Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperKeller
#141417
Før i tiden plejede det at være således at alle dansker havde 2års reklamationsret, hvor af de første 6 måneder er en garanti. Sådan er det ikke længere.

Så nu er nogle producenter begyndt at yde ekstra garanti, men det er ikke alle :)
Af Cutter
#141422
JesperKeller skrev:Før i tiden plejede det at være således at alle dansker havde 2års reklamationsret, hvor af de første 6 måneder er en garanti. Sådan er det ikke længere.

Så nu er nogle producenter begyndt at yde ekstra garanti, men det er ikke alle :)
Det første du skriver passer ikke helt.
I de første 0-6 måneder gælder formodningsreglen.
De efterfølgende 6-24 måneder skal man som forbruger selv bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet. (hvis det kræves)

Link:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 1A55EC0D6A

Jeg ved også godt at det er frivilligt for en erhvervsdrivende, om han vil give en garanti på en vare. Men ofte så er der en fabriksgaranti, der ydes af producenten!
Af noxity
#141426
Du husker vidst lidt forkert JesperKeller.

Før i tiden havde man 1 års garanti. Dette er lavet om til 2 års reklamationsret, hvor det første ½år virker mere eller mindre som en garanti, da det her er butikken der skal bevise at fejlen ikke var der fra starten af. De næste 1½år er det derimod kunden som skal bevise at fejlen var der da produktet blev leveret.

Ofte så kræver butikker dog ikke at kunden beviser noget som helst, men i stedet sendes produktet ind til et værksted, altså en fagmand, som foretager vurderingen. I praksis er det derfor ofte det samme procedure om produktet er 2måneder eller 22 måneder. Det er værkstedet der foretage vurderingen.

Reklamationsretten gælder produktfejl, som er til stede på købstidspunktet. Her er det lidt en gråzone hvad der tæller som produktfejl, blandt andet støv og tjære fra røg.
Af JesperKeller
#141431
Cutter skrev:
JesperKeller skrev:Før i tiden plejede det at være således at alle dansker havde 2års reklamationsret, hvor af de første 6 måneder er en garanti. Sådan er det ikke længere.

Så nu er nogle producenter begyndt at yde ekstra garanti, men det er ikke alle :)
Det første du skriver passer ikke helt.
I de første 0-6 måneder gælder formodningsreglen.
De efterfølgende 6-24 måneder skal man som forbruger selv bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet. (hvis det kræves)

Link:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 1A55EC0D6A

Jeg ved også godt at det er frivilligt for en erhvervsdrivende, om han vil give en garanti på en vare. Men ofte så er der en fabriksgaranti, der ydes af producenten!
Argh ja. Jeg har muligvis byttet om på et par ting.
Glad for at i kunne udbedre misforståelsen

Men jeg mener stadig ikke at hverken reklamationsretten dækker støv og anden form for slitage :)

Jesper Keller
Af TheGreatGazoo
#141433
Jeg har ALDRIG hørt om tilfælde hvor producenten har taget regningen for en skade på en bærbar der var forårsaget af støv?!

Jeg har brugt måneder på at at få Sony til at rengøre min bærbare for egen regning uden held! Har nu opgivet og vil selv finde et værksted der kan gøre det. Så kommer jeg bare ikke til at eje flere Sony produkter...

EDIT: Da min Zepto brændte sammen (grafik+bundkort) fik jeg heller ikke en skid. Årsag; for meget støv = eget ansvar.
Senest rettet af TheGreatGazoo 28. jun 2011, 00:20, rettet i alt 1 gang.
Af noxity
#141435
Det står der ingen steder. Det er altså hvordan den enkelte tolker loven, og det er her problemerne opstår. Før der er faldet en afgørelse hos forbrugerrådet, eller højere i systemet, så vil det stadig være noget som kan diskuteres.

Jeg har dog endnu til gode at se en kunde skulle betale for udskiftning af blæser, eller bare en rensning. Så proceduren i øjeblikket er at støv bliver taget på reklamationsretten.

Jeg mener dog ikke at det er sådan loven er skruet sammen. Problemet er bare at der ikke er særlig meget fokus på dette område, og hvis du går ud og spørger alle dem som ejer en PC, stationær eller bærbar, så vil langt hovedparten slet ikke være klar over at støv kan være skyld i problemer. Ofte så forsøger man først at gøre noget ved problemet når det er for sent. Altså når der har samlet sig så meget støv, at det ikke længere kan blæses ud. Hvis man laver et jævnligt vedligehold, f.eks. hvert halve år, så vil der næppe have samlet sig så meget støv at det ikke kan blæses ud.

Dette synes jeg bestemt ikke er for meget at forlange, da jeg ikke synes det er rimeligt at man som forbruger forventer at en blæser skal køre 1 år non-stop.

Så kan man spørge om jeg ikke kunne være ligeglad. Nej, for det er i sidste ende mig der kommer til at betale, i form af en højere salgspris.
Generelt er jeg imod hele den her babysitter mentalitet i Danmark, hvor alt skal være dækket og man ikke skal tænke selv. Tror mange vil få et chok, hvis de vidste hvor meget folk forventer der er dækket af reklamationsretten, og hvor lidt de mener der er deres ansvar. Her snakker jeg alle produkter, elektronik som havemøbler. Taler af bitter erfaring i form af mit fritidsjob i et Bilka service center.

Jeg tror på at man ville se nogle helt andre priser på elektronik, specielt PC og mobiltelefoner (ting der har det hårdt), hvis den enkelte forbruger fik et langt større ansvar for at vedligeholde sine produkter. Men lige som alt andet her i landet, så må man nok desværre indstille sig på at det er ren ønsketænkning at forlange mere selvstændighed.
Af Cutter
#141438
JesperKeller skrev:
Cutter skrev:
JesperKeller skrev:Før i tiden plejede det at være således at alle dansker havde 2års reklamationsret, hvor af de første 6 måneder er en garanti. Sådan er det ikke længere.

Så nu er nogle producenter begyndt at yde ekstra garanti, men det er ikke alle :)
Det første du skriver passer ikke helt.
I de første 0-6 måneder gælder formodningsreglen.
De efterfølgende 6-24 måneder skal man som forbruger selv bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet. (hvis det kræves)

Link:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 1A55EC0D6A

Jeg ved også godt at det er frivilligt for en erhvervsdrivende, om han vil give en garanti på en vare. Men ofte så er der en fabriksgaranti, der ydes af producenten!
Argh ja. Jeg har muligvis byttet om på et par ting.
Glad for at i kunne udbedre misforståelsen

Men jeg mener stadig ikke at hverken reklamationsretten dækker støv og anden form for slitage :)

Jesper Keller
Nu er det ikke fordi jeg prøver at blive ved med at "køre" på dig men,,,
Reklamationsretten dækker jo nemlig støv og anden form for slitage. Jeg ville blive ret så ked af det hvis en vare jeg havde købt (fx. Tv, pc, PS3, osv..) skulle stå af, ved normalt brug, inden der var gået 2år.
Hvis der bliver gjort rent og støvsuget i sit hjem, som jeg går ud fra sker hos de fleste, så forventer jeg da at varen holder, også selv om der bliver røget.
Af noxity
#141439
Jeg er ikke enig Cutter.

Ja et TV skal kunne stå i et hjem uden at skulle renses.

Men en bærbar PC er super afhængig af sin blæser, og som bærbare bliver brugt i dag (på skødet, i sofaen, i sengen etc.), så suger de en masse støv. Det er ikke en produkt fejl at den bliver stoppet til, det er en vedligeholdelses fejl.

Det samme gælder røg. Det er uomtvisteligt at røg fra cigaretter indeholder tjære og andre klistrede substanser, som sætter sig på de indre dele og forringer deres levetid.

Reklamationsretten dækker netop ikke alm. slidtage, og her hører støv og røg ind hvis du spørger mig.
Af JesperKeller
#141448
noxity skrev:Reklamationsretten dækker netop ikke alm. slidtage, og her hører støv og røg ind hvis du spørger mig.
Dette er også min opfattelse af reklamationsretten. Ifl. mange bruges anvisninger skal man selv sørge for at sit produkt er i et ordentligt miljø. Såfremt dette ikke sker og den optager uanmindelig meget støv, er det forbrugeren selv.

Hvis jeg evt var en rigtig slem bums, ryddede aldrig op, der lå 5 katte af støv og hår nede under min seng og jeg så en sen aften fx lader min bærbar stå på gulvet, tændt inden jeg går i seng. Så vil den bærbar begynde at opsamle al det støv som kommer i nærheden af den.

Dette er en fejl på forbrugerens side, ikke producenten.
Jeg har altid selv renset min bærbar med 'luft'-på dåse, hvor jeg lige vender min bærbar om og blæser ind af alle indgange til bærbaren. Først de store indgange, men også alle de små tiny cracks!
Af noxity
#141463
JesperKeller:
Du skal passe lidt på med at henvise til manualen, da denne næppe er skrevet med den danske reklamtionsret (lov) i tankerne.
Det er derimod de krav du skal opfylde for at være dækket er producent garantien, som ofte ligger mellem 6-12 måneder. Men denne har intet at gøre med selve reklamationsretten.

Men det står klart og tydeligt i reklamationsretten, at den er til for at dække fejl på produktet som har været der siden starten af, og ikke slid.
Af Jens525
#141474
Reklamationsretten gælder kun for skader som kan dateres tilbage som en fabrikationsfejl.

Det er korrekt at der de første 6 måneder gælder en formodningsregel som kan ligne en garanti. Men det er den bestemt ikke. Her henviser jeg til det jeg har skrevet ovenfor om at det kun er ved fabrikationsfejl.

Det kan jo så diskuteres om støvbelægninger på computere eller tv kan være en design fejl, som derved også vil være dækket af reklamationsretten.

Med hensyn til slid diskussionen, skal det vurderes hvor lang tid man må formode at et produkt holder. F.eks. er der også reklamtionsret på en liter mælk, men da dette er en let fordærvelig vare kan man selvfølgelig ikke forvente at denne holder i hele den 2 årige reklamationsperiode.
Derimod må man formode at en "bærbar" computer kan holde til et liv som bærbar, med alt hvad det indebærer af miljø-ændringer, som kan foresage slidtage inden for den 2 årige periode.

Mvh Jens, Stud.Jur. Københavns Universitet.