Analyseselskabet Omdia forventer, at salget af QD-LCD TV, eller "QLED", vil falde i 2022 for første gang, idet Samsung starter overgangen til OLED TV. Det skriver Business Korea.
OLED skinner, "QLED" falmer
Efterspørgslen på LCD TV er faldet siden slutningen af 2021, og Omdia forventer, at tendensen også vil påvirke salget af premium LCD TV, konkret LCD med et quantum dot-lag såsom "Neo QLED", "QLED", "ULED" og "QNED".
- "Ifølge markedsanalysefirmaet Omdia forventes QD-LCD TV salget at falde 3,1 procent til 17,674 milliarder USD i 2022, hvilket er første gang, at det årlige salg af QD-LCD TV falder. QD-LCD-paneler bruges i Samsung Electronics' premium Neo QLED TV," skriver Business Korea (oversat).

Samsung lancerede sit første LCD TV med QD i 2017, markedsført som "QLED". Foto: Flatpanels
Omvendt forventes salget af OLED TV at stige støt og nå 12,7% af det totale TV-marked i 2022, ifølge Omdia.
OLED forventes desuden at øge sin andel på markedsegmentet for premium TV fra 35,7% i 2021 til 42,1% i 2022, mens QD-LCD's andel forventes at falde fra 39% til 37,8% i samme periode. OLED-teknologien har endnu ikke fået fodfæste i segmentet for 70-tommer og større skærme.
Læs også: Første kig: QD-OLED skærme
En nøglefaktor er Samsung Displays lancering af QD-OLED, som er en ny type OLED-panel. De første QD-OLED TV lanceres af Samsung og Sony. LG Display forventes ligeledes at øge sin produktion af OLED-paneler, der bruges i TV fra bl.a. Hisense, LG, Panasonic, Philips, Sony og muligvis endda Samsung.
- "Samsung Electronics forventes at bruge 1,5 mio. OLED-paneler fra LG Display og 500.000 QD-skærmpaneler fra Samsung Display," siger en kilde i branchen til Business Korea (oversat). "En overgang til OLED TV er blevet uundgåelig i TV-branchen."
Samsung planlægger angiveligt at lancere sit første OLED TV mellem maj og juni i år.
- Kilde: Business Korea, Omdia