16. maj 2019, 15:04
#297418
Jeg købte et Sony KD65AF9 i HIFI-klubben ved black Friday.
Efter et stykke tid lægger jeg mærke til at billedet er væsentligt mørkere i højre side af skærmen ved f.eks. fodbold på "dårlig bane". Det ser i visse tilfælde meget markant ud, hvor meget af højre side fremstår direkte brunligt, mens resten af skærmen er meget mere grønlig. Det ses også i et lille område i venstre nederste hjørne.
Jeg kigger på et grønt testbillede der fremstår 100% grønt. Jeg slår det derfor lidt hen, da jeg umiddelbart ikke kan dokumentere det og jeg tænker at det kan skyldes optagelsen, eller noget andet.
Fejlen bliver dog mere udtalt, da jeg ser fodbold i begyndelsen af sæsonen, hvor der er mere brunt i de halvmudrede baner. Jeg lægger også mærke til at f.eks. kornmarker i film/serier altid er mørkere i højre side af billedet.
Jeg prøver nu at kigge på flere testbilleder og da jeg ser de gule, brunlige og orange testbilleder er jeg forbløffet over farveforskellen på det der burde være en ensartet farve.
Det er langt værre end hvad jeg finder rimeligt og jeg opretter derfor en reklamation.
Jeg laver selv reklamationen hos servicebroker.dk.
HIFI-klubben ville også gerne lave reklamationen for mig, men det ville ikke ændre noget for sagen.
Servicebroker står for Sonys (og mange andres) reklamationer i Danmark.
Servicebroker afhenter TV'et hurtigt.
Dagen efter får jeg meddelelsen, at "service er foretaget" og der er planlagt returforsendelse af TV.
Servicebroker skriver, at de godt kan se variationer i farverne, men at det er indenfor tolerancen. I øvrigt skal jeg huske at sidde minimum 6 meter væk fra TV'et og at sidde midt for skærmen.
Dette er jeg mildt sagt ikke enig i og HIFI-klubben når at kontakte Sony, som får annulleret returforsendelsen mens der foregår en dialog mellem HIFI-Klubben og Sony.
Nogle dage efter bliver jeg ringet op af Servicebrokers chauffør, med meddelelsen om at de er på min adresse 30 minutter senere for at aflevere TV'et.
Jeg var ikke blevet adviseret på nogen måde om at servicebroker havde tænkt sig at returnere TV.
Jeg haster derfor hjem fra arbejde og tager imod TV.
HIFI-klubben er lige så overrasket som mig over at jeg pludseligt er i besiddelse af TV'et igen.
Straks efter jeg tænder for TV'et opdager jeg en stor horisontal bjælke retention. Denne retention var der ikke da servicebroker.dk afhentede TV'et, så det er kommet mens de har haft det i besiddelse. Retentionen forsvinder heldigvis efter en panelrens.
Jeg skriver nu endnu en mail, hvor jeg giver udtryk for at jeg bestemt ikke er tilfreds, eller enig i Sonys tolerance og at jeg har tænkt mig at skrive om det f.eks. her på flatpanels, hvis sagen ender her.
Jeg bliver nu kontaktet af Sonys landechef som gerne vil have nogle billeder (som servicebroker også havde fået) da han vil sammenligne med andre eksemplarer af KD65AF9. Det får han selvfølgeligt.
Dagene går og en udmelding fra Sony bliver udskudt flere gange med begrundelsen at deres TV er på messe, ikke kommet retur osv.
Jeg ender med at blive ringet op af HIFI-klubben, der fortæller mig at Sony har haft billederne i England og Japan. Deres konklusion er at variationerne i farverne er "indenfor tolerance".
Her kunne sagen ende.
HIFI-klubben giver mig dog flere løsningsmuligheder. Blandt andet er en SONY KD65AG9 i spil. Jeg vælger dog deres tilbud om at returnere mit KD65AF9 og få et nyt Samsung Q90R i stedet.
Mit ønske-TV er umiddelbart et OLED uden fejl, men eftersom Sony mener at mit KD65AF9 er som det skal være, synes jeg ikke det er en mulighed for mig. For hvad hvis jeg får et OLED med samme farvegengivelse? eller måske endda værre, da jeg vel ikke har fået det dårligste eksemplar der findes.
Hvad skal jeg med naturtro OLED-farver som filmskaberen har tænkt dem, når et billede der burde være gult er helt orange i store dele af skærmen. et lysebrunt billede er mørkebrunt i store dele af skærmen osv.?
Jeg skriver dette for at informere om det jeg mener er elendig service hos Sony og også informere om deres tolerance på OLED-TV. De dømmer jo mit TV som værende helt i orden. Kig selv på billederne. Det er hvad du kan forvente på et high-end Sony OLED.
Det er jo LG der producerer alle OLED-paneler, så fejlen kunne umiddelbart være i alle mærker OLED-TV. Hvordan andre mærkers reklamationsforhold og tolerance er ved jeg ikke.
Jeg skriver også dette for at informere om god service hos HIFI-klubben som vel strengt taget kunne henholde sig til producentens tolerance. Det tror jeg nogen butikker ville have gjort.
Jeg vedhæfter billeder af skærmen. Fejlen er værst på brunlige og orange billeder. Jeg har dog også et gult 3+ billede med, da det så også kan ses på TV-signal.
Efter et stykke tid lægger jeg mærke til at billedet er væsentligt mørkere i højre side af skærmen ved f.eks. fodbold på "dårlig bane". Det ser i visse tilfælde meget markant ud, hvor meget af højre side fremstår direkte brunligt, mens resten af skærmen er meget mere grønlig. Det ses også i et lille område i venstre nederste hjørne.
Jeg kigger på et grønt testbillede der fremstår 100% grønt. Jeg slår det derfor lidt hen, da jeg umiddelbart ikke kan dokumentere det og jeg tænker at det kan skyldes optagelsen, eller noget andet.
Fejlen bliver dog mere udtalt, da jeg ser fodbold i begyndelsen af sæsonen, hvor der er mere brunt i de halvmudrede baner. Jeg lægger også mærke til at f.eks. kornmarker i film/serier altid er mørkere i højre side af billedet.
Jeg prøver nu at kigge på flere testbilleder og da jeg ser de gule, brunlige og orange testbilleder er jeg forbløffet over farveforskellen på det der burde være en ensartet farve.
Det er langt værre end hvad jeg finder rimeligt og jeg opretter derfor en reklamation.
Jeg laver selv reklamationen hos servicebroker.dk.
HIFI-klubben ville også gerne lave reklamationen for mig, men det ville ikke ændre noget for sagen.
Servicebroker står for Sonys (og mange andres) reklamationer i Danmark.
Servicebroker afhenter TV'et hurtigt.
Dagen efter får jeg meddelelsen, at "service er foretaget" og der er planlagt returforsendelse af TV.
Servicebroker skriver, at de godt kan se variationer i farverne, men at det er indenfor tolerancen. I øvrigt skal jeg huske at sidde minimum 6 meter væk fra TV'et og at sidde midt for skærmen.
Dette er jeg mildt sagt ikke enig i og HIFI-klubben når at kontakte Sony, som får annulleret returforsendelsen mens der foregår en dialog mellem HIFI-Klubben og Sony.
Nogle dage efter bliver jeg ringet op af Servicebrokers chauffør, med meddelelsen om at de er på min adresse 30 minutter senere for at aflevere TV'et.
Jeg var ikke blevet adviseret på nogen måde om at servicebroker havde tænkt sig at returnere TV.
Jeg haster derfor hjem fra arbejde og tager imod TV.
HIFI-klubben er lige så overrasket som mig over at jeg pludseligt er i besiddelse af TV'et igen.
Straks efter jeg tænder for TV'et opdager jeg en stor horisontal bjælke retention. Denne retention var der ikke da servicebroker.dk afhentede TV'et, så det er kommet mens de har haft det i besiddelse. Retentionen forsvinder heldigvis efter en panelrens.
Jeg skriver nu endnu en mail, hvor jeg giver udtryk for at jeg bestemt ikke er tilfreds, eller enig i Sonys tolerance og at jeg har tænkt mig at skrive om det f.eks. her på flatpanels, hvis sagen ender her.
Jeg bliver nu kontaktet af Sonys landechef som gerne vil have nogle billeder (som servicebroker også havde fået) da han vil sammenligne med andre eksemplarer af KD65AF9. Det får han selvfølgeligt.
Dagene går og en udmelding fra Sony bliver udskudt flere gange med begrundelsen at deres TV er på messe, ikke kommet retur osv.
Jeg ender med at blive ringet op af HIFI-klubben, der fortæller mig at Sony har haft billederne i England og Japan. Deres konklusion er at variationerne i farverne er "indenfor tolerance".
Her kunne sagen ende.
HIFI-klubben giver mig dog flere løsningsmuligheder. Blandt andet er en SONY KD65AG9 i spil. Jeg vælger dog deres tilbud om at returnere mit KD65AF9 og få et nyt Samsung Q90R i stedet.
Mit ønske-TV er umiddelbart et OLED uden fejl, men eftersom Sony mener at mit KD65AF9 er som det skal være, synes jeg ikke det er en mulighed for mig. For hvad hvis jeg får et OLED med samme farvegengivelse? eller måske endda værre, da jeg vel ikke har fået det dårligste eksemplar der findes.
Hvad skal jeg med naturtro OLED-farver som filmskaberen har tænkt dem, når et billede der burde være gult er helt orange i store dele af skærmen. et lysebrunt billede er mørkebrunt i store dele af skærmen osv.?
Jeg skriver dette for at informere om det jeg mener er elendig service hos Sony og også informere om deres tolerance på OLED-TV. De dømmer jo mit TV som værende helt i orden. Kig selv på billederne. Det er hvad du kan forvente på et high-end Sony OLED.
Det er jo LG der producerer alle OLED-paneler, så fejlen kunne umiddelbart være i alle mærker OLED-TV. Hvordan andre mærkers reklamationsforhold og tolerance er ved jeg ikke.
Jeg skriver også dette for at informere om god service hos HIFI-klubben som vel strengt taget kunne henholde sig til producentens tolerance. Det tror jeg nogen butikker ville have gjort.
Jeg vedhæfter billeder af skærmen. Fejlen er værst på brunlige og orange billeder. Jeg har dog også et gult 3+ billede med, da det så også kan ses på TV-signal.
Vedhæftede filer
Sony 3.jpg (733.2 KiB) Vist 11816 gange
Sony 2.jpg (941.04 KiB) Vist 11816 gange
Sony 1.jpg (1.07 MiB) Vist 11816 gange
Senest rettet af Agurk 16. maj 2019, 20:09, rettet i alt 4 gange.