Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Helsinghof
Jeg er nu blevet ejer af et sådan tv her, ikke den ringeste studentergave i verden :p

Jeg har dog et par spørgsmål;

1) Har læst noget om en Break-In DVD, er det noget jeg skal have anskaffet mig, og kørt som det første på tv'et? Muligvis noget for at sikre mig mod retention/burn-in eller lignende?

2) Er kalibrering nogenlunde nemt for en total nybegynder, eller skal jeg nøjes med den medfølgende THX-profil?

3) (kan jeg muligvis finde svaret på et andet sted, men tager den lige her). Er skærmen meget glossy, altså gengiver den sollys og reflektioner meget, så jeg skal mørkelægge stuen for at se TV ordenligt. (Flytter i den nye lejlighed til 1. august, så ved ikke hvordan det ser ud med sollyset endnu).

Håber i tager imod mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Den fortabte plasmaskærms ejer.
Af bantam
1. Du kan ikke sikre dig mod retention (AKA "(temporary) image sticking")), så vidt jeg kan gennemskue årsagerne til det. Til gengæld kan du mindske risikoen for burn-in (AKA "permanet image sticking") ved at "hjælpe" paneleet til et ensartet slid for alle sub-pixles (RGB) de første mange drifttimer. Du kan bruge forskellige burn-in-washers eller deciderede break-in DVD'er, som du kan downloade.

2. Vælg THX eller lidt bedre: PROFESSIONAL1 og sæt gamma=2.4 (det kan man også i THX-mode - men det virker bare ikke).

Du vil ikke som totalt nybegynder være i stand til at udføre en korrekt kalibrering bedre end ovenstående - der skal studeres *mange* timer og eksperimenters *meget* (med godt måleudstyr og software), før du med sikkerhed opnår et bedre resultat end forslagene ovenfor.

3. G20 har en skærm, som reflekterer - men den er absolut i den bedste ende for plasma-TV (der kan være eksempler på ældre og bedre modeller Panasonic (mht. til reflektioner alene), men de har så dåligere sort i dagslys og reflektioner inde i glasset (dobbeltbilleder fra skæve vinkler)).
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Hvis du ikke vil/kan køre break in DVD, så er alm. film kigning uden logoer ligeså godt. Du skal også helst undgå sorte bjælker, for at tilstræbe ensartet "slid" af panelet.
http://www.recordere.dk/download/
Dette er et link til washers og break in DVD'er.
Af Helsinghof
Mange tak for jeres svar, og super med de links til de .iso filer. Det var da rart det ikke var noget man skulle ud og købe :)

Så må jeg hellere være på den sikre side, det skader vel ikke :p
Af Gylling
Hej

Kan nogen hjælpe mig med at forklare hvorhenne jeg finder PROFESSIONAL1?

TAK.
Af THM
bantam skrev:1. Du kan ikke sikre dig mod retention (AKA "(temporary) image sticking")), så vidt jeg kan gennemskue årsagerne til det. Til gengæld kan du mindske risikoen for burn-in (AKA "permanet image sticking") ved at "hjælpe" paneleet til et ensartet slid for alle sub-pixles (RGB) de første mange drifttimer. Du kan bruge forskellige burn-in-washers eller deciderede break-in DVD'er, som du kan downloade.

2. Vælg THX eller lidt bedre: PROFESSIONAL1 og sæt gamma=2.4 (det kan man også i THX-mode - men det virker bare ikke).

Du vil ikke som totalt nybegynder være i stand til at udføre en korrekt kalibrering bedre end ovenstående - der skal studeres *mange* timer og eksperimenters *meget* (med godt måleudstyr og software), før du med sikkerhed opnår et bedre resultat end forslagene ovenfor.

3. G20 har en skærm, som reflekterer - men den er absolut i den bedste ende for plasma-TV (der kan være eksempler på ældre og bedre modeller Panasonic (mht. til reflektioner alene), men de har så dåligere sort i dagslys og reflektioner inde i glasset (dobbeltbilleder fra skæve vinkler)).
hvor har du fra at gamma skal sættes til 2,4? har selv eksperimenteret med de forskellige gamma, men synes 2,2 giver det mest naturlige billede.
Af THM
Helsinghof skrev:Jeg er nu blevet ejer af et sådan tv her, ikke den ringeste studentergave i verden :p

Jeg har dog et par spørgsmål;

1) Har læst noget om en Break-In DVD, er det noget jeg skal have anskaffet mig, og kørt som det første på tv'et? Muligvis noget for at sikre mig mod retention/burn-in eller lignende?

2) Er kalibrering nogenlunde nemt for en total nybegynder, eller skal jeg nøjes med den medfølgende THX-profil?

3) (kan jeg muligvis finde svaret på et andet sted, men tager den lige her). Er skærmen meget glossy, altså gengiver den sollys og reflektioner meget, så jeg skal mørkelægge stuen for at se TV ordenligt. (Flytter i den nye lejlighed til 1. august, så ved ikke hvordan det ser ud med sollyset endnu).

Håber i tager imod mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Den fortabte plasmaskærms ejer.
Der er ikke det store problem med retention på G20, vis omtanke, så er der ingen grund til bekymring :)
Med hensyn til kalibrering, så forbedre kalibreringsforslaget i anmeldelsen her på siden THX-profilen yderligere, så den vil jeg anbefale at følge og så evt. slå eco-format til hvis der er meget lys i stuen O_O
Af bantam
THM skrev:hvor har du fra at gamma skal sættes til 2,4? har selv eksperimenteret med de forskellige gamma, men synes 2,2 giver det mest naturlige billede.
Jeg har målt det. G20 leverer en lidt lav gamme i THX-indstillinge (ca. 2.0). Det giver generelt et lidt mælket/udvasket billede - men i et lyst rum, kan det være OK. Hvis man sætter GAMMA=2.4, bliver resultatet faktisk tættere på 2.2 - men vær opmærksom på, at GAMMA-indstillingen ikke fungerer i THX-mode, selvom man kan stille på den.

Gamma omkring 2.2 giver normalt en gengivelse tættere på rendering intent - altså, som det var meningen, at det skulle ses. Der kan dog være fare for klipning af shadow details (afh. af omgivelserne også) med ændret farvemætning til følge.
Af THM
Okay den er godtaget ;) Undrer mig bare over at der ikke står noget om at stille på gamma i Rasmus's anmeldelse :o Jeg har også en meget lys stue, kan være det er derfor jeg synes den oprindelige indstilling af gamma fungere bedst... Netop shadow detail syntes jeg blev forringet en smule(mørkt for mørkt) og farverne for mættede, men mine øjne kan jo sagtens tage fejl :s Tak for svar
Af bantam
Ingen årsag - og du tager ikke nødvendigvis fejl - gamma kan være en uhåndterlig størrelse - og jeg mindes også, at Rasmus var lidt utilfreds med shadow details ved andre værdier en default for gamma. Hvis man klipper detaljer væk, kan man opleve overmætning af farverne og andre problemer med farvegengivelsen.
Af Senic
Gylling skrev:Hej

Kan nogen hjælpe mig med at forklare hvorhenne jeg finder PROFESSIONAL1?

TAK.
I Billed menuen - skal du sætte ISFccc til - herefter vil de 2 professional 1 og 2 blive synlige.
Af krenzler
Menu -> Indstilling -> Avanceret(ISFccc). Til.