Første indtryk af Sony AF8 OLED og XF90 LCD

23 Jan 2018 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk) |

Vi havde ved CES 2018 mulighed for at få en privat demonstration af Sonys AF8 OLED og XF90 LCD. Her gik Sony i detaljer med de teknologier, de udnytter i de to skærme - herunder specifikt Sonys filosofi inden for billedkvalitet samt den seneste opdatering til deres motion-system ’X-Motion Clarity’.

I den indledende præsentation talte Sony om, hvordan man i den perfekte verden leverede skærme, hvor billedet var perfekt matchet til de studiemonitors filmproducenterne benytter i post-produktionen. Men fordi indhold varierer og brugere har forskellige præferencer, så må der nødvendigvis være et mellemled i skærmen i form af en brugermenu, som tillader justeringer. Med X1 Extreme processoren har man søgt at skabe en platform, som både giver mulighed for avancerede efterbehandlinger, men som også rammer tæt på filmskaberens mål - hvis det er dét man ønsker.


Bedre bevægelse med X-Motion Clarity


Med Sony XF90 – afløseren til sidste års XE90 – har Sony arbejdet videre med den dynamiske bagbelysning på deres LCD-modeller. Et af de problemer, man kæmper med på sample-and-hold-baserede skærme, som LCD-TV tilhører, er hjernens fortolkning af de billeder den modtager, hvor hukommelseseffekten er en betydelig kilde til opfattelsen af et sløret billede. Basalt set, så brænder billedet fra skærmen fast på nethinden pga. den konstante udsendelse af lys fra skærmen, hvilket er et problem, når der skal vises bevægelse, da du stadig har forrige billede hængende i hukommelsen. En af måderne, hvorpå dette kan omgås, er ved at benytte den såkaldte ”scanning backlight” teknologi, hvor lyset fra skærmen slukkes mellem hvert billede, så nethinden vaskes ren. Samtidigt tilføjes der ekstra – kunstige – billeder i billedstrømmen, så bevægelse fremtræder mere flydende.


Sony 2018 TV


Ulempen ved at slukke for lyset er imidlertid, at lysstyrken daler ret kraftigt, hvilket vi også har fremhævet i vore anmeldelser gennem tiderne. Med indtoget af HDR er tv-markedet blevet meget fokuseret på den maksimale lysstyrke fordi den er et vigtigt element i den samlede oplevelse. Sony har med XF90 introduceret en ny måde at benytte scanning backlight på, hvor man ikke længere blot blinker med hele bagbelysningen, men i de øjeblikke, hvor lyset er tændt, booster lysniveauet adskillige gange lokalt især i de områder, hvor objekter er i bevægelse. Det lader sig gøre idet Sony benytter lokal og gradueret styring af lysstyrken på XF90. Resultatet er skarpere billeder under bevægelse, samtidig med, at lysstyrken bevares.

Sony forklarede, at systemet som udgangspunkt er aktiveret i standard-profilen, men at man i Biograf-profilen stadig ikke benytter indsættelse af kunstige billeder, da slør og lettere hakkende bevægelser ofte er intentionen fra filmskaberens side.

Ved disse demonstrationer fremvises nye modeller typisk side-om-side med konkurrerende produkter, og i direkte sammenligning med et TV fra en af de store konkurrenter (en Q-model fra Samsung), fremstod XF90 ganske overbevisende i stresstest. Sony har traditionelt set høstet mest ros for deres håndtering af bevægelse, men vi venter lige med at give den endelige dom indtil vi har testet skærmen i et kontrolleret miljø.


Sony 2018 TV


Bedre HDR med X1 Extreme


Den anden del af den praktiske demonstration var koncentreret omkring X1 Extreme processorens håndtering af gradienter - dvs farveovergange - med fokus på HDR. HDR benytter en højere bit-dybde til håndtering af farveskalaen, men i de helt mørke nuancer er der stadig basis for forbedringer, da især OLED kæmper med banding og farvestik, når gråtonerne daler til under 5 IRE. Det samme gør sig gældende i den øverste del af højlyset, hvor detaljer brænder ud og man igen kan opleve farvestik, hvis primærfarverne ikke kan styres godt nok ift. hinanden.

Der blev vist adskillige demoklip, hvor AF8 var vist i sammenligning med Sonys egen (hundedyre) reference OLED-studiemonitor og en OLED-konkurrent (LG C7). Studiemonitoren opererer i absolutte luminansniveauer, så der er ikke en såkaldt PQ-kurve indblandet, dvs. at for denne specifikke monitor, så klippes luminansinformation over 1000 nits helt fra, men det giver samtidig en unik mulighed for at se, hvad lysniveauet for en given scene skal være helt eksakt. Det er ikke en sammenligning almindelige dødelige har mulighed for at foretage, og selvom man kan komme langt med en kalibrering, så er det aldrig muligt at vise filmskaberens intention 100% korrekt på et konsumer-tv.


Sony 2018 OLED


Under demonstrationen blev der benyttet både generiske gradient-mønstre, lignende dem vi selv tester med, men også scener fra forskellige film skudt i HDR, og de ovennævnte problemer med højlys og skygge blev demonstreret. I direkte sammenligning med reference-monitoren, var der ingen de to konsumer-TV, der stod 100% korrekt, men når det kom til især gradienter på både generiske mønstre og filmsekvenserne, så var den umiddelbare konklusion, at AF8 klarede sig godt (samme konklusion var i øvrigt gældende for XF90). Farvestikket i højlyset er en af de ting man aldrig selv vil opdage i film, da det kræver en reference at holde op imod, med mindre man kender indholdet virkelig godt. Også her var der en synlig forskel mellem AF8 og det konkurrerende 2017 OLED-tv.

Da både AF8 og A1 leveres med samme panel i 2018, vil de dyder, som Sony fremhævede, også gælde A1-modellen. A1 benytter også samme X1 Extreme-processor.

Læs også: Sony fremviser 8K HDR-tv prototype med 10000 nits højlys

Man skal naturligvis tage disse private fremvisninger med et vist forbehold, da de færreste producenter fremviser nye produkter i et negativt lys, men demonstrationen underbyggede vores egne konklusioner fra testen af A1, når det kom til især gradienterne. Skulle man fremhæve en negativ side, så betyder dette dog også, at performance på AF8 må forventes at matche A1 og dermed ikke byde på nævneværdigt nyt.

Fotografering var, som sædvanligt, ikke tilladt, så I må nøjes med billeder fra messegulvet. Vi må vente med den endelige konklusion og se om demoen er retvisende, når AF8 og XF90 lander på testbænken i foråret.


Sony 2018 OLED


Android TV – opdatering til ver. 8.0


Sony kunne på CES 2018 bekræfte, at de arbejder på at klargøre Android version 8.0, også kaldet Oreo. Selskabet ville ikke sætte dato på, men pegede på, at udviklingstempoet er øget. Det er givetvis rigtigt, men Android 8 blev frigivet i slutningen af august 2017, så forbrugerne skal stadig væbne sig med tålmodighed.

Sony ville gerne bekræfte, at 2018-modellerne får Oreo, men ikke kommentere på ældre modeller endnu. Sony afslører som regel flere detaljer om skærmene imellem CES og lancering.

Opdateringen til Android 8.0 er værd at bide mærke i fordi den fundamentalt ændrer brugerfladen i Android TV. Fra at have en række anbefalinger øverst og nedenunder genveje til apps og spil på forsiden, betragtes hver tjeneste – f.eks. Netflix – nu som en ”kanal”, forstået på den måde, at hver tjeneste får egen række på forsiden. Fra denne række får man serveret anbefalinger og kan fortsætte afspilning af tv-serier, som man er i gang med at se.

Videoen herunder er fra en betaudgave af Android 8.0, men viser i store træk, hvad du kan forvente.




Sony har længe arbejdet på at aktivere HDR i YouTube app’en på Android TV, men brugere venter stadig med længsel. Situationen kompliceres yderligere af, at den indbyggede Chromecast funktion heller ikke håndterer HDR. Selskabet havde intet at tilføje til sagen på CES, så opdateringen er næppe lige på trapperne. YouTube i HDR kræver teknisk VP9-2 (Profile 2), hvorfor kun skærme med hardware-understøttelse af VP9-2 kan opdateres.

Der var heller intet nyt om Google Assistant på Sonys Android TV. Taleassistenten er aktiveret i USA, men Europa må vente.



Flere fokusartikler

HDMI ARC

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret

03 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
Sony Master TV

Første indtryk af Sony AF9 og ZF9

02 Aug 2018 | Torben Rasmussen |
Apple TV

Guide: 9 tips til Apple TV

06 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
LG wallpaper OLED

Flatpanels øger fokus på TV-lyd

27 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Karakterer TV-lydprodukter

Oversigt: Karakterer på TV-lydprodukter

27 Jun 2018 | Tommy Lindegaard |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og sætter spot på udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR og Atmos

Liste: Film i 4K HDR & Dolby Atmos på iTunes

06 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Airplay 2

Airplay 2: Hvad du skal vide

01 Jun 2018 | Rasmus Larsen |