Salg af OLED TV fordoblet i Danmark i år

13 Sep 2018 | Rasmus Larsen |

Salget af OLED-tv i Danmark er steget med over 121% i år. På nordisk plan vinder OLED hastigt frem i 55 og 65". Tallene viser også, at Samsung taber andele.

OLED vinder frem

Brancheforeningen og GfK kunne på IFA 2018 fortælle om seneste tendenser indenfor forbrugerelektronik i Danmark. De fortalte, at 72% af alle solgte tv-skærme i år har 4K-opløsning og at andelen er stigende. Inden længe vil 8K-tv indgå i tallene, men for at kapre andele, vil det kræve, at danskere begynder at købe endnu større skærme.

I årets syv første måneder har salget af tv-skærme i Danmark været fladt (-0,5%) i forhold til samme periode sidste år. Salget af LCD-tv er gået 3% tilbage til 220.000 styk, mens salget af OLED er gået frem med 121% til ca. 10.000 styk. Der sælges således stadig langt, langt flere LCD-tv.

Flatpanels har herudover via en kilde fået indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skærme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu på 2/3 af det nordiske salg (målt på styk). Det er i denne prisklasse, at OLED pt. kan købes. I 2017 var billedet lige omvendt, da 55" LCD sad på knap 2/3.

OLED er for alvor begyndt at rykke i prisklassen under 10.000 kroner
OLED vinder ligeledes hastigt indpas i 65” segmentet, hvilket formentlig skyldes, at priserne er dykket. Sidste år var 55% af alle 65” skærme solgt i prisklassen over 2.000 Euro (15.000 DKK) baseret på LCD-teknologi. I år udgør OLED over 2/3 af segmentet. Det er i denne prisklasse, at 65" OLED pt. kan købes.

I de lave prisklasser sælges der udelukende LCD, men tallene viser, at OLED tager store andele i takt med, at priserne falder. Salget af den nye skærmteknologi er således for alvor begyndt at rykke i prisklassen under 10.000 kroner. For at der virkelig skal volumen på OLED, kræver det dog, at producenterne prissætter dem lavere end 7.500 kroner – og eventuelt introducerer 40-49” modeller.


Samsung taber andele

På nordisk plan er Samsung stadig størst qua fortsat stærkt salg i mellemsegmentet. LG ligger på andenpladsen, Philips på tredjepladsen og Sony på fjerdepladsen. Finlux, Grundig og TCL har alle overhalet Panasonic, målt på styk.

Samsung oplever imidlertid stærk modvind og har tabt markedsandele i 17 ud af de seneste 19 måneder. I flere måneder er salget faldet over 20% år-til-år.

Sony tabte i 2017 andele i samtlige måneder, men selskabet er begyndte at kapre tv-kunder i 2018. Billedet ser nogenlunde identisk ud hos Panasonic, hvorimod LG og Philips begge har taget betydelige andele i 2017 og 2018.

Forskydningerne kan dog ikke forklares af OLEDs stærke position i premium-segmentet. Tallene vidner om forskydninger i den brede mellemklasse samt pres nedefra fra nye spillere.

I en kommende artikel kigger vi nærmere på tendenserne indenfor skærmstørrelser.



Flere nyheder

Black Friday

Black Friday 2018: Guides, tips & vores TV-anbefalinger

16 Nov 2018 | Rasmus Larsen |
Boxer TV i 2019

Boxer i 2019: Få kanal-ændringer & prisstigninger på op til 30 kr/md.

16 Nov 2018 | Rasmus Larsen |
Loewe Mimi Defined

Loewe TV får personlig lyd med Mimi Defined-funktion

16 Nov 2018 | Rasmus Larsen |
Waoo i 2019

Waoo i 2019: App til Apple TV, flere film og prisstigninger

15 Nov 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung 8K

Samsung Q900R (8K) modtaget

15 Nov 2018 | Torben Rasmussen |
Infuse Apple TV

Infuse 5.9 til Apple TV har Airplay 2 support, cloud-streaming mm.

14 Nov 2018 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSees tv-kanal skal hedde 'Xee' og vil indgå i alle tv-pakker

14 Nov 2018 | Rasmus Larsen |
QLED Alliance

QLED-alliancen er i opløsning

13 Nov 2018 | Rasmus Larsen |