Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#328117
HrJensen1 skrev:@KeWa - hvis dit TV2 News forbrug er på 75% af dagen, så vil jeg ikke turde hoppe på en ny OLED. Det er misbrug af et godt fjernsyn.
det er ikke 'misbrug' - det er blot et tv som ikke kan bruges til at se tv på...(takket være den absurde indoktrinering som folk - så gladeligt - bliver ved med at praktisere i stedet for at sige fra - 'jamen hvordan kan man sige fra?' - hvis ingen havde købt et tv som ikke kan bruges til at se tv på i 2-3 år så ville det hele se MEGET anderledes ud...- eneste måde at komme igennem til alle: money, money, money, mooo-nnney...mooonnney! og de ville reagere på det MED...DET...SAMME! I sidste ende er det os som bestemmer og dikterer hvordan og hvorledes - problemet er bare at vi er gået 100% væk fra det)

edit:
ingen = (selvfølgelig) de fleste

evt.:
- en lov i stil med: 'producenten vil kunne drages til ansvar (6-7-8år) hvis man ikke kan se/bruge fjernsynet som man vil (mht. hvad man vælger at se på det)...!'
Af lennon
#328124
Allo_ nu vil jeg nok nærmere sige at "dit TV kan ikke bruges til at se radioavis på" = timevis båndsløjfe af TV2 News . . Grunden til at vi ikke siger fra er at vi åbenbart finder alternativerne værre . - og at langt langt de fleste OLED ejere måske aldrig oplever burn-in .
Mit indtryk er,at problemet har været aftagende fra og med LG’s 8. panel generation . Philips 65OLED935 skilter nu ligefrem med en feature de kalder anti burn-in . Hvis man er til Tysk, så går den forøvrigt reference i denne megatest :
https://www.areadvd.de/tests/xxl-test-p ... sstattung/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#328136
bbplayer skrev: 10. mar 2021, 20:35 Så ja, der har vel ikke været mange G fejlmeldinger?
Der kan næsten ikke nå at have været brugere, som oplever problemer, da modellen kun er et år gammel. Jeg har ikke set hvordan elektronikken er fordelt, og heller ikke hvorvidt man har gjort noget anderledes for at sprede varmen bedre når bagsiden er kapslet ind i plastic.
Brugeravatar
Af bbplayer
#328137
Torben Rasmussen skrev: 11. mar 2021, 11:28
bbplayer skrev: 10. mar 2021, 20:35 Så ja, der har vel ikke været mange G fejlmeldinger?
Der kan næsten ikke nå at have været brugere, som oplever problemer, da modellen kun er et år gammel. Jeg har ikke set hvordan elektronikken er fordelt, og heller ikke hvorvidt man har gjort noget anderledes for at sprede varmen bedre når bagsiden er kapslet ind i plastic.
G7 & G8?
https://www.lg.com/de/support/produkt/lg-OLED65G7V

https://www.lg.com/de/tv/lg-OLED65G8

Det er da 2018 serien.

Nå,
Alle G6,7,8V skærme ser helt anderledes ud end den GX med hel bagside af plast og ikke kun bunden.
De andre G6V er med elektronik i foden? og meget lille holder på bagside.
Billede
Af lkodk
#328140
Hvis man vil have en nyhedskanal kørende i timevis, så tænker jeg ikke det er for at sidde at kigge på det, men mere som noget baggrundstøj.

Kunne man så ikke lave en billedprofil i S/H og evt sænke lysstyrken lidt.
Jeg tænker det ville spare på slitage på primærfarverne. Ved dog ikke om det vil give andre udfordringer mht BI

Alternativ kunne man jo også slukke billedet og kun have lyden?

Bare en tanke. :)
Af Mike dk
#328142
Har selv burn in på mit oled TV. Oled teknologien er simpelthen defekt og køber det aldrig selv igen. Alt for mange oplever burn in. At man skal passe på med at se for meget TV2 news o.lign. viser hvor defekt en teknologi det er. Et godt TV skal kunne klare kanaler som TV2 news.
Desværre findes det “perfekte TV” ikke endnu, men det bliver bestemt ikke oled næste gang vi køber TV.
Brugeravatar
Af MigSelv
#328145
Det har intet med defekt teknologi at gøre, men en helt normal ældning af pixels, hvor ældningen desværre kan ske ujævnt.
Producenten har i manualen til tv beskrevet, hvordan denne ujævne ældning kan finde sted, eller hvordan den bedst muligt kan undgås.
Ved det som producenten og Rtings kalder normalt brug (og langtidstests bekræfter), skal man som forbruger ikke frygte BI ( men være opmærksom på risikoen).
Hvis det er oplyst og normal viden, at statiske elementer på skærmen udgør en stor risiko, så ser man ikke CNN, TV2 News eller lign. i 75% af tv’ets oppetid. Det vil i den sammenhæng ikke udgøre det der kaldes normal brug af tv ( som i denne tv teknologi), når statiske elementer vises samme sted og i lang tid på skærmen. Problemet kan afhjælpes, hvis man alligevel vil løbe en risiko, hvor man så vælger en billedprofil med dæmpet farve og lysintensitet, og måske endda dæmper oled lyset mere endnu.
Dernæst må et oled tv ikke slukkes, men kun sættes i standby, da tv i standby udjævner spændingsforskelle i dioder og forsøger opretning af “ujævn billedgengivelse”. Denne pixel genopfriskning kan også iværksættes manuelt, men må ikke bruges ukritisk, da den slider en del på oled panelet. Så ved ukritisk og ofte brug, kan det måske i længden forstærke problemet (mener at have læst, Sony anbefaler 1 gang årligt).
Frygter jeg BI, nej, men jeg bruger heller ikke mit oled tv ukritisk. Jeg nyder det noget bedre oled billede, med en kalkuleret risiko, som har vist sig væsentlig mindre end mine plasma tv.
Af claussor
#328147
MigSelv skrev: 11. mar 2021, 15:27 Det har intet med defekt teknologi at gøre, men en helt normal ældning af pixels, hvor ældningen desværre kan ske ujævnt.
Producenten har i manualen til tv beskrevet, hvordan denne ujævne ældning kan finde sted, eller hvordan den bedst muligt kan undgås.
Ved det som producenten og Rtings kalder normalt brug (og langtidstests bekræfter), skal man som forbruger ikke frygte BI ( men være opmærksom på risikoen).
Hvis det er oplyst og normal viden, at statiske elementer på skærmen udgør en stor risiko, så ser man ikke CNN, TV2 News eller lign. i 75% af tv’ets oppetid. Det vil i den sammenhæng ikke udgøre det der kaldes normal brug af tv ( som i denne tv teknologi), når statiske elementer vises samme sted og i lang tid på skærmen. Problemet kan afhjælpes, hvis man alligevel vil løbe en risiko, hvor man så vælger en billedprofil med dæmpet farve og lysintensitet, og måske endda dæmper oled lyset mere endnu.
Dernæst må et oled tv ikke slukkes, men kun sættes i standby, da tv i standby udjævner spændingsforskelle i dioder og forsøger opretning af “ujævn billedgengivelse”. Denne pixel genopfriskning kan også iværksættes manuelt, men må ikke bruges ukritisk, da den slider en del på oled panelet. Så ved ukritisk og ofte brug, kan det måske i længden forstærke problemet (mener at have læst, Sony anbefaler 1 gang årligt).
Frygter jeg BI, nej, men jeg bruger heller ikke mit oled tv ukritisk. Jeg nyder det noget bedre oled billede, med en kalkuleret risiko, som har vist sig væsentlig mindre end mine plasma tv.
Beklager men dit indlæg er meget forudindtaget og baseret på uvidenhed. Vi er mange der har striber og burnin på vore 3 år gamle tv der har været brugt varieret. Oled uanset hvor meget jeg elsker det er /har været en defekt teknologi. Der står læssevis af tv LG ikke vil rette op på selvom de tydeligvis har produceret noget, der ikke kan holde til at blive brugt i længden.

Jeg vil gerne gentage min opfordring til FP og håber andre vil støtte op, om at FP retter fokus på LG og hvordan de slipper afsted med det her i forhold til andre lande hvor de bytter paneler raskt væk.

Mit 12 år gamle Samsung og 8 år gamle Panasonic ST50 plasma har ingen burnin whatsoever selvom de først blev pensioneret da jeg fik mit B6, og har mange flere driftstimer på klokken.
Brugeravatar
Af Pede8000
#328148
Tror ikke nogen af "parterne" bør være skråsikre. Burn in kan forekomme, og der er måske nogen mindre heldige konstruktioner på markedet?!

Jeg har 2 stk OLED og oplever intet i retning af burn in, det ene er et snart 3 år gammelt Philips der har være brugt meget, dog afvekslende.

Der kan forekomme burn in, men risikoen forminskes væstenligt hvis man følger producentens anvisninger.

Jeg har tidligere haft plasmaskærme med fastbrændte DR-logoer (den gang var der massive røde logoer), men nød stadig den SAMLEDE kvalitet, og så gennem fingre med at jeg i visse situationer kunne se det.

Den SAMLEDE oplevelse var klasser over de samtidige LCD muligheder. Jeg vil mene at et OLED med burn in, der er synligt ved ren rød skærm stadig er at foretrække fremfor et ringere LCD.

Bare min betragtning.
Senest rettet af Pede8000 11. mar 2021, 17:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
#328149
Mit indlæg bygger hverken på forudindtagethed eller uvidenhed, men derimod på 3,5 års brug af et oled tv. Dertil kan lægges læsning af tråde omkring problemet, og testresultater fra Rtings brug og misbrug af oled skærme.
Det har jo tilsyneladende også vist sig, at oled paneler ikke har det godt med varme, og kan måske være forklaring på en tendens til øget BI/IR. Men det er vel så i virkeligheden en konstruktionsfejl?
Det er nok ikke uden grund, at Panasonic i nyeste modeller med øget lysstyrke, har monteret mekanisk ventilation. Og hvis det er for høj temperatur, der er medvirkende årsag, er det så med en overvægt på væghængte tv? Her vil varmen fra elektronikken nok ikke bortledes lige så effektivt, som ved et fritstående tv.
Og du har tilsyneladende ikke helt forstået mit indlæg, varieret brug er ikke lig med, at statiske elementer ikke har været vist samme sted i perioder. Du ændrer ikke på ujævn ældning, ved efterfølgende, at se ting uden statiske elementer. Problemet akkumulerer når/hvis man dagligt udsætter panelet for samme ældning på samme sted af panelet. Til sidst kan hverken varieret brug eller pixelrens rette op på ujævn ældning.
Dokumentation for læssevis af defekte tv, som LG ikke vil forholde sig til, vil da være meget velkomment.
Brugeravatar
Af MigSelv
#328150
Pede8000 skrev: 11. mar 2021, 17:02 Tror ikke nogen af "parterne" bør være skråsikre. Burn in kan forekomme, og der er måske nogen mindre heldige konstruktioner på markedet?!

Jeg har 2 stk OLED og oplever intet i retning af burn in, det ene er et snart 3 år gammelt Philips der har være brugt meget, dog afvekslende.

Der kan forekomme burn in, men risikoen forminskes væstenligt hvis man følger producentens anvisninger.

Jeg har tidligere haft plasmaskærme med fastbrændte DR-logoer (den gang var der massive røde logoer), men nød stadig den SAMLEDE kvalitet, og så gennem fingre med at jeg i visse situationer kunne se det.

Den SAMLEDE oplevelse var klasser over de samtidige LDC muligheder. Jeg vil mene at et OLED med burn in, der er synligt ved ren rød skærm stadig er at foretrække fremfor et ringere LCD.

Bare min betragtning.
Hvem er skråsikre? Jeg har aldrig modsagt risikoen for BI, den er ganske reel, men skal ikke være en frygt. Frygten skal have førsteprioritet, hvis man benytter oled tv imod anbefalingerne.
Jeg ville aldrig anbefale et oled tv, hvis brugeren fortalte, at jeg gamer dagen lang, eller kun ser film med sorte bjælker, eller tv kanaler med stor brug af logoer o.lign.
Brugeravatar
Af Pede8000
#328151
Har jeg på noget tidspunkt nævnt/ citeret dig?
Jeg forsøger at lave et konstruktivt og balanceret indlæg.

Prøv lige at tage en slapper,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11