Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#352310
Hej Alle

TV: LG CX 77" OLED
Boks: ATV 4K (Nyeste generation) - sat til at køre Dolby Vision
Receiver: SONY STR-DN1080

Jeg oplever et problem som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med. Jeg oplever at "lysstyrken" på især undertekster og andet grafik (OSD) skifter en del. Det er som om der er stor forskel på "hvor hvidt" det opleves. Og det skifter baseret på hvad der er på skærmen.

Det er min opfattelse at det er noget jeg er begyndt at opleve efter jeg skiftede min Android Nvidia Shield box ud med en Apple TV for at få bedre frame rate match mv.

Jeg oplever det ikke på almindeligt TV kigning eller når jeg spiller PS5. Så jeg er ret sikker på at det ikke er TV'et generelt. Jeg har i mange mange år som det første deaktiveret alt hvad der hedder "dynamisk" brightness og hjælpekredsløb mv, så jeg tvivler på at det er her fejlen ligger.

Et sted hvor det f.eks er meget tydeligt er hvis jeg starter en serie på Apple TV+. Så kommer der sådan en stor hvid "Skip recap" eller "Skip intro" knap nede i højre hjørne i nogle sekunder, mens der vises et recap. Og her oplever jeg ofte at den hvide knap står og skifter mellem "grå / mindre lysstærk hvid" og meget klar hvid. Og det samme oplever jeg med undertekster hvis den samme undertekst bliver stående på skærmen mens lysstyrken i billedet ændrer sig drastisk. Men det er ikke kun i Apple TV+ app det sker, det sker også i andre apps.

Jeg har ledt efter indstillinger i Apple TV's indstillinger, men synes ikke jeg kan finde noget der burde gøre at den står og ændrer på lysstyrken. Men da det sker på tværs af apps, må det næsten være boksen.

Nogen der oplever noget lignende og har et fix? Det er ved at drive mig til vanvid, og jeg mener faktisk ikke jeg oplevede det den første måned jeg havde boksen, så det er lidt mystisk... :o
Senest rettet af Phantasize 4. jul 2023, 13:49, rettet i alt 1 gang.
#352332
Baseret på din beskrivelse, så lyder det som Dolby Vision formatet. Dolby Vision bruger dynamiske metadata, der sætter lysniveauet i scene-for-scene. Det påvirker også lysstyrken i undertekster og knapper i samme scene.

Det er en ret generende effekt, enig, og jeg er ikke sikker på, at Dolby har gennemtænkt det idet undertekster jo ikke i særlig høj grad er noget der anvendes i USA.
#352334
Du har sat dit Apple tv til altid at vise dolby vision som jeg forstår det du skriver, hvis du skifter til 4k SDR 50 Hz, så vil du kun opleve problemet med skiftende lysstyrke på undertekster når noget afspilles i dolby vision, Rasmus ret mig hvis jeg tager fejl.
jeg har læst om flere med LG CX modellen som beskriver at dimming er særlig kraftig på netop den model. Måske det er det som sker? på din C1, LG har jo ændret på dimming over årene.
jeg oplever sjældent problemet på mit Panasonic HZ1000
#352341
Tak for input begge 2 :)

Først og fremmest er det faktisk et CX jeg har. Jeg havde husket forkert. så det underbygger jo meget godt teorien om at det er en kombination af Dolby Vision og mit TV. Android boksen kørte altid bare HDR, og aldrig Dolby Vision, så det passer også meget godt med at det skete da jeg gik over til Apple TV.

Kan man på en eller anden måde "deaktivere" Dolby Vision muligheden på TV, så Apple TV boksen ikke ser det som en mulighed, og i stedet kører HDR? Jeg er med på at jeg kan sætte default formatet i ATV boksen til noget andet end Dolby Vision, men så snart jeg afspiller et afsnit eller en film i Dolby Vision vil den jo skifte, og så er jeg lige vidt.
#352344
Hvis det er de dynamiske metadata (hvilket jeg synes det lyder som om på din beskrivelse) skyldes det alene Dolby Vision. Du vil med andre ord opleve det samme på andre TV-modeller. Vi ser det på alle de TV, vi tester med Dolby Vision.

Det er ikke muligt at fravælge Dolby Vision på Apple TV 4K. Du kan sætte din boks fast til HDR og slå 'match af dynamikområde' fra, men så bliver SDR-indhold også vist i en HDR-container, hvilket kan få noget indhold til at se lidt skævt ud.