Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Samsung Gear VR - FlatpanelsDK

Test: Samsung Gear VR

|


Hvordan kan en mobiltelefon levere noget, der virker større og vildere end de bedste 3D biografer og levere mere episke spiloplevelser end nogen PC og konsol? Jeg kan lige så godt indrømme, at mine forventninger til Samsung Gear VR ikke var specielt høje, men blev på mange måder gjort til skamme på meget kort tid.

Samsung Gear VR er det første virtual reality-produkt på forbrugermarkedet. FlatpanelsDK har tidligere testet første og anden generation af udviklerversionen af Oculus Rift.

Pris og forhandler:



Specifikationer

2560x1440
AM OLED
FOV (Field of View) 96 grader (Note 5/Edge+)
Gyro
Accelerometer
Proximity
(HxBxD)201.9 x 116.4 x 92.6 mm
318 gram
Mikro-USB
Ingen højttalere indbygget, mobilens højttalere bruges
Touchpad, Back-knap, Volume-knap, Fokus-indstilling
Kompatibel med Note 5, S6 Edge+, S6, S6 Edge
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online




Indledning

Gear VR er både en underholdningsplatform i sig selv, men også et stykke tilbehør til Samsungs topmodeller i Samsung Galaxy S6 serien. Med andre ord S6, S6 Edge og S6 Edge+, samt til Note 5, der endnu ikke er udkommet i Danmark. Den virker ved, at man monterer mobilen direkte i brillerne med et micro USB stik, og derved udnyttes den højopløselige skærm og relativt kraftige regnekraft, som mobilen kan levere. Gear VR er det første egentlige VR produkt på markedet, rettet direkte mod forbrugerne, og derved startskuddet på hvad der mere og mere tegner sig til at blive en ny tidsalder for digital underholdning.

Samsung har ikke udviklet Gear VR alene, men det er resultatet af et samarbejde mellem Oculus VR (ejet af Facebook) og Samsung. Oculus VR er firmaet bag Oculus Rift, der udkommer i begyndelsen af det nye år, som er et par avancerede virtual reality briller udviklet til brug med PC. Gear VR har det seneste år været tilgængeligt for udviklere og entusiaster under betegnelsen Innovator Edition, der i princippet er samme produkt. Den helt store forskel er at både software og hardware nu er klar til den almindelige bruger.

Samsung Gear VR test


Teknologien bag

Gear VR har indbygget forskellige sensorer direkte i brillerne, der i præcision og responstid er hurtigere end dem der er indbygget i smartphones. Man ser skærmen gennem nogle linser, der forstørrer billeder så det fylder en ret stor del af synsfeltet. Forestil dig at kigge gennem en skimaske, det svarer nogenlunde til det synsfelt. Samsung mobilerne er på soft- og hardwaresiden tilpasset til at levere en oplevelse sammen med brillerne med lavest mulig forsinkelse (latency) fra man flytter hovedet, til det vises på skærmen, tilsammen har det en virkning, som får det til at se ud som om, at man virkelig er der.

Man føler faktisk ikke, at man kigger på en skærm, men at den virtuelle verden er omkring en i stedet. Det er en af de ting, der skal opleves og ikke helt kan beskrives. Jeg vil opfordre til at man benytter lejligheden til at prøve det selv, hvis man får muligheden.

Samsung Gear VR test


De første indtryk

Produktet bliver leveret i en papæske, uden noget tilbehør, ikke engang en pudseklud til skærm og linser. Der følger en ekstra rem med til at have over hovedet for ekstra støtte, som jeg vil anbefale, at man monterer for bedre komfort. Det gør en stor forskel. Gear VR vejer ikke meget, men føles robust og velbygget. I højre side er der en touchpad med en knap i midten. Foran er det volumekontrol og oven på et hjul til at justere fokus for lang- og nærsynede. Alternativt er der lavet god plads til briller indeni.

Headsettet er meget komfortabelt og det er polstret med behageligt stof, som er det eneste der er i berøring med ansigtet. Man kan bruge mini jacksticket i mobilen til at tilslutte egne øretelefoner, som det anbefales, eller alternativt bare bruge den indbyggede højttaler. Begge dele virker fint, men det er klart en fordel med et par gode øretelefoner.

