Det globale TV-marked står til at falde til 197 millioner enheder i år, ifølge analysefirmaet TrendForce. Samsung, Hisense, TCL og LG udgør top-4.
Efter et boom i salget under covid-19, oplever TV-markedet pt. tilbagegang på grund af blandt andet økonomisk usikkerhed i Europa og Nordamerika. TrendForce forventer et fald på 2,1% i 2023 sammenlignet med 2022. Dermed vil der blive under solgt 197 mio. TV-skærme.
Hvad der sker næste år er forbundet med en del usikkerhed, ifølge TrendForce, der dog forsigtigt spår en vækst på 0,2%, primært på baggrund af store sportsbegivenheder.
Sydkorea mod Kina
Top-4 på TV-markedet udgøres nu af to sydkoreanske (LG, Samsung) og to kinesiske (TCL, Hisense) TV-producenter.
Markedslederen Samsung står til et fald på næsten 10% i 2023, idet 8K, miniLED LCD og "QLED" LCD går tilbage. Salget af QD-OLED oplever derimod hastig vækst og rammer estimeret 890.000 enheder, en stigning på 153% ift. 2022.
Det forventes, at salget af LGs mere etablerede WOLED-kategori går tilbage.
Læs også: Første indtryk: TCLs flagskib X955 løfter miniLED LCD teknologi
De to kinesiske giganter, Hisense og TCL, fortsætter med at kapre markedsandele med deres satsninger på konkurrencedygtige eller mere avancerede LCD TV til lavere priser.
Det globale TV-marked i 2023 (estimat)
| 2023 leverancer (mio, enheder) | Vækst vs, 2022 | Markedsandel |
---|
Samsung | 36,3 | -9,8% | 18,5% |
Hisense | 27 | +12,4% | 13,7% |
TCL | 26,2 | +16,3% | 13,3% |
LG Electronics | 22,91 | -7,4% | 11,6% |
Total | 197 | -2,1% | 100% |
Flatpanels - Kilde: TrendForce via Display Daily