Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
#17418
Og derudover er det jo vigtigt at vide, hvilket drev, der sidder i computeren. Det hjælper fedt at kende forskellen på medietyperne, hvis man ikke ved hvad ens drev kan håndtere... :)
Af træmanden
#17421
Drevet er et Samsung Writemaster. Så vidt jeg kan se tar den alt: der står DVD+-R/RW.
Men har jeg forstået det rigtigt når + koden egner sig bedst til film, der kompatibelt skal kunne afspilles på DVD-afspilleren i stuen. Og - koden er bedst til data og overfører/brænder data hurtigere end + :s :s :s
Brugeravatar
Af azrael
#17443
Faktisk er begge formater på de fleste måder lige "gode". De fleste DVD-brændere i dag kan klare begge formater, men typisk kan en brænder klare en af typerne bedre end den anden. Der er i al fald intet holdbart i, at det ene format er hurtigere end det andet. Om noget er DVD+R/RW formatet teknisk mere avanceret, selvom det ikke er et officielt anerkendt format.

DVD-R/RW er det officielt anerkendte format fra DVD Forum, men efter min personlige mening er DVD+R/RW bedre (bl.a. på brændekvalitet). DVD-R har dog den "fordel" (og den er lidt teoretisk), at ældre apparater kan have nemmere ved at genkende et DVD-R fremfor et DVD+R medie.

Mit forslag til dig ville være at købe et par enkelte medier af forskellig type og fra forskellige producenter, og så se hvilke virker bedst med din brænder. Det kan du bruge Disc Quality funktionen i CD/DVD Speed til. Det anbefales, at man scanner en disk med maksimalt 8x hastighed. Bemærk også, at ikke alle brændere giver helt pålidelige oplysninger om brændekvaliteten.
Af træmanden
#17456
Lige netop det med hastighed sagde forhandleren at jeg ikke behøvede at spekulere på. Jeg synes jo at det er for vildt at brænde med 48 gange hastighed, men han sagde at det klarede softwaren for mig. Det skal lige bemærkes at computeren er spritny ;)
Brugeravatar
Af azrael
#17465
En DVD, hvad enten det er DVD-R/RW eller DVD+R/RW, brændes med maksimalt 18x hastighed (typisk maksimalt 16). Jeg anbefaler personligt igen, at man ikke brænder med mere end 8x hastighed, da brændekvaliteten bliver bedre.

Hvis man brænder ved 16x vil det typisk tage ca. 7 minutter at brænde en DVD, der udnytter samtlige 4,37GB. En 8x brænding tager ca. 8,5 minut, så det er ikke meget man mister ved "kun" at brænde 8x. Grunden til dette er, at de 16x/18x er maksimale hastigheder, som kun opnås til sidst i brændeprocessen. Både CD og DVD-medier brændes for øvrigt indersiden (ringen) og ud mod randen. Det forklarer også det med hastigheden.

Det med de 48x gælder normale CD-medier og er ganske typisk idag. Datamæssigt skal man for øvrigt ikke skele til de der "x"-hastigheder. De kommer af definitionen af 1x hastigheden, som for CD-medier er 150KB/s. Desværre kan jeg ikke lige huske hvad 1x er for DVD-medier, men jeg mener det er oppe omkring 1MB/s eller højere.

Håber, at dette forklarer lidt for dig.
Af træmanden
#17482
Tak azrael for en udførlig forklaring. (B Du kan nok regne ud at jeg er nybegynder inden for hjemmebrænding. Og jeg tar da heller aldrig udelukkende butikkens forklaringer for gode varer ;;)
Brugeravatar
Af azrael
#17497
Det glæder mig da, hvis du har fået noget ud af det. Hvis der er noget du gerne vil have lidt mere specifikke oplysninger om, så vil jeg da også prøve på det. :)
Af træmanden
#17503
Det skulle være mærkeligt hvis ikke der dukkede noget op:-) Har forresten et problem i Outlook Expres. Min addresse-liste er forsvundet fra pladsen i nederste venstre hjørne - meget mystisk. Ved ikke hvordan jeg får den tilbage - ved du? :)
Brugeravatar
Af azrael
#17504
Det er jeg bange for, at jeg ikke lige kan svare på, da jeg ikke anvender programmet. Typisk kan man dog slå forskellige visninger til i menuen Vis, så prøv at se om ikke der er et menupunkt der matcher.
Af træmanden
#17511
Lige præcis:-) Menuen vis og layout og flueben i kontaktpersoner, såer den fjong. :D