Samsung Gear VR test


Da Gear VR passer til både den almindelige Galaxy S6 og S6 Edge med 5,1” skærm, samt S6 Edge+ og Note 5 med 5,7” skærm, sidder der en i holderen en mulighed for at skifte mellem A og B, for at tilpasse til de to forskellige størrelser. Hvis man har en af de små mobiler, får man et lidt mindre synfelt, men en skarpere opløsning, og omvendt får man med de større mobiler et større synsfelt, men lidt mere grovkornet opløsning. Forskellen er meget lille, så lad det ikke være afgørende for hvilken mobil du vælger til Gear VR. Denne test blev foretaget med Galaxy S6 Edge+.

Første gang mobilen tilsluttes, bliver man med en robotagtig kvindestemme bedt om at tage mobilen ud igen og derefter installeres softwaren fra Oculus VR automatisk. Efter endt installation bliver man spurgt om betalingsoplysninger, så man er klar til at købe software med det samme. Hele processen tager ca. 5 minutter og det er legende let og meget strømlignet udført. Der kræves absolut ingen IT kundskaber for at være med her – stor ros for det.

Når man efterfølgende tager mobilen ud, skifter den selv mellem Oculus VR interface og Samsungs normale Android startskærm. Det kan ikke være lettere og mere praktisk.

Når man tager brillerne på igen efter afsluttet installation, står man i en futuristisk virtuel lounge, hvor man bliver guidet igennem navigation med det touch panel, der sidder på højre side af Gear VR. Hvis man har en bluetooth gamepad tilsluttet, bliver man spurgt om man vil have en introduktion til den også. Gear VR er kompatibel med standard bluetooth gamepads til Android, men det er ikke noget der følger med i pakken og i mange apps er det heller ikke et krav. Hvis man skal udnytte Gear VR fuldt ud, vil jeg dog anbefale, at man køber en gamepad. Navigation med touchpad tager lige et par minutter at vænne sig til, men det virker godt, når man først har lært det. Alt i alt en meget brugervenlig oplevelse, der ikke skal holde nogen væk fra Gear VR uanset teknisk kunnen.


Samsung Gear VR test


Brugeroplevelsen

Brugerfladen minder om den, som vi kender fra Xbox 360 eller den nye Apple TV. Man vælger ved at kigge på det ikon man vil åbne, og derefter ”tappe” på siden af enheden. Hvis man skal skrive tekst, kigger man på et virtuelt tastatur, og vælger igen ved at tappe på siden. Det går faktisk ret hurtigt, sammenlignet med f.eks. en fjernbetjening eller gamepad. Startmenuen består også af en butik, hvorfra man kan købe spil og apps, samt et bibliotek over de produkter man allerede har købt eller downloadet. Det er let og intuitivt, og man behøver aldrig fjerne mobilen fra Gear VR.

Samsung Gear VR test


Når man køber en ny app, skal man kun taste en fircifret kode, og så er det ellers bare at vente på den bliver downloadet, alt imens man kigger videre eller køber andre apps. Hvis man går ind i et spil eller en apps imens der downloades, bliver de sat på pause imens. Dette er et nyt tiltag, og skal sandsynligvis modvirke overophedning af mobilen, som har været et problem for flere brugere. Jeg har ikke selv oplevet det på noget tidspunkt, men ingen tvivl om den bliver virkelig varm efter lang tids brug.

Jeg savner dog noget mere dybde og flere muligheder i menuen. Der er ikke mulighed for at søge eller sortere i apps. Eller for vælge forskellige kategorier, såsom ’gratis’ eller ’højeste vurdering’. Da der allerede nu er mange apps til rådighed, giver der lidt udfordringer med at finde ting. Der er ratings på de forskellige apps, men jeg savner dog skrevne brugeranmeldelser også. Til gengæld er de forskellige apps også mærket rating for om der er mulighed for kvalme eller søsyge af oplevelsen. I forhold til tidligere erfaring med Oculus Rift, oplevede jeg stort set ikke ubehag, hvad jeg ellers har været plaget af tidligere. Det var faktisk kun i app’en ’Omega Agent’, at jeg blev lidt dårlig, så den vil jeg ikke anbefale personligt. Af andre kritikpunkter, savner jeg lidt andet end de små billeder fra de forskellige apps, f.eks. video. Jeg håber disse ting hurtigt bliver tilføjet, da det hele ellers ser godt ud og er meget brugervenligt. En løsning hvor udviklerne selv kan designe deres undersider til hver app, ville være at foretrække, sådan som vi kender det fra f.eks. Steam. I øjeblikket kan Oculus Store endnu ikke måle sig med de lidt mere etablerede app butikkers funktionalitet.

Udvalget af både gratis og apps, der koster penge, er ganske glimrende, når man tager i betragtning, hvor nyt produktet er. Prisen svinger fra $3 til $15, hvor de fleste koster omkring $5-10. I løbet af to ugers intensiv test, har jeg ikke rigtigt manglet indhold og det ser ud til der ofte opdateres med nyt indhold. Jeg kunne godt savne nogle spil med lidt mere dybde, men det er helt naturligt, at den slags ikke kan findes fra dag 1. Man må forvente, at de kommer i fremtiden, når platformen modnes.


Samsung Gear VR test


Oculus Video, Netflix VR & Oculus Social

Netflix VR er på mange måder, som vi kender det fra TV’et, og så alligevel slet ikke. Man befinder sig nemlig i et virtuelt rum, i dette tilfælde en skihytte, foran en kæmpe skærm svarende til ca. 100”. På skærmen er Netflix, som vi kender det. Det eneste der er forskelligt er altså, at det foregår på en virtuel skærm. Det er en oplevelse, der står i skarp kontrast til at se det på en mobiltelefon, men som mere svarer til en veludstyret hjemmebiograf. Man kan også se Netflix VR som en svævende skærm i et helt sort rum. Her kan man selv bestemme, hvor skærmen skal være, hvilket er ideelt hvis man ligger ned.

Oculus Video er en afspiller som virker med film, som man selv lægger over på mobilen, og med Vimeo, Twitch m.m. Her vælger man selv om man vil se videoen i en stor biograf med kæmpemæssigt lærred, i en hjemmebiograf, på månen, eller som en insekt, der kigger på en enorm mobiltelefon - eller bare med sort baggrund. Det er ret overbevisende at se sine film på det store biograflærred, men jeg savnede muligheden for at bestemme hvilket sæde man ser fra, samt lærredets størrelse.

Video i VR er helt oplagt til flyrejsen, eller måske til at se noget sammen med en ven, der sidder et helt andet sted. Det kan man nemlig gennem app’en Oculus Social, der lige nu desværre ikke tilbyder meget andet end nogle få Vimeo og Twitch kanaler, der kan ses sammen. Man vælger en avatar i tegneseriestil og så kan man ellers sidde ved siden af hinanden i en virtuel biograf og snakke, mens man ser film. Det er simpelt, men potentialet er stort. Jeg havde fortrukket, hvis det var en lignende mulighed i Netflix VR app’en.

Samsung Gear VR test


Opløsningen på Gear VR er tilstrækkelig til det kan gå an at se film og serier på Netflix eller i Oculus Video, men det er ikke den 1080p oplevelse, som vi kender fra Blu-ray. På en meget stor virtuel skærm ser det rimeligt ud, som en god DVD, men omvendt giver en lille skærm simpelthen for få pixels til en tilfredsstillende oplevelse. Det er den omvendte verden i forhold til en almindelig skærm. Men det er jo fordi man flytter displayet rundt og derved kan afdække mere opløsning ved at kigge rundt, frem for den lille skærm der sidder i midten af synsfeltet og altså kun udnytter relativt få pixels. Det er også derfor opløsningen er fin til spil og interaktive oplevelser, hvor kan kigger rundt. Jeg vil tro, at den næste generation af 4K mobiler vil kunne levere noget der ligner HD-opløsning, hvilket helt sikkert vil løfte oplevelsen af at kigge rundt i den virtuelle verden. Når det så er sagt, vil jeg klart foretrække at se film på Gear VR frem for på en mobilskærm, og jeg kan slet ikke vente med at se, hvad fremtiden bringer på den front.

