Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#119592
Vil fortælle her hvorfor jeg er sur på Samsung og aldrig skal have et af deres TV produkter igen (PC monitor er okay :) )

I november 2007 kunne mit gamle CRT tv ikke mere og jeg ville have mig sådan en fladskærm. Jeg havde en kollega som havde forbindelse til Samsung Concept store i Illum og kunne skaffe mig rabat.

Jeg tog derind som novice på fladskærme, hvilket jeg fortalte ekspedienten, så han måtte vejlede mig.

Jeg forklarede ham at jeg ville have et 32" som skulle være klar til det digitale signal, som jeg fik via kabeltv Yousee. Jeg UNDERSTREGEDE at jeg IKKE ville have flere bokse og fjernbetjeninger når det digitale signal kom.
Han foreslog et LE32R87BD for det var klar til det hele og det bedste de havde på daværende tidspunkt hvis jeg da ikke ville have et plasma tv.
Jeg spurgte til at andet tv, men det afslog han da det ikke havde tuner til kabeltv, så jeg slog til og købte det han forslog.
Med rabat gav jeg ca 8500 for det.
Jeg tog det i brug og var egentlig meget glad men langt fra imponeret. Billede og lyd var jeg godt tilfreds med, men når jeg kørte lyden over musikanlægget oplevede jeg ofte delay. Nu kører lyden direkte fra DVD'en og tv'et skrues ned og så er det acceptabelt.
Jeg syns brugerfladen er dårligt opbygget i menuer og opsætningsmuligheder. Dårligt oversatte danske menuer.
Det værste er dog deres teksttv betjening. En knap til tekst tv, men for at komme ud af teksttv skal man trykke på en anden knap TV/DTV, hvilket jeg nu efter 3 år stadig ikke har vænnet mig til, den er svær at finde uden at skulle kigge på fjernbetjeningen.
Når teksttv har undersider har jeg oplevet MEGET ældre tv'er hvor man bare trykker til siderne med pilene, hvilket er logisk og smart, men ikke på Samsung. Her skal man finde PRE-CH knappen og så bruge den røde og gule knap, det er besværligt!!

Så kom det digitale signal!! Wohoo så skulle der mit TV vise hvad det kunne med endnu bedre billede. Jeg blev skuffet, nedenfor er min mailudveksling med Samsung support som jeg vil lade stå for sig selv:


Jeg må sige at jeg er dybt skuffet. Da jeg købte mit tv, fik jeg at vide at det var helt klar til det digitale signal jeg fik med mit kabeltv fra Yousee.
Nu kan jeg så konstatere at mit tv tilsyneladende kun har DCB-T tuner og ikke den nødvendige DVB-C tuner. Det var hele årsagen til at sælgeren anbefalede mig denne model og at jeg købte den. Jeg købte tv'et i Samsung Concept store for at få den bedste vejledning, da jeg på daværende tidspunkt intet viste om digitalt tv eller om fladskærms tv'er for den sags skyld.
Jeg har på Samsungs egen hjemmeside søgt på mit tv og kan her læse at tv'et har DCB-C/T MPEG4.
Link til jeres egen hjemmeside: http://www.samsung.com/dk/consumer/deta ... fullspec=F

Model Koden på bagsiden af tv'et er som følger: LE32R87BDX/XEE.

Tv'et er købt d. 14/11 2007 i Samsung Concept Store i Illum i København.
Jeg vil spørge om jeg gør noget forkert eller om hvad i vil gøre ved dette problem.
Hvorfor vildleder jeres hjemmeside ved at skrive begge tunere på, når det tilsyneladende ikke er tilfældet, at tv'et indeholder dem begge?
Jeg venter spændt på svar fra jer via telefon eller E-mail

Morten
_____________________________________

Hej

Tak for din henvendelse til Samsung Electronics Nordic.
Dette er en fejl på vores hjemmeside.
Mpeg 4 blev først sat inde på vores fjernsyn 2.halvdel af 2008.
Jeg håber at dette var til hjælp for dig.
Hvis du har nogen yderligere spørgsmål, er du velkommen til atkontakte
os igen.

Med venlig hilsen
Osama Almas
____________________________________________________

Mit nye svar:
Tak for jeres svar. Det er ikke MPEG4 min henvendelse går på.
Det jeg er interesseret i og meget skuffet over er, at der ikke er DVB-C tuner i tv'et som jeg var blevet lovet af jeres sælger.
Han sælger mig denne model ved at overbevise mig om at der IKKE skal købes digitalt ekstra udstyr, da tv'et indeholder den tuner der kan give mig digitalt tv via mit kabel fra Yousee. Sådan ligger landet jo IKKE, da jeg nu kan se at, for at kunne se digitalt kabel-tv er nødt til at investere i en digitalboks indeholdende en DVB-C tuner, hvilket sælgeren som sagt forsikrede mig for IKKE var nødvendigt med dette tv.
Jeg er rigtig glad for mit Samsung tv, men må indrømme at jeg efter at have konstateret denne manglende DVB-C tuner ikke er så imponeret længere. Hvis der som beskrevet i jeres svar er kommet en DVB-C tuner i dette tv på et senere tidspunkt, så må det jo være muligt at få sat en sådan i, især når jeg som tidligere omtalt er blevet lovet af jeres sælger at denne var i tv'et.

Jeg kan se at jeres salgsannoncer stadig reklamerer med at jeres tv er udstyret med DVB-C/T tunere. Som forbruger er dette temmeligt vildledende og direkte usandt hvis der ikke er DVB-C tuner i. Det er temmeligt pinligt for Samsung at I har fejl på jeres hjemmeside og i jeres annoncer tidligere. Men hvis I fortsat bliver ved med at have denne fejl, så må I stramme gevaldigt op!!
______________________________________________

Hey
Tak for din henvendelse til Samsung Electronics Nordic.
Dinfjernsyn har desværre ingen DVB-C (Mpeg 2 og 4) Tuner.
Du kan hverken opgrader, opdatere eller udskifte tuneren.
Du kan købe en boks med indbygget DVB-C Tuner som kan modtage kanalerne
og overfører dem til din fjernsyn.
Jeg har fået tjekket hjemmesiden og det ser ud til at være en fejl. Det
er noteret og sendt videre til en specialist.

Du er velkommen til at ringe til os på: 70 70 19 70 hvis du har flere
spørgsmål.

Jeg håber at dette var til hjælp for dig.

Hvis du har nogenyderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte
os igen.

Med venlig hilsen
Osama Samsung support

______________________________________________

Jeg gav op, jeg gad ikke mere. Jeg må indrømme jeg var ved at springe i luften og kunne ikke bevare min rolighed længere og var bange for jeg kom til at sige grimme gloser hvis jeg ringede til dem.
Jeg besluttede mig til at jeg ALDRIG skulle købe nogle af deres tv produkter igen og ville fraråde ALLE at gøre det.
Det skal siges at stavefejl og dårlig grammatik ikke er noget jeg har lagt ind i mailen, det står for Samsungs egen regning og var ikke med til at gøre mig mere rolig. Jeg havde opfattelsen af at de ikke engang havde forstået mit problem.

SKOD SAMSUNG!!! !:(
Af AD
#119594
Hvad med at ringe til dem og roligt og fattet forklare sagen for dem?
2 mails og så giver du op? der skulle vist ikke meget til ;)
Hvis en sælger har solgt dig et tv på at det har indbygget dvb-c tuner og det så viser sig at det ikke har det, er det vildledning, og jeg skulle mene du ville stå rimeligt godt der... Problemet er at bevise det!

Endten det, eller også smutter du en tur i selvsamme butik du købte dit tv og prøver at forklare sagen, hvad skader det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#119597
Der er allerede faldet afgørelse i de principelle sager ang. forkert rådgivning mht. tunere, hvor det er blevet sælgere pålagt at kompensere kunden med udlevering af en MPEG4-kompatibel boks til modtagelse af de signaler som man er blevet lovet.
#119599
Til Morten Hat,

Der er kun en ting at gøre, at acceptere tingenes tilstand. Dit TV har ikke kabeltuner og vil aldrig få det, og du får aldrig Samsung til at give dig nogen form for kompensation.

Det eneste råd er, at man skal sætte sig grundigt ind i tingene, før man køber og aldrig stole på en sælgers udsagn. Mange ved ikke en skid om tingene. Den gamle form for specialforretninger, hvor man kunne få en faglig, kvalificeret betjening med korrekte svar på spørgsmål eksisterer ikke mere i det moderne samfund. I dag skal der bare langes noget over disken, koste hvad det vil af usandheder.
Af Bsoft
#119603
Hej Morten :-)

Er jo ved at være noget tid siden du købte dit "nye" Tv :-P

Men find lige roligheden igen og gå så ned i forretningen,
hvor du i sin tid købte Tv'et og forelæg sagen for dem og
hør hva de siger til det - snak evt. med ham som solgte dig Tv'et, hvis han stadig er der :-) Står sikkert på fakturaen hva han hedder.

Er svært at bevise under hvilke vilkår varen er blevet købt i sin tid, men du vinder ialtfald ikke noget, hvis du ikke selv forsøger at gøre noget ved det ! Er jo muligt at de i virkeligheden stiller sig forstående og imødekommende - selv om chancen måske synes
mindre end lille - nogen gange ka man jo blive positivt overrasket :-)
Men prøv - du har jo intet at tabe - en god instilling at starte ud med iøvrigt, så du også selv ka bevare roen :-) Glæden ved Tv'et mister du jo ikke af den grund :-)

Som beskrevet ovenfor er der dannet præcedens hos forbrugerstyrelsen i den slags sager - ring evt. til dem først
og forelæg dem sagen, for at høre lidt om hvordan du står,
inden du kontakter forretningen - koster ikke noget at få rådgivning.

