Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333946
Jeg har netop fået bekræftet af LG, at C16 ganske rigtigt er den eneste med WiSA-support. Det kræver, at man køber den eksterne USB-nøgle og tilslutter TV'et.

Det er overraskende, men LG siger, at WiSA har vist sig at være en niche-feature for dem. Derudover skulle der ikke være tekniske forskelle. Der er visse mindre designforskelle.
#333952
At G1 er mere kølig end C1 kan give god mening, da man har bedre mulighed for at sprede varmen når panelet ikke er lukket inde i en tæt plastic-bagside. Panasonic og Sony benytter også en metal-heatsink på deres store modeller, som også hjælper med at holde dem køligere og kan bane vejen for højre lysoutput uden øget risiko for at degradere panelet.

LG er super vage i deres definition af hvad Evo dækker over, men jeg er altså ret overbevist om, at det ikke by design er selve panelet, der er anderledes (ud over, at der måske er et next-gen panel, som alle øvrige modeller også ryger over på med tiden). Det er omstændighederne omkring panelet, som giver "Evo", så man kan belaste det mere fordi resten af skærmen er gearet til det.
Af Bond
#333960
Ved at have fuldt med på sidelinjen på b.la. forskellige fora. Så skellenes der i mellem det gamle WBC og det nye WBE "EVO" Panel.

Det nye panel"WBE" skulle have fået et ekstra lag med grønne pixel, samtidig med at man har ændret det organiske materiale i den røde og blå farve, og så et andet processor kredsløb til at styre det.
Hvilket jeg personlig tror giver en reducering for burn-in.

Sony benytter tilsynladen også det nye WBE panel i deres A90J serie, men det er usikkert om det nye WBE Panel konsekvent sidder i alle nye Sony A90J.
Hos LG med deres C1 model i 55/65" kan der tilsynladen side enten et WBC eller et WBE panel, der sidder f.eks. i mit C1 65" fra foråret i år, det gamle WBC panel i.
Og der er tilsynladende observeret begge panel typer i Europa. i C1 55/65.
LG C1 i 48" - 77" og 83" benytter tilsynladene det nye, eller next generation WBE "EVO" panel.
Alle G1 modeller benytter det nye WBE panel.

Så hvis man skal ændre sit C1 til G1 mode " i service menu" så er det nok bedst man har en C1 med det nye WBE panel.

Det ser ud til at alle 48" og 83" kommer med det WBE panel, men jeg mener at have læst at man ikke kan gå i "G1 mode" på en 83" og rygterne går også på, at muligheden med at kunne ændre til "G1 mode" vil forsvinde i en firmware opdatering.

Som jeg har læst det, så kommer alle WBC paneler fra Korea og de nye WBE paneler fra Kina.?

Om der så er den såkaldte "heatsink" i en Sony A90J med det nye panel, og eller om LG G1 også har fået heatsink?

Panasonic JZ2000 benytter tilsynladende stadig det gamle WBC panel

LG G1 laver i hvert fald mindre varme udstråling end tidligere OLED modeller, så mangler man lige have et infrarødt termometer ved hånden.
#333967
Bond skrev: 16. aug 2021, 18:50 Det ser ud til at alle 48" og 83" kommer med det WBE panel, men jeg mener at have læst at man ikke kan gå i "G1 mode" på en 83" og rygterne går også på, at muligheden med at kunne ændre til "G1 mode" vil forsvinde i en firmware opdatering.

Som jeg har læst det, så kommer alle WBC paneler fra Korea og de nye WBE paneler fra Kina.?
48 og 83" OLED kan kun produceres på den nye fabrik i Kina, som anvender MMG (multi-model glass), så forskellige størrelser kan skæres fra et 8.5G moderpanel.

Jeg synes derfor det lyder sandsynligt, at alle WBE-panelerne kommer fra Kina pt. Mon ikke fabrikken i Korea også omstilles på længere sigt?
Af Bond
#333982
Rasmus Larsen skrev: 17. aug 2021, 14:58 Alle C1 udgaver, altså C11 til C17, er 2021-generationen.

2020 hed LG CX, 2019 hed LG C9, 2018 hed LG C8 osv.

Det er min forventning, at 65" LG C1 kommer længere ned end de nuværende 16.000 kroner på Black Friday.
Det kan kommende køber da håbe på, men kan leverandørene levere….. til f.eks. Black Friday og julehandlen, og til hvilke priser…… LG G1 i 77” har stort set været umuligt at opdrive, ligeledes har C1 83” kun været tilgænglig i meget få antal.
Prøv at se priserne på nyere brugte biler, forhandlerne står i kø for at opkøbe til absolut de højeste priser, pga. af manglende levering af nye biler som producenter ikke kan levere pga. manglende komponenter.

Jeg er godt spændt på at se hvad der sker til BF og Julehandlen, herunder om man kan leveres og til hvilke priser.
#333984
Ja.. jeg blev enig med mig selv om, at så længe kunne jeg alligevel ikke vente. Opdagede desuden at 65" ikke kunne være oppe på bærearmen under loftet, hvor mit 12 år gamle gamle Grundig(Fine Art 40" LED N Black) hang.
Så jeg gik istedet med et 55C15LA til 8888kr i Bilka - Jeg antager deres bytte/garanti-service, må være nogenlunde iorden, deres størrelse taget i betragtning?!
Ville så bare lige høre om I kender/anerkender kvaliteten af den LA-model?!?

Jeg må indrømme at min umiddelbare førstegangsreaktion er ..Wow..!! Jeg kan læse underteksterne igen uden læsebriller, så det er stort!(sidder 5m fra skærmen)
Brugeravatar
Af hans123
#333986
Undskyld min kommentar.
Men 5meter fra et 55’k Det er meget langt.

Men vigtigst, bare du selv er tilfreds.

Det er et fedt tv