Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Justice
#7928
Hej Folkens

Efter at have fulgt lidt med i problemstillingen omrking 1:1 pixel mapping har jeg holdt mig fra at købe et LCD TV. Med introduktionen af HDMI grafikkort er jeg dog blevet mere varm på ideen igen. Er der nogen der kan fortælle mig om jeg kan smide et HDMI grafikkort i min HTPC'er - købe et LCD TV - og dermed få 1:1 pixel mapping? Jeg har et alm PAL Hauppauge 150MCE TV-kort i og vil selvfølgelig også gerne kunne se DVD'ere + evt HD signaler fra Blue Ray medier eller TDC kabel TV i fremtiden.

Jeg inkludere alle disse signalkilder da jeg ikke har tænkt mig at bruge 10-15000kr om 2 år igen på et nyt TV bare fordi teknologien ikke er moden nok!!

Kommentare/input modtages gerne !
Af xenon
#7931
jeg er ude efter det samme som dig og har derfor læst en del tråde omkring emnet... må indrømme at jeg ikke har hørt om HDMI grafikkort - men hvad jeg har hørt og som du måske kan bruge til noget er at Nvidia efter sigende er ved at udvikle/har udviklet nogle drivers der kan løse hele problematikken omkring opløsninger der skal være delelige med 8 - således at man altså skulle kunne køre skærmens native opløsning på sin pc (desktop) selvom den ikke er delelig med 8... hvis det er sandt (hvilket jeg tror det er) så er det ikke længere nødvendigt for os der gerne vil bruge et tv til pc-brug at udelukkende lede efter tv der understøtter 1:1 pixelmapping - og vi har så ligepludselig et kæmpe udvalg :D...

du må meget gerne poste links til de tråde du kan finde omkring omtalte driver her i tråden - så vil jeg læse dem... grunden til at jeg ikke selv gider lede efter tråde om den driver er at jeg alligevel ikke køber et tv før om et halvt år - til den tid må delelig med 8 problematikken da være løst...
Af Angel
#7935
Et rigtig godt bud på en LCD fladskærm til HTPC brug ville være Sony X2000 serie. De understøtter nemlig 1920x1080P over HDMI portene. Indtil videre kan man kun få 46" modellen, som koster ca. de 37.000 kr. på edbpriser. 40" modellen skulle komme midt i september måned, som jeg selv skal ud og have til HTPC formål :) Udelukkende til musik og blu-ray film O_O
Af Justice
#7961
.....og med et grafikkort med HDMI udgang skulle den kunne klare 1:1 pixel mapping og dermed en opløsning på 1920x1080 ?

Hvad med HDCP? Det nævner Sony ikke på deres hjemmeside for 40X2000'eren ??Link

/Justice
Af Zulu
#8209
xenon skrev:jeg er ude efter det samme som dig og har derfor læst en del tråde omkring emnet... må indrømme at jeg ikke har hørt om HDMI grafikkort - men hvad jeg har hørt og som du måske kan bruge til noget er at Nvidia efter sigende er ved at udvikle/har udviklet nogle drivers der kan løse hele problematikken omkring opløsninger der skal være delelige med 8 - således at man altså skulle kunne køre skærmens native opløsning på sin pc (desktop) selvom den ikke er delelig med 8... hvis det er sandt (hvilket jeg tror det er) så er det ikke længere nødvendigt for os der gerne vil bruge et tv til pc-brug at udelukkende lede efter tv der understøtter 1:1 pixelmapping - og vi har så ligepludselig et kæmpe udvalg :D...
Jeg tror at du har misforstået 1:1 pixalmapping-problematikken.

Det problem du nævner her (opløsning delelig med 8 ) er da det mindste problem i 1:1-pixelmapping-problematikken.

Så længe TV'ene internt skalere indkomne digitale signaler eller slet ikke tillader disse i panelets rigtige opløsning, er det jo fløjtene ligegyldigt om grafikkortet kan sende 1360x768 eller 1366x768 til TV'et.
Af azirath
#8210
Jeg orker ikke at gentage mig selv igen(så lyt til Zulu, han ved hvad han snakker om) :)

Følg linket i min signatur og læs hvordan tingene hænger sammen :)

Men en ting er klart, HDMI giver på ingen måde en større chance for 1:1 pixel mapping.
Af azirath
#8211
Justice skrev:.....og med et grafikkort med HDMI udgang skulle den kunne klare 1:1 pixel mapping og dermed en opløsning på 1920x1080 ?
HDMI har ingen betydning, 1920x1080p over DVI->HDMI fungerer lige så godt. Det jeg har hørt om X2000 underbygger 1:1 pixel mapping, men jeg har også læst noget om overscan hvilket ikke lyder så rart.
Af primeradk
#14020
Mange tv vil kun modtage HD signaler via HDMI, dvs 1280 x 720 eller måske 1920 x 1080. og dit tv har garanteret ikke en opløsning der passer til den mindste ihvertfald og dermed vil du jo få en scallering i det. jeg har dog selv prøvet på mit Pioneer både at give den 1024 x 768 via vga (skærmens native opløsning) og 1280 x 720 via HDMI, og farverne er skarpere over dvi, men tekst osv står ikke lige så klart som over vga.

\René
Af Daath
#16068
Acer AT3705-MGW understøtter 1:1 i 1920x1080...