360° video

Når 360° videoer er lavet i ægte 3D, virker det meget overbevisende i VR. Man kan dreje sig og kigge hele vejen rundt om sig selv. Potentialet for teater, sportsbegivenheder og oplevelser som f.eks. helikopterture og rutsjebaneture er langt mere virkningsfulde og naturlige end vi kender det fra 3D biografer. Man føler simpelthen man er til stede, frem for at betragte noget fra en afstand. En 360 graders 3D video lavet af holdet fra Jurassic World, er sågar blevet den demo, som jeg tager frem som det første, når folk uden nogen interesse i spil og lignende skal prøve Gear VR. Den bringer smilet frem på læberne hver gang. Det er super fængende og meget intimt. Mange bliver faktisk bange og tager brillerne af, når det hele bliver for overvældende.

Samsung Gear VR test


Opløsningen på S6 serien er 2560x1440 og er fuld tilstrækkelig til en god oplevelse og til at man ikke ser de enkelte pixels ret tydelige, når de er trukket ud det meste af ens synsfelt. Men når man ser 360° video vil man ofte opleve, at indholdet gengives i meget lavere opløsning end skærmen reelt er. Mit bud er, at S6 serien har svært ved at klare den båndbredde, der skal til for at opretholde 360° med video i høj opløsning, og derfor må tilpasse opløsningen til processorens ydeevne i stedet for skærmen, hvilket ville være ideelt. Jeg er spændt på at sammenligne VR produkter, når Oculus Rift til PC frigives på markedet om få måneder. Det samme gør sig i øvrigt ikke gældende med spil, som tydeligt er mere skarpe og højere opløsning end video.

YouTube tilbyder også 360° videoer. Der er et lille ikon nede i højre hjørne af videoer på YouTube, som tilbyder 360. Men man kan også gemme videoerne fra YouTube og åbne dem i Gear VR.


Samsung Gear VR test


Spil

Samsung Gear VR test
Spil er en af de helt klare fordele ved Gear VR, da normale mobilspil mister rigtig meget ved at være begrænset til en lille mobilskærm og til et touch interface.

Det er ikke et krav, at man skal bruge en bluetooth gamepad til Gear VR, men langt størstedelen af spillene, kræver at man investerer i en. Omvendt er der mange eksempler på spil, der fungerer fint uden, men det er oftest i den simple genre.

Blandt mange testede spil, har jeg udvalgt et par spil, som skal have en anbefaling med på vejen:

Lands End er en god introduktion til VR uden brug af gamepad og super god til demonstrationer, da man hurtigt forstår konceptet og hvad VR kan præstere, som en almindelig skærm ikke kan – for slet ikke at tale om en mobil eller tablet. Det er nærmere en demo end et egentlig spil, selvom der er små opgaver på vejen, og det hele er overstået på en god times tid. Men det er sjovt så længe det varer. Lidt mere længde, så havde scoren være lidt højere. 4/6

Samsung Gear VR test


Adventure Time er et godt eksempel på hvor tiltalende et 3-persons spil kan være i VR. Det er ofte en af de første ting, som jeg viser til andre, når de skal opleve VR, specielt hvis de er vant til at spille. Man overværer en del af banen oppefra, og kigger ned på den person, som man styrer. Det er utrolig behageligt og langt mere hyggeligt end på en monitor eller et TV. Det er også langt mere intimt og vedkommende. Spillet er endnu ikke tilgængeligt på det europæiske marked, men ved at bruge en amerikansk DNS kan man altså købe det alligevel. 4/6

Samsung Gear VR test


Herobound: Spirit Champion er ligeledes et 3-persons platformspil. Det er fantastisk professionelt udført og minder i stil om Legend of Zelda spillene. Det føles lidt som at betragte et dukketeater udfolde sig omkring en, mens man kigger ned på det. Spillet er mange timer langt og får en kraftig anbefaling med på vejen. 5/6

Samsung Gear VR test


Smash Hit VR er kendt på iPhone og Android, men er nyt til VR. Det oprindelige spil er vanedannende, men det er intet i forhold til i VR, hvor man nærmest går i en trancelignende tilstand. Det er super flot og fængende. 4/6

Samsung Gear VR test


Demonstration

Som en del af denne test havde jeg på forhånd besluttet, at jeg ville gå ud og demonstrere Gear VR for en masse mere eller mindre interesserede personer i min omgangskreds, f.eks. på min arbejdsplads og til en julefrokost. Jeg vil tro, at omkring 50 mennesker afprøvede den på to uger.

