Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bphhm
#328084
KeWa - Havde samme problem med mit gamle B6 og TV2 News. Der er en masse Burn-in fornægtere der vil fortælle det er din egen skyld, at du ikke kan se det i daglig brug, at du ikke skal se så meget TV2 News eller at du skal skrue ned for lys etc. Og det er selvfølgelig ikke tilfældet.

Jeg overvejede selv et Samsung Q90R Som netop også har en god antirefleks behandling som jeg husker det, men da jeg faktisk fik en god erstatning fra forsikringen og OLED priserne generelt er faldet så blev mit nye TV et LG C8. For billedkvaliteten er altså bare ikke til at slå på OLED.

Det er også mit indtryk at nyere OLED's har indbygget forskellige mekanismer til at minimere risikoen for Burn in. F.eks. er det tydeligt at mit C8 automatisk skruer ned for lys styrken ved statiske billeder/sektioner. Og der bruges måske andre tricks som jeg ikke kender.
Af Spunk
#328087
Spørgsmålet til om det var tydeligt, når man så almindeligt tv, var lidt til folk som har et OLED med burn in. Jeg ved godt at man kan se det tydeligt når man viser en rød farve på hele skærmen. Men hvor tydeligt er det egentlig, når man se alm film og tv, generer burn in i væsentlig grad?
Af Axlon
#328088
Jeg har været daglig bruger især på recorder.dk siden 2004.
Jeg kan godt huske at der var nogle stykker der havde problemmer med burnin på plasma skærme, men det var overhovedet ikke i samme grad og antal som jeg ser det nu med OLED.
Det er stort set ugentligt jeg læser om en eller flere bruger, som har fået burnin på deres OLED.

Det endte den gang med at jeg købe et Panasonix PX70, og det har kørt siden, og uden nogen form for burnin.

Om OLED i dag er blevet så meget bedre til at undgå burnin, det vil vise sig om 2-3 år (jeg tvivler).
Jeg har pt. ikke lyst til at spendere 10k-20k for at om 2-3 år at skulle skrotte en skærm med burnin, eller at skulle slås med at få skiftet panelet inden for garantien.

Hvad jeg så gør hvis min gamle plasmaskærm står af, ja det ved jeg faktisk ikke.
Måske finder jeg en brugt plasma på DBA, eller så køber jeg alligevel en OLED med de bekymringer det så giver.
Brugeravatar
Af bbplayer
#328089
Problemet med BI på Serie 6 og 7 af OLED skærme startede næsten helt tilbage i 2019. Skal denne tendens passe, hvor de begyndte, skulle der have været en del af Serie 8 nu, og 9, X fra for nogle, burde have vist nogle eksempler på brugere som misbrugte dem.

Når snakken går på tidligere skærme var dårligere og elektronikken bag på skærmen nok har været primær årsag til ophedningen og skabt striber der i bunden, så kan man jo undres hvorfor 8,9,x endnu ikke har meldt sig?
G og W er vist bygget forskelligt fra B,C,E modellerne? så måske derfor de skærme ikke rammes som de tidligere 6 og 7 serie skærme.

Måske har de lært lidt og med alle de tilbagemeldinger og returnerede skærme, burde LG kunne se et mønster, uden at fortælle os så meget.

Så vil man have OLED igen, så må man jo bare springe de modeller over med elektronik samlet i bunden af skærmen som udstråler varme, og se på W eller G? modellerne, så er der vel bedre chance for ens investering holder, når i skriver 20k+

Når jeg nævner LG G modellen, så er det vist den som har bagsiden fordelt ens over hele bagsiden, så man kunne formode elektronik delen er bygget forskelligt fra de andre B,C,E modeller.
W modellen har slet ingen elektronik bagpå panel, så chancerne for varme udstråling der må være 0.

edit: Opdateret indlæg, det var G og ikke E modellen som havde den ens bagside flade.
Senest rettet af bbplayer 10. mar 2021, 20:36, rettet i alt 1 gang.
Af OleA
#328090
Spunk skrev: 10. mar 2021, 08:02 Spørgsmålet til om det var tydeligt, når man så almindeligt tv, var lidt til folk som har et OLED med burn in. Jeg ved godt at man kan se det tydeligt når man viser en rød farve på hele skærmen. Men hvor tydeligt er det egentlig, når man se alm film og tv, generer burn in i væsentlig grad?
Der hvor jeg lagde mest mærke til det, var ved fodboldkampe, fordi der jo er store grønne flader hvor det ses tydeligt.
Af KeWa
#328099
@Artist. Haha. Tv’et står på TV2 NEWS 75 pct af tiden - typisk frem til kl 19 - hvor jeg så ser serier eller film om aftenen. Har fx netop set Mandalonien, og her er jeg ret vild med, hvordan den fremstår på mit OLED. Hvis jeg kun så NEWS, så havde jeg ikke et problem, for her kan jeg ikke se burn in 🤗

@Spunk. Det er typisk ikke særlig synligt, men ved visse baggrundsfarver - som fx rød, når en Marvel-film starter pga logoet, og lyseblå - er det markant. Så måske mere et irritationsmoment end et egentligt problem. Endnu. For det bliver sikkert værre med tiden.

Jeg havde tidligere et plasma Panasonic 50VT50 i syv år, og her oplevede jeg aldrig skyggen af burn in. Men indrømmet; den gang så jeg slet ikke så meget NEWS som nu.

@bphhm. Jeg må kigge på Q90R. Dog har jeg også hørt godt om Sony 65XH9505. Kender du det tv?

@bbplayer. Hvis jeg var sikker på, at det samme ikke ville ske med E-modellen, havde jeg fluks købt denne, men vil ikke løbe risikoen at stå med samme problem om 2-3 år.
Af claussor
#328105
Var det ikke en ide for Flatpanels at have fokus på dette? Kontakte LG og få en udtalelse. FP har så stor brugertilslutning at det må kunne påvirke koreanerne. Det er jo sindssygt udbredt. Mit eget og 3 venner der har tilsvarende generationer lider af plamager på deres OLED uanset om det er Philips eller LG. Jeg har ikke et logo, men plamager typisk i bunden (nok pga. overophedet teknik), samt grønlige farver i midten og gule i siden. Jeg har givet 25.000,- for et værdiløst TV kun 3 år senere.

Jeg håber Flatpanels vil hjælpe os - vi er rigtig mange herude. Det ville være stort hvis der kunne skabe fokus på det. LG support har jeg kontaktet over det sidste år, de er ikke til hugge i. De henholder sig til reklamationsret, mens LG i England og USA udskifter paneler til højre og venstre for deres kunder, selvom TV er 3-4 år gamle og ikke har nogen forlænget garanti og forsikring.
Af Lars J
#328106
Har haft 65C8 fra ny siden august 2019. Masser af tv, film og sport. Ingen Tv2News eller spil. Nu dog den sidste måned en del spil grundet PS5. Men ingen BI overhovedet. Automatik pixel -opfriskning er aktiveret.
Af jensholm
#328107
Jeg gik fra AF8 i 65" til XH9505 i 85" og synes ikke springet ned i kvalitet er så stor som mange herinde siger de synes det er.
I 65" havde jeg taget OLED igen da jeg aldrig ser news 😆
Når 88" OLED kommer ned i pris hopper jeg på OLED igen 👍
Af Oliver400
#328110
bbplayer skrev: 10. mar 2021, 08:36 Så vil man have OLED igen, så må man jo bare springe de modeller over med elektronik samlet i bunden af skærmen som udstråler varme, og se på W eller E? modellerne, så er der vel bedre chance for ens investering holder, når i skriver 20k+

Når jeg nævner LG E modellen, så er det vist den som har bagsiden fordelt ens over hele bagsiden, så man kunne formode elektronik delen er bygget forskelligt fra de andre B,C modeller.
W modellen har slet ingen elektronik bagpå panel, så chancerne for varme udstråling der må være 0.
Hvad med GX? Er den bedre sikret pga. elektronikken må formodes spredt over en større flade?
Af Axlon
#328111
Det kunne være super interesant at vide, om det blot er nogle enkelte modeller der har problemet, eller det generelt er alle OLED skærme der har problemmet.
Det er desvære nok ikke noget LG vil ud med.
Af HrJensen1
#328112
@KeWa - hvis dit TV2 News forbrug er på 75% af dagen, så vil jeg ikke turde hoppe på en ny OLED. Det er misbrug af et godt fjernsyn.

Hvis du gerne vil have News til at køre hele dagen lang, så snup en lille 32" til 1700kr, og se/lyt til den dagen lang. Og når den så skal have den store omgang 4K hjemmebio om aftenen, kan du fyre op i din nye OLED skærm, og så bruge den til det. Så vil du have god billedekvalitet mange år frem i tiden
Brugeravatar
Af bbplayer
#328113
Oliver400 skrev: 10. mar 2021, 17:28
bbplayer skrev: 10. mar 2021, 08:36 Så vil man have OLED igen, så må man jo bare springe de modeller over med elektronik samlet i bunden af skærmen som udstråler varme, og se på W eller E? modellerne, så er der vel bedre chance for ens investering holder, når i skriver 20k+

Når jeg nævner LG E modellen, så er det vist den som har bagsiden fordelt ens over hele bagsiden, så man kunne formode elektronik delen er bygget forskelligt fra de andre B,C modeller.
W modellen har slet ingen elektronik bagpå panel, så chancerne for varme udstråling der må være 0.
Hvad med GX? Er den bedre sikret pga. elektronikken må formodes spredt over en større flade?
Du har ret, det er ikke E modellen men G modellen som har en stor bagside og ikke den halve del i bunden dækket af alt elektronik.

Så ja, der har vel ikke været mange G fejlmeldinger?
Af KeWa
#328114
@HrJensen1. Tanken har strejfet mig, men det vil se meget fjollet ud, at have et 32” tv hængende ved siden af et 65”. Men det tyder noget på, at der ikke er mange, som har problemet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11