Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kerouac
#4704
Hej, jeg var lige inde hos Multimediaworld på Falkoner Alle for at kigge lidt på en Samsung 930BF. Da jeg så spurgte om pixelfejl og købelov så gav ekspedienten mig en svade som gik ud på at jeg kun havde ubetinget returret (indenfor 14 dage) hvis jeg købte skærmen over nettet. Dvs. at hvis jeg købte skærmen i butikken så kunne jeg ikke returnere den indenfor de 14 dage hvis der var pixelfejl... Er det virkelig korrekt? Det lød lidt som en skrøne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#4706
Det er rigtig nok.

Ved fjernkøb; postordre, internetkøb og tilsvarende, har man 14 dages returret som udgangspunkt. Forhandleren kan godt forlænge perioden som en udvidet returret, men de kan ikke forkorte den.

Fysiske butikker er ikke pålagt samme regler for returnering. De behøver ikke nødvendigvis at have en returordning med mindre det naturligvis drejer sig om garanti eller reklamationsret. Men husk på at det er pixelfejl ikke altid.
Af Kerouac
#4711
Ok, mange tak for svar.

Vil det sige at man faktiskt er bedre stillet ved køb via en netbutik end i en fysisk butik? (Hvis det altså drejer sig om en ærlig netbutik, vel at mærke... )
Af nerdalmighty
#5172
Jeg har flere gange selv handlet hos butikker (også på frederiksberg) hvor jeg efter at have set den der, bestilte produktet via deres hjemmeside, og gik tilbage i butikken og hentede den kort efter. Så får man både de 14 dage samt ofte en billigere pris.

Dog vil jeg lige tilføje at pixelfejl altså ikke er fejl som sådan, medmindre der er et vist antal af dem eller producenten har en Zero-dead-pixel politik.

De fleste producenter tillader op til flere døde eller lysende pixel før produktet kan betegnes som 'defekt' og byttes af dem. Derfor vil jeg råde alle til at læse producentens regler for pixel-fejl før køb og hvis man ikke er enig i disse så købe en skærm med 0 tolerance politik, som bl.a Samsung og LG har på visse skærme.

Køber man en skærm og benytter sig af sine 14dages returret fordi den har en pixel-fejl eller to (eller under det tilladte) så bliver skærmen jo altså ikke smidt ud. En anden kunde får såmænd bare lov til at købe en skærm til fuld pris der så både har 'fejl' og tilmed også har været brugt før. Og det mener jeg ikke man kan være bekendt.
Af juristen
#5199
Returretten fremgår ikke af Købeloven men af Forbrugeraftaleloven.

@nerdalmighty: Jeg kan ikke se der er noget galt i at returnere en skærm indenfor returretten, fordi den har en eller flere pixelfejl. Det er trods alt dét, returretten er til for. Den er indført for, at du har mulighed for at tage - i dette tilfælde - skærmen i øjesyn inden du er bundet af købet.

Det adskiller sig i og for sig ikke fra det tilfælde hvor du ser den konkrete skærm "slået til" i butikken. Hvis der pixelfejl, så køber du den jo ikke, og så bliver skærmen solgrt til en kunde, der ikke tjekker for pixelfejl.
Af JayDee
#14462
Her er så min historie.

Jeg er på udkig efter en bestemt fladskærm. Her har jeg via edbpriser.dk fundet frem til Føniks Computer, der sælger skærmen til en billig pris.
Samtidigt har jeg også fulgt med i debatten om forskellene mellem at hhv. handle i en fysisk butik og over nettet. Særligt er jeg fokuseret på fordeelene med fortrydelsesretten i forhold til pixelfejl (og andre synlige og oplagte fejl).

Stor var min forbavselse, da jeg hos Føniks på Frederiksberg netop spurgte til forksellen mellem at købe skærmen hos dem i forretningen og over deres onlineshop. Deres svar var: "Der er ved online-køb ikke mulighed for at returnere varen, når den først er blevet åbnet, fordi så kan man jo få sig en gratis skærm ved bare at bytte den hver 14. dag" (!?!).

Her er hvad de selv oplyser under deres købsbetingelser på http://www.foeniks-computer.dk/?show=me ... id=486#p20

"20. DEN LOVPLIGTIGE 14 DAGES FORTRYDELSESRET:

forbrugerkøb hvor bestillingen af varer foretages via telefon eller Internettet og er leveret til kunde med Post Danmark eller andet transport selskab, har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten løber fra det tidspunkt hvor varen overdrages til forbrugeren. Skulle købet fortrydes indenfor 14 dage tilbagebetaler vi købssummen.

For at kunne benytte fortrydelsesretten, skal varen være afleveret til Post Danmark eller anden fragtmand senest 14 dage efter modtagelsen.

Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Du skal være opmærksom på at din fortrydelsesret kan bortfalde, hvis du f.eks. tager en computer i brug, da den herved ikke kan returneres i væsentlig samme stand. Det samme gælder, hvis du f.eks. har brudt en digital plombering på et digitalkamera eller hvis du har brudt emballagen på software.
Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af Føniks Computer A/S ud fra en mulig salgsværdi.

Ved anvendelse af fortrydelsesretten bedes varen venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE. Der må ikke være skrevet på emballagen. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en forringelse af salgsværdien, hvorfor De ud fra en vurdering foretaget af Føniks Computer A/S, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet ikke kan fortrydes.

Omkostninger ved at sende varen tilbage påhviler forbrugeren.

Føniks Computer A/S returnerer købssummen inden 30 dage i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 12c."


Sådan som jeg ser formuleringen, så påstår Føniks Computer, at man netop IKKE kan besigtige varen når den først er åbnet...!

Kan det virkelig være rigtigt?
Af JayDee
#14463
OBS!

I den sidste sætning mener jeg selvfølgelig, at man (i følge Føniks Computer) mister returretten ved at åbne varen for kun at ville besigtige den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14470
Du har jo ikke ødelagt emballagen - den er blot åbnet og stadig original (med original mener de jo blot at kassen skal være den samme - IKKE tapen der holder den sammen). De skal give dig pengene retur hvis du blot sender skærmen tilbage i samme emballage uden fysiske mén. Deres betingelser beskriver ikke at det er forbudt at åbne for pakken!

Det er jo ikke en digital plombering du har brudt, så de har bare at diske op med pengene, ellers har du en ret god sag hos forbrugerstyrelsen.