Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Splynk
#262244
Måske jeg var naiv, da jeg troede det bare var at købe et Smart TV, og så tro det kunne bruges til streaming tjenester uden yderligere hardware, ønsketænkning måske, men var bare meget logisk i min optik.
Jeg kunne da nok leve med Apple TV, (selvom jeg er inkarneret "Apple hater") men synes det er rimeligt "trælst" at skulle smide 13-1400 kr mere efter hardware, som med mit held, vil være overflødigt når Telia kommer ind i kampen og sørger for en app til Smart TV.

Jeg tænker det er noget med at de skal købe sig til nogle rettigheder, som så ligges ud i en firmware opgradering til Tizen/WebOS eller hvad de forskellige producenter nu anvender, eller er det mere kompliceret end som så ?

Lige et tillægs spørgsmål: hvad er historien om Silverlight og Smart TV android, og dets mangel på kompatibilitet ?
Af Brixen
#262271
Hvis du kigger på Telias hjemmeside, så anbefaler de også Apple tv som det bedste.



Og med hensyn til Silverlight - det problem har vi ikke med Apple TV.
Vedhæftede filer
E0F17372-665E-4DD6-BCBD-CA42CE2BA046.jpeg
E0F17372-665E-4DD6-BCBD-CA42CE2BA046.jpeg (311.13 KiB) Vist 3722 gange
Brugeravatar
Af bbplayer
#262273
Jensen1990 skrev:
bbplayer skrev:
bromberg skrev:Men du kan til gengæld måske gøre som andre og nøjes med Apple remoten som eneste remote
Så må spørgsmålet være, hvordan skifter man til ATV indgangen med dens egen remote? Eller tilbage til TV stationerne og ser TV2? :)

Med HDMI-CEC er det normalt omvendet, eksterne enheder styres af TV remote, og virker til alt, i hvert fald på mit LG. Der er så en pop up menu, med de funktioner jeg ikke har en knap til.
Du klikker bare på AppleTV-fjernbetjeningen, så skifter TV'et selv til den HDMI indgang, som AppleTV'et er sat til.

Ingen grund til at skifte tilbage for at se TV2, det ser du bare på deres udmærkede app til AppleTV 8-) Alternativt kan flow tv vel ses gennem Telia TV appen.
Desværre løser den app ikke mulighederne for optagelse, så koster det flere penge, og vil man også have et arkiv eller kun live, så vil tv2 da også gerne se penge, og da TV2 allerede er i min pakke, så vil jeg hellere undvære flere udgifter som en atv og de efterfølgende abonnementer på streaming tjenester som jeg ikke vil bruge. Det hele koster og har man andre behov, går op i kvaliteten, og vil optage en del, så hjælper de streaming tjenester altså ikke, slet ikke når de ofte begrænses af et login, og man har 4 skærme som gerne skal kunne se tv2 samtidig.

Så en løsning for singles, ikke for en familie med 2 ældre børn, der også har skærme og vil se tv, så bliver det dyrt, og man betaler jo allerede licens , nogle af os.

Jeg sidder lige og tænker hvordan man styrer farve profiler, og lyd valg på atv'n med deres remote? Jeg tror ikke deres remote er en erstatning, snare omvendt, tv'ets remote kan erstatte atv remote, hvis man ikke sidder og taler til den :)

Jeg bruger kun en remote til mit tv og bokse, skægt nok er det LG's remote som klarer opgaven her, og jeg bruger kun netflix på tv pga. farve profilerne. Youtube og film foregår på android boks i UHD :)
Smart er jo også at enheder tænder kun, som man skifter til dem via lg remoten, så ikke så ringe endda. og alt slukker også automatisk, igen på grund at tv't, ikke mine bokse.

Tror ikke man kommer udenom tv't remote, det er jo bare for atv folket at prøve at lægge tv remote i en skuffe og se hvor mange timer de klarer sig uden, nok ikke mange.
Af Splynk
#262275
Det koger vel ned til at man vælger en streaming tjeneste som har "købt" sig ind i TV firmwaren, eller venter på at den streaming udbyder man har får sig nosset sammen, alt i alt er det noget værre ufærdigt rod pt.

Jeg har nu sat en bærbar PC i døgndrift til at vise TeliaTV, så kan jeg med TV remoten klikke over på den HDMI den nu sidder i, og dernæst skifte kanaler på TeliaTV med luftmus.
Desværre er kvaliteten sørgelig, jeg ved ikke hvad Telia sender ud i æteren, det ser ud til at den justerer ind efter båndbredde, men hvad dens bedste opløsning er har jeg indtil videre ikke fundet ud af, men gætter på 1080p
Af Jensen1990
#262287
bbplayer skrev:
Desværre løser den app ikke mulighederne for optagelse, så koster det flere penge, og vil man også have et arkiv eller kun live, så vil tv2 da også gerne se penge, og da TV2 allerede er i min pakke, så vil jeg hellere undvære flere udgifter som en atv og de efterfølgende abonnementer på streaming tjenester som jeg ikke vil bruge. Det hele koster og har man andre behov, går op i kvaliteten, og vil optage en del, så hjælper de streaming tjenester altså ikke, slet ikke når de ofte begrænses af et login, og man har 4 skærme som gerne skal kunne se tv2 samtidig.

Så en løsning for singles, ikke for en familie med 2 ældre børn, der også har skærme og vil se tv, så bliver det dyrt, og man betaler jo allerede licens , nogle af os.

Jeg sidder lige og tænker hvordan man styrer farve profiler, og lyd valg på atv'n med deres remote? Jeg tror ikke deres remote er en erstatning, snare omvendt, tv'ets remote kan erstatte atv remote, hvis man ikke sidder og taler til den :)

Jeg bruger kun en remote til mit tv og bokse, skægt nok er det LG's remote som klarer opgaven her, og jeg bruger kun netflix på tv pga. farve profilerne. Youtube og film foregår på android boks i UHD :)
Smart er jo også at enheder tænder kun, som man skifter til dem via lg remoten, så ikke så ringe endda. og alt slukker også automatisk, igen på grund at tv't, ikke mine bokse.

Tror ikke man kommer udenom tv't remote, det er jo bare for atv folket at prøve at lægge tv remote i en skuffe og se hvor mange timer de klarer sig uden, nok ikke mange.
Jeg medgiver gerne at et AppleTV ikke er for alle. F.eks. som du skriver, hvis man gerne vil have mulighed for at optage. Mit oprindelige indlæg skulle nu mest læses med et glimt i øjet.

Men det andet du skriver er simpelthen noget vrøvl :) Præmissen var jo ikke at du skulle have TV2 i både din pakke plus TV2 Play, men derimod at enten eller. Nogle kan desuden sagtens undvære fjernbetjeningen til TV'et. Jeg bruger selv kun fjernbetjeningen til Apple TV'et. Fjernbetjeningen til tv'et er derimod smidt i skuffen og bruges ikke. Javist, blev fjerbetjeningen til tv'et benyttet da tv'ets blev kalibreret til de forskellige indgange, men ikke siden. Når man tænder for aTV'et tænder fjernsyn og soundbar også, når man slukker for AppleTV'et, slukker den også automatisk fjernsyn + Soundbar etc.

Hvad mener du med lydvalg?
Og hvorfor skulle man sidde og vælge farveprofiler hele tiden? De fleste TV har vel en farveprofil pr. indgang. F.eks. en til aTV, en til PS4, etc. Når først de er kalibreret er der vel ingen grund til at skifte? Min påstand er at EN DEL (IKKE ALLE), sagtens ville kunne nøjes med fjernbetjeningen til aTV'et i dagligdagen og kun en sjælden gang vil skulle have fat i fjernbetjeningen til selv TV'et. F.eks. såfremt dette skal opdateres eller en indstilling på fjernsynet skal ændres.

Jeg er dog udemærket klar over at nogle, har andre forudsætninger og præferencer der gør det umuligt at nøjes med fjernbetjeningen til aTV. F.eks. hvis man stadig har Flow TV gennem antennestikket, men for folk der udelukkende har streamning og flow tv gennem streamning er aTV'et altså bare en "uhyggelig" versatil og gennemført løsning!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#262289
bbplayer skrev:
bromberg skrev:Men du kan til gengæld måske gøre som andre og nøjes med Apple remoten som eneste remote
Så må spørgsmålet være, hvordan skifter man til ATV indgangen med dens egen remote? Eller tilbage til TV stationerne og ser TV2? :)

Med HDMI-CEC er det normalt omvendet, eksterne enheder styres af TV remote, og virker til alt, i hvert fald på mit LG. Der er så en pop up menu, med de funktioner jeg ikke har en knap til.
Herhjemme bruger vi kun Apple TV fjernbetjeningen. Vi har ikke tv-kanaler, så alt streaming håndteres på Apple TV og til tider Chromecast. Når Apple TV / Chromecast tændes, starter tv'et og skifter input. Når PlayStation tændes vha. spilcontrolleren, starter tv'et og/eller der skiftes input. Tv'et slukkes igen vha. Apple TV fjernbetjeningen. Nogle af de andre afspillere bygget på platforme som FireTV og RokuOS har nogenlunde samme funktioner (dog ikke altid fuldt ud).

Det hele er naturligvis sat op med fjernbetjeningen til LG tv'et i sin tid, så den kunne ikke undværes ved opsætning. Siden da har den dog det meste af tiden ligget i en skuffe.

Det er klart, at denne løsning ikke for alle. Det kommer an på ens behov.
Brugeravatar
Af bbplayer
#262306
Så mangler spørgsmålet vel bare,
Hvordan vælger i at slukke TV, for det kan jeres eksterne enheder jo ikke bede TV om, uden noget biks med en anden enhed som omgås HDMI-CEC? Eller står det bare tændt 24/7 eller når billede er tomt i længere tid og timer ud?

Jeg kan selv godt tænde alt uden at tv remote skal bruges til det men det sker desværre at nyheder ser jeg ikke på en app, og de farvevalg til kalibrering fungerer rigtig dårligt til nyheder, når man ser det, og så har min sat boks også egne farver profiler til formålet, og det sættes kun op pr. udgang. Skal da lige nævnes jeg også bruger AndroidTV engang imellem men det er ikke mit primære valg, der er interface for tungt at lege med.
Da man i gamle dage, talte om tid fra en kanal til anden, så tænker jeg folk har glemt det problem, når man vælger at streame, og skal bruger flere klik på at skifte kanel, udover den tid som der intet billede, ligemeget om man har 10Mbit eller 1000Mbit, så skal den først svare.

Når folk vælger at streame, så er det klart at UHD medie, sat tv, kabel tv og andet er udelukket men det gør ikke remoten ubrugelig, for som sagt, der er sikkert tidspunkt mute skal bruge, så er det ændring i indstillinger, eller tv skriver opdatering skal installeres eller andet som gør man kun kan bruge remoten, så død er den ikke og derfor er det jo ikke unødvendigt, i kan bare ikke flytte alt til remoten, og derfor bliver kun, til oftest, der er altså forskel.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#262346
HDMI CEC håndterer også sluk-kommando. Så med fjernbetjeningen til Apple TV holder man Hjem-knappen nede, hvilket også slukker TV.

Ellers kan man opsætte tvOS til automatisk at gå i standby og slukke tv’et efter en given periode.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#262348
Hvis ikke vi af og til så flow-tv, så var det også kun ATV remoten der lå fremme. Langt mere bekvem. Vi mangler dog lige Yousee som app på ATV, så man kunne se de øvrige kanaler også.

Jeg er ret begejstret for hvor langt ATV er kommet efter 4K blev lanceret, så man nu ikke går glip af Netflix i 4K og HDR. Selv skiftet af framerate har de fået med fra næste version af softwaren, så alt indholdet fra NAS’en også kan håndteres korrekt.
Brugeravatar
Af bbplayer
#262356
Rasmus Larsen skrev:HDMI CEC håndterer også sluk-kommando. Så med fjernbetjeningen til Apple TV holder man Hjem-knappen nede, hvilket også slukker TV.

Ellers kan man opsætte tvOS til automatisk at gå i standby og slukke tv’et efter en given periode.
Tak, se det vidste jeg ikke man kunne, jeg kan i hvert fald ikke uden en masse besvær og opsætning, og så er det kun den ene boks som vist kan. Min android boks har slet ingen sluk funktion :)
Af ibg001
#271099
Hvis man vil bruge TV’ets fjernbetjening og har brug for dette, og man samtidigt vil kunne Apple TV så er der vist kun en løsning. Køb et B&O tv. B&O tv kan styre listen alle tilsluttede eksterne bokse inkl Apple TV.

Alle bokse kan gemmes væk i et skab og så styres det hele med B&O fjernbjeningen via TV’et eller appen. Man glemmer helt at man har en ekstra boks i form af f.eks. Apple Tv. B&O Tv’et har en oversættelsestababel kaldet PUC. Her oversætter TV’et kommandoerne til dem boksen forstår. Der sættes et kabel i TV’et med en diode i enden. Denne diode klisteres foran på Apple TV, så den tror at det er den egen fjernbjening, der sender signaler. Det virker perfekt. I TV’et opsættes indgangen til, at det er en Apple Tv og hvornår Apple TV skal slukkes.

Nyere B&O tv henter selv PUC tabellen fra Internettet, når den opdager et Apple tv tilsluttet. På ældre B&O tv skal du have en tekniker til at indlæse tabellen.

Nu styrer B&O fjernbetjeningen det hele og Telia TV vis Apple Tv og du kommer let tilbage til tv’et funktioner.
Brugeravatar
Af bbplayer
#271100
ibg001 skrev: B&O Tv’et har en oversættelsestababel kaldet PUC. Her oversætter TV’et kommandoerne til dem boksen forstår. Der sættes et kabel i TV’et med en diode i enden. Denne diode klisteres foran på Apple TV, så den tror at det er den egen fjernbjening
Den teknologi er så 10år+ gammel og ikke ligefrem nyt og revolutionerende. Logitech lavede samme løsning tilbage da PS3 kom og man satte boksen foran ps3 og Microsoft havde samme løsning til PC med deres mediacenter løsning i starten af 2000+ og deres remote man købte der. Så smart er det vel kun, hvis man har b&o som ikke ligefrem er forgangsfigur for nyt udover design, teknologien er gammel og gennemtestet og derfor ikke ny.

Det er en løsning som flere producenter har brugt i mange år, det er vel bare et spørgsmål om at kende dem, så siger man ikke der kun er en men derimod et alternativ og et er B&O men mange andre har samme løsning.
Af ibg001
#271104
Ja blevet opfundet for lang tid siden, men forfinet gennem årerne. Og det virket helt upåklageligt. Og hvis det gør det, så betyder det vel ikke, at det opfundet for flere år siden. Og jeg giver dig ikke tet i at mange andre producenter har gjort det samme. De fleste har kun kunne styre egne mærker.

Har du f.eks. Samsung og en boks fra Viasat så kan Samsung ikke styre hele denne boks. Det kan B&O. Og inden du svarer at boksens fjernbetjening kan tænde og slukke Tv’et. Ja det er korrekt, men ikke styre andet f.eks. Smart hub. Når B&O gør på deres “gammmeldags” måde, så virker det hele med en fjernbetjening og virker endda både med nye TV og 10-15 år gamle tv.

Jeg selv flere bokse inkl Apple TV tilsluttet som styres fint med en fjernbetjening inkl at på TV’et.

Og det en en løsning det kunne styres en fjernbetjening inkl tv og Telia Tv, der blev efterspurgt, og det kom jeg så med et bud på.
Brugeravatar
Af bbplayer
#271106
ibg001 skrev:JHar du f.eks. Samsung og en boks fra Viasat så kan Samsung ikke styre hele denne boks. Det kan B&O.
Du skal ikke fortælle mig at fornuften er at købe et tv til 60.000+ fordi man vil kunne styre 2 enheder, og slet ikke, at anbefale B&O som eneste der kan dette? Det er sgu godt nok skævøjet at se på det sådan, så må verden være meget lille.

Overså du hvad jeg skrev? Logitech til et par tusind kan styre dine bokse med 1 remote.

LG tv kan styre andre tv skærme med sin remote, når den sættes op til enheder de kender.

Så præcis hvor snæversynet skal man være, for at tro på at B&O er de eneste som virker?

Faktum, der er masse andre løsninger der ude, det er kun et spørgsmål om at spørge, søge på google, vide lidt om løsningerne, og så spørge eller læse lidt op om det.

At B&O virker, det er da fint men der er altså andre som kan gøre det for dig, uden at skal være en del af selve producentens eget setup. Med et OLED tv som jeg har, kan jeg stadig købe rigtig mange løsninger for 50.000kr hvis jeg vil, og modsat jeg vil kun forvente at B&O har lidt ekstra når man også betaler for det, og ikke kun for deres design alene, det ville da være synd.