Salg af OLED TV fordoblet i Danmark i r

13 Sep 2018 | Rasmus Larsen |

Salget af OLED-tv i Danmark er steget med over 121% i r. P nordisk plan vinder OLED hastigt frem i 55 og 65". Tallene viser ogs, at Samsung taber andele.

OLED vinder frem

Brancheforeningen og GfK kunne p IFA 2018 fortlle om seneste tendenser indenfor forbrugerelektronik i Danmark. De fortalte, at 72% af alle solgte tv-skrme i r har 4K-oplsning og at andelen er stigende. Inden lnge vil 8K-tv indg i tallene, men for at kapre andele, vil det krve, at danskere begynder at kbe endnu strre skrme.

I rets syv frste mneder har salget af tv-skrme i Danmark vret fladt (-0,5%) i forhold til samme periode sidste r. Salget af LCD-tv er get 3% tilbage til 220.000 styk, mens salget af OLED er get frem med 121% til ca. 10.000 styk. Der slges sledes stadig langt, langt flere LCD-tv.

Flatpanels har herudover via en kilde fet indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skrme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu p 2/3 af det nordiske salg (mlt p styk). Det er i denne prisklasse, at OLED pt. kan kbes. I 2017 var billedet lige omvendt, da 55" LCD sad p knap 2/3.

OLED er for alvor begyndt at rykke i prisklassen under 10.000 kroner
OLED vinder ligeledes hastigt indpas i 65 segmentet, hvilket formentlig skyldes, at priserne er dykket. Sidste r var 55% af alle 65 skrme solgt i prisklassen over 2.000 Euro (15.000 DKK) baseret p LCD-teknologi. I r udgr OLED over 2/3 af segmentet. Det er i denne prisklasse, at 65" OLED pt. kan kbes.

I de lave prisklasser slges der udelukende LCD, men tallene viser, at OLED tager store andele i takt med, at priserne falder. Salget af den nye skrmteknologi er sledes for alvor begyndt at rykke i prisklassen under 10.000 kroner. For at der virkelig skal volumen p OLED, krver det dog, at producenterne prisstter dem lavere end 7.500 kroner og eventuelt introducerer 40-49 modeller.


Samsung taber andele

P nordisk plan er Samsung stadig strst qua fortsat strkt salg i mellemsegmentet. LG ligger p andenpladsen, Philips p tredjepladsen og Sony p fjerdepladsen. Finlux, Grundig og TCL har alle overhalet Panasonic, mlt p styk.

Samsung oplever imidlertid strk modvind og har tabt markedsandele i 17 ud af de seneste 19 mneder. I flere mneder er salget faldet over 20% r-til-r.

Sony tabte i 2017 andele i samtlige mneder, men selskabet er begyndte at kapre tv-kunder i 2018. Billedet ser nogenlunde identisk ud hos Panasonic, hvorimod LG og Philips begge har taget betydelige andele i 2017 og 2018.

Forskydningerne kan dog ikke forklares af OLEDs strke position i premium-segmentet. Tallene vidner om forskydninger i den brede mellemklasse samt pres nedefra fra nye spillere.

I en kommende artikel kigger vi nrmere p tendenserne indenfor skrmstrrelser.



Flere nyheder

Smart TV

Hollandsk forbrugerrd advarer om forsvindende apps p Smart TV

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF9 OLED

Sony AF9 OLED kronet 'Kongen af TV' ved 2018 TV Shootout

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000

Danskerne kber strre TV

24 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony OLED dimming

Sony svarer i sagen om OLED TVs lysdmper (plus mlinger)

24 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
WISA lyd

WiSA Ready er certificerings-program for TV, spilkonsoller mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Amazon Link Amp

Amazon lancerer tv-optager, Link, Amp, Sub, Input mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Evolution Kit

Samsung lancerer nyt Evolution Kit efter forbrugerklagesager

20 Sep 2018 | Rasmus Larsen |