS:X? Vi tester Sony HT-ZF9.


Pris og forhandler:


Sony HT-ZF9 specifikationer

(HxBxD) 6.4 x 100 x 9.9 cm (soundbar)
38.2 x 19 x 38.6 cm (subwoofer)
3,1 kg (soundbar)
8,1 kg (subwoofer)
2x HDMI (2.0)
Optisk
Analog (mini-jack)
1x Ethernet
1x USB
1x HDMI-udgang (ARC)
3.1 kanaler
400W totaleffekt
Dolby Digital
Dolby Atmos
Dolby TrueHD
DTS
DTS:X
DTS-HD MA
4K passthrough
HDR10 passthrough
Dolby Vision passthrough
HLG passthrough
WiFi (5GHz n standard)
Chromecast
Bluetooth
Spotify Connect
Brugervejledning
Fjernbetjening
Optisk kabel
Vgbeslag
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online


Frste indtryk


sken til HT-ZF9 er klassisk Sony eller mange andre store traditionelle Hi-Fi producenter. Nemlig kedelig. Der er en masse logoer for de teknologier, som produktet understtter, s det er informativt, men ikke elegant. Nr sken er ben, er det dog overskueligt og det er trods alt selve produktet, som er det vigtige, om end det godt kunne vre mere indbydende at pakke produktet ud.

Sony holder sig til det mest essentielle og derfor medflger kun soundbar, subwoofer, fjernbetjening, strmkabler og et billigt, tyndt optisk kabel, s man kan komme i gang. Ingen luksus med ekstra HDMI-kabler eller eksklusiv fjernbetjening.

HT-ZF9 byder imidlertid p lidt fornyelse rent designmssiget. Soundbaren ser faktisk mere eksklusiv ud end ST5000, som koster det dobbelte. Det skyldes primrt en pianoblank topplade, som ganske vist er plastik, men som ser lkker ud, kombineret med en metallignende bund.

Designet er vel nok mere moderne end den ofte konservative stil, som Sony krer og som prger den dyrere ST5000. Man kan fjerne frontgrillen, hvis man nsker, hvilket mske vil tiltale lydnrder, da man s kan se diskantenhederne.




Stik og formater


Betrager man bagsiden af soundbaren, er der valgt en lidt pudsig lsning mht. HDMI-indgangene, da de er vinklet ind i soundbaren. Det er gjort for at muliggre vgmontering af soundbaren uden at kablerne kommer i vejen. Det er smart tnkt, men det betyder desvrre, at det er markant svrere at tilslutte det inderste HDMI-kabel, som er HDMI-udgangen med ARC (Audio Return Channel) alts det HDMI-stik, som skal tilsluttes tv-skrmen og som de fleste vil benytte sig af.

Det er en sknhedsfejl og det er til at overse, men det m kunne laves bedre s man ikke er bange for at delgge HDMI-port og kabel, nr soundbaren skal forbindes med tvet. Nu vi er ved HDMI-porte, s er der to HDMI 2.0b (med HDCP 2.2) indgange, s man kan f fuld udnyttelse af sine UHD-afspillere. De understtter passthrough af 4K, HDR10, Dolby Vision og HLG alts hele pakken. Passthrough sikrer, at man kan sende videoformater igennem soundbaren og videre til tv-skrmen. At der kun er to HDMI-indgange er dog samtidig temmelig sparsomt. Efter min overbevisning er to HDMI-porte absolut minimum. Mange brugere kan nemt f behov for fire HDMI-porte.


Sony Atmos soundbar


Der er naturligvis optisk indgang og AUX 3,5mm (mini-jack), samt USB-port, s man kan tilslutte computer eller lignende. Ved siden af HDMI og USB-portene finder man et LAN-stik, men der er ogs Wifi indbygget. Jeg benyttede Wifi og oplevede ingen problemer under testen.

Som med formentlig alle nyere Sony-produkter, er der indbygget Chromecast s man kan streame musik til soundbaren fra sin smartphone eller tablet. Der er desuden Bluetooth selvom den teknologi efterhnden kan spares vk, isr da Chromecast leverer markant bedre lyd. Der er ikke Apple Airplay 2 i soundbaren.

Apropos bedre lyd, s understtter ZF9 Hi-Res Audio. Der er ingen lydmssig kvalitetsforskel p en soundbar i denne prisklasse, men har man nogle albums i Hi-Res, s er det da en fin feature, at de kan afspilles p soundbaren.