Samsung har iøvrigt ikke skyld i den behandling du har fået,
ud over punktet med vildledende information på produkt siden,
det samme kunne være forekommet med hvilket som helst andet produkt mærke - Samsung service medarbejderen hverken kan
eller skal gå ind i sagen angående skylds spørgsmålet om vildledning, det er udelukkende en sag mellem dig og forretningen !

Held og lykke med sagen og Tv'et :-)

Mvh. Bsoft
Af noxity
#119624
Jeg synes på ingen måde at du har en sag.

Det er først fra sep 09, at der blev lukket op for digitalt TV hos Yousee. Dette har sælgeren på ingen måde kunne vide allerede i nov 07.

Forbrugerrådet har indtil videre langt som rettesnor at tv købt EFTER dec 08, kan gå retur hvis de er blevet solgt som fremtidssikret. Dit tv er købt et helt år før. På dette tidspunkt var der ingen fokus på dvb-c eller mpeg4. Du har altså efter min mening ingenting at komme efter.

Det lugter mere af at du vil have dine 8500kr retur for et TV der er 3 år gammelt.
Af kskruger
#119629
Jeg vil give noxity ret, da du købte dit tv var der ingen tv på markedet, som havde DVB- C tuner indbygget. Så det havde været ligegyldigt, om du havde købt Sony - Philips eller B&O, så ville du i dag ikke kunne se digitale tv fra Yousee, uden en boks.
Af Klopf
#119638
Hmm - måske er der ikke en sag i juridisk forstand.

Hvis kunden ønsker et TV der er klar til det digitale signal, og man på det givne tidspunkt VED hvilke faktorer det kræver, men at det bare ikke findes endnu, bør ekspedienten jo sige det til kunden. Altså, at han ikke på det tidspunkt kan købe et sådan TV. Hvis Samsung reklamerer med at TV'et har DVB-C tuner og det ikke er tilfældet, så har man da en sag. Også selvom DVB-C tunere måske slet ikke eksisterede endnu. Det svarer jo til hvis Toyota reklamerer med en bil, der kører på el, og som kan lades op på en halv time og køre 3 måneder på én opladning. Det findes ikke, men det kan kunden jo ikke gennemskue.

Morten Hat har ikke bedt om et fremtidssikret TV. Han bad om et TV der var klar til det digitale signal uden ekstra boks. Og ekspedienten burde vide om et et sådan fandtes eller ikke fandtes.
Af noxity
#119640
På daværende tidspunkt var der ikke nogen der skrev dvb-c og dvb-t. Jeg tror IKKE på at det var noget sælger har lovet kunden, for de begreber blev slet ikke brugt.

Det hele virker lidt søgt.
Af Novatic
#119652
Er lidt uforstående her.

Dengang var der stadig meget uvished omkring signaler, så synes ikke helt sælger kan påduttes ansvar.

Hvis nu man havde købt et TV i 2009 uden DVB-C tuneren og ordentlig info fra sælger, er sagen anderledes, for der var det klart omkring det nye signal.

Min gamle Samsung er også fra 2007, og havde derfor ikke digital tuner. Men vi må ærlig talt bide i det sure æble, og enten købe en box eller skifte skærmen helt ud (sidstnævnte var mit valg).
Af kskruger
#119654
Til Morten Hat, du kommer nok til at indse, at du ikke har nogle sag. Sælg istedet dit gl. Samsung tv og køb dig et nyt Panasonic 42X20E til under 3400,- et ganske okay tv, hvis du ikke vil bruge for mange penge, på et nyt. Det har DVB C/T samt MPEG4.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=59 ... 34E45CBAB6
Af Morten Hat
#120160
Tak for alle jeres svar.
Jeg vil lige rette og forklare lidt.

Tv'et blev købt i Samsungs egen butik i Illum, så sælger burde kende hans egne produkter. Der hang tv fra ca 5 forskellige Samsung serier så det burde være til at overskue for ham. Butikken findes ikke mere så jeg kan ikke gå ind og snakke med dem.

Jeg har slet ikke tænkt mig at Samsung skulle give mig mine penge tilbage, og de 500 jeg måske kunne hive ud af dem kan de beholde.

Det jeg er vred over er at de har solgt mig lige præcis DET produkt jeg bad om IKKE at få. At de så senere i min mail korrespondance med dem slet ikke forstår mit problem, sandsynligvis på grund af sproglige udfordringer (dansk forståelse) mener jeg er vildt uprofessionelt. Jeg har slet ikke noget imod folk der ikke forstår dansk så godt, de skal bare ikke sidde og svare mails i en support.
Jeg har prøvet at ringe til supporten som de opfordrer mig til, men efter 2 daglige opkald i en uge uden kontakt gav jeg op.

De solgte mig tv'et med lovning om at der var dvb-C tuner i og dette fremgik også af deres hjemmeside, hvilket de har indrømmet var en fejl. Deres daværende produktkatalog lovede det samme. Så jeg mener at have sat mig så godt ind i sagerne som det var muligt.

Jeg har nu købt et LG LE730N som jeg allerede er mere fortrolig med efter en uge end jeg nogensinde blev med mit Samsung tv efter 3 år.
Så nu er der et Samsung tv billigt til salg :)