Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354659
Og nej nu bruger jeg Apple tv hver dag så 10 meter , nej svarer til mange dage hvor mekanikeren ikkr finder fejlen, den har ikke fejlet på noget tidspunkt efter den har været sat direkte til routeren. Min teori er nærmere at apple tv har en defekthed når det kommer til switch, da en hurtig google viser mange med samme problem når de kører via en switch.
#354664
Zion skrev: 21. okt 2023, 22:21 Og nej nu bruger jeg Apple tv hver dag så 10 meter , nej svarer til mange dage hvor mekanikeren ikkr finder fejlen, den har ikke fejlet på noget tidspunkt efter den har været sat direkte til routeren. Min teori er nærmere at apple tv har en defekthed når det kommer til switch, da en hurtig google viser mange med samme problem når de kører via en switch.
Har du mulighed for at konfigurere portene på switchen?

Hvis ja, så prøv at tvinge den til 1Gps full duplex.
#354682
Zion skrev: 17. okt 2023, 07:14 Jeg har fundet fejlen men tror det er en fejl ved apple tv. Tager jeg den direkte fra nordlys router, så er der 1gbit, men i gennem min switch nedgradere den til 100mbit, men min switch fejler intet, der er fuld hastighed på alle 3 pc’er hvor switch også er koblet op på.

Kender i en løsning, da jeg ellers skal trække endnu et kabel fra stuen, switchen er monteret på første salen.
Hvis du får 1000 mbit ved at sætte kablet i direkte fra Norlys router til apple tv og kun får 100 mbit ved at sætte en switch imellem, så er det jo switchen der er problemet. Også selv om den godt kan give 1000 mbit til andre enheder.
HrJensen1 skrev: 19. okt 2023, 15:19 Nå - så er det da mærkeligt, at man lærer det på en fagskole, at man skal bruge router i stedet for en switch, fordi routeren kan kommunikere med alle enheder samtidig, mens en switch fokuserer på en enhed af gangen, og skifter så hurtigt videre til den næste osv
Du forveksler vist med hub og switch.
En gammeldags hub, som man ikke ser nogle steder i dag, kan ganske rigtigt kun sende fra og til en port af gangen.
En switch kan, såfremt backplane er hurtigt nok, sende til og fra alle porte på en gang.
#354685
donfrankie skrev: 23. okt 2023, 17:53
Zion skrev: 17. okt 2023, 07:14 Jeg har fundet fejlen men tror det er en fejl ved apple tv. Tager jeg den direkte fra nordlys router, så er der 1gbit, men i gennem min switch nedgradere den til 100mbit, men min switch fejler intet, der er fuld hastighed på alle 3 pc’er hvor switch også er koblet op på.

Kender i en løsning, da jeg ellers skal trække endnu et kabel fra stuen, switchen er monteret på første salen.
Hvis du får 1000 mbit ved at sætte kablet i direkte fra Norlys router til apple tv og kun får 100 mbit ved at sætte en switch imellem, så er det jo switchen der er problemet. Også selv om den godt kan give 1000 mbit til andre enheder.
Så vidt jeg kan se diverse steder, kan der være nogle autonegotiation problemer mellem ATV og switch, og det var derfor jeg spurgte, om OP kunne tvinge 1Gbps på portniveau.
#354686
Hej ZION

Jeg kender til din frustration. Årsagen er at det netværkskort der sidder i dit tv er fra producentens side kun et 100 Mbps. Det vil sige at du vil opleve en højere hastighed hvis du anvender fjernsynets interne wifi. Det er noget værre pis fordi jeg hader trådløse forbindelser :-( Jeg kan ikke fatte at flere tv producenter har installeret er 100 Mbps i deres fjernsyn. Dette gælder også i mit eget TCL 75" C845 fjernsyn :-(( ...

Det er vigtigt at forklare fordi der er mange misforståelser rundt på nettet. Et netværkskort der har 100 Mbps kan ikke downloade 100 Mb/sek. Den kan downloade 100 Mbps altså megabites det skal du dividerer med 8 for at få det i megabytes så derfor kan en 100 Mbps forbindelse kun downloade 12,5 megabytes i sekundet hvilket er nok til at streame i FULL HD 1920x1080. som kræver ca. 8-10 megabytes pr. sek.

Skal du derimod streame i ægte 4K og ikke lade dig narre af streamingsservicen Transcoding som reducerer billede kvaliteten til din internet hastighed så kræver det imellem 18-24 megabytes pr. sek. og så gange du det med 8 så har du den krævet forbindelse i Mbps 144-192 så der vil LAN Ethernet forbindelse ikke være hurtigt nok.

Jeg forstår ikke at tv producenterne kan finde på at monterer et så langsomt ethernet lan port i deres tv det giver simpelthen ingen mening...!!! Så der er kun 2 muligheder herfra. Enten så nøjes man med at anvende fjernsynets interne wifi modul eller så køber du en USB 3 til ethernet adapter og sætter den i dit fjernsyn så kan du komme forbi hastighedsbegrænsningen i fjernsynets interne lan port.

