Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kisraelsen
#186220
Hej alle,

Jeg har endelig skrapet lidt penge sammen så jeg kan få udskiftet min desværre ubrugelige Time Capsule ud med en NAS.

Mit ønske er at kunne se film fra min NAS, via mit Samsung smart TV 6805 serien. Udover dette, ville det også være rart, hvis jeg kunne se filerne jeg har liggende på min NAS når jeg er på farten på min iPad eller iPhone.

Det er sådanne set hvad den skal kunne "minimum".

Jeg har kigget lidt på en Synology 212j eller 411slim, men har INGEN erfaring med NAS overhovedet.

Derfor håber jeg at i kan hjælpe mig med hvilken NAS der ville kunne klare mit forbrug, uden at jeg bliver ruineret. Har set NAS til over 10.000 og der er min pengepung slet ikke dyb nok ;)
Brugeravatar
Af RockMedØerne
#186224
En Synologi DS213 eller DS213+ incl. et par velegnede diske, vil bestemt kunne klare opgaven til rimelige penge - ca. 4300kr. For et system med 2 x 3TB harddiske og så er det et system
der er nemt for de fleste at finde ud af og iøvrigt velbeskrevet og testet på diverse sider på nettet :-) Synology har iøvrigt Dansk sproget styresystem, så nemmere blir det næsten ikke :)

Her er linket til Synologi DS213

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=764559

Linket til et par diske, som er anbefalet dertil :-)

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=757763

Håber det lyder nogenlunde som det du havde forestillet dig :)
Af kisraelsen
#186227
Tak for det hurtige svar! :)

Grunden til du ikke siger "god" for 212j er der fordi den ikke vil være hurtig nok?

Andet spørgsmål, er Dual Core 1,067 GHz fra 213+, 400,- mere værd en for en 2,0 GHz 213?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#186229
j-modellen klarer sig ganske fint til de fleste formål også. Jeg har lige sat en 413j op hos svigerinden og den kører upåklageligt. I den nyeste firmware til Synology får du også Cloud lagerplads, så du kan synce filer mellem skyen, NAS'en og dine Mobile enheder. Det virker også ret godt.
Af kisraelsen
#186230
Har hørt utrolig meget for og imod at købe en j-model.

Du skriver den kører upåklageligt, men kommer vel an på hvad man skal bruge den til? - hvis du skal det helt store fildeling, så det vel rarest at have en større CPU og RAM? ..

Mit behov er at skulle streame film fra min NAS til mit Samsung TV, samt streame til iPad/iPhone når jeg er på farten.

Ville nu være rarest for pengepungen hvis jeg kunne "nøjes" med en j-model ;)

Spørg måske lidt dumt, men kan ikke finde på pricerunner eller edbpriser en 213j model ?
Brugeravatar
Af RockMedØerne
#186231
Velbekom :)

DS212 er 2012 versionen af Synology NAS servere, hvor DS213 er 2013 versionen,
de skulle være meget ens ellers, tog bare 2013 versionen fordi det er den nye model :)

Hva angår DS213+ versionen, så vil den nok være en smule hurtigere til multitasking, dvs. Til flere opgaver på samme tid, som kan køre uafhængigt af hinanden - det vil således være et spørgsmål om, hvordan man kommer til at bruge NAS'en og om man har behov for, at den kan køre flere opgaver uafhængigt af hinanden - der er jo også lige de 400kr. ekstra at tage hensyn til, men det er en vurdering og overvejelse du selv må gøre dig - til enkelt opgaver, som det at streame en video f.eks. vil der ikke være nogen forskel at mærke :) Som jeg hører din beskrivelse af behovet, så er det primært til streaming du vil bruge den og så vil jeg sige at den billigste nemt vil kunne klare opgaven :)

Held og lykke med projektet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#186232
At dele filer kan klares med de små modeller til de flestes behov. RAM og CPU giver dig noget hvis du har brug for dekodning eller bearbejdning af data. Visse services kræver ret meget RAM, så afhængigt af hvad du vil køre på den, så kan der naturligvis være behov for en større model.

Du kan dog sagtens streame to fuld HD film samtidigt på en j'er.
Brugeravatar
Af RockMedØerne
#186233
Så ikke at du havde skrevet 212j - men det er hurtigt besvaret :)

DS212j kører med mindre processor og Ram, og desuden en langsommere Ram type,
De 700kr. Op til DS213 mener jeg er givet godt ud, så følger den lidt bedre med fremover :)
Af kisraelsen
#186234
Torben Rasmussen skrev:At dele filer kan klares med de små modeller til de flestes behov. RAM og CPU giver dig noget hvis du har brug for dekodning eller bearbejdning af data. Visse services kræver ret meget RAM, så afhængigt af hvad du vil køre på den, så kan der naturligvis være behov for en større model.

Du kan dog sagtens streame to fuld HD film samtidigt på en j'er.
Hvis du siger, at en j-model sagtens kan streame to fuld HD film samtidig, så kan jeg ikke se en grund til at betale 600,- mere for at få 213 modellen i forhold til 212j :) ? - jeg er meget penge fikseret, ved det godt ;)


- Så først dit indlæg bagefter jeg havde skrevet ! :D Så må jeg nok hellere ofre de 600,- mere :)

Tusinde tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af RockMedØerne
#186235
Vi er to der skriver til dig, så ikke underligt hvis det er lidt forvirrende ;;)

Ville selv ofre de sidste omkring 700kr. Ialtfald - men du ka jo eksempelvis nøjes med en enkelt harddisk i første omgang og spare lidt på den måde istedet - 2 harddiske gir bare mulighed for højere hastighed, eller bedre data sikkerhed, alt efter hvordan det sættes op :)
1 enkelt 3TB harddisk vil sikkert kunne klare dit behov fint :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#186264
Jeg ofrede også de ekstra kroner på den store model. Jeg kørte dog også med Squeezebox dengang og den åd 120 MB RAM, så der var ikke nok i en j'er dengang. Dengang fik man heller ikke Wake On Lan i j'eren, men det gær man i dag.
Af polski12
#186273
Hva med den nye 713+ hva syns i om den ???tænk på skifte den ud med min gamle 211+
Eller det måske overkill....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#186275
Den har jo stadig kun 2 slots? Hvis du skal opgradere, så køb noget med flere bays. Godt nok kan der tilkøbes en ekstra udvidelse til 711'eren, men den koster jo en ordentlig røvfuld alligevel, så var det ikke bedre at få plads til flere diske med det samme?

Nu er det her jo egentlig heller ikke din tråd, så mon ikke vi skal holde fokus på trådstarters problem?
Brugeravatar
Af KristofferA
#186283
Torben Rasmussen skrev:j-modellen klarer sig ganske fint til de fleste formål også. Jeg har lige sat en 413j op hos svigerinden og den kører upåklageligt. I den nyeste firmware til Synology får du også Cloud lagerplads, så du kan synce filer mellem skyen, NAS'en og dine Mobile enheder. Det virker også ret godt.
Har du noget mere info om dette? Hvor meget plads får man i skyen? :o