Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341409
Torben
Hvad tænker du om Sony’s åndsvage ide om, at låse game mode, til PS5? Er det skærmene, eller PS5 der låser?
Jeg har forsøgt at få Sony i tale, men er gået i stå. Gider ikke spille på HDMI 1-2. Har jo købt TV, grundet HDMI 2,1. Men for pokker, hvor er det øv, at spille på game mode.

Hvad er din erfaring? Du har selv et Sony ik?
Brugeravatar
Af TBC
#341412
loke132 skrev: 2. apr 2022, 09:41 Hejsa. Jeg har min PS5 sat op med LAN kabel til min switch men får kun 25 download og 5 upload. Kabelet er helt nyt og mit apple tv har et kabel magen til i samme switch og har 900 download og 900 upload. Er der noget galt med min PS5 eller er det noget i settings
Du kan ikke sammenligne de 2 resultater ud over at betragte det som en sammenligning af hastigheden du har på vejen til 2 helt forskellige servere ude i verdenen. Når du i f.eks. Ookla's speedtest på en Android enhed, en mobiltelefon, et ATV eller en PC tester hastigheden, er det indbygget i Ooklas's test at du ud af mange tusindevis af sådanne servere, får en af dem tættest på dig med den laveste ping og bedste forbindelse immelem dig og serveren. Jeg bor f.eks. i København. Speedtesten vælger selv den af de nærmeste servere den mener er det bedste match, og de 10 øvrige af de nærmeste servere jeg gives mulighed for at manuelt vælge på listen hvis jeg (uden direkte søgning) skal vælge de 10 "næst bedste" match, ligger alle i StorKøbenhavn. Omvendt, så kan Playstation Network serveren sagtens ligge både 1, 2 eller 3 lande væk fra din lokation og der kan hurtigt være langt flere "hickup" på internetvejen dertil. Når det så er sagt, så er det stadig usædvanligt kun at have 25/5, da man typisk har flere hundrede Mbps på en 1 Gb forbindelse fra Danmark, langt ud over Europas grænser - Men pointen er at de 2 målinger ikke kan sammenlignes 1:1 med mindre det er den samme server der testes til - og så ville de med så godt som 99,9% sikkerhed være så ret identiske.
VILLAFOREVER skrev: 2. apr 2022, 14:25Er det skærmene, eller PS5 der låser?
Logikken dikterer at det ulitmativt er skærmene. PS5 (og andre enheder) kommunikerer naturligvis til skærmen hvilke farvemodeller, gamma, Display Power Management, opløsninger, opdateringsfrekvenser osv osv som PS5 kan arbehde med og skærmen snakker også tilbage den anden vej, så vi ender med det vi kalder et EDID handshake, hvor begge enheder således mødes om egenskaber de kompatibilitetsmæssigt har tilfælles. Det er så i den forbindelse din kæde/dit system låses, og det er således ultimativt dit TV der 'låser', da dette ikke er det samme i andre kæder med andre TV selv om ALLM/gamemodes aktiveres i disse. På andre TV vil man dog også opleve af diverse postprocessiong afspekter frakobles, da disse jo introducerer latency. Vincent Theo er netop inde på at en del af din TV-models "pang" - eller dynamic ifht specular highlights, ligger i postprocessingen og derfor er mere 'dim' i gamemode end til normalt brug, selv når han sammenligner bedst mulige referenceindstillinger i begge positioner.
Senest rettet af TBC 2. apr 2022, 20:12, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Af Naiera
#341413
Torben Rasmussen skrev: 2. apr 2022, 14:18 den kan du ikke sammenligne med eks Speedtest, da det er Sonys server den forbinder til. Du får ikke lov at hente spil ned med 900 Mbit/s.
Microsofts hastighedstest kan godt finde ud af at teste min forbindelse rigtigt.
#341421
VILLAFOREVER skrev: 2. apr 2022, 14:25 Torben
Hvad tænker du om Sony’s åndsvage ide om, at låse game mode, til PS5? Er det skærmene, eller PS5 der låser?
Jeg har forsøgt at få Sony i tale, men er gået i stå. Gider ikke spille på HDMI 1-2. Har jo købt TV, grundet HDMI 2,1. Men for pokker, hvor er det øv, at spille på game mode.

Hvad er din erfaring? Du har selv et Sony ik?
Ultimativt, så burde man jo have lov at vælge selv, men personligt spiller jeg alligevel i kalibreret profil, så her gør det mig intet. Jeg har dog ikke mit Tv koblet på nettet, så det modtager ikke opdateringer.

Det er TV’et der låser. PS5 styrer ikke indstillingerne på TV’et i anden sammenhæng, at ALLM fortæller TV’et hvornår, det bør skifte til spilprofilen. Hvad der så sker i spilprofilen er op til producenten af TV’et.
#341496
Jeg gav efter og købte Horizon og Ratchet+Clank. Jeg er sq lidt irriteret på shimmering allerede

Ratchet er der god fart på og det er super flot lavet.
Brugeravatar
Af bendix
#341502
Ja, det bliver bedre efter Ambassaden. Hvis du kan holde det ud så prøv indtil da. Jeg ved ikke om jeg spoiler ved at beskrive områder man kommer ind i. Men der er områder hvor det bliver bedre.


Ratchet er mega fedt syntes jeg også, og på et tidspunkt er man total loadet med sindssyg mange våben og det går totalt amok 🤣. Hvilken “mode” spiller du? Har du prøvet 40fps (120hz)?
Brugeravatar
Af TBC
#341591
VILLAFOREVER skrev: 31. mar 2022, 17:44et kæmpe selvmål, at Sony har valgt at låse game mode VRR HDMI, eller Enchaned 4k/120 hz HDMI.
Hvis man gerne vil have pangfarver i sine spil, er man fortabt som Sony ejer, som det er lige nu.
Vincent Theo behandler problematikken og angiver delvise løsninger på både LG og Sony TV, så hvis spillet du spiller ikke har VRR og >60 fps, så angives et midlertidigt og delvist "fix" i denne video.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 205