Sonos har solgt 19 mio. produkter - kan droppe bagudkompatibilitet

08 Jul 2018 | Rasmus Larsen |

Sonos gr p brsen og det giver os et sjldent indblik i selskabet bag multirumshjttalere og tv-lyd. Sonos har siden 2005 solgt 19 mio. produkter, men pusler med tanken om at droppe support af ldre produkter. De er ogs ved at vende flere rs underskud til overskud.

Sonos i 6,9 mio. husstande

Per 31. marts 2018 har kunderne registreret over 19 mio. produkter, lyder det fra selskabet. Sonos-produkterne str fordelt i omtrent 6,9 mio. husstande, hvilket svarer til 2,75 Sonos-produkter per husstand.

- Per 31. marts 2018 havde vores kunder registreret over 19 mio. produkter i ca. 6,9 mio. husstande verden over. Baseret p kundedata vurderer vi, at vores kunder i gennemsnit lytter til ca. 70 timers indhold per mned og ca. 80% mere musik efter at have kbt deres frste Sonos-produkt. Vi vurderer ogs, at vores kunder lytter til 5 mia. timers lydindhold p vores produkter i regnskabsret 2017, hvilket svarer til en vkst p 33% fra ret fr, skriver Sonos i sit brsprospekt.

Sonos har en porteflje bestende fire TV-lydprodukter (Sonos Beam, Playbar, Playbase og Sub), fire musikhjttalere (Sonos One, Play:1, Play:3 og Play:5) samt to tilbehrsprodukter (Connect og Connect:Amp).


Sonos Beam


Fremtiden for Sonos

Hjttalerne kan forbindes via selskabets eget multirumssystem. Herudover har man, iflge brsprospektet, fokus p at tilfje flere tjenester samt stemmeassistenter, herunder Amazon Alexa, Google Assistant og Siri (via Airplay 2).

Selskabet har desuden indget partnerskab med Apple om at inkorporere Apples multirumssystem, Airplay 2, i nyere produkter (Beam, One, Playbase og Play:5). De ldre produkter kan iflge Sonos ikke opdateres.

Sonos advarer i sit brsprospekt om, at de p kort eller mellemlang sigt kan se sig ndsaget til at droppe support af ldre produkter, da det ikke lngere er praktisk eller omkostningseffektivt. De advarer potentielle aktionrer om, at det kan koste kunder.

- Vi forventer p kort eller mellemlang sigt, at denne bagudkompatibilitet ikke lngere vil vre praktisk eller omkostningseffektiv, og vi vil muligvis reducere eller afbryde servicen til ldre produkter. Hvis vi ikke lngere tilbyder omfattende bagudkompatibilitet for vore produkter, kan vi skade vores kundeforhold. Vrdien af vores produkter hos eksisterende og potentielle kunder kan ogs falde, lyder det.

Der er p nuvrende tidspunkt ikke taget en beslutning, men Airplay 2 er mske et forvarsel om, hvad Sonos nsker at arbejde videre med og hvilke produkter.


Underskud (mske) vendt til overskud

Brsprospektet giver endelig indblik i selskabets finansielle tilstand. Sonos har voksende omstning og rundede nsten en milliard dollars i regnskabsret 2017 (afsluttet 30. september 2017).

Sonos har imiderltid kmpet med rde tal p bundlinjen i de seneste tre r. I frste halvdel af regnskabsret 2018 (oktober 2017 tom. marts 2018) kan de fremvise et plus, men det samme var tilfldet i 1. halvdel af 2017, hvor hele ret alts endte i minus.

Selskabet gr p Nasdaq-brsen i USA under symbolet SONO.


- Kilde: Sonos brsprospekt



Flere nyheder

Smart TV

Hollandsk forbrugerrd advarer om forsvindende apps p Smart TV

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF9 OLED

Sony AF9 OLED kronet 'Kongen af TV' ved 2018 TV Shootout

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000

Danskerne kber strre TV

24 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony OLED dimming

Sony svarer i sagen om OLED TVs lysdmper (plus mlinger)

24 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
WISA lyd

WiSA Ready er certificerings-program for TV, spilkonsoller mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Amazon Link Amp

Amazon lancerer tv-optager, Link, Amp, Sub, Input mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Evolution Kit

Samsung lancerer nyt Evolution Kit efter forbrugerklagesager

20 Sep 2018 | Rasmus Larsen |