Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#86618
Jeg vil lige dele min harme over Elgiganten med jer herinde.

Mine forældre har været på jagt efter et nyt TV, og jeg har hjulpet dem med at finde nogle gode modeller. Bl.a. har jeg anbefalet dem Sonys 32W5500.

Idag har de så været i Elgiganten (30km fra deres bopæl), hvor de talte med en sælger. De fortalte ham, hvad de ledte efter, men blev frarådet at købe Sonys TV. Istedet blev de anbefalet at købe et LG 32LH4000. Det kostede ifølge sælgeren normalt 6.000,- og de kunne få det for 5.000,-. Sælgeren brugte fem minutter på at forklare dem, at dette TV var langt bedre end Sonys, fordi LG LH4000 har 100Hz system. Det har min far fået at vide er en god ting (af mig), og han tænkte at det nok var en god handel, og købte TV'et.

Min far ringede til mig, da jeg kom hjem fra job, og fortalte hvad de havde købt. Jeg kunne oplyse ham om, at LG på deres hjemmeside fortæller, at LH4000 IKKE har 100Hz, og at prisen på nettet ligger på 3.700,-

Min far ringer herefter til Elgigantens kundeservice, som fortæller ham, at han er blevet fejlinformeret, og at det er korrekt at TV'et kun har 50Hz.

Jeg er så træt af, at man som almindelig forbruger bliver vildledt på denne måde. Mine forældre var heldige at kende én der kunne vejlede dem, men mange andre mennesker bliver i den grad fejlinformeret og snydt i de danske butikker. Jeg har tidligere brokket mig over en mindre butik, nemlig pc-express: http://hol.dk/traad.aspx?fid=24&tid=5134... , men jeg troede ærligt talt at en stor kæde som Elgiganten havde bedre styr på deres medarbejdere, og gav dem en ordentlig uddannelse. Hvis de mener at de kan tillade sig at tage 6.000,- for et TV, der på nettet bliver solgt for godt det halve, så skal deres serviceniveau være en hel del højere!

Nu må mine forældre køre de 2x30km én gang til, for at kræve deres penge retur. Og så bestiller de et Sony W5500 på nettet.
Af Nick_S
#86633
På trods af at jeg ikke er meget for din blog, der efter hurtigt gennemsyn handler om at brokke sig, bare for at brokke sig, må jeg medgive dig din harme overfor Elgiganten og den generelle manglende kompetence hos danske forbrugerelektronik kæder.

Dog vil 9 ud af 10 herinde (forhåbentlig) pege på kæder som Fona og Expert som mere seriøse og velinformerede steder at handle/søge viden. Derfor må jeg stille mig uforstående overfor du vælge at sende dine forældre til Elgiganten af alle steder.
(Er der ikke andre kæder inden for human rækkevidde er du selvfølgelig pænt undskyld ;))

Dernæst gør du rigtigt i at få byttet LG skærmen.
Elgiganten spinder bogstaveligt talt guld på LG, og det er derfor det eneste de anbefaler.
Omtalte skærm er lidt noget hø i forhold til Sony'en.

Mvh
Nick_S
(Expert medarbejder ;))
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#86635
Serviceniveauet i enhver kæde kan jo variere ret meget, så fremhæve en specifk kæde enten positivt eller negativt i generelle termer er nok forkert uanset hvad. Der har dog været en del uheldige episoder med de råd der gives med på vejen i El-Giganten på det seneste, hvor motivationen lader til at være provision og ikke kundens bedste.
Af palle22
#86644
@Nick_S:
Off topic: For folk uden ironisk sans, kan bloggen nok virke temmeligt irriterende... ;-)

On topic: Jeg anbefalede dem ikke at køre i Elgiganten. De har en Expert i den by hvor de bor, men da de sidste år skulle købe bærbar computer og spurgte i denne butik, kunne de ikke få lov at se modellen tændt (selvom den stod udstillet på hylden!). Derfor kørte de til en anden by, og valgte altså at gå i Elgiganten.

Yakken: Enig, mit eksempel ovenfor viser jo også, at eksempelvis Expert også yder elendig service til tider.
Af Nick_S
#86669
Puha, ja ikke godt når de så samtidig har haft dårlig erfaring i Expert. Det gør lidt ondt på den pointe jeg forsøgte at lave må jeg indrømme ;)

Er glad for at høre din blog ikke er 100% seriøs. For noget negativ ranting kan være ret skægt, men en side som enfrustreretforbruger.dk, kan få mit pis i kog.
Nok fordi jeg arbejder inde for det felt jeg nu gør.
Men brok for brokkens skyld har aldrig ledt noget positivt med sig.
/slut med off-topic ;)

Som et desperat skud i tågen må jeg dog høre dig, mener du at, det at en bærbar ikke kan tændes er tilsvarende dårlig service som at bevidst sende en kunde hjem med en dårligere skærm end de kom efter, og samtidig fejlinformere grumt om dennes specifikationer?
For inde i bærbaren er der altid "bare" windows. Indholdet i tv er nok lidt mere varierende ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#86670
Nick_S skrev:For inde i bærbaren er der altid "bare" windows. Indholdet i tv er nok lidt mere varierende ;)
Ahh... der er nok lidt mere forskel end blot lige styresystemet. Jeg kan finde adskillige punkter jeg godt lige ville tjekke på en tændt maskine før jeg købte katten i sækken. For at nævne et par af dem: Blæserstøj, trafostøj, reflektioner i skærmen i tændt tilstand, varmeudvikling på maskinens underside, følsomhed af touchpad... Der er MINDST ligeså mange ting jeg ville have lov at tjekke selv på en bærbar!
Af xcardman
#86671
Alle dem som spørger Mig om råd om køb af tv
bestil over nettet

1 man kan ikke vudere et billede i en butik, men kigger da selv
og der kommer nogle rigtig sjove ting frem. Men man kan alså også være heldig og møde nogen som ved hvad de snakker om
2 har efterhånden en del viden om skærme

alle har været tilfredse med de anbefalinger jeg er kommet.
for som de siger, vi aner ikke dyt og vi bliver ikke mere klogere af en 20 min teknisk gennemgang af skærmen.

Problemet er at der faktisk er alt for meget og vælge i mellem, før kunne man vælge 28 og 32 og med det skulle være 16:9 og med 100hz.
billedet var stort set ens, kun topmodeller var bedre

bundbundniveauet var noget højere i forhold til de skærm man kan købe i dag.

tror desværre mange hr og fru Jensen sidder med et noget dårligere tv, end de ellers kunne have fået for de samme penge.
når de går ud og kigger i forretningerne og ikke ved noget.

Men forstå så ikke helt man forventer super service i lavpriskæder, man køber vil der fordi prisen er lavere og derved vil servicen også være dårligere.
#86679
palle22 skrev:Sælgeren brugte fem minutter på at forklare dem, at dette TV var langt bedre end Sonys, fordi LG LH4000 har 100Hz system. Det har min far fået at vide er en god ting (af mig), og han tænkte at det nok var en god handel, og købte TV'et.
Det er sgu for galt! Det mest groteske er, at SONY's W5500 jo rent faktisk HAR 100Hz, og endda en mere vellykket en af slagsen.
Af kskruger
#86706
Som sådan, er der jo ikke noget galt i, at handle hos Elgiganten, bare man ved hvad der skal købes, så man kan undgå, de dårlige sælger.
De har et stort udvalg og til tider er prisen også i orden.
Af Marlowe
#86709
Hvis man googler lidt på elgiganten, dukker der kedelige sager op, f.eks. om dårlig rådgivning og dårlig service ved reklamation. Der er sikkert mange andre (web)butikker der heller ikke yder god service, men det er da lidt interessant at det tit er de samme man hører om ;) Personligt ville jeg i hvert fald ikke turde købe tv eller andre dyre ting hos Elgiganten.
Af palle22
#86786
Nu har mine forældre fået deres penge retur. Sælgeren spurgte hvad de skulle have istedet for LG 32LH4000, og min far svarede at de skulle have Sony 32W5500. Sælgeren sagde så, at den havde de valgt ikke at forhandle i Elgiganten, fordi den har et utroligt fladt og dårligt billede... (de sælger V5500 modellen, så det var naturligvis bare endnu en løgn fra Elgigantens side...)

Aldrig mere Elgiganten! :-)
Af kimschurmann
#86793
Til trådstarterens forsvar vil jeg dog sige at mine oplevelser i El giganten ang. service og vejledning er ligeså håbløse som hans historie - de er dog relateret til PC afdelingen og har gjort at jeg virkelig gør alt hvad jeg kan for ikke at handle i el-giganten igen - så hellere betale lidt mere for varen og komme et sted hen hvor man får en ordenlig service!

Dertil kan jeg sammenligne med sony center i århus c, godt nok blev jeg aldrig tilfreds med de fjernsyn de leverede til mig - det kan de jo sådan set ikke gøre for, men der var sgu ikke så meget som et pip fra dem - de hentede, bragte og leverede 3 fjernsyn til mig og returnerede mine penge uden så meget som en sur mine og chaufføren sagde endda "undskyld" for forstyrrelsen da han kom og afhentede det sidste tv :-)

Fandme i orden service! At deres baggrundsbelysning så ikke var jævn havde jo ikke noget med butikken at gøre! :-)