Langt de fleste havde aldrig hørt om produktet før, men stort set alle var meget positive, overraskede og interesserede i at vide, hvor og hvornår man kan købe produktet. Jeg har før demonstreret smartphones, tablets og spillekonsoller for folk, men jeg har aldrig oplevet samme interesse for et produkt, som med Gear VR. Det sjove ved at demonstrere VR for andre mennesker, er at det overgår forventningerne med flere længder. Med andre ord; folk er ikke forberedte på hvad se skal til at opleve.

Jeg har tidligere demonstreret Oculus Rift Development Kit, og her blev den lave opløsning ofte nævnt samt det faktum, at man kunne se de sorte mellemrum mellem hver enkelt pixel. Det er heldigvis ikke tilfældet med Gear VR, der ser ud til at have passeret grænsen for, hvornår dette er et problem. Til gengæld blev den begrænsede opløsning på 360° video nævnt flere gange.

Det er meget forskelligt, hvordan de forskellige apps og videoer virker på folk. Det der blot er imponerende for den ene, kan være overvældende for en anden. Det er svært at finde den ene oplevelse, der river folk med. Til gengæld bliver alle revet med, når man finder den rigtige frem, og så får de ofte en masse ideer til hvad de kunne tænke sig at se og prøve i virtual reality. Mange var dog en smule negative over, at Gear VR kun virker med Samsung Galaxy S6 serien, specielt dem med iPhone. En problematik jeg sagtens kan sætte mig ind i.

Der var i øvrigt ingen der fik det dårligt, men en enkelt der følte, at det var anstrengende for øjnene.

Konklusionen må være, at hvis Samsung kan få folk til at prøve VR, så skal de nok få solgt en masse eksemplarer.

"Første begrænsning er manglen på positional tracking"

Gear VR eller Oculus Rift?

Det faktum, at Gear VR kører fra en mobiltelefon medfører, at den har en række begrænsninger i forhold til de løsninger, som vi vil se i løbet af 2016 med Oculus Rift, HTC Vive og PlayStation VR.

Den første begrænsning er manglen på positional tracking, som er evnen til at registrere, hvor du eller dine hænder befinder sig i rummet. Det giver sig f.eks. til udtryk, hvis du rejser dig eller sætter dig ned, som ikke registreres på Gear VR. Det registreres heller ikke om du bevæger dig rundt eller flytter hovedet. Dette giver en ubehagelig fornemmelse, hvis man kommer til at bevæge sig for meget, så det lærer man hurtigt at undgå.

Den anden begrænsning er, at mobilen naturligvis har sine begrænsninger i forhold til 3D grafik og hvor mange billeder i sekundet, der kan leveres. Det er tydeligt, at mange apps har sparet på grafikken for at opnå tilfredsstillende ydelse. Selvom skærmen er 2560x1440, renderes 3D grafik i 1920x1080, og opskaleres herefter igen til 2560x1440.

Jeg er dog alligevel gang på gang blevet positivt overrasket over hvad der faktisk kan lade sig gøre indenfor disse snævre rammer. Vi kommer nok til at se en voldsom udvikling på billedkvaliteten over de næste generationer af Gear VR.

Også størrelsen på synsfeltet, som Gear VR kan gengive, er begrænset. Det drejer sig måske om relativt få graders forskel, men det er alligevel nok til at indlevelsen ikke helt er på samme niveau som Oculus Rift. Det giver sig f.eks. til udtryk I fornemmelsen for størrelsesforhold i den virtuelle verden, eller i hvor virkelige ting fremstår; f.eks. om man får et sug i maven, når man kigger ud over en kant eller hopper ned et højt punkt.

