Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#342027
Jeg har også fået VRR-indstillingerne nu. Det kræver ikke en systemopdatering. Genstart konsollen og tjek igen efter et par minutter under skærmindstillinger. Det virkede for mig.

Jeg er i gang med at teste nu. Enig i at Miles Morales kører godt efter VRR.

Husk at aktiver 120Hz display mode i diverse spil.

Hvis I har et LG TV, så tryk en masse gange på den grønne knap på fjernbetjeningen for at se den aktuelle opdateringsfrekvens på skærmen.
Af aalb1970
#342034
Synes at Sonys implementering af 120 Hz og VRR er bedre end Microsofts. Både i spil og på systemniveau. 40 fps i en 120 Hz container er genialt i de spil, der ikke helt kan trække 60 fps, og det er også fint, at der kun skiftes til 120 Hz, når et spil rent faktisk understøtter 120 Hz. Eneste minus er begrænsningen i HDMI båndbredde på 32 GBPS, så der ikke køres fuld RGB (chroma subsampling 4:4:4) i 120 Hz tilstand.
Af VILLAFOREVER
#342035
Jeg syntes stadig det for dårligt, at Sony ikke har rettet problemet med, at Game Mode bliver låst i billedinstillingerne, når man kører VRR. Kan stadig kun kører igennem Dolby Vision formatet med YV farve, og en begrænsning på 60 HZ.

Billedet i game mode, er simpelthen så mørkt, og dunkelt, at jeg nærmest ikke kan se billedet i dagslys. Det er altså en kæmpe ommer, at jeg ikke kan kører i kraftig profilen, når jeg ønsker det. ☹️

Til grin, Sony låser et tv til 17000 kr, i sine billedinstillinger. (AJ90)

Hvis de ikke får rettet, det må jeg anskaffe mig et andet mærke, men overvejer at gå klage vejen. De har ikke sagt i deres reklamer, at de låser deres billedinstillinger, ved VRR. ( Game Mode sucks )

Tror ikke Sony løser dette..

PS: Rasmus er igang med at undersøge med Sony.
Senest rettet af VILLAFOREVER 27. apr 2022, 16:32, rettet i alt 1 gang.
#342046
Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har læst på lektien, og Flatpanels har måske allerede en knivskarp og letlæselig artikel omkring dette, men.... hvorfor er 120 fps og VRR vigtig? Jeg synes allerede, at springet fra 30 fps til 60 fps er en verden til forskel. Er 120 fps nødvendig i spil, som ikke er CS eller spil, hvor der kræves ultra-hurtige reaktionstider?

PS. Har selv en PS5 og en LG B7
Af aalb1970
#342047
VRR virker kun med PS5 spil, også selvom man slår tvunget VRR på ikke-understøttede spil til. Ikke et kæmpe issue, men dog en forskel i forhold til Xbox Series X/S, hvor VRR virker på alle spil.
Brugeravatar
Af TBC
#342051
aalb1970 skrev: 27. apr 2022, 11:59 Synes at Sonys implementering af 120 Hz og VRR er bedre end Microsofts.
Microsofts implementering af VRR svarer vel til de spil der officielt understøtter og virker med VRR på PS5? Så hvordan skulle den ene VRR implementering være bedre end den anden i den forbindelse? Og hvordan skulle Sony's generelle implementering med spil der regulært skal patches for at få VRR, kunne siges være specifikt bedre? Så hvad du siger du så lige 'synes' i den forbindelse, giver da absolut igen rationel mening!?! ;;)
aalb1970 skrev: 27. apr 2022, 11:59 40 fps i en 120 Hz container er genialt i de spil, der ikke helt kan trække 60 fps
Det er så bare ikke VRR, men et 40 fps cap. Det er til gengæld genialt af udvikleren i en situation hvor udvikleren [endnu] ikke havde adgang til at udnytte VRR. Det har udvikleren så nu og med VRR har du med et spil der tidligere var låst til 60 fps få f.eks. 64-101 VRR (typisk omkring 70-90 fps) - Det er netop den slags VRR kan, her med Ratchet and Clank Rift Apart Performance RT mode som eksempel - man kunne også tilsvarende forestille sig at spillets Fidelity mode kunne give noget i omegnen af 43-68 fps, som man ville få ud af samme gangefaktor som fra 60 fps moden der får 64-101 - det er naturligvis kun en aproximering for benchmarks for fidelity mode har jeg endnu ikke kunnet finde, og den kan jo være både mere og mindre optimeret til 40 fps end performance RT mode er det til 60.

Der skal såmændt nok være folk der kan finde på at brokke sig over det højere strømforbrug, nu hvor hardwaren faktisk begynder at skulle udnyttes fuldt ud med VRR, men det er vel også påpegningen af at det netop er den slags (sammen med mindre judder) der er fordelen ved VRR, altså BÅDE højere framerate OG mindre judder (som man ser ved fald under target-framerate på en capped non- VRR titel - Og nej, det er ikke noget man kan se i nedenstående video, kun på sin egen skærm når man spiller)
aalb1970 skrev: 27. apr 2022, 11:59 og det er også fint, at der kun skiftes til 120 Hz, når et spil rent faktisk understøtter 120 Hz.
Hvorfor 'synes' du det? Den eneste reelle argument for det skulle da lige være et lortekabel der fejler ved 120 Hz - men er der RGB 4:4:4 kompatibilitet er 120 Hz da altid at fortrække! Jovel, det er at regne som komplet ligegyldigt i forhold til et spil capped til 30 eller 60 fps, men nu skal man jo netop igang med VRR over både 30 og 60 fps. 120 Hz output muliggør også et dueligt 40 fps cap som vi var enige om var genialt, når og hvis der ikke er VRR tilgængeligt. Ved 120 Hz undgår man også blanking, når der skiftes til/fra 60 fps og 120 fps titler. 120 Hz output giver mere flydende menuer og i forhold til film og serier (120/24 = 5, mens 60/24= 2,5) og selv på tværs af videoindhold i andre opdateringsfrekvenser som f.eks. YouTubevideoer i 25, 30, 50 mv kan det også være at regne som en fordel, da især 25 og 50 indhold er rigtigt skidt i 60 fps hvor en gentaget frame står dobbelt så lang tid på skærmen og dermed giver langt tydligere judder. Og VRR skal jo i øvrigt også gerne kunne gå op til 120 fps. ...Så der er adskillige fordele ved 120 Hz output som default.
aalb1970 skrev: 27. apr 2022, 11:59 Eneste minus er begrænsningen i HDMI båndbredde på 32 GBPS, så der ikke køres fuld RGB (chroma subsampling 4:4:4) i 120 Hz tilstand.
Hvilket så desværre faktisk er en faktor af reel kvalitativ betydning i den forkerte retning, i modsætning til tingene du 'synes' noget om ovenfor - Men det er egentligt også kun i dét lys at det så faktisk giver en vis mening at PS5 har 60 Hz som default output til en 120 fps kompatibel skærm.
aalb1970 skrev: 27. apr 2022, 22:33 VRR virker kun med PS5 spil, også selvom man slår tvunget VRR på ikke-understøttede spil til. Ikke et kæmpe issue, men dog en forskel i forhold til Xbox Series X/S, hvor VRR virker på alle spil.
Vincent rapporterer at der er nogle ikke-understøttede spil hvor tvunget VRR bare slet ikke virker (VRR aktiveres slet ikke som funktion i kæden med TV'et) og andre hvor det sådan halvejs "kvasi-virker" (VRR aktiveres som funktion i kæden, men spillet er stadig capped til f.eks. 30 eller 60 fps og det er kun drops under dette som drager nytte af VRR)
#342053
Kaktus-burger skrev: 27. apr 2022, 21:39 Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har læst på lektien, og Flatpanels har måske allerede en knivskarp og letlæselig artikel omkring dette, men.... hvorfor er 120 fps og VRR vigtig? Jeg synes allerede, at springet fra 30 fps til 60 fps er en verden til forskel. Er 120 fps nødvendig i spil, som ikke er CS eller spil, hvor der kræves ultra-hurtige reaktionstider?

PS. Har selv en PS5 og en LG B7
VRR tillader, at spændet mellem 60 og 120fps også kan anvendes på effektiv vis. Vi kommer nærmere i denne artikel: Guide: Hvad er HDMI 2.1 VRR og hvilke TV understøtter det?

VRR nedbringer også forsinkelsen på signalet og har et par andre fordele. Men også ulemper (på mange TV).
Af aalb1970
#342060
TBC skrev: 28. apr 2022, 03:29
aalb1970 skrev: 27. apr 2022, 11:59 Synes at Sonys implementering af 120 Hz og VRR er bedre end Microsofts.
Microsofts implementering af VRR svarer vel til de spil der officielt understøtter og virker med VRR på PS5? Så hvordan skulle den ene VRR implementering være bedre end den anden i den forbindelse? Og hvordan skulle Sony's generelle implementering med spil der regulært skal patches for at få VRR, kunne siges være specifikt bedre? Så hvad du siger du så lige 'synes' i den forbindelse, giver da absolut igen rationel mening!?! ;;)
Sonys implementering er, efter min mening, bedre fordi VRR og 120 Hz kun slås til, når det er understøttet. Det betyder lavere risiko for utilsigtede grafiske problemer.

På Xbox Series X/S er det derimod altid slået til, når det er aktiveret i systemmenuen, også når man spiller gamle OG Xbox spil i 30 fps, der hverken understøtter 120 Hz eller VRR. I de fleste tilfælde giver det ikke anledning til problemer pga. frame duplikering 60->120 Hz, men risikoen er der for, at særligt VRR kan give problemer.
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 205