Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#342808
VILLAFOREVER skrev: 30. maj 2022, 14:33 Ja gav 17000 kr for AJ90, og QE90A er på tilbud til 7499. Lidt noget andet ;)

Jeg valgte QE90A, fordi jeg har hørt/læst at det er bedre end QE90B. Kender i noget til dette?
Det lyder absolut som en god deal. Du sparer ti lapper og får stadig et highend QLED tv. Allerede nu har du reduceret et værditab og kan derfor "tillade" dig at bruge feks 10.000 om lad os sige 5 år (og få lidt for dit QE90 ved salg) og samtidig få det måske bedste og næsten nyeste tv for samlet set det samme som du skulle betale for det QD-OLED tv du ville betale 17.000 for.

Ja, man betaler virkeligt i dyre domme for at få det allernyeste ifht besparelsen ved at købe forrige års flagskib. Synes ikke merprisen svarer til det forbedrede billede man får.

Især OLED's billedkvalitet er nærmest stagneret de senere år hvor forbedringerne mere har handlet om lidt mere lysstyrke og forbedret billedbehandling med en chip.

Alt i alt tror jeg de kommende 2-3 år vil byde på flere nyudviklede paneltyper og markante forbedringer, da kampen mellem producenterne om at udvikle bedre tv er blev skærpet da de alle har anlagt nye fabrikker og oprettet nye udviklingscentre med massive investeringer.

Indenfor al elektronik kommer der altid perioder hvor nytænkningen og udviklingen stagnerer og forstærkes. De kommende år byder nok på spændende produkter og teknologier.

Klogt valg du foretog der 👍
#342905
Faktisk ikke.

Selvfølgelig på Sort niveauet halter QLED, men farver og lysstyrke er QLED bedre end OLED efter min mening. Ihvertfald til mit forbrug. Syntes også QN90A står bedre på PS5! 😎
Ikke sikkert andre syntes det.
Og så er det bare fedt ikke at skulle tænke på Burn-In. Og ja prisforskellen gør jo også jeg lever bedre, med de kompromiser QLED har.
#342908
VILLAFOREVER skrev: 3. jun 2022, 11:27 Faktisk ikke.

Selvfølgelig på Sort niveauet halter QLED, men farver og lysstyrke er QLED bedre end OLED efter min mening. Ihvertfald til mit forbrug. Syntes også QN90A står bedre på PS5! 😎
Ikke sikkert andre syntes det.
Og så er det bare fedt ikke at skulle tænke på Burn-In. Og ja prisforskellen gør jo også jeg lever bedre, med de kompromiser QLED har.
Spændende. Nu er der vel også nogle producenter som har QLED/LCD skærme
#342910
Jeg har en gang haft et ips lcd panel. Det var ikke en fornøjelse og jeg håber ikke du sidder med samme oplevelse som mig når du fyrer en film op en af de kommende aftener :((

Hvis det var for at spare penge hvorfor så ikke købe 55 tomme lg b1 oled? Det koster under 7000.
#342911
Største grund til ombytningen, var at jeg var utilfreds med AJ90 modellen. Dernæst var QN90A markant billigere.

Så ville jeg også gerne undgå risikoen for Burn-In.

Jeg kan selvfølgelig godt se, når jeg fyre op for en film om aftenen, at det ikke er perfekt, men jeg syntes faktisk min QN90A performer meget godt.👀 Elsker farverne, og lysstyrken. 💪
Udover det, dysser den ned for lyset ved de sorte bjælker, under film afvikling. :) Så det genere mig ikke.
#342979
VILLAFOREVER skrev: 3. jun 2022, 13:16Udover det, dysser den ned for lyset ved de sorte bjælker, under film afvikling. :) Så det genere mig ikke.
Bare et venligt tip prøv at sæt en hdr film på skærmen med undertekster før returperioden udløber ophør.

Jeg var godt nok ked af vores ips lcd og det endte med at blive et dyrt fejlkøb fordi vi først for sent opdagede dets skavanker. Det blev også købt om sommeren med lange lyse aftener.
#342980
Kabri:

Tak for tippet. Jeg kan sagtens se hvad du mener ift. når det bliver vinter osv. Kan godt se tv’et lider en del af blooming, hvilket jeg normalt hader, men elsker virkelig farverne og designet på QN90A.

Prøvede at sætte nogle 4KHDR film på, via min PS5, og kan virkelig godt se hvad du mener. Jeg er dog glad for tvét, men kan jo være jeg bliver negativt overrasket til vinter, når alt omkring skærmen er sort.
Prøvede at lukke så meget af for gardiner ved test.

Men burn-in vil jeg virkelig ikke bekymre mig om, og farver og lysstyrke elsker jeg. Så der må vel være nogle kompromiser. Nu kostede det 7499 kr, men mit AJ90 til 17000 kr. var jeg mere ked af. Håber jeg bliver ved med at elske mit QN90A, på trods af det du skriver. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.💪
#343188
Jeg fik mit nye Samsung S95B hjem i går, og jeg må indrømme, at jeg overvejede at returnere det.
Måske havde jeg forventet at blive blæst bagover efter al hypen, eller måske er det fordi jeg kommer fra et Sony A1, men jeg fik det lige sat op i tide til The Amazing Spider-Man 2 på TV3+, og mit førstehåndsindtryk er skuffelse over skarpheden og farverne. Jeg synes nemlig, at mit gamle Sony A1 viste den slags film via TV-signal nærmest Bluray-agtigt.
Nu har jeg selvfølgelig først lige sat det op, og har kun leget lidt med kalibreringen, men jeg foretrækker umiddelbart den mere afdæmpede film-mode fremfor den opdaterede og meget hvide filmmaker-mode.
Jeg tænker, at jeg bruger de næste dage på forskellige kalibreringer, men jeg forventer egentlig ikke den store revolution.