Sony Atmos soundbar


Ny tilgang fra Sony


Det frste jeg hftede mig ved, da jeg startede research p HT-ZF9 er, at man kan kbe baghjttalere. Det er den skaldte Sony SA-Z9R, der bner for gte surround sound. Det er meget positivt, da det er af de strste minusser ved storebror ST5000.

Noget andet jeg bemrkede var, at ZF9 som selstndig soundbar er en 3.1 lsning med diskantenheder midt p soundbaren samt i hjre og venstre side, alts en helt klassisk 3.1-lsning med subwoofer. Det betyder, at der ikke er nogen hjttalerenheder, der peger op mod loftet ligesom p ST5000. Dermed kan lyden ikke reflekteres i loftet og hjde-lydeffekterne i Dolby Atmos eller DTS:X, for eksempel en helikopter eller torden, bliver dermed simuleret via software fremfor at det er lydblgerne, som rent faktisk skydes henover hovedet p seeren. Det bliver interessant at se, hvad Sony kan gre med software.

Sony udlnte til testen et st baghjttalere (SA-Z9R) og de passer fint i designet til ZF9-soundbaren. Dog synes plastikken at vre i en smule drligere kvalitet og der mangler samme metallignende bund for at flge soundbarens design til punkt og prikke. Z9R er stadig helt rektangulr og kantet.

Z9R er aktive baghjttalere, s de skal vre i nrheden af en stikkontakt alts en helt klassisk baghjttaler i et all-in-one surround-system. Z9R har enheder, der er horisontalt monteret som forventet men ikke enheder, der er skyder opad. Dermed kan Z9R kun hjlpe med surroundeffekten og ikke hjde-effekten, som ellers er kendetegnet ved Dolby Atmos og DTS:X systemer.

Flere producenter er begyndt at integrere en ekstra enhed i deres baghjttaler, s hjttaleren sender lydblger horisontalt ud, som man kender det, men ogs opad (eller sgar nedad), hvilket sikrer bedre udnyttelse af Dolby Atmos/DTS:X formaternes lofteffekter.

Z9R kan vgmonteret med et klassisk skruegevind, som efterhnden er standard p denne type hjttalere. Den har desuden et indhak, s man bare kan hnge den direkte p en skrue, hvilket er fint, hvis de blot skal hnge fladt p vggen. Skal de vinkles, br man kbe et universalbeslag med skruegevind.


Sony Atmos soundbar



Opstning


Opstningen forlb som en leg. Man skal forbinde til sit Wifi, hvis man vil benytte Chromecast-funktionen, men ellers er det blot at forbinde kablerne. Baghjttalerne fandt selv soundbaren da der kom strm p, s det virker nrmest som et integreret system.

Nr opstningen er frdig, br man mske overveje at lgge den medflgende fjernbetjening ned i en skuffe. Det er den samme, som har medfulgt til Sonys soundbarer de sidste mange r. Den er kantet, kedelig og der skal ikke ske meget i signalvejen fr fjernbetjeningens kommandoer ikke nr frem til soundbaren. Det er ikke en deal-breaker, men konkurrenterne har efterhnden indset at fjernbetjeningen godt m vre lidt lkker det er trods alt en del af brugeroplevelsen.

Heldigvis kan den lgges i en skuffe og blive der, idet soundbaren kan styres af tvets fjernbetjening. Der kommunikeres via det efterhnden rimelig velfungerende HDMI CEC-system. Det betyder, at volumen kan justeres uanset om der str Sony, LG, Samsung eller et fjerde mrke p rammen af din tv-skrm.




Lydindstillinger

Det er blevet kutyme for soundbarer at tilbyde brugeren en masse lydtilstande, alts forprogrammerede ndringer af lydbilledet, der iflge producenten er optimeret til film, sport, musik osv. Det har Sony HT-ZF9 ogs, men her har man suppleret med nat-tilstand, som virker primrt ved at fjerne bassen.

Lyd-profiler kan have berettigelse, isr nat-tilstand, men gr man efter den mest naturlige og neutrale lyd, s skal man vlge Standard, hvilket dermed er den indstilling, som jeg helt klart anbefaler. Lyden her er rigtig fint balanceret, men det kommer vi til lige om lidt.

Med Biograf bliver bassen lidt for hj og anmassende i lngden, selvom actionfilm fr prg af at vre mere potente. Med de mange timers arbejde, som lydteknikere lgger i moderne film, br man vlge Standard-profilen, da den fuldt ud er i stand til at frembringe den stemning, som filmfolkene nsker.

