Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hecro
#108248
Hej alle sammen,

Jeg har netop købt et Panasonic TX-P42G20 efter at have læst en del anmeldelser både her og andre steder på nettet. Er indtil videre meget positiv over billedet, men er udemærket klar over at det kan blive bedre.

Jeg har følgende spørgsmål:

1) Hvilken profil skal jeg vælge ved DVB-C - bruger pt. bare normal.
2) Hvilke indstillinger skal der ændres til ovenstående spørgsmål.
3) Jeg er et Asrock 330HT mediacenter med Boxee på. Skal jeg benytte THX profilen til mediacenteret?
4) Hvilke indstillinger skal der ændres til ovenstående spørgsmål.
5) Skal ISFccc været slået til i menuen?
6) Har I andre gode råd til at få det optimale ud af fjernsynet?

Jeg takker på forhånd for Jeres input

Mvh
HC
Af Stefanjesp
#123821
Jeg modtog mit G20 onsdag d. 8 december og har generelt været glad for billedet indtil videre.

Dog har jeg problemer med for meget sort, for lidt shadow detail og et grønligt skær på ansigter og skyer.
Bruger de anbefalede indstillinger fra testen.

Har prøvet at lege lidt med RGB indstillinger, men synes ikke rigtig det hjælper.
Kan problemet med for meget sort skyldes at TV'et er nyt og derfor ikke er blevet kørt helt ind endnu?
Af maskus
#123831
Stefanjesp skrev:Jeg modtog mit G20 onsdag d. 8 december og har generelt været glad for billedet indtil videre.

Dog har jeg problemer med for meget sort, for lidt shadow detail og et grønligt skær på ansigter og skyer.
Bruger de anbefalede indstillinger fra teste

Har prøvet at lege lidt med RGB indstillinger, men synes ikke rigtig det hjælper.
Kan problemet med for meget sort skyldes at TV'et er nyt og derfor ikke er blevet kørt helt ind endnu?
Du er godt på vej. Jeg har taget indstillingerne fra THX og lagt dem over i Professionel 1. Her har jeg givet LYS et par nøk op og ændret Gamma. Ved hvid balancen kan du "skrue lidt ned" for grøn. Shadowdetail burde være simpel at ændre for dig. Det er lidt sværere med farverne...

Prøv at gå i yderligheden med hvidbalancen, så kan du med egne øjne se, hvad det ændrer... Hue og Saturation bør du ikke ændre på...

/mk
Af Stefanjesp
#124119
maskus skrev:
Stefanjesp skrev:Jeg modtog mit G20 onsdag d. 8 december og har generelt været glad for billedet indtil videre.

Dog har jeg problemer med for meget sort, for lidt shadow detail og et grønligt skær på ansigter og skyer.
Bruger de anbefalede indstillinger fra teste

Har prøvet at lege lidt med RGB indstillinger, men synes ikke rigtig det hjælper.
Kan problemet med for meget sort skyldes at TV'et er nyt og derfor ikke er blevet kørt helt ind endnu?
Du er godt på vej. Jeg har taget indstillingerne fra THX og lagt dem over i Professionel 1. Her har jeg givet LYS et par nøk op og ændret Gamma. Ved hvid balancen kan du "skrue lidt ned" for grøn. Shadowdetail burde være simpel at ændre for dig. Det er lidt sværere med farverne...

Prøv at gå i yderligheden med hvidbalancen, så kan du med egne øjne se, hvad det ændrer... Hue og Saturation bør du ikke ændre på...

/mk
Har fået nogenlunde styr på farverne nu, men jeg kan stadig ikke få shadow detail, jeg har gamma på 2.2 og lys på +7. Vil helst ikke ændre mere på disse da billedet bliver dårligere.
Af THM
#124123
når du siger shadow detail er dårlig, hvilken reference holder du det så op imod? det kan jo også være kildematerialet der bare ser sådan ud...
Af Stefanjesp
#124127
THM skrev:når du siger shadow detail er dårlig, hvilken reference holder du det så op imod? det kan jo også være kildematerialet der bare ser sådan ud...
Har brugt starten af How to train your dragon til at teste shadow detail da det er en lang mørk scene og på min gamle CRT skærm til min computer får jeg meget mere shadow detail end på plasmaen.

Det er ikke kun på denne film at jeg har oplevet det, faktisk på alt hvad jeg har set..
Af THM
#124151
G20 er bare rost for netop shadow detail, men det kan da godt være det bare er i forhold til mange lcd skærme, og at crt i virkeligheden er de bedste på dette punkt.
Af Stefanjesp
#124156
Så der er måske ikke så meget jeg kan gøre?
Eller skal der er en prof kalibrering til før jeg kan få det ønskede resultat?