Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#341334
Henxian94 skrev: 29. mar 2022, 09:42
Rasmus Larsen skrev: 29. mar 2022, 06:40 Nu har jeg ikke set hele videoen, men umiddelbart før 24:17 bruger han da en Xbox.
Jeg har heller ikke set hele videoen, han bruger både Xbox og PS5
Jeg har heller ikke set, eller rettere hørt, HELE videoen, men jeg så og hørte nok af det til at kunne konstatere at det han grundlæggende pusher er spirituelle perspektiver og brug af motion-compensated frame interpolation.

Nuvel, hvis man kan leve med højere latency, så kan man i et meget casuel-orienteret spil naturligvis godt vælge at udnytte det - Det er trods alt bedre til et spil end til en film (hvor det meget hurtigt risikerer at give soap-operaeffekt) ...Hvis i ikke siger det højt til nogen O-O , så har jeg faktisk brugt det til både Shadow of the Tomb Raider, Gears 5, The Evil Within 2 og Resident Evil Village på projektoren, da jeg da jeg spillede dem rykkede PC'en i stuen for at spille dem med den store surroundlyd og det 123 tommer projektorbillede jeg har derinde. Men der inde havde jeg så kun mulighed for at outputte og spille i 4K@60 fps (grundet at være begrænset af HDMI 2.0 derinde). Når man kommer fra og er vant til 90-120 fps ned til 60 fps, så kan 60 Hz godt fremstå en kende belastende; som for lidt og som for anstrængt "strobe-agtigt" - hvilket er min undskyldning for helligbrøden. Det er jo heller ikke alle konsolejere der nu længere orker at spille 30 fps, vel? Så undskyld, lidt forståelse tak og tilgiv mig lige, ik?

Til gengæld tror jeg næppe det er det store hit til 30 fps game-modes på konsolerne, med mindre man er endog meget ukritisk indstillet til billedet man får ud af det og samtidig er parat til at sætte følsomheden langt ned på controlerne, så billedet ikke bevæger sig for hurtigt med alt for tydelige artifacts til følge - som i øvrigt også er noget han pusher i videoen for at "få det til at gå op". Men til 60 fps må jeg indrømme at det godt kan give lidt tiltrængt "smørelse" til de lige i underkanten 60 fps, uden alt for store billedkompromiser (som tydelige ved film) og så på bekostning af højere latency. ...Men reference det er det sku ikke! Så jeg vil ikke fanges hverken død eller levende i at anbefale det, kun gå til bekendelse og erklære mig skyldig i samme synd - og det altså ene og alene af nød, fordi jeg ikke har HDMI 2.1 VRR og 120 Hz inde i stuen endnu - Kun på computerværelset, som jeg bruger til dagligt, hvor det der derfor heller ikke er hverken nogen plads eller relevans for motion-compensated frame interpolation.
Af aalb1970
#341370
Dolby Vision duer ikke til spil, hvis man har et Sony TV IMO. A80J og A90J har ingen spilprofil i Dolby Vision mode, hvilket betyder massivt input lag. Det bedste er derfor at vælge enten 'Enhanced format' eller 'Enhanced format (VRR)' og gøre brug HDR10 tonemapping funktionen.
Af VILLAFOREVER
#341371
Allb1970’
Fuldstændig korrekt.
Derfor et kæmpe selvmål, at Sony har valgt at låse game mode VRR HDMI, eller Enchaned 4k/120 hz HDMI.
Hvis man gerne vil have pangfarver i sine spil, er man fortabt som Sony ejer, som det er lige nu. Virkelig øv, at have købt et TV til 17000 kr, som man ikke selv kan indstille som man vil.
Kommer der mon en løsning. Ved ikke om det er PS5, eller TV (aj90) som låser dette, men det er ihvertfald en ommer.

Ved ikke hvad der sker, hvis jeg sætter min PS5 i HDMI 1 eller 2, og vælger enchanced format. Altså 4k/60. Om den også låser, eller om det kun er i HDMI 4 4k/120 indgangen.

Er igang med at spørge Sony kundecenter, om dette kan være rigtigt.

Øv øv.
Brugeravatar
Af TBC
#341372
VILLAFOREVER skrev: 31. mar 2022, 17:44Ved ikke hvad der sker, hvis jeg sætter min PS5 i HDMI 1 eller 2, og vælger enchanced format. Altså 4k/60. Om den også låser, eller om det kun er i HDMI 4 4k/120 indgangen.
Det lyder da som et forsøg værd. Hvem ved om HDMI 2.0 og/eller 60 Hz er redningen? [igen: jeg har ikke PS5], men kan PS5 ikke også indstilles til max at outputte 60 Hz? ...Hvis det løser problemet er der jo absolut intet tabt i forhold til selve spillet, da der kun i uhyre sjældne tilfælde med meget scaled-back settings renderes i mere end de sædvandlige 30 og 60 Hz modes.
Af aalb1970
#341374
Villaforever:
Ja, underligt at Sony har valgt at låse indstillingerne, når ALLM aktiveres.

Overvejer selv at anskaffe et A80J, men overvejer om ikke et LG G1 eller Panasonic JZ1500 kan være et bedre valg. Ser dog mange film, serier og sportudsendelser, så valget er ikke så enkelt.
Brugeravatar
Af TBC
#341375
Digital Foundry har lavet en analyse af PS5's performance i Death Stranding: Directors Cut og ved tilsvarende grafiske indstillinger sammenlignet PS5'erens performance i titlen med PC'ens forskellige RTX 2000 serie GPU'er.

Det matcher meget godt hvad jeg tidligere har set fra andre YouTubere, som Gamers Nexus og andre der har sammenlignet forskellige titlers performance ved tilsvarende grafiske indstillinger og fundet at denne for PS5 er alt fra et RTX 2060 (komplekse titler med RayTracing) til et RTX 2070 Ti (mere rene rasterisation titler og tilsvarende at XSX macher fra RTX 2060 Ti (komplekse titler) til tættest på og lidt over et RTX 2080 Ti (i en særligt veloptimeret rasterisation titel - Gears 5)

Det interessante med denne sammenligning er at der nu også kendes til et veloptimeret eksempel på PS5, hvor performance kommer tættest på og i nogle sekvenser lidt over et RTX 2080 :)

Det er for den andet også også slående interessant hvor godt disse fund faktisk korellerer næsten perfekt med de forskellige GPU'ers TFlops i forhold til PS5's FLOPS, men at der dog også er tale om lidt optimisering i PS5 i forhold til AMD kortenes ydelse, som dem der ellers vil må formodes at svare bedst til PS5's hardwareindhold, se billedet: https://photos.app.goo.gl/1ondk6B97omAzec29

Senest rettet af TBC 1. apr 2022, 19:51, rettet i alt 1 gang.
#341379
Jeg er gået lidt død forhold til Sony support.

Vil i ikke på flatpanels, prøve at få Sony i tale om det overståede problem. Er gået til HDMI 2, men får ikke RGB farveformat, eller 120 HZ fra den port. Så Sony må snart gerne fixe problemet, hvis de altså selv ser det som et problem🙏🥴

Vil helst kører 4k/120 HZ i RGB farveformat, med kraftig billedeprofil.
Brugeravatar
Af bendix
#341385
Hvis jeg har forstået dit problem korrekt, så mangler du pang ik? Kan du ikke bare skrue op for farver, lys og indstille billedet til kold?

Så har du kraftigt billede.
#341386
Bendix

Har jeg prøvet. Kan ikke se megen ændring.
De skal bare se og få låst den setting op.🙏. Hvad er det for en gang bondefangeri. Jeg overvejer at bede Sony tage tv’et retur. De har jo ikke leveret det lovede. De sagde jo intet om i deres reklamer om TV, at game mode, ville blive låst.

Mit problem er, at de har låst til game mode i HDMI 3 og 4. som jeg købte tv’et for. Altså 4K/120 HZ.

Jeg ved egentlig ikke, om det er PS5, eller TV der låser til game mode, eller samspillet imellem de to.
Af loke132
#341402
Hejsa. Jeg har min PS5 sat op med LAN kabel til min switch men får kun 25 download og 5 upload. Kabelet er helt nyt og mit apple tv har et kabel magen til i samme switch og har 900 download og 900 upload. Er der noget galt med min PS5 eller er det noget i settings?
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 205