Sport virker ved at fjerne, eller kraftigt nedtone, kommentatoren og hve stemningen fra stadion. Det skal give en illusion af, at man er p stadion. Det virker til dels, men kommer man af og til p stadion eller i sportshallen, s ved man, at de sm tricks ikke kan hamle op med den rigtige vare.


Sony Atmos soundbar


Lyttetest: Film


Efter alt er sat til, er det blevet tid til det vigtigste; lyttetesten. Den frste film i afspilleren er American Sniper p Blu-ray. Det er en af de f HD-film, som har Dolby Atmos-lydspor. Den objektbaserede lyd er nemlig ofte forbeholdt 4K-film, enten i Dolby Atmos eller DTS:X format.

Diskanten er skarp og prcis. Skud og eksplosioner er meget prcise og man kan fornemme, hvordan skuddene bevger sig gennem lokalet. I forhold til dyrere soundbarer, blandt andet storebroderen HT-ST5000, s man mangler der lidt mere karakteristisk metal-mod-metal-lyd, men man er aldrig i tvivl om, hvorvidt det er et letmaskingevr eller en pistol, der affyres.

American Sniper er en af de tidlige Dolby Atmos-film og man har ikke leget med hjdeeffekter i samme grad, som i mange nyere film, men omvendt s kommer lydeffekter rigtig fint ud i rummet. Det gr i virkeligheden, at soundbaren lyder lidt dyrere end den i virkeligheden er. Det er dels Sonys skyld, men bestemt ogs Dolbys fortjeneste.

Hvor American Sniper lydmssigt er mere traditionel, er Mad Max en film, hvor der skruet op for kreativiteten i svel de filmiske, visuelle og lydtekniske facetter. Selvom Mad Max fra 2015 er en af de tidlige film med et Atmos-lydspor, bliver der ikke sparet p eksplosionerne eller lydeffekterne. Faktisk er det en helt fantastisk testfilm fordi den stort set i alle scener kommer hele lydspektret igennem. Der er sledes utallige scener med lydeffekter, som farer fra hjre til venstre. Filmen indeholder scener, som er gode til at teste surround-lyden, ligesom den ogs indeholder scener, hvor lydeffekterne til at starte med er langt bort og lbende bevger sig tttere p ogs oppefra og nedefra. Disse scener kan benyttes til at teste og konstatere om de objektbaserede lydeffekter gengives af soundbaren p en sdan mde, at man kan hre ndringerne i afstand, lydtryk osv. og alts ikke blot om lyden kommer fra siden eller bagfra. Ideelt set br man kunne skelne lyde, som vrende helt tt p, et par meter vk, eller mske ovenfra.

ldre soundbarer uden nyeste lyd-codecs fra DTS og Dolby kan kun flytte lyde rundt mellem de forskellige hjttalere (kanaler) og dermed vil man ofte mangle lidt 3D-effekt i lydbilledet. Det er i virkeligheden dt, som er det fantastiske med DTS:X og Dolby Atmos. Alts at man fornemmer lyde mere realistisk i rummet.

Denne del af testen har ZF9 dog lidt vanskeligheder ved. Lyde der kommer midt i rummet fremstr nogenlunde prcise, men lydeffekter ovenfra er ikke Sony ZF9s yndlingsret. Sony mener, at de kan korrigere og simulere lyden vha. software, men der er alts intet, som slr rigtige lydblger.

Ofte vil hjde-lydeffekter vre i diskant- eller mellemtone-omrdet, da det kan vre svrt at positionere og retningsbestemme baslyde, s det er blandt andet ved pistolskud eller dialog, at man vil simulere ovenfra. Dialog er nok s meget sagt i Mad Max for her vil det typisk vre bandeord eller svinere, men som seer fler jeg, at man mangler den sidste overbevisning.


Sony Atmos soundbar


Man efterlades med indtrykket, at Dolby Atmos og DTS:X kun er en halvgod tilfjelse, da man ikke fr fuld valuta i form af 3D-effekten fra lydobjekter, ej heller den prcise gengivelse af lydobjekter forskellige steder i lokalet. Man fr desvrre heller ikke god udnyttelse af lydeffekter ovenfra. For mig at se, rammer soundbarer i 6000-kroners klassen p nuvrende tidspunkt en halvbld mellemvej, hvor man fr meget god lyd for pengene, men bare ikke ordentlig udnyttelse af DTS:X eller Atmos. S skal man typisk op i prisklassen 10.000 kroner eller derover.

Det er en skam for Sony ZF9 plus baghjttalere tegnede til at vre en lsning, som kunne levere Dolby Atmos og DTS:X i stuen uden at man skulle ud og smide op imod 10.000 kroner. Man kan lave et halvhjertet fix ved at placere baghjttaleren 10 centimeter hjere end man normalt ville gre, men helt godt bliver det aldrig.

Testen stopper naturligvis ikke her for der er grnser for, hvor meget man kan forvente sig af en soundbar til 6.000 kroner i vejledende udsalgspris.

Flytter vi fokus til lydgengivelsen i almindelighed, s fremstr vokaler tydeligt. ZF9 gengiver fint de sm karakteristiske elementer, der gr, at man med lukkede jne kan genkende en rkke skuespilleres stemmer. F.eks. Bradley Cooper i American Sniper.

ZF9 leveres med en aktiv subwoofer og den fuldender naturligvis lydbilledet. Den er kraftig nok til systemet og lyden er rimelig afstemt lige ud af kassen, dog en tand for hj og dominerende efter min smag, s jeg skruede en anelse ned. Lige til hjre for de normale volumeknapper p fjernbetjeningen kan man justere, hvor kraftig subwooferen skal vre. Til venstre for volumeknapperne sidder knapper til justering af baghjttalerne. Nr disse ting er justeret p plads kan man godt lgge fjernbetjeningen i en skuffe og bare bruge den almindelige tv-fjernbetjening, men det er bestemt rart, at man kan lave nogle hurtige eller mere avancerede justeringer.

Subwooferen leverer stor effekt ved eksplosioner og virker rigtig prcis i sit lydbillede. Den forvrngede aldrig og manglede bestemt ikke styrke. Til film er den medflgende subwoofer helt perfekt udvalgt og utrolig godt afstemt med soundbaren og baghjttalerne. Ser man actionfilm eller Sci-Fi og vil man imponere vennerne, har subwooferen rigeligt kraftoverskud, og dermed er det jo positivt, at jeg til at starte med justerede dens volumen en tand ned.

Jeg er tilhnger af, at lyden skal vre naturlig, s det er en skam, nr bassen er for dominerende, men i en branche, hvor bas er et salgsargument og hvor lidt for mange brugere blot skruer op for at vise overarme, s er ZF9 nrmest skolens dengse med hensyn til ikke at overdrive bassen.


Sony Atmos soundbar


Lyttetest: TV


Film er naturligvis den disciplin, som mange af os virkelig elsker og ofte rsagen til at man vil investere i bedre lyd, men vi m vel nok alle indrmme, at der af og til ruller nyheder, sport eller andre tv-programmer over skrmen. I denne disciplin skal en soundbar vre mere afdmpet. Det svarer vel til, at en biltester ikke kun skal teste bilen p motorvejen, men ogs ved 50 km/t inde i byens gader. Film og tv-programmer er to meget forskellige discipliner. Med film er det ofte lydeffekter, som er i fokus, mens det ved sport eller nyheder primrt er stemmer og kommentatorer.

Heldigvis er det sjldent, at man finder en soundbar, der ikke kan hndtere begge discipliner. Sony ZF9 er ikke en undtagelse. Dialog og stemmer fremstr utroligt skarpe og med denne soundbar er det i hvert fald ikke udstyret, der forrsager mumlen eller uklare stemmer. Selv nr man skruer helt ned for lydvolumen, fremstr stemmer meget prcise.

Det er i denne forbindelse mske vrd at bemrke, at man ikke opnr nogen forbedring ved Dolby Atmos eller DTS:X for tv-kanaler bliver slet ikke sendt i denne kvalitet. S ser man primrt live-tv er Atmos eller DTS:X derfor heller ikke strengt ndvendigt. Man kan jo hbe p, at det stille og roligt sniger sig ind ligesom 4K og HDR gr det ved Formel 1, OL og VM-fodbold.


Lyttetest: Musik


Jeg har en fast playlist, som bruges til at teste musik. Denne blev streamet over p HT-ZF9 via Chromecast fra Spotify Premium. Jeg har samme musiknumre liggende p en USB-ngle i FLAC-format, men i denne prisklasse kan man alts ikke hre nvnevrdig forskel. Jeg er klar over, at fx. Sony vil fortlle en anden historie og de har med garanti numre, som kan afslre nogle nuancer, men de forskelle er udelukkende p grund af lydjusteringer, alts effekter eller en equalizer, der har fet lidt mere krlighed.

Ved elektroniske numre kan diskanten godt have lidt svrt ved at flge med og i visse sekvenser lyder det som om, at nogle effekter bliver slet sammen. Alts at man mister nuancer. Det er ikke graverende fejl og en soundbar er trods alt rettet primrt mod tv-lyd, ikke musiknrder, s det er helt forventede ridser i lakken. Det kan mske poleres vk ved at tnke p, hvor ofte man hrer musik p hjt nok lydniveau til at man virkeligheden bemrker de manglende effekter.

Vokaler str igen knivskarpe og det virker som om, at Sony har haft fokus p netop mellemtonen, selvom de mig bekendt ikke har haft udfordringer p dette punkt. Vokaler, tromme-tam-tammere og store dele af guitarens lyd er netop i mellemtonen, s det er et naturligt punkt, hvorp man kan strbe mod hele tiden at blive bedre.

Subwooferen er lavet til film, ingen tvivl om det, men ZF9 leverer det, den skal, og har igen rigeligt med overskud, s begrnsninger afslres primrt i numre indenfor genrer ssom metal og elektronisk musik, hvor stortromme eller basgangen skal vre knivskarp.


Konklusion


Alt i alt har Sony leveret et rigtig godt produkt. Man fr meget for pengene og ZF9 klarer alle discipliner som forventet eller bedre, men der er samtidig nogle lavthngende frugter, som Sony br fokusere p. Selskabet insisterer p at genbruge den samme kedelige fjernbetjening i stort set alle produktkategorier og det er skuffende, nr nu langt mindre virksomheder, med markant mindre erfaring, kan sende pnere og mere ergonomiske fjernbetjeninger ud.

Annonce:
Det strste minus ved ZF9 er imidlertid en manglende hjttalerenhed i soundbaren, s lydeffekter, der skal komme oppefra, bedre kan hres og identificeres, nr man nyder indhold i Dolby Atmos eller DTS:X. Sony forsger at bruge software til at udligne det, men jeg fler mig ikke overbevist. Jeg vil ikke afvise, at lyden til dels kan fornemmes over mit hoved, men det er ikke den oplevelse, som det har potentiale til at vre. Det kan vel nok sammenlignes med, at nr man frst har fet smag for den gode vare, s kan det vre svrt at g et trin ned. To opadvendte hjttalerenheder ville nppe vlte Sonys R&D-budget og hvis produktet s i sidste ende skulle koste 500 kroner ekstra, s mener jeg helt bestemt, at det er noget, som man burde tage med!

Skal man sammenligne HT-ZF9 med storebror HT-ST5000, s er lydkvaliteten i ZF9 ikke helt p niveau. Diskanten er lige lidt mere sprd og livagtig p ST5000 og det samme glder mellemtonen, men det er nok i subwooferen, at vi finder den strste forskel. Her er der vitterlig klasseforskel isr nr man spiller musik.

Understttelse af Dolby Atmos og DTS:X er en rigtig fin tilfjelse og det er to formater, som vi kommer til at hre meget mere til i fremtiden i takt med, at der kommer mere hardware, der understtter den objektbaserede lyd naturligvis UHD Blu-ray-afspillere, men ogs Apple TV 4K, der meget snart fr Dolby Atmos, s film fra iTunes og Netflix kan lyde bedst muligt.

Vil man have bedre udnyttelse af Atmos eller DTS:X br der dog vre opadvendte hjttalerenheder. Helt optimalt er det hvis to ekstra hjttalere er loftmonteret, men det er tiden nok lbet fra i mange stuer. DTS:X ser ud til at blive den lille i dette kaplb, men har man UHD Blu-ray-skiver, s mder man af og til DTS:X formatet og s er det trods alt rart, at begge formater understttes p Sony HT-ZF9.


Pris og forhandler:



Sub og soundbar fint afstemt
Plug & Play
Atmos & DTS:X understttelse
Meget for pengene
Mulighed for baghjttalere


Ingen opadvendte hjttalerenheder
Fesen fjernbetjening
HDMI-indgange sidder dumt
Subwoofer er svageste led ved musik


Nrmeste konkurrenter







Flere anmeldelser

Sony HT-ZF9 Atmos soundbar

Test: Sony HT-ZF9 (Atmos-soundbar)

27 Jun 2018 | Tommy Lindegaard |
Panasonic FZ800 test

Test: Panasonic FZ800 OLED

14 Jun 2018 | Torben Rasmussen |
Loewe bild 5

Test: Loewe bild 5

04 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
m-panasonicfx700-3.jpg

Test: Panasonic FX700

18 May 2018 | Rasmus Larsen |