Det gjorde jeg ikke med Gear VR, men rigtig mange af dem, der fik love at prøve i testperioden lod sig rive med. Så det er nok meget personligt, hvad der skal til for at opnå dyb indlevelse. Punktet for mig ligger lige niveauet over Gear VR, men det betyder altså ikke, at oplevelsen ikke er tiltalende eller underholdende. Den overgår stadig langt hvad en skærm eller et lærred kan rent visuelt.

Disse begrænsninger har de kommende stationære løsninger ikke, men de er til gengæld begrænsede af krav til hardware, ledninger og plads. Jeg har svært ved at se den mobile løsning som en egentlig konkurrent på nuværende tidspunkt, da produkterne henvender sig til forskellige formål.

Omvendt er den mobile løsning faktisk lidt tættere på hvad Oculus Rift kan levere af indlevelse og kvalitet, end jeg havde troet var muligt.

Konklusion

Jeg var blandt tvivlerne da Oculus VR annoncerede, at de ville lave en mobil VR løsning i samarbejde med Samsung. Jeg var bange for, at dette samarbejde ville tage fokus fra deres kommende meget omtalte PC løsning, Oculus Rift, og jeg blev kun mere overrasket da John Carmack blev hyret til at stå i spidsen for udviklingen af softwaren til Gear VR. Det måtte være et vigtigt område for dem.

Annonce:
Nu har jeg prøvet Samsung Gear VR. Nu forstår jeg, hvorfor mobilt VR er så vigtigt. På længere sigt er jeg ikke i tvivl, at det er her fremtidens underholdning ligger, og at det er med mobilt VR, man når ud til alverdens brugere. Man kan tage oplevelsen med sig, helt uden ledninger eller store gaming PC’er, og det betyder, at man er tilbøjelig til at tage brillen frem igen og igen – og tage den med sig. Gear VR er super behagelig og jeg kan nemt bruge brillen i flere timer af gangen. Batteriet holder ca. 3 timer på en opladning og det kan jeg nemt tømme i én session. Der er bare et eller andet der gør, at man vil tilbage igen og igen.

Der er dog ingen tvivl om begrænsningerne i forhold til de stationære løsninger, og jeg må indrømme at jeg ikke ville kunne nøjes med Gear VR alene, da der stadig væk er langt op til den grad af indlevelse, som de stationære løsninger kan levere. Hvis man ikke ejer en kraftig gaming PC er Gear VR dog ikke et dårligt kompromis at indgå. Jeg er også overbevist om, at den mobile løsning vil kunne leve side om side med de stationære løsninger. Jeg vil endda tro mange vil ende med at eje begge dele, inklusiv mig selv.

På mange måder er Gear VR mere en spilkonsol end det er et stykke tilbehør. Det har sit eget interface, sin egen app butik, så på den måde er det en platform, ligesom f.eks. det nye Apple TV er en platform. Gear VR’s succes afhænger derfor af det indhold, der løbende bliver udgivet på platformen, som igen afhænger af hvor mange Gear VR der sælges. Jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke bliver en succes, så jeg tror mange udviklere vil vende blikket mod Gear VR.

Jeg vil give Gear VR stor anbefaling herfra, og skulle man være ejer af en Samsung Galaxy S6, synes jeg ikke der er nogen vej udenom at smide de ca. 900 kr. Det er på alle måder mere værd og giver en helt ny dimension til telefonen. Og hvis man skal ud og investere i Android-mobil, vil det være værd at overveje at vælge S6-serien, netop for at kunne bruge Gear VR. Der findes allerede bundles, hvor man får Gear VR med gratis.

Valget er dog mindre åbenlyst for iPhone brugere, som jeg selv. Jeg står overfor et stort dilemma – jeg vil ikke af med muligheden for at bruge Gear VR, men jeg vil heller ikke skifte til Android fra iOS. Det ender nok med jeg at gør det alligevel, for Gear VR er fremragende underholdning og et fantastisk supplement til mobilen. Regn dog med at bruge 200-400 kr. ekstra på en Android gamepad for fuldt udbytte.

Pris og forhandler:





Nemt interface
Udvalg af apps
God billedkvalitet
Stor indlevelse
Mobilitet
Pris


360° video er grovkornet
Gamepad skal købes separat
Ingen positional tracking





Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |