Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jodle
#135024
Kanonkonge

Du har et problem i og med, at den sag, du fandt frem, kan danne en solid præcedens, da den jo praktisk talt er identisk med din egen.
På den anden side var dit tv dyrt selv i forhold til andre modeller med samme specifikationer i 2006, hvor jeg formoder det er købt, og at du på den måde netop kan køre på designet, som dit hovedargument, og som jo er en funktion i sig selv.

Jeg vil anbefale dig at kontakte feks. familieadvokaten på nettet eller en af de andre mulige gratistjenester vedr. dette og få en lægmands udtalelse på din sag. Husk dog at vedlægge dit link til ankenævnet hvis du skriver til noget gratis advokathjælp.
For det kunne være interessant, at finde ud af hvor linjen egentlig går hvad angår design kontra funktion. For flere og flere køber jo efter design som 1. prioritet og lader funktion være lidt tilbage uanset om det er et TV, en reol, babystol eller en spøjs og ubrugelig designdimmelims fra Illums Varehus. :)
Af noxity
#135028
Jeg tror ikke på at design vil gå som en teknisk funktion hvis sagen kommer for retten.

Kunne du ikke lige give en kopi af din forsikringsaftale, så vi kan få den præcise ordlyd.

I Happycare's betingelser i 2006-2007 står der nemlig:
Der ydes dækning i form af reparation eller
udskiftning af en del af produktet eller ombyt-
ning af hele produktet med et erstatningspro-
dukt af samme model og mærke, eller - hvis et
sådan ikke kan fås - med det mest ligeværdige
produkt
, mod fremvisning af det skadede pro-
dukt. Forsikringsgiver forbeholder sig ret til at
afgøre, om et produkt skal repareres eller
ombyttes med et erstatningsprodukt.

Hvis denne ordlyd også er tilfældet i din aftale, så synes jeg helt klart at du skal stå fast i et krav om et design TV. Her vil jeg som minimum sige en Samsung 6-serie.
Af kanonkongendk
#135056
noxity skrev:Jeg tror ikke på at design vil gå som en teknisk funktion hvis sagen kommer for retten.

Kunne du ikke lige give en kopi af din forsikringsaftale, så vi kan få den præcise ordlyd.

I Happycare's betingelser i 2006-2007 står der nemlig:
Der ydes dækning i form af reparation eller
udskiftning af en del af produktet eller ombyt-
ning af hele produktet med et erstatningspro-
dukt af samme model og mærke, eller - hvis et
sådan ikke kan fås - med det mest ligeværdige
produkt
, mod fremvisning af det skadede pro-
dukt. Forsikringsgiver forbeholder sig ret til at
afgøre, om et produkt skal repareres eller
ombyttes med et erstatningsprodukt.

Hvis denne ordlyd også er tilfældet i din aftale, så synes jeg helt klart at du skal stå fast i et krav om et design TV. Her vil jeg som minimum sige en Samsung 6-serie.
Hej alle - tak for jeres input, det super godt. Giver mig kun mere til eftertanke, at elgiganten er helt galt på den.

Der står det samme i mine forsikrings papir som du lige har læst op.
Det en tryghedsaftale som blev regnet i slut 2006 til 1799.-

Jeg har midlertidighed fundet en masse tekniske argumenter for (bla PiP/PoP med dertil hørende 2 lyd controllere, Mpeg afvikling via USB + TTV hukommelse) det har jeg i sinde a kører på - hvis jeg ikke får en retfærdig behandling mht. et nyt alternativ.

Jeg har dog også forklaret forsikringen - at jeg selvfølgelig er rimelig og forventer ikke et brand new tv for 14.999.- ved teknologien har udviklet sig. Men tvet er købt til min kæreste på ren WAF.
Men facts er desværre, der ikke findes 1 32" LCD tv som kan match de tekniske detailer mit havde, i deres sortiment.
Så har givet dem 40" alternativ, som også har samme waooooooo effekt fra hendes side af, samt til en rimelig pris (5-7000.-)
Af Kajs Bodega
#135064
Hvilket firma er forsikringen fra?

