Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSony HT-ST5000 (Atmos-soundbar) test - FlatpanelsDK

Test: Sony HT-ST5000 (Atmos-soundbar)

| (@flatpanelsdk)


Soundbarer med Dolby Atmos og DTS:X er en af af disse års nyheder, men de udnytter ikke alle Dolby Atmos og DTS:X lige godt. Dolby Atmos og DTS:X er nye teknologier, der groft sagt gør det muligt at placere lydobjekter bedre i biografen og stuen; fra en helikopter der flyver henover hovedet til en eksplosion midt i rummet. Har man et surroundanlæg, vil man netop kunne høre disse forbedringer, men hvad med en normal soundbar? Leverer Dolby Atmos overhovedet en hørbar forbedring?

Sony har meldt sig ind i kampen med soundbaren HT-ST5000, der med en vejledende pris på 14.000 kroner, ligger i den høje ende. Det er dog dette prisleje, at mange af disse soundbare ligger. De direkte konkurrenter finder man hos Yamaha, Samsung og LG – uden at de dog har imponeret synderligt. Spørgsmålet er om Sony kan bryde lydmuren og udnytte de nye lydfunktioner bedre?

Pris og forhandler:


Sony HT-ST5000 specifikationer

(HxBxD)8 x 118 x 14,5 cm
8,2 kg
3x HDMI (2.0), 1x Ethernet, 1x USB
1x HDMI out (ARC)
7.1.2 kanaler
Dolby Atmos
Dolby TrueHD
DTS:X
DTS-HD MA
WiFi (n standard)
Chromecast
Bluetooth
Spotify Connect
Brugervejledning
Fjernbetjening
Optical cable
Fødder
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online






Første indtryk


Da jeg modtager kassen med Sony HT-ST5000 er den overraskende tung. Kassen er underligt udformet, men har man set Sony soundbarer, er der ikke noget nyt i dette – på godt og ondt. Det er funktionelt og helt ligetil at pakke produkterne ud, men der er ingen lækre detaljer. I kassen finder man blot en soundbar, subwoofer, fjernbetjening og manualer.

Når produktet er udpakket vil man opdage, at Sony har valgt en konservativ tilgang til designet. Soundbaren er en rektangulær kasse med et par skrå vinkler i siderne på metalgitteret, som skal bryde det firkantede design. Designet gør ikke nogen fortræd, men vinder heller ingen designpriser.

Andre lydprodukter fra Sony har et moderne, nærmest skadinavisk design, så det er lidt ærgerligt, at de ikke har viderebragt denne stil i ST5000.

Subwooferen er måske mere udfordrende. Den er udformet på en sådan måde, at den ved at have skrå vinkler i bunden, har lidt kant i sit udtryk. Subwooferen er desuden af en potent størrelse og det er måske ikke alle der synes lige godt om dette. Fysikkens love er endnu ikke blevet brudt, så hvis man vil have luft flyttet, kræver det et rum med meget luft. Derfor kræves en stor subwoofer for at kunne spille dybt og højt uden forvrængning.

Et andet punkt, hvorpå Sony leverer præcis som forventet, men ikke mere end det, er fjernbetjeningen. Den ser ud, som den fjernbetjening, der følger med alle andre Sony-produkter. Man kunne vel med rimelighed forvente eller håbe på mere fra en topmodel, især når konkurrenterne i stigende grad kommer med mere ergonomiske og moderne fjernbetjeninger.




Opsætning


Dette er et 100% plug-and-play-produkt, idet man ikke skal forbinde soundbar og subwoofer med kabel, internet eller app. Opsætningen er idiotsikket, men den simple tilgang gør også, at man ikke kan udvide med flere højttalere, fx. seperate baghøjttalere. Subwoofer og soundbar er begge aktive, så de kræver blot strøm, hvorefter de danner eget netværk. Med købet får du ST5000 – den kan hverken udvides eller ændres.

Man kan dog få adgang til udvidede funktioner ved at tilslutte soundbaren til internettet, enten kablet eller via Wi-Fi. Det åbner for indbygget Chromecast, så man både kan streame medieindhold fra sin telefon via apps som YouTube, Spotify og så videre.

Opsætningen er hurtigt overstået, når der er sat strøm- og HDMI-stik i portene. Den tid, man sparer, kan man passende bruge på at tænke over, hvor subwoofer og soundbar skal stå.

Da der ikke skal trækkes kabel til subwoofer – ud over strøm – har man frihed til at placere den stort set, hvor man ønsker. Det er blevet populært at lave subwoofere, der kan både stå og ligge, men med den type subwoofer, som Sony bruger til ST5000, er det ikke muligt at lægge den ned.

Soundbaren er derimod rimelig fikseret og bør ligge lige ud for dér, hvor man sidder, for at opnå en optimal lytteoplevelse. Har man en hjørnesofa eller to sofaer i en vinkel, vil nogle seere ikke få den optimale lytteoplevelse. Mere om det senere i testen.


Stik og formater


Sony udsendte i efteråret en softwareopdatering til ST5000, som sikrer, at den nu kan håndtere DTS:X. Fra start var det kun Dolby Atmos, som var fuldt understøttet. Jeg har før prøvet soundbarer, som ikke ville arbejde sammen med enten Dolby eller DTS, men her har Sony valgt klogt i at understøtte de relevante lydformater.

Hvis man skal brokke sig lidt, så er 3 HDMI-stik ikke tilstrækkeligt. Jeg kunne personligt godt ønske mig flere, især da man typisk ønsker at parre en Dolby Atmos og DTS:X soundbar med UHD Blu-ray-afspiller, ud over tv-boksen, medieafspillere og måske en spilkonsol. Ja, så bliver der pludselig trangt.

Sony Atmos soundbar


I kassen finder man udelukkende et optisk kabel, hvilket er lidt sparet. De fleste har HDMI-kabler og eventuelle netværkskabler liggende, men det føles ikke desto mindre lidt nærigt ikke at medsende minimum 1.

Sætter man sine enheder direkte i soundbaren, skal man bruge den medfølgende fjernbetjening. Heldigvis er der også HDMI CEC og Audio Return Channel (ARC) i HDMI 1, så man kan beholde sine tilsluttede enheder på TV’et. CEC er testet på både Sony og Samsung TV og virker som forventet, nemlig således, at lydstyrken tilpasser sig TV’ets kontrol.

Vil man styre med den normale tv-fjernbetjening via HDMI CEC, er det dog kun volumen der kan reguleres. Subwooferens volumen, eller lydprogrammet, skal styres med soundbarens egen fjernbetjening.

Soundbaren har i øvrigt en række lydprogrammer: Clear Audio+, 3D surround, Movie, Music, Sports og Standard. Der er forskel på lydindstillingerne: Clear Audio fremmer diskanten for meget, 3D surround føles påtaget, Movie kan blive lidt for poppet og bastung og Sports fremmer publikum og nedsætter kommentatorlyden.

Min klare favorit og anbefaling er at bruge Standard. Hvis man vil, kan man justere subwooferens dominans ved siden af de normale volumenknapper.


Sony Atmos soundbar



Dolby Atmos – introduktion


Den bærende funktionalitet i ST5000 i forhold til den tidligere topmodel HT-ST9, er understøttelse af Dolby Atmos og DTS:X, så derfor holder vi i testen fokus på den objektbaserede lyd. Et oplagt spørgsmål i den forbindelse er om Dolby Atmos kan slå igennem i hjemmet? Før man kan besvare det, bør man undersøge hvad Dolby Atmos er. Det har vi tidligere skrevet om her.

Kort fortalt kan lydteknikere i filmselskaberne med objekt-baseret lyd i højere grad placere lydobjekter præcis, hvor de ønsker, at lyden skal gengives i et rum. Med Dolby Atmos er en af de nye muligheder også, at film kan gengive lyde over hovedet på seeren. Førhen var alle lyde groft sagt alle i samme højde. Derfor kræver Atmos og DTS:X, at lyd kan gengives fra loftet.

Dette stiller krav til lydudstyret i biografen eller hjemmet. Helt elementært kræver det, at højttalere kan gengive ovenfra for at kunne simulere en helikopter eller vandfaldslyd. Den oplagte løsning er derfor at placere højttalere i loftet. Det giver afgjort den bedste lyd, men det er nok de færreste, som ønsker at installere højttalere i loftet.

En anden løsning er at vinkelrette to højttalere skråt opad, så de sender lyden mod loftet, hvorefter den kan projiceres ned mod lytteren. Denne løsning bruger Sony og mange andre til forbrugerprodukter med Dolby Atmos-egenskaber.

Som jeg kort nævnte i introduktionen, har ikke alle Atmos-soundbarer været lige vellykkede. Fælles for dem er, at de har brugt metoden med at reflektere lyden mod loftet. Sony ST5000 er ikke anderledes, men derfor skal man naturligvis ikke afskrive Sonys soundbar på forhånd.

Ud over en soundbar såsom Sony ST5000, skal man have det rette materiale. Når jeg primært fremhæver Dolby Atmos, er det ikke for at undervurdere DTS:X, men blot i erkendelse af, at Dolby Atmos-lydspor findes på langt flere film.

Derudover nyder Dolby Atmos udbredelsen igennem en aftale mellem Dolby og Netflix, som er med det er udbygge det momentum, som Dolbys format har. Det skal i øvrigt nævnes, at ikke alle Smart TV og afspillere kan håndtere Dolby Atmos. En af undtagelserne er Apple TV 4K. Derudover er det ofte nødvendigt med UHD-materiale, da mange titler kun har Atmos-lydspor i UHD-versionen.

Jeg har en Xbox One, hvorpå Netflix app’en understøtter Dolby Atmos. Sony stillede også en UHD Blu-ray-afspiller (UBP-X800) til rådighed under testen. Da jeg sidste år testede DTS:X og Atmos første gang var udvalget markant mindre, men i dag findes der rigrig mange film med objektbaseret lyd. Det er naturligvis primært nye film fra 2015 og frem.

Du kan på linket finde en udtømmende liste over film i Dolby Atmos.


Sony Atmos soundbar


Lyttestest – Film


Sony havde vedlagt Dan Browns 4. filmatisering; Inferno. Filmen byder hverken på Tom Hanks eller Ron Howards bedste præstation, men lydmæssigt og visuelt er filmen i top.

Jeg vil kalde Inferno et action-drama. Den er ikke fyldt med eksplosioner, men dog en række lydeffekter der dels kommer ovenfra, men også fra placeringer midt ude i rummet. Det er i disse scener, at man mærker Dolby Atmos’ magt.

Effekterne er relativt skarpe og man kan pin-pointe dem inden for en diameter på omkring 2 meter i et rum på 5x5 meter og 2,5 meter fra gulv til loft. Dermed nærmer man sig noget, der minder om objekt-baseret lyd. Jeg har bestemt hørt definitionen af lyd stå skarpere, men det var fra et surroundanlæg med et helt andet prisskilt og højttalere monteret i loftet.

En anden film, der heller ikke går over i historien som en klassiker, er San Andreas. Det er en katastrofefilm med utallige eksplosioner og helikopter-seancer. Til formålet med at teste lydeffekter, er filmen imidlertid fortrinlig.

Helikoptere kan tydeligt høres fra distancen og ovenfra. Samtidig fornemmer man i hvilken side af rummet helikopteren bevæger sig, når kameraet panorerer. Her adskiller Sony sig altså fra konkurrenterne ved at være et tand skarpere.

På trods af, at ST5000 mangler baghøjttalere, fyldes rummet med lyd. Effekter bagfra er dog ikke helt så skarpe, som de burde være, og her rammer vi Achilles-hælen. Det er ærgerligt for Sony ST5000 håndterer loft-effekterne bedre end konkurrenterne, men omvendt har Samsung HW-K960 baghøjttalere, og koster sågar mærkbart mindre.

Det optimale ville være, at køber kunne tilslutte baghøjttalere og såkaldte højde-højttalere, som monteres højt på en væg, næsten i lofthøjde, og peger ned mod seeren. Det giver næsten samme effekt som deciderede lofthøjttalere og det ville være en klar forbedring i forhold til højttalerne, som skal reflektere lyden op mod loften for at give højde-effekten.


Sony Atmos soundbar


Sony slår tilbage for sammenspillet mellem soundbar og subwoofer er fantastisk. Sjældent hører jeg en soundbar, hvor jeg ikke har lyst til at fintune på en række parametre. Lyden er neutral, bassen er fint afstemt i forhold til volume og mellemtone og diskant giver den nerve i skuespillernes stemmer, som der skal være.

Diskanten gengiver fulgesang og lignende lydeffekter naturligt og i sammenspil med mellemtonen fremstår stemmer tydeligt i rummet. Der er desuden en række små detaljer ved stemmerne, som tydeligt angiver nervøsitet, spænding eller glæde, uden at det bliver for dominerende og teatralsk.

Når man skruer højt op for volumen, kan der forekomme forvrængning i øverste tonelejer, men det skal primært ses som en stress-test fremfor et decideret problem. De færreste vil skrue volumen op mod maks.

Subwooferen kan håndtere stemningsmusik med relativt præcis bas og nuance, men også bulderbas ved eksplosioner, så man kan mærke det i maveregionen. Dette vidner om en kvalitetssubwoofer.


Lyttestest – TV


Hvor film og serier stiller krav om, at en soundbar yder sit maksimale og at diskant, mellemtone og bas harmonerer, så tester almindelige tv-udsendelser primært diskant og mellemtone. På tv-kanaler er der ofte tale om et heftigt komprimeret signal, modsat Blu-ray-skiver, og samtidig er lytteniveauet lavere. Det kan til tider afsløre svagheder i højttaleren samt forvrængning.

Forvrængning får ikke kun vokaler til at lyde anderledes – eller skønhedsfejl – for det kan resultere i, at stemmer fremstår som decideret mumlen eller i en anden ende af skalaen; manglende dynamik i diskanten. Heldigvis håndterer ST5000 også flow-TV uden forvrængning i mellemtonen eller diskant.

Hvad der er mindst lige så interessant, er at ST5000 lyder godt ved normalt lytteniveau. Det er desværre ikke en selvfølge og selvom film lyder bedst med lydvolumen skruet godt op, så hele rummet fyldes med vellyd, er det sjældent, at man ser TV, serier og film på den måde i hverdagen.

En soundbar skal være alsidig. Den skal ikke blot bruges til en film lørdag aften. Den skal kunne bruges til sport, nyheder, børne-tv, streaming af YouTube-videoer og hvad man ellers kan finde på. Det bringer os til sidste fase af testen, nemlig hvordan ST5000 håndterer musik, radio og podcast.


 Sony Atmos soundbar


Lyttetest – Musik


Selvom en soundbar mestrer filmlyd, er det bestemt ikke givet, at den kan håndtere musik. Det skyldes ofte typen af subwoofer, som kan være trimmet til f.eks. at spille dybt for at kunne gengive eksplosioner overbevisende. Basgangen og trommerytmer bevæger sig typisk i den øvre del af de lave frekvenser, hvilket subwooferen også skal kunne håndtere.

Det er et klassisk dilemma, som kan være svært at prioritere sig ud af, men med en god kvalitetssubwoofer kommer man rigtig langt. Jeg havde mine bange anelser, da subwooferen til ST5000 er af typen, hvor basenheden pejer ned mod gulvet. Det er ofte velegnet til filmbrug, da man så virkelig kan mærke rumlen.

Omvendt er det sjældent en oplagt konstruktion til musik, da man ikke ønsker, at en basguitar rumler. Den skal spille præcist. Mine bekymringer skulle dog hurtigt vise sig at blive gjort til skamme. Subwooferen er afstemt til at kunne håndtere såvel bongotrommer i en brasiliansk salsa som Red Hot Chili Peppers ”slap-bass”. De håndterer også stramme rocktrommer fra Disturbed.

Subwooferen møder sin overmand ved helt stramme trommelyde fra en computer, hvilket vil sige meget elektronisk musik. Men da dette er en soundbar, er det bestemt godkendt efter min mening.

I nummeret ’See the Sky About to Rain’ af Neil Young fra forrige årtusinde, står hans vokal klar og skrøbelig, præcis som man kunne ønske sig! En anden sanger, der er god til lydtest, er Chris Cornell. Hans unikke, let nasale vokal er genkendelig og derfor afsløres mellemtoneproblemer med det samme, men igen består ST5000 denne trick-test. Den består også med Audioslave - Cochise eller en anden rockklassiker med Soundgarden – Fell on Black Days.

ST5000 gør det fint som musikafspiller. Man skal ikke sammenligne med deciderede musikanlæg i samme prisleje, men i forhold til andre soundbarer, håndterer den musik utrolig naturtro og livagtigt. Derudover har Sony ST5000 multi-room funktion, så man kan få lyd i flere rum. Denne funktion er dog ikke testet på ST5000, så vi kan ikke kommentere på stabiliteten.


Konklusion


Alt i alt efterlader Sony HT-ST5000 sig et stærkt positivt aftryk. Det er et allround produkt, som klarer det meste materiale med overskud. Håndteringen af Dolby Atmos er formentlig den bedste i klassen og samtidig spiller ST5000 neutralt; også uden at man behøver at skrue højt op. Subwooferen er hverken for dominerende eller for svag, men fint afstemt. Den kan håndtere både eksplosioner og trommerytmer.

Som et ekstra plus, håndterer ST5000 foruden film, tv-udsendelser med bravour. Musikdelen falder heller ikke igennem, som det ellers ofte er tilfældet med soundbarer i denne produktkategori.

Annonce:
Men... De kræsne skal altid finde hår i suppen og et sæt baghøjttalere ville simpelthen have gjort lydoplevelsen endnu skarpere. Sony har andre multiroom-produkter, hvor man efterfølgende kan tilføje baghøjttalere, så det undrer os meget, at de ikke har implementeret teknologien. ST5000 har da også multiroom-funktionalitet, så man kan tilføje højttalere til sit køkken eller andre rum og nyde musik i andre rum, men det virker ikke til baghøjttalere. Muligheden for at tilføje baghøjttalere ville gøre ST5000 komplet og efterlade konkurrenterne i støvet

Derudover så har højttalere, der skal reflektere lydbølger mod loftet for at gengive ovenlyden i Atmos-lydsporet altså bare begrænsninger i forhold til præcisionen i lyden og selve den lydmæssige kvalitet.

Man kunne godt ønske to yderligere HDMI-stik og nu vi står foran ønskebrønden, så ville en pænere fjernbetjening heller ikke skade. Vores største ønske er dog muligheden for at tilføje baghøjttalere og endnu bedre, trådløse højttalere til at håndtere loftlyden.


Pris og forhandler:



Klassens bedste Atmos-lyd
Neutral lyd
Alsidig - kan også bruges til musik
Chromecast og Bluetooth


Ingen baghøjttalere (eller mulighed for det)
Kun 3 HDMI-indgange
Kedelig fjernbetjening


Nærmeste konkurrenter







Flere anmeldelser

Philips OLED934 test

Test: Philips OLED934

25 Nov 2019 | Torben Rasmussen |
Beosound Stage

Test: B&O Beosound Stage

18 Nov 2019 | Torben Rasmussen |
Sennheiser Ambeo soundbar

Test: Sennheiser Ambeo soundbar

10 Oct 2019 | Torben Rasmussen |
Panasonic GZ2000

Test: Panasonic GZ2000

20 Sep 2019 | Torben Rasmussen |