Jeg tror der er meget misforståelser rundt om på internettet. Folk kender ikke forskel på megabites og så megabytes heller ikke tjenesten Netflix som selv skriver at 4K kræver 15 Mbps eller højere. Det er forkert de mener 15 MB/s. En times 4K video optagelse fylder ca. 40 GB det vil sige 40.000 megabytes. du skal downloade på 3600 sekunder så derfor skal du altså downloade med min. 25 megabytes pr. sekund. Som så igen vil sige 200 Mbps skal du have en internethastighed på minimum. håber det giver mening med venlig hilsen fra en selv frustreret ejer at et nyt SMART tv :-(
#354688
Kenni Andersen
Prøv lige at læse overskriften på tråden:
"Lan forbindelse begrænsning på apple tv 4k v2"

Netflix UHD kræver i følge Netflix 15 Mbps (Mega bit per sekund) ikke bytes.
Så du har selv misforstået Mb vs MB. Lille "b" betyder bit, mens stort "B" betyder bytes.
#354692
Kenni Andersen skrev: 24. okt 2023, 08:00 Hej ZION

Jeg kender til din frustration. Årsagen er at det netværkskort der sidder i dit tv er fra producentens side kun et 100 Mbps. Det vil sige at du vil opleve en højere hastighed hvis du anvender fjernsynets interne wifi. Det er noget værre pis fordi jeg hader trådløse forbindelser :-( Jeg kan ikke fatte at flere tv producenter har installeret er 100 Mbps i deres fjernsyn. Dette gælder også i mit eget TCL 75" C845 fjernsyn :-(( ...

Det er vigtigt at forklare fordi der er mange misforståelser rundt på nettet. Et netværkskort der har 100 Mbps kan ikke downloade 100 Mb/sek. Den kan downloade 100 Mbps altså megabites det skal du dividerer med 8 for at få det i megabytes så derfor kan en 100 Mbps forbindelse kun downloade 12,5 megabytes i sekundet hvilket er nok til at streame i FULL HD 1920x1080. som kræver ca. 8-10 megabytes pr. sek.

Skal du derimod streame i ægte 4K og ikke lade dig narre af streamingsservicen Transcoding som reducerer billede kvaliteten til din internet hastighed så kræver det imellem 18-24 megabytes pr. sek. og så gange du det med 8 så har du den krævet forbindelse i Mbps 144-192 så der vil LAN Ethernet forbindelse ikke være hurtigt nok.

Jeg forstår ikke at tv producenterne kan finde på at monterer et så langsomt ethernet lan port i deres tv det giver simpelthen ingen mening...!!! Så der er kun 2 muligheder herfra. Enten så nøjes man med at anvende fjernsynets interne wifi modul eller så køber du en USB 3 til ethernet adapter og sætter den i dit fjernsyn så kan du komme forbi hastighedsbegrænsningen i fjernsynets interne lan port.

Jeg tror der er meget misforståelser rundt om på internettet. Folk kender ikke forskel på megabites og så megabytes heller ikke tjenesten Netflix som selv skriver at 4K kræver 15 Mbps eller højere. Det er forkert de mener 15 MB/s. En times 4K video optagelse fylder ca. 40 GB det vil sige 40.000 megabytes. du skal downloade på 3600 sekunder så derfor skal du altså downloade med min. 25 megabytes pr. sekund. Som så igen vil sige 200 Mbps skal du have en internethastighed på minimum. håber det giver mening med venlig hilsen fra en selv frustreret ejer at et nyt SMART tv :-(
Sjældent man har set et indlæg som ikke er relevant fordi det ikke omhandler Apple TV som vi snakker om her, men også fordi det er fyldt med fejl.

Du siger UHD kræver 18-24 MB pr sek. Du er godt klar over at en times video så vil fylde mellem 64 og 86 GB. Det er altså noget højere end hvad selv de best 4K Blu-ray udgivelser er på.
viewtopic.php?f=25&t=42010
Den steaming tjeneste, ud over Bravia Core, der har højest kvalitet er AppleTV+ som kan komme op til 29,3 Mbit eller 3,66 MB/sek eller hvad der svarer til knap en femtedel af hvad du påstår det kræves for UHD.

Så reelt set er det ikke for streaming tjenester man skal gå efter 1000 Mbit i smart TV eller bokse som Apple TV eller nVidia Shield.
#357982
Kenni Andersen skrev: 24. okt 2023, 08:00 Jeg tror der er meget misforståelser rundt om på internettet. Folk kender ikke forskel på megabites og så megabytes heller ikke tjenesten Netflix som selv skriver at 4K kræver 15 Mbps eller højere. Det er forkert de mener 15 MB/s. En times 4K video optagelse fylder ca. 40 GB det vil sige 40.000 megabytes. du skal downloade på 3600 sekunder så derfor skal du altså downloade med min. 25 megabytes pr. sekund. Som så igen vil sige 200 Mbps skal du have en internethastighed på minimum. håber det giver mening med venlig hilsen fra en selv frustreret ejer at et nyt SMART tv :-(
Du er vel selv et lysende eksempel på én, der har misforstået noget, som jeg ikke håber, folk, der læser, tager for gode varer!

Blu-ray understøtter maksimalt 48 Mbps og UHD Blu-ray 128 Mbps, men her snakker vi fysiske medier.
Streaming vil typisk være en lille brøkdel af dette, så en 100 mbps forbindelse vil være rigeligt til enhver form for streaming.

Hvordan får du i øvrigt dette regnestykke til at passe:
"En times 4K video optagelse fylder ca. 40 GB det vil sige 40.000 megabytes. du skal downloade på 3600 sekunder så derfor skal du altså downloade med min. 25 megabytes pr. sekund".

40.000 megabytes delt med 3600 sekunder giver vel ikke mere end godt 11 megabytes pr. sekund?
#357984
Kennis indlæg er godt nok et af de bedste eksempler på #ConfidentlyIncorrect.