Jeg har selv erfaring med Assurant Service og Securator, som begge er fornuftige selskaber, hvorimod jeg har hørt meget dårligt om /selskabetselskaberne i Elgiganten.

Typisk lover forsikringerne et teknisk tilsvarende produkt, og det betyder at ALLE funktioner skal være dækket ind. Og personligt vil jeg i dette tilfælde også kalde design for en funktion! Ellers skal du i hvert fald påpege alle de funktioner som du har nævnt, at disse mangler på den tilbudte skærm og derfor ikke kan erstatte den gamle.

Står der noget i dine forsikringspapirer med noget årlig nedskrivning? For ellers må man jo benytte disse betingelser, for at kunne udregne værdien af dit nye tv..

Men held og lykke med situationen. Du skal i hvert fald ikke acceptere det "tilbud" du har fået her..
Af kanonkongendk
#135426
Lidt nyt i sagen.
De tog det til overvejelse igen og jeg indgav en klage til forsikringen.
Men ude i det blå, kom de så op med disse to produkter
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... v-le32d585
(hvor de latterlig gøre mig, ved ikke at have det på lager, samt sælge med en svensk model)
og et ældre
http://www.sony.dk/product/t32-ex-serie ... nicalSpecs
Imens jeg har en klage sag kørende med "happy"care...


Jeg har pointeret jeg ikke tager imod nogle af overnævnte tv - Da jeg ikke på nogen måde antager det, som "ligeværdige" produkt i forhold til mit AMOIs design iht. mine forsikrings papir.

jeg har tilbudt dem 2 tv fra samsungs 6 serie som jeg vil stille mig "tilfreds" med, da de har den rette WAF :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#135428
Det er jo en lidt speciel situation fordi man ikke kan diskutere smag. Jeg forstår godt dit synspunkt, men det er jo ikke muligt at fremskaffe en skærm der er 100% magen til din Amoi. Du kan jo i princippet blive ved med at sige "Den der er ikke køn nok", selvom medarbejderen i den anden ende måske ikke deler dit syn på design og så får sagen aldrig en ende (jo, til sidst får du nok et ultimatum).

At du synes, at en 6-serie fra Samsung er fin nok er jo ikke nødvendigvis dét der er udslagsgivende i denne situation. Du kunne jo også have følt, at et Beovision 7 var det eneste der kunne matche dit Amoi, men det betyder jo ikke at du får lov at få sådan en (jaja, det er sat på spidsen da BV7 koster 10 gange så meget).

Min pointe er, at det ser ud som om Elgiganten har forsøgt at finde et par modeller, der ligner dit gamle nogenlunde, selvom du måske ikke er enig. Og skal vi lige blive enige om, at et Samsung 6-serie overhovedet ikke ligner dit gamle i designet?
Af kanonkongendk
#135429
tak for dit synspunkt - jeg har selv også vendt og drejet den.
Pointen har været, at Elgiganten KUN har fået ud fra tekniske spec.
I mine forsikrings vilkår står der "ligeværdi" - altså INTET om teknisk kunden.
Derfor, må jeg jo være en smag sag om hvad jeg føler er design. Det mig der forsikringstageren og har tegnet en forsikring der netop følger dette produkt.
Så skal forsikringen også dække et ligeværdi tilsvarende = mit design valg.
Forsikringen er dog fuldt forståelig over for sagen, og vil også pointere jeg ikke gør krav på et til for de fulde beløb - blot SELV vælge hvad "smag", ikke lade mig diktere af en uviden Elgigant medarbejder, som ikke engang har læst forsikringvilkårsne igennem, men konkludere at jeg måtte da være tilfreds med et TV som blot er nyt.

