Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#134356
Hej folkens

Jeg købte for knapt et år siden et 46HX700 fra SonyCenter Kolding, som jeg har været yderst tilfreds med! Super lækkert design og billede. Skærmen er dog lidt "tyk" men ikke noget som generer mig sådan som den står nu.

Jeg har dog fået mig en grim pixelfejl på skærmen. Pixelfejlen ligger i Sony's såkaldte "B"-zone, og i sig selv, generer den mig heller ikke. Problemet er istedet at samme række af pixels på skærmen, bliver "påvirket" af denne pixelfejl, hvilket medfører en lang mørk vandret streg på skærmen, som er synlig ved de fleste nuancer.

Jeg kontaktede SonyCenter for at høre hvordan jeg var stillet, og de sagde at at tv'et skulle sendes ind til rep. Da jeg spurgte yderligere ind til hvad jeg kunne forvente af en sådan reparation, så blev jeg oplyst at sådanne fejl MEGET sjældent blev repareret og skærmen derfor ofte bare bliver ombyttet. Men da min HX700 ikke er på lager mere eller bliver produceret, så kunne jeg nok forvente en kreditering.

Det synes jeg umiddelbart lyder fedt, men så er det jeg er begyndt at bekymre mig en smule. Jeg tænker nemlig at jeg så vil få et tilgodebevis til SonyCenter, men da jeg ikke kunne finde på at bytte min HX700 med en 2010 model, og heller ikke er tilfreds med 2011 udvalget i denne prisklasse, så vil jeg egentlig helst have mine penge retur.

Jeg har i stedet set mig varm på en Samsung D7005 som kunne blive en glimrende erstatning. Men det kræver jo at jeg får mine penge udbetalt fra Sony. Men hvordan er jeg stillet som forbruger i sådan en situation? Kan jeg ikke kræve mine penge retur? Jeg mener, de kan jo hverken reparere eller ombytte skærmen, og hvis de heller ikke kan tilbyde mig et tilsvarende tilfredsstillende produkt til samme pris, så efterlader det jo kun én løsning - pengene retur?

Har i erfaringer med SonyCenter angående sådanne sager? Og hvad vil i råde mig til at gøre? Ville i anbefale mig at overveje en Sony 2011-model? Eller skal jeg forsøge at kæmpe mig til en sådan Samsung D7005??

På forhånd tak for svar og meninger..
#134359
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 834FBBFD5B


Hvis en vare viser sig at være mangelfuld, giver købeloven dig mulighed for at vælge mellem flere løsninger.

Dine valgmuligheder er:
•Du kan få manglen afhjulpet, fx få varen repareret
•Du kan få varen byttet til en ny vare
•Du kan få et afslag i prisen
•Du kan få pengene tilbage – hæve købet

Hvis du vælger at få pengene tilbage eller et afslag i prisen, kan sælgeren dog afvise dit krav, hvis han i stedet tilbyder dig at vælge mellem, at få manglen afhjulpet, fx ved en reparation eller at få varen ombyttet.
Af Kajs Bodega
#134366
Tak for hurtigt svar!

Kunne man så forestille sig at Sony bliver stædige og tvinger en reparation af varen igennem..? Eller er det overhovedet muligt at reparere en pixelfejl sådan uden videre..?

Ville de også kunne ombytte mit tv med en evt. fejlfri udstillingsmodel? Eller skal det være et HELT nyt produkt når der ombyttes??
Af THM
#134367
kan ikke forestille mig andet end at panelet skal udskiftes ved en reperation...
ved ombytning har du vel som udgangspunkt ret til en ny skærm svarende til den gamle.
hvis du går med til en demo brokker de sig nok ikke ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#134384
Pixelfejl kan kun rettes ved at skifte panelet. Et sådant burde de have på lager eller kunne skaffe.
Af Cutter
#134386
Kajs Bodega skrev:Tak for hurtigt svar!

Kunne man så forestille sig at Sony bliver stædige og tvinger en reparation af varen igennem..? Eller er det overhovedet muligt at reparere en pixelfejl sådan uden videre..?

Ville de også kunne ombytte mit tv med en evt. fejlfri udstillingsmodel? Eller skal det være et HELT nyt produkt når der ombyttes??
Link:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... on/fortryd


Hvis der er noget galt med varen
Hvis du fortryder købet, fordi der er noget galt med varen, kan sælger ikke umiddelbart afvise dig. I den situation gælder købelovens regler om mangler ved varen, og sælger skal tilbyde enten at reparere eller at ombytte varen. Hvis sælgeren i den situation ender med at tage varen retur, kan han ikke stille krav om, at den er ubrugt, at mærkerne sidder på osv., som han kan forlange i forbindelse med fortrydelse.

Returret eller ombytningsret
Når du får tilbudt en ret til at fortryde, vil det enten være en returret eller en ombytningsret.

En returret giver dig ret til at få dine penge igen. Det beløb, du har krav på, er det, du betalte ved købet. Det gælder også, selvom varen i mellemtiden er faldet eller steget i pris. Hvis varen fx i mellemtiden er kommet på udsalg, skal du have den oprindelige købspris retur og ikke udsalgsprisen, som gælder på returdagen.

En ombytningsret giver dig ret til at finde andre varer i butikken for et beløb, der svarer til den oprindelige købspris. Det gælder også, selvom varen i mellemtiden har fået en anden pris, fx er kommet på udsalg. Hvis du ikke kan finde en anden vare, der passer dig, eller finde noget for alle pengene, har du ikke krav på at få pengene udbetalt. I den situation kan butikken eventuelt vælge at give dig et tilgodebevis.
Af Kajs Bodega
#136386
Tak for svar allesammen!

SonyCenter sagde dog at de tvivlede på at en reparation ville blive lavet på tv'et. Det forstår jeg så ikke, hvis det skulle være muligt at reparere uden det store besvær. Det er vel den nemmeste og billigste løsning for Sony.

Men det vil jeg overlade til dem. Jeg er mest bekymret for situationen hvor tv'et ikke kan repareres og jeg får et tilgodebevis i butikken. Jeg er nemlig ikke sikker på at jeg kan finde et lignende tv (hverken 2010 eller 2011 model) som kan leve op til den kvalitet for pengene som mit HX700 har gjort/gør.. =/
Af Nick_S
#136421
SonyCenter har som sådan også ret. Det er meget sjældent at et tv med pixelfejl bliver lavet på et almindeligt consumer-tv.
Oftest vil det være for dyrt at skifte panelet, og ofte dyrere end en ombytning.

Såfremt de kan reparere dit gamle eller ombytte til en model fuldstændig magen til (ikke en tilsvarende 2011 model, men en HX700 fra 2010), kan du ikke kræve købet hævet. Er ovenstående ikke tilfældet er du i din gode ret til at hæve købet og få dine penge tilbage.
Af Kajs Bodega
#136430
@Nick_S

Det ville jeg også umiddelbart mene, men jævnfør Cutter og Forbrug.dk så gælder nedenstående i mit tilfælde:
Hvis du ikke kan finde en anden vare, der passer dig, eller finde noget for alle pengene, har du ikke krav på at få pengene udbetalt. I den situation kan butikken eventuelt vælge at give dig et tilgodebevis.
Så det ser ikke ud til at jeg som forbruger, har krav på at få mine penge tilbage i tilfælde af at de hverken kan reparere eller ombytte - selvom pengene tilbage ville blive best case scenario for mig.. :)