7 ud af 10 danskere ville ikke undvære TV-skærmen

01 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Streaming har ændret tv-landskabet i Danmark og det er blevet langt lettere at se film og tv-serier via de håndholdte enheder. Alligevel kunne 7 ud af 10 danskere ikke forestille sig at undvære TV-skærmen, viser en undersøgelse af YouGov.

71% bruger TV-skærmen til kanaler

Streaming er støt stigende, men danskerne ser stadig oftest tv-kanaler tv på husets største skærm. 71% af de adspurgte danskere bruger således deres stueskærm til at se tv-kanaler – eller ”flow TV” – viser en undersøgelse foretaget af YouGov for Samsung.

Andelen, som ser tv-kanaler på tv-skærmen stiger til 92%, hvis man spørger danskere i alderen 50-74 år. Samtidig står det dog klart, at streaming på ganske få år har vundet indpas blandt de yngre seere. 45% af danskere i alderen 15-34 år bruger således tv-skærmen til at se streaming.

Streaming har ellers gjort det nemt at se film og tv-serier på tværs af enheder. Det bruges i udbredt grad og branchen er begyndt at observere husstande, som slet ikke har en traditionel tv-skærm i stuen. Får danskere i målgruppen 15-49 år valget, foretrækker knap halvdelen (44%) dog at se streaming Smart TV eller andre forbundne tv-bokse fremfor smartphone/tablet.


CES 2017 Smart TV


72% vil ikke undvære TV-skærmen

7 ud af 10 danskere (72%) siger desuden, ifølge undersøgelsen, at de ikke kunne forestille sig at undvære tv-skærmen. Det er over de seneste år samtidig blevet vigtigt for seerne, at skærmen kan tilgå viften af tjenester, lyder det fra Samsung.

- ”Vi oplever, at det er blevet et krav for vores kunder, at husets primære TV, dét som står i stuen, skal kunne tilgå og understøtte de forskellige streaming-tjenester. Derfor samarbejder vi løbende med nye streaming-tjenester, der ønsker at integrere deres platform i Samsungs Smart Hub, som findes i de allerfleste nye TV-modeller i dag. På den måde gør vi det så nemt som muligt at se præcis, hvad man ønsker på TV’et,” siger Tommy Nilsson, Nordisk salgsdirektør hos Samsung.

Som vi har hørt så ofte før, så er Netflix den foretrukne streamingtjeneste i Danmark. 42% af danskerne streamer Netflix.

Samsung konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at ”det klassiske TV altså lever i bedste velgående”.


Udvalgte tal fra undersøgelsen:

Næsten halvdelen (42 %) af de adspurgte danskere streamer via. Netflix
71 % af de adspurgte danskere bruger deres TV til at se ”Flow TV”
9 ud af 10 danskere (92 %) i alderen 50-74 år, ser ”Flow TV”
45 % af de unge i alderen 15-34 år, streamer via TV’et
7 ud af 10 danskere (72%) kunne ikke forestille sig ikke at have et TV
44 % i alderen 15-49 år foretrækker at streame film på deres Smart TV fremfor andre enheder
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1007 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 28. juni - 03. juli 2017.



Flere nyheder

BeoVision 11

B&O-designikon udgår med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trådløse TV-højttalere baseret på dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver værktøj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mærket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgår HBO i Emmy-nomineringer efter 17 års dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Beoplay V1

Beoplay udgør nu knap halvdelen af B&O omsætning - TV faldet til 1/4

12 Jul 2018 | Rasmus Larsen |