Men jeg forstår din pointe :) og i bund og grund handler det vel om at gøre MIG tilfreds og kroner ører (selvom de ikke vil indrømme det)

anyhow - Så må de ikke ringe til mig, når der indgivet en "tryghedsklage", uden de har læst mine skadehistorik igennem samt haft accept på de to overnævnte tv fra forsikringen - Som de ikke har haft.
Forsikrings damen, kunne godt ligge to og to sammen, at jeg anmodede selv om et tv til 4999.- og de tilbød mig et helt andet tv til godt 6900 svenske kroner.
Hvad der så var nemmest at give mig, så jeg var tilfreds.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#135430
Som jeg ser det, så har de forsøgt at imødekomme dit ønske med netop de to modeller de for nyligt har tilbudt dig, men det bliver jo tilsvarende svært at finde alternativer hvis man sidder og sammenligner billeder i stedet for specs.

Vi er enige om, at den svenske model er en ret fesen måde, at spise dig af med et TV på. Men EX500 kan med lidt god vilje ligne dit Amoi en smule.
Af kanonkongendk
#135432
Vi enige i at ex500 modellen ville være aktuelt, hvis det var i nærheden af samme kvalitet designmæssigt..

De har selv bedt mig om at finde noget der var i sortiment og så lade en skrivelse på det ( i lørdags).
Der ingen der har kigget på den skrivelse endnu - de den er sendt til Forsikringen - som jeg afventer svar fra..
Jeg frasagde mig alt kunde kontakt indtil forsikringen kom med en udmelding om mine synspunkter på policy.

Lidt en spændende sag, da Elgiganten har solgt Tv'et på design, men ikke selv vil anerkende det, når der forsikrings sag.
Af kanonkongendk
#135961
Ville lige smide update i sagen.
Efter en rigtig dårlig behandling, fik jeg et opkald igår, Sales manager Rolf, fra Elgiganten - som kunne beklagede mit forløb, og kunne 100% sætte sig ind i mit sted.
Derfor skulle jeg bar sende 3 tv, som jeg ville være tilfreds med.
Han vidste nemlig godt hvad designer ikonet Amoi stod for dengang og jeg skulle ikke spidses af med et bambus tv til 1999.-

Jeg sendte 3 forskellige tv, af forskellige typer samt mærke:

LG 42" LED-TV 42LE850N
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 50N/lg-42-

Samsung LE40C675
http://www.elgiganten.dk/product///LE40 ... -40-lcd-tv

Sony KDL40HX803
http://www.elgiganten.dk/product///KDL4 ... 40hx803aep

2 min efter, fik jeg endnu et opkald, hvor Rolf bar spurgte hvornår jeg ville ha leveret mit foretrukkende tv (LG 42LE850N)
Han kunne let forsvare sådan en sag over for forsikringen, og selvfølgelig skulle de (elgiganten) ikke diktere min smag.

Så jeg ser frem til at modtage mit nye LG 42LE850N til soveværelset

Jeg siger super mange tak til alle's konstruktive indlæg samt kritik :)

Altid rart med en happy ending
Af Jodle
#135968
Tillykke. :)
Senest rettet af Jodle 12. apr 2011, 17:59, rettet i alt 1 gang.
Af kskruger
#136003
Tillykke, ja det hjælper at kæmpe lidt.
Men det undre mig, at de giver dig et 42" når det var et 32" du havde. Ha du fået nogle forklaring på det?
Af kanonkongendk
#136004
kskruger skrev:Tillykke, ja det hjælper at kæmpe lidt.
Men det undre mig, at de giver dig et 42" når det var et 32" du havde. Ha du fået nogle forklaring på det?
Som Rolf blev enig med sig selv om, handlede det om at jeg blev tilfreds.
Samtidig havde de ingen 32" i sortiment med pip/pop/pap funktion med bar lidt design ind over sig.

De gjorde ellers et ihærdig forsøg.