Samsung toppede igen i 2021 det globale TV-marked med en markedsandel på 29,5% efterfulgt af LG med 18,5%. Det oplyser analysefirmaet Omdia.
Sydkoreansk dominans
Sydkoreas to elektronikgiganter, LG Electronics og Samsung Electronics, sad tilsammen på næsten halvdelen (48%) af det globale TV-marked sidste år, målt på omsætning. Det er et lille fald på 0,5% ift. 2020.
Siden 2006 med lanceringen af sine 'Bordeaux' LCD TV, har Samsung været førende. Sidste år opnåede Samsung en markedsandel på 29,5%, målt på omsætning, og en 19,8% markedsandel, målt på styksalg. Det skriver Business Korea og Pulsenews baseret på tal fra Omdia.
- "Vi var i stand til at opnå nummer et positionen for 16. år i træk takket være forbrugernes tillid og kærlighed til Samsung TV," sagde Il-kyung Seong, VP for Visual Display Business hos Samsung Electronics (oversat).
LGs markedsandel lød på 18,5% af omsætningen – en rekord for selskabet – og 12,8% af styksalget.
Samsung solgte omtrent 42 mio. TV sidste år, mens LG solgte omtrent 27 mio. TV.
Sony rangerede nummer tre med en markedsandel på 9,5% (omsætning), mens TCL og Hisense tog fjerde- og femtepladsen med hhv. 8,0% og 6,8%. Markedsandelen på styksalg blev ikke omtalt for de tre efterfølgere.
I 2005 var der seks japanske mærker – Hitachi, JVC, Panasonic, Sharp, Sony and Toshiba – med i top-10 på det globale TV-marked, men i dag er det Sydkorea, som sidder på magten.
Samsung og LG har samtidig et fast greb om premium-segmentet af TV-markedet pga. salg af store og avancerede LCD TV ("Neo QLED") og OLED. Salget af "QLED" LCD TV forventes at falde i 2022 mens salget af OLED TV forventes at stige markant.
Der blev sidste år solgt over 210 mio. TV-skærme på det globale marked.
Den interaktive graf (Infogram) kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen.
- Kilde: Omdia via Business Korea, Pulsenews