Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTV 2 Play og DRTV har presset Netflix ud af top-3 - FlatpanelsDK

TV 2 Play og DRTV har presset Netflix ud af top-3

07 Feb 2024 | Per Fanefjord Laursen |

De tre mest populære streamingtjenester i Danmark i 2023 målt på dagligt minutforbrug var Youtube, TV 2 Play og DRTV.

Det konkluderer DR Analyse i rapporten 'Medieudviklingen 2023'.

Netflix tabte en smule styrke i 2023 og måtte således vige en plads i top-3. Netflix's sening faldt fra i gennemsnit 11,7 minutter om dagen til 10,8 minutter.

- "Den første generation af store, nye streamingtjenester der kom til omkring starten af 2010’erne er nu forbi de første år og er blevet voksne, hvor de også må døje med, at tingene går op og ned. Det er en benhård konkurrence," sagde DR Analysechef Mads Emil Lidegaard.

Analysechefen påpeger en særlig årsag til, at den amerikanske streamingtjeneste mister dansk seertid. Sidste år valgte Netflix med kort varsel at droppe brugernes mulighed for at dele sin profil med andre. Dertil har Netflix heller ikke investeret lige så store summer i nyt indhold.
 

Netflix klarer sig nok

DRs analysechef erkender dog, at det næppe går dårligt for Netflix, selvom danskerne bruger lidt mindre tid på streaminggiganten. Netflix havde et overskud på 5,4 milliarder dollar i 2023, hvilket svarer til ca. 37 milliarder danske kroner, og tilføjede på global basis 30 mio. ekstra abonnementer, så totalen nu hedder 260 mio. - "Men der er ingen tvivl om, at i forhold til hvor mange danskere de når ud til, og hvor mange minutter de i gennemsnit forbruger, så er der sket et fald i 2023," siger Mads Emil Lidegaard.  

Youtube er den ægte streamingkonge

YouTube styrkede sin topposition i Danmark trods faldende daglig dækning, altså udbredelse, fra 30% af danskere på 15-75 år i 2022 til 23% i 2023. TV 2 Play på andenpladsen og DRTV på tredjepladsen tiltrak sig lidt mere brugertid, hvilket pressede Netflix ned ad listen.

Streaming i 2023

Det nye styrkeforhold er en sum af mange faktorer. Særligt sportsindhold, der varer mange timer, synes at spille en afgørende rolle, når man måler på tidsforbrug, vurderer DR Analyse. Hos TV 2 er det de dedikerede sportskanaler, TV 2 Sport og TV 2 Sport X, der går frem. Også DR nyder i opgørelsen godt af flere markante sportsbegivenheder i 2023, heriblandt VM i herre- og kvindehåndbold (delt med TV 2) og Wimbledon. Læs også: Streaming er populært men gamle tv-vaner består Endelig viste Viaplay Group kvindernes VM i fodbold, hvilket også havde en synlig effekt på kanalfamiliens sommerniveau sammenlignet med året før. Trods forskydninger fortsatte væksten i danskernes samlede daglige minutforbrug på streamingtjenesterne med næsten seks minutter. Fra 71 minutter i 2022 til knap 77 minutter i 2023. Læs også: Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Crunchyroll nu tilgængelig på nyere LG Smart TV

22 Feb 2024 |

Panasonic kan ikke love danske apps i nye OLED FireTV ved lancering

22 Feb 2024 |

Disney overlader sin DVD & Blu-ray produktion til Sony

22 Feb 2024 |

Samsungs 2024 TV får 360 Audio med høretelefoner

21 Feb 2024 |

Elgiganten slår dørene op i Frederikshavn d. 1. marts

21 Feb 2024 |

Detailkæder indtager TV-markedet: USAs største TV-mærke nu opkøbt

21 Feb 2024 |