Det har altid været sådan at du som forbruger skal have fragtomkostninger & gebyrer tilbage når du udnytter din fortrydelsesret. Det eneste du som forbruger skal betale, er fragten tilbage til forhandleren. Det har været svært at få de fleste internetbutikker til at forstå dette. Derfor har bla. Forbrugerombudsmanden udsendt en pressemeddelelse.
http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/ ... tbutikker/
Heraf fremgår :
Netbutikker tjekket af Forbrugerombudsmanden
Der blev surfet på nettet hos Forbrugerombudsmanden tirsdag den 28. februar. Den dag tjekkede Forbrugerombudsmandens medarbejdere nemlig, hvor gode de danske hjemmesider er til at oplyse om fortrydelsesretten.
I alt fik 164 tilfældigt udvalgte hjemmesider besøg. Af dem var det kun knap 10% som ikke oplyste om, at forbrugerne efter forbrugeraftaleloven har 14-dages fortrydelsesret ved køb på internettet.
Til gengæld havde hele 45% af hjemmesiderne mere eller mindre urimelige vilkår i forbindelse med fortrydelsesretten.
Leveringsomkostninger skal også refunderes
For eksempel oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun vil få tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb. Forbrugeren har imidlertid ret til at få refunderet både købsprisen og leveringsomkostningerne. Det eneste forbrugeren selv skal betale, er udgifterne til at sende varen retur.
- Det er positivt, at de fleste netbutikker trods alt oplyser om fortrydelsesretten, men det er for dårligt, at så mange ikke giver korrekte oplysninger om vilkårene for at fortryde, siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen