15. nov 2018, 12:30
#284746
Hej
Har læst de godmodige drillerier mellem @millemis og @Peter Pan om produkterne fra B&O. Ingen tvivl om de herres viden om produkterne er ganske imponerende. Vil dog gerne knytte kommentarer til deres elskede firmas nuværende situation og fremtidige scenarier.
Først er der hele diskussionen om Beoplay (dimser) eller spilledåser. Ud fra regnskabstal er det jo helt evident at Beoplay holder koncernen oven vande - uanfægtet personlige præferencer om produkter. Ud fra et investors synspunkt tror jeg ikke, at der er ret meget i Bang og Olufsens regnskab, der imponerer dem. Og det er jo en brændende platform, som gør det nødvendigt at transformere koncernen. Transformationen er bydende nødvendig for elles bliver det udelukkende et klenodie, og noget vi havde og ikke har længere.
Jeg tror desværre at @Peter Pan overvurderer deres brand værdi – ellers ville de jo ikke have udfordringer ved at få ”det originale” til at være enhed, som generer profit. Om det skyldes en fuldstændig fejlslagen prispolitik igennem de sidste mange år, hvor en stor del af mellemklassen har opgivet B&O og de nu har mistet en halv eller hel generation, eller andre faktorer, må de jo have deres klare holdning til. Udefra set kan det blot konstateres at de har tabt en stor del af deres hjemmemarked, som burde være en sikker og nødvendig bastion for dem.
Undertegnede burde være en af deres kernekunder – er ikke super fanatisk med lydkvalitet, men går op i design, brugervenlighed, lyd, billede og vil også prioritere at betale lidt ekstra, eller noget ekstra for der er noget der hedder ejerfølelse, som igen linker til brandværdi. Meen og der er et stort men, jeg vil simpelthen ikke betale eksempelvis 72.000 til et par BeoLab 20. Pengene i en moderne familie er jo en prioritering mellem mange ting, og den værdi disse højtalere kan tilbyde mig, står simpelthen ikke mål med prisen. Eller står ikke mål med de ting, familien så må undvære.
Ligesom en deres nye skud på stammen EDGE – ville være spændende at høre hvem de egentlig regner med vil købe den.
Det jeg ser som problemet er, at de har fjernet sig fra forbrugerens behov og deres ”willingnees to pay”, og har gjort det over en årrække. Innovation er selvfølge også at lave produkter, som markedet endnu ikke ved de efterspørger, men igen 23.000 for sådan en tingest, udgør for mange en for stor udgift.
Om de skal sidde 200 i deres innovationslab, eller de kan nøjes med 100 har jeg ingen forudsætninger for at vide, men jeg synes basalt set jeg savner en strategi for deres produktportefølje og distributionskanaler. Om fagpressen stiller op til en produktlancering eller ej, er jo ikke en KPI, som man kan betale lønninger med. Om TV skal være i deres fremtidige produktsetup kan vel ingen af os vurdere, men sund husmands fornuft siger vel at det er problematisk, når deres pris på den mest købte størrelse er 62.000 + det løse. Ja, der er en masse indbygget – men hvor mange udnytter de muligheder? Og dem som ikke gør, køber jo reelt en vare, hvor de betaler for add ons, som ikke bliver brugt. En vanskelig forsvarlig situation.
Vil en soundbar, som tidligere beskrevet i tråden, redde dem. Nej, selvfølgeligt ikke, men en revurdering af deres positionering i markedet er i hvert fald nødvendig.
Om de gamle B&O produkter var/er bedre end det nye er vel en diskussion, som aldrig bliver færdig, da det heldigvis ingen facitliste er der, men ingen kan vel anfægte at deres nuværende produktportefølje i bedste fald er noget fragmenteret.
At de har ændret distributionskanal for deres streamings produkter er vel yderst fornuftigt, da købsprocessen er helt anderledes for en streamings højtaler til 2300 kr, end for Beolab 20, og konkurrence situationen er en ganske anden. Tror ikke at Apple har mistet meget brandværdi, som følge af deres distributions politik.
De traditionelle segmentering modeller, som f.eks. alder er en forældet måde at se verden på. Jeg er sidst i 40’erne og har da en M5 i køkkenet, M3 i soveværelset, Beolab 8002, Beolab 6002 og en Core i stuen. Og er i diskussion med mig selv om jeg skal skifte til Beolab 9 i stuen. Og kan se at det brugsmønster ikke er enestående – hvor der er forskellige krav til de forskellige rum, når det gælder gengivelse af lyd.
Hvis deres produkter brandes som livsstils produkter, burde de vel være tilstede, hvor øvrige produkter livsstils produkter forhandles? For hvem er egentlig B&O konkurrenter. Jeg tror, det er alt for snævert at sige øvrige firmaer, der leverer lyd og billede. Konkurrencen er vel mere alle firmaer, der leverer forbrugsoplevelser til forbrugeren. Hvilket gør at distributionskanalen bliver stadig mere vigtig.
Hvis man gør som man altid har gjort, får man de resultater man altid har fået. Så derfor skal der ske radikale ændringer, hvis der skal opnås bedre resultater.
Så tænker, at B&O bliver nødt til redefinere deres forretningsmodel - herunder målgruppe, pris, produkt portefølje, distributionskanal mv.
Basalt set laver B&O nogle fantastisk produkter, som giver mig en merværdi i forhold til mainstream produktionerne, men desværre ikke nok… Og offeromkostningerne til øvrige oplevelser er ganske enkelt for stor.
Håber i mit stille sind at det lykkedes for dem, da jeg nødigt ser dem forsvinde, da produkterne har et særligt skær. En del af håbet er også af sentimentale årsager, tja. Tingene kan nok ikke skelnes så tydeligt, hvilket jo lige er i B&Os ånd. Det er mere end et produkt..