Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300680
Jeg har en OLED og glad og tilfreds med den, jeg har dog ikke lukket øjnene for at der kan opstå Burn in. Særligt da jeg har 2 bekendtskaber der har oplevet burn in på deres OLED skærme. Den havde et mønster hvor det ville være mærkeligt andet, den anden var lidt mere uheldig.

Uanset er det en risiko, men forstår ikke der skal parlementeres frem og tilbage omkring emnet. Jeg synes at MigSelv i en anden nylig tråd beskriver flot, hvordan han havde gjort op med sig selv med plusser og minuser omkring panelets styrker og svagheder, og nået frem til en konklusion der var fin for ham. Hvis alle valgte den fremgangsmåde uden at blive skudt noget i skoene, ja så slap vi måske for de her evindelige tilbagevendende tråde der ikke fører ret meget nyt med sig.

Det er som så meget andet her i livet, det der er rigtig for nogle er ikke nødvendigvis rigtig for andre.
#300686
Helt korrekt, jeg nyder mit oled hver dag, men jeg gør det ikke fuldstændig kritikløst. En ting er dog sikkert, mine plasma tv var hysterisk følsomme med statisk materiale, og jeg så retention hver dag efter brug. Dette oplever jeg ikke med mit oled, så indtil videre kan jeg kun være tilfreds.
#300687
Grnkjr0 skrev:Hvad hvis man ser TV-2 Go´morgen Danmark hver dag, hvilket jeg tror rigtig mange ældre og folk, der ikke arbejder gør? Mange mennesker lader fjernsynet være tændt og laver alt muligt andet samtidigt. Det er 3 timer hver dag - hvis ikke de også ser genudsendelsen - for lige at se det de ikke fik set første gang.

Det er ihvertilfald vigtigt, at sådanne mennesker - med et sådan brugsmønster - ikke rådes til at købe et OLED - såfremt det vil give problemer med burn-in.

Jeg har ingen anelse om, hvorvidt det er tilfældet - men sådanne brugsmønstre burde måske nok testes.
Det er et tosset argument - har du oled?
Vi bruger det ene oled til nærmest kun godmorgen tv - og der er ikke skyggen af noget.
Jeg har fifa aftner på 6-8 timer med kammerater uden jeg er bekymret.
Ifølge de logikker her, burde jeg heller ikke kunne se en landskamp på kanal 5.

Disse stresstests viser absolut intet brugbart for os consumkunder.

En tests af alm tv i 2-3 dagligt på oled, har intet formål - det er ikke et problem.

Det er sjovt som de tråde her ofte har nogle argumenter, hvori det påstås at os med oled bare ikke vil se “scenarierne” og ej heller anerkende dem, fordi vi så vil tænker ringere om vores valg af oled, eller hvorfor skulle vi have den holdning?

Som allerede nævnt i tråden er det bare træls at skulle argumentere IMOD de påstande, som enkelte brugere ikke engang selv har egen-erfaringer med.

Igen - burn in kan forekomme og det kan også provokeres frem i forskellig form.
Og det er da bestemt en faktor man skal have for øje.
Det er desværre også eksempler med burn in på tv der har haft alm tv-forbrug, men jeg vil mene her er tale om et stykke defekt hardware.
Det svarer altså lidt til at sige - “køb du bare et lcd tv, men hvis du tænder det, så får du tordenfluer i det”.
At det så i virkeligheden er tættere på sandheden end burn in på oled er så en anden snak;)
#300688
Intet nyt . Fra dag 1 blev det bekendtgjort, at teknologien er disponeret for burn-in . Ligesom med plasma, så er vi heldigvis en kæmpe skare af ejere, som overhovedet ingen hensyn tager - og alligevel ikke har oplevet problemet . .
#300689
Selvom jeg faktisk roste OLED's fine billedekvalitet, så falder det ellers så harmløse indlæg nogle for brystet, som straks føler sig personligt berørte og endda går så vidt at tale om "heksejagt".

Lad os lige tage de steder hvor jeg hyldede OLED, hvilket nogle brugere desværre overså - bevidst eller ubevidst:
det er hævet over enhver tvivl, at fladskærme med OLED-paneler har det ultimative bedste billede
ville jeg hjertens gerne eje et OLED tv
jeg fornægter slet ikke dens formiddable billedkvalitet og dens unikke fortrin
Ser vi på artiklen med titlen Real Life OLED Burn-In Test on 6 TVs, hvor test-tv's blev testet med forskellig visning/materiale 5 timer dagligt og to gange en halv time statisk daglig visning, så er det tydeligt at burn-in har sat sine spor allerede efter 10-12 uger.

bbplayer skrev
"Du ser spøgelser, og det er der jo nogen som gør, andre gør ikke"
Du kommenterede slet ikke irettesættelsen hvad angår det jeg skrev til dig tidligere...havde faktisk forventet en form for bagatellisering fra din side, men end ikke dét var du i stand til. Skuffende og et tydeligt tegn på svaghed og selektiv forståelse:
Prøv at vær lidt mere faktuel uden spin og overdrivelse, det vil øge trovædigheden og seriøsiteten en lille smule. To gange skriver du om samme billede/stillbillede i 24 timer. Hvor fandt du det henne?
Dernæst så går MigSelv i selvsving og slynger om sig med ord som 'korstog' og 'konspirationsteori".
Men lad os lige lade disse linjer stå et øjeblik inden de kommenteres:
1. IT-Bruger er lcd panel producent
2. IT-Bruger er panisk ræd for oled paneler
3. IT-Bruger er en troll.
Eksemplet med testkørslen af en VW Boble holder ikke vand, da man bevidst ville lade motoren brænde sammen, da det var målet i sig selv. Målet i Rtings tests var ikke at få OLED panelerne til at nedsmelte...målet var at kortlægge hvilken type brug, i hvilket omfang og hvilke forhold bevirker, at burn-in opstår.

I PC-hardware verdenen udsættes CPU'er og GPU'er ofte for stresstests for at undersøge om, en givent produkt kan klare maksimale performance-belastninger i et vist tidsrum uden permanent skader og efterfølgende stadig være fuldt ud funktionsdygtigt. Biler bliver ligeledes testet under forskelligartede ekstreme forhold, som i teorien sagtens kan være forholdene for en mindre gruppe ejere bosiddende i de koldeste og varmeste egne på kloden. Afsløres fejl og svagheder, så arbejder producenterne på at finpudse den videre udvikling hen imod et mere robust, pålideligt og modstandsdygtigt slutprodukt, inden det sendes ud til masserne. At flertallet af ejerne slet ikke er bosiddende på egne, hvor bilerne udsættes mere end i feks. Sibirien eller i Ahvaz, er kun til glæde for disse brugere, da de så kan påregne en endnu længere levetid for deres bil.

MigSelv forsætter med:
RTings der konkluderer, at efter 9000 timers brug, vil et normalt brugsmønster ikke give anledning til bekymring
Mere præcist så skriver Rtings bl.a.
As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV. Those who display the same static content over long periods of time should consider the risk of burn-in though (such as those who watch lots of news, use the TV as a PC monitor, or play the same game with a bright static HUD). Those who are concerned about the risk of burn-in should go with an LCD TV for the peace of mind
og
Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV
Hvis en ejer af et OLED tv afviger lidt fra gennemsnitbrugeren uden ovennævnte brug/behov, så er risikoen til stede. Og det er ikke alle almindelige købere der tror på, forventer eller er bekendte med sådanne utraditionelle vilkår for brugen af sensitivt OLED tv.

MigSelv skrev:
Alle med bare den mindste smule forstand, kender til risikoen ved oled
Laaangt fra størstedelen af købere af TV er ligeså bevandret i korrekt brug af OLED tv, som du heldigvis er. Mange tror blindt på hvad sælgere fortæller dem og dét hvad enten det handler om tv med OLED, IPS eller VA paneler. Når folk er nørdede indenfor et felt, så opfatter de fejlagtigt ofte elementær kendskab og erfaring som noget enhver da allerede ved eller burde vide.

MigSelv skrev:
Der har aldrig været et indlæg eller tråd, der har påstået, at det perfekte tv findes
Lige præcis og det er nøjagtigt hvad denne tråd handler om: at OLED er en genial opfindelse, men at teknologiens medalje har en bagside. Det er IKKE en konspiration eller nogen heksejagt...og man kan altid lad være med at føle sig personligt og unødigt fornærmet, ved at undlade at skrive i informative og orienterende tråd og lade den dø ud af sig selv.

Pede8000 skrev:
Det her klip, burde stoppe den useriøse del af debatten. Ja, 5 års forbrug af 5 timer med fifa giver burn in, men det er vist heller ikke typisk brug?!
Tak for dit eget bidrag til den useriøse del af debatten. Hvor ser du at der er nævnt 5 år med 5 timers daglig test med FIFA? Læs nu lige ordentligt op på lektien inden du åbner munden (taster løs på keyboardet).
Igen igen et glimrende eksempel på manglende udgangspunkt i fakta men rygende af spin, fordrejning og manipulation. Mere korrekt og som du så elegant glider henover og undlader så testede man samlet 5 timer dagligt med forskelligt materiale og brug:
For example, someone who plays call of duty or another video game without bright static areas for 2 hours per day may expect similar results
og
The TVs have now been running for over 9000 hours (around 5 years at 5 hours every day). Uniformity issues have developed on the TVs displaying Football and FIFA 18, and are starting to develop on the TV displaying Live NBC.
Det her må være nok for denne omgang....må følge op de andre indlæg senere.
God aften til alle :)
Senest rettet af IT-Bruger 4. aug 2019, 22:36, rettet i alt 1 gang.
#300690
Lås tråden en eller anden! Det er løbet af sporet.

Men der er vist ikke grundlag for at låse tråden, tror bare jeg skal stoppe med mere læsning i denne tråd, det er vist nemmere :o

Men go aften til dig også IT og de øvrige med.
#300708
jng skrev:Det er jo en effektiv måde at stoppe en diskussion på. Som man gør i lande, vi normalt ikke sammenligner os med...
Normalt så blander jeg principielt ikke politik andre steder og i debatter der konkret ikke udelukkende handler om andet end politik, så derfor undskylder jeg dybt for denne usædvanlige undtagelse:

Vi lever i en tid, hvor hykleri og spin er blevet normen i politik. Hvis man som politiker i dag er tilstrækkelig skamløs (og arrogant), så lader man hånt om at tale med to tunger. Et eksempel er at man på den ene side generelt og politisk set er imod ekstremisme og radikalisering. På den anden side har man de varmeste relationer med kilden og arnestedet, hvor den gudsforladte ideologiske terroristiske inspiration udklækkes: Saudi Arabien.
Årsag: med hjælp fra veltalende og sjæleløse amoralske spindoktorer kan alle former for hykleri bortforklares og forsvares.

Konklusion: når toppen er blevet pilrådden så er det naturligt at denne råddenskab og dette arrogante hykleri vil sive ned og brede sig i dele af de lavereliggende lag i samfundet.
#300713
De politiske og religiøse diskussioner bedes I helt holde ude af forum.

Så længe I kan holde tonen sober og tråden på sporet, så er der ingen grund til at låse noget. Den her slags emner har tendens til at ende i navnekalden og mudderkastning.
#300718
Min holdning er da selvfølgelig at der skal være plads til de gode / dårlige oplevelser med elektronik Men når det er sagt så går der lidt spam og tøse fnidder i den når. Man bevist laver en overskrift... Ja kun for at puste til ilden

Mvh Michael
#300720
Jeg synes det originale indlæg var ganske sobert skrevet og kan kun sige, at fra erfaring ved jeg at de konklusioner som Rtings beskriver ikke er korrekte for mit eget forbrug som jeg betragter som yderst varieret og helt naturligt. Min konklusion er da også at OLED er for sart til mit behov.

Men så længe der ikke findes statistisk materiale så bliver enhver diskussion meget følelsesladet og kan kun baseres